مقالات آموزشی

دستگاه واترجت چیست و چه مدل هایی دارد؟

نظافت و پاکیزگی هر محیطی تاثیر زیادی بر روی زیبایی، نظافت و بهبود انجام کارها دارد. به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به آن توجه زیادی کرد. به طور کلی برای شستشوی هم می‌توان از روش های دستی و هم روش های مکانیزه بهره برد. روش اول شستشوی دستی است و روش دوم شستشو به وسیله دستگاه های مکانیزه صنعتی است. برای مثال شستشوی محوطه یک پارکینگ به صورت دستی باعث اسراف  مصرف آب و مواد شوینده می‌شود. در صورت وجود مقدار زیاد آلودگی  از بین بردن آن انرژی زیادی می گیرد و زمان بسیار زیادی اتلاف می شود. برای این کار می توان از دستگاه واترجت صنعتی استفاده کرد. اگر می خواهید بدانید دستگاه واترجت چیست به مطالعه این مقاله بپردازید. دستگاه های نظافت مکانیزه جایگزین نظافت دستی می باشند که در این حیطه واترجت صنعتی توانایی نظافت سریع، به صرفه را در اختیار کاربر می گذارد، اما واتر جت صنعتی چیست و عملکرد آن چگونه است

واترجت صنعتی چیست ؟

اولین طراحی واترجت صنعتی این گونه بود که برای افزایش فشار آب خروجی مخترعین سعی کردند با کاهش سطح مقطع نازل خروجی در پاشش آب، فشار آب را نسبت به آب شهری افزایش دهند. بعد ها با روی کار آمدن موتورهای الکتریکی قدرتمند و اضافه شدن آن ها به مکانیزم قبلی، دستگاهی به نام واترجت صنعتی اختراع شد. واترجت صنعتی با استفاده از نیروی بالای فشار آب توانایی شستشو و از بین بردن طیف زیادی از آلودگی ها از روی سطوح مختلف را دارد.

نحوه کارکرد دستگاه واترجت صنعتی چگونه است؟

مکانیزم این دستگاه به این صورت است که فشار آب معمولی توسط موتورهای قدرتمند به فشار بالا تبدیل شده و آب پر فشار از نازل های خروجی پاشش می گردد. آب خروجی به سمت نازل فرستاده می شود کاربر با فشردن ماشه تفنگی آب می‌تواند آب را به سمت آلودگی های هدف بپاشد. حتما باید به این موضوع توجه کرد که نباید نازل آب را از فاصله خیلی نزدیک به سطح گرفت. دانستن این موضوع باعث می‌شود تا بهتر بتوان با نحوه استفاده از واترجت صنعتی آشنا شد. امروزه از این دستگاه برای انجام عملیات های مختلف شستشو استفاده می شود و به دلیل عملکرد خاص و نازل های گوناگون، می توان با استفاده از این دستگاه زنگ زدگی ها، خط لاستیک خودرو، نوشته های روی دیوار و… را از بین برد، خودرو ها و حتی هواپیما را نظافت نمود، این موارد تنها قسمتی از توانایی های واتر جت صنعتی می باشند.

واترجت صنعتی چیست

انواع واتر جت صنعتی

تقسیم بندی مدل های مختلف کارواش صنعتی چیست و چگونه است؟ دستگاه واترجت صنعتی مانند هر دستگاه دیگری مدل های مختلف با قدرت و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که هر کدام برای نیازهای مختلفی طراحی و ساخته شده است. واترجت یا کارواش صنعتی به سه صورت دسته بندی می شود، یکی بر اساس منبع تغذیه و دیگری بر اساس دمای خروجی آب و آخرین دسته بندی بر اساس فشار تولیدی می باشد.

دسته بندی بر اساس منبع تغذیه

واترجت صنعتی از نظر منبع تغذیه به ۳ دسته برقی، دیزلی و بنزینی تقسیم می گردد که نوع الکتریکی آن خود به دو نوع کارواش صنعتی سه فاز و تک فاز دسته بندی می شود. قیمت دستگاه کارواش صنعتی تک فاز مقرون به صرفه و ارزان تر از سایر مدل‌ها است و به عنوان کارواش سیار و یک واتر جت برقی کاربرد زیادی دارد. کارواش صنعتی تک فاز را به طور مستقیم می توان به برق شهری متصل کرد اما برای مدل ۳ فاز نیاز دارد تا به تجهیزات و برق قدرتمند صنعتی متصل شود. در نوع بنزینی، مولد انرژی بنزین و در نوع دیزلی مولد گازوئیل است. با توجه به متن بالا، سوالی که در ذهن کاربر ممکن است شکل بگیرد این است که تفاوت این منبع های نیرو واترجت صنعتی چیست؟ در واقع هیچ تفاوت خاصی نداشته و قدرت خروجی به موتور واترجت مربوط می باشد، این تفاوت منبع نیرو به استفاده کاربر ربط دارد، برای مثال در محیطی ممکن است دسترسی به برق وجود نداشته باشد یا برعکس در محیط بسته نیاز به استفاده از واترجت باشد و به استفاده از منبع گازوئیلی و بنزینی به دلیل تولید آلودگی، امکان پذیر نیست و می بایستی از منبع برقی بهره گرفت.

دسته بندی بر اساس دمای آب خروجی

بهتر است بدانید نحوه دسته بندی براساس دمای خروجی آب دستگاه واترجت چیست ؟دستگاه واتر جت به دو دسته واترجت آب سرد و واترجت آب گرم تقسیم می شود. به طور کلی هزینه خرید واترجت صنعتی آب گرم بیشتر از آب سرد است. زیرا در ساختار دستگاه واترجت آب گرم به منظور گرم کردن آب ورودی علاوه بر سایر قطعات سیستم گرم کن هم وجود دارد. دمای آب خروجی ما بین ۴۰ تا ۱۴۰ درجه سلسیوس است و قدرت از بین بردن انواع آلودگی های ماندگار را خواهد داشت. سوخت گرم کن این دستگاه می تواند دیزلی باشد و یا از گرم کن المنتی استفاده شود.هر چند به دلیل تقاضای کمتر دستگاه واترجت آب گرم، اکثر واتر جت ها از نوع آب سرد هستند.

کارواش صنعتی چیست

دسته بندی بر اساس فشار تولید شده

فشار آب مورد نیاز در هر کسب و کار متفاوت است. معیار و مقیاس خاصی برای این دسته بندی وجود ندارد اما می توان این گونه بیان کرد که فشار آب بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بار برای مصارف غیر صنعتی و شستشوی وسایل نقلیه و محوطه ها است. واترجت هایی که از فشار تولیدی بالای ۲۰۰ بار برخوردار هستند، در صنایع استفاده می شوند. لازم به ذکر است که فشار آب تنها فاکتور نبود و نوع نازل نیز بر فشار خروجی تاثیر گذار است. هنگام انتخاب واترجت حتما باید به فشار خروجی توجه زیادی کرد. اگر فشار دستگاه کمتر از مقدار مورد نیاز باشد آلودگی ها به خوبی از بین نمی روند و اگر فشار بیشتر باشد امکان آسیب رسیدن به سطح وجود دارد

کاربرد واترجت در محیط های مختلف

مانند بسیاری از انواع دستگاه نظافت صنعتی، کاربرد واترجت نیز به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می گردد که از مصارف خانگی واتر جت می توان به شستشوی خودرو های سواری، آب پاشی سریع سالن ها، نماشویی ساختمان ها و شستشوی تجهیزاتی با آلودگی های نه چندان مقاوم و… اشاره نمود. همچنین دستگاه های کارواش صنعتی را می توان در اموری مانند شستشوی ابزار آلات و تجهیزات صنعتی، شستشوی دیگ هایی با آلودگی های مقاوم، قطعات روغنی، جرم گیری استخر و… استفاده کرد که به این نوع استفاده، مصارف صنعتی گفته می شود. برای از بین بردن بسیاری از این آلودگی ها هیچ روش دیگه ای جز این راهکارساز نخواهد بود.

مزایای استفاده از دستگاه واترجت چیست ؟

بهره گیری از این دستگاه می تواند ویژگی های فراوانی داشته باشد از جمله اینکه این روش در مقایسه با روش دستی منجر به افزایش سرعت و کیفیت شستشو، کاهش انرژی مصرفی از طرف کاربر، کاهش مواد شوینده و آب مصرفی می شود. در عین حال مهم ترین ویژگی آن، بهبود نتیجه شستشو و ارائه کیفیت مطلوب و قابل انتظار است. اما خود دستگاه واتر جت مزایای بسیاری دارد که می تواند افراد را ترغیب به خرید این دستگاه کند؛ مزایایی مانند: قابلیت تنظیم فشار با توجه به نیاز و کاربرد، راندمان بالا، امکان انتخاب از نوع آب گرم دستگاه برای کارایی بیشتر و…

پارامتر های تاثیرگذار بر قیمت کارواش صنعتی چیست ؟

واترجت صنعتی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. تغییر در ویژگی های هر کدام از این قطعات می تواند باعث بهبود یا کاهش کیفیت شستشوی سطوح شود. تغییر این مشخصات بر قیمت دستگاه کارواش صنعتی اثرگذاری زیادی دارد. قطعات اصلی این دستگاه موتور و پمپ است.

    1. موتور
    2. پمپ
    3. سامانه گرمکن (واتر جت آب گرم)
    4. منبع تغذیه
    5. کیفیت ساخت قطعات
    6. برند سازنده
    7. تجهیزات جانبی

فاکتور های بسیاری بر قیمت کارواش برقی تاثیر می گذارند که در بالا به بعضی از مهم ترین فاکتور های اشاره شده است.

کاهش هزینه ها با واترجت صنعتی

به دستگاه های نظافتی نمی توان تنها هزینه اولیه را در نظر گرفت زیرا با استفاده از دستگاهی همانند واتر جت صنعتی در مصرف آب، مواد شوینده و مهمترین پارامتر زمان صرفه جویی می شود. بنابراین تهیه دستگاه نظافتی همانند واترجت صنعتی یک سرمایه گذاری بلند مدت می باشد و در طولانی مدت سود آن مشخص می گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا