مقالات آموزشی

چه نوع باتری در ساختار اسکرابر های استفاده می شود؟

دستگاه اسکرابر به عنوان یکی از متداول ترین تجهیزات نظافتی شناخته می شود. این دستگاه سطح زمین را شستشو و  بلافاصله خشک می نماید. منبع تغذیه کفشوی ها عموما بوسیله جریان برق یا باتری تامین می شود. اسکرابر های باتری به جهت عدم نیاز به پریز برق، در محیط های بیرونی یا داخلی وسیع و یا دارای بخش های متعدد کاربردی است. نوع باتری این دستگاه در مدل های مختلف تفاوت داشته و کاربر می بایست به انتخاب مناسب این بخش اهمیت دهد. در این مقاله به انواع باتری های استفاده شده در ساختار زمین شوی صنعتی و مزایا و معایب هر کدام پرداخته می شود.

 

اهمیت نوع باتری مورد استفاده در کفشوی باتری دار

اسکرابراسکرابر باتری دار از باتری هایی جهت تامین انرژی لازم برای حرکت و برس زنی و عملکرد های دیگر دستگاه بهره می برد. این باتری ها در وضعیت پر، معمولا بین ۱/۵ تا ۳ الی ۴ ساعت شارژدهی می نمایند. نوع باتری در عملکرد دستگاه و فرآیند های لازم جهت تعمیر، نگهداری و یا تعویض آن و همچنین کاهش خطرات احتمالی تاثیر بسزایی دارد. باتری ژل، اسیدی و حتی لیتیوم – یونی از جمله پر کاربرد ترین باتری هایی هستند که در کف شوی را استفاده می شوند.

 

انواع باتری اسکرابر

باتری ها بطور کلی به دو دسته قابل شارژ و یکبار مصرف تقسیم می گردند. باتری های لیتیومی و آلومینیومی از جمله باتری های یکبار مصرف و باتری های مورد استفاده در اسکرابر ها شامل باتری لیتیوم-یونی و سرب اسید، قابل شارژ هستند.

 

باتری سرب اسید

باتری اسیدیباتری سرب اسید به دو دسته سرب اسید تر و خشک تقسیم می شوند. باتری های سرب اسید تر یا همان باتری های اسیدی جز باتری های قدیمی بوده که مزایا و معایب خاص خود را دارند. باتری های سرب اسید خشک نیز به تازگی استفاده می شوند و به دو دسته باتری GEL و AGM تقسیم می گیرند. باتری های ژل بیشترین استفاده را در ساختار اسکرابر ها دارند.

 

باتری اسیدی

استفاده معمول باتری اسیدی، در خودرو ها می باشد. این باتری ها از محلول آب اسید بهره می برند و به راحتی در دسترس اند. باتری اسید قیمت مناسبی داشته اما بخاطر معایب و خطرات آن امروزه کم تر استفاده می شود. خطرات ناشی از ریختن اسید و لزوم تعمیر و نگهداری مداوم از معایب این باتری هاست.

 

باتری ژل ( Gel)

باتری ژل اسکرابرباتری های سرب-اسیدی که به جای آب باتری از نوعی ژل یا خمیر بهره می برند، باتری ژل نام دارند. جریان نداشتن مایع در این باتری ها موجب شده تا در اثر جابجایی نشتی روی نداده و خطرات باتری سرب-اسید تر از بین برود. در بعضی از باتری های ژل، غلیظ بودن الکترولیت ژلی به گونه ای است که حتی در صورت وارونه شدن باتری، الکترولیت حرکت نمی کند. هرگاه این باتری ها بیش از حد پر شوند، اکسیژنی که در صفحه مثبت متصاعد می بشود به طرف صفحه منفی می رود و در آنجا با سرب و اسید سولفوریک ترکیب می شود. در نتیجه سولفات سرب و آب تشکیل می گردد. تشکیل دوباره آب نشان گر عدم نیاز باتری به نگهداری و طول عمر بالای آن است. باتری های ژل هزینه های تعمیر و نگهداری بسیار پایینی داشته و با بهره وری بالا در بیشتر اسکرابر ها استفاده می شوند.

 

باتری لیتیوم-یونی

لیتیوم یونیباتری لیتیوم – یونی از جمله باتری های قابل شارژ به حساب می آید. این نوع باتری ها در بیشتر لوازم الکترونیکی بکار رفته اما به دلیل توان پایین، قادر به تامین انرژی لازم جهت حرکت بیشتر اسکرابر ها نیستند. البته در تعداد محدودی از دستگاه های اسکرابر صنعتی کوچک از این نوع باتری ها استفاده می شود. سرعت بالای شارژ و هزینه های پایین تعمیر و نگهداری از مزایای این باتری هاست.

 

جمع بندی

در این مقاله، باتری های قابل شارژی که در ساختار زمین شوی استفاده می شوند، مورد بررسی قرار گرفت. باتری های اسیدی که قیمت مناسبی داشته اما به دلیل عدم کارکرد مناسب در سطح کیفی بالا و خطرات آب اسید آن، بطور محدود و کم در اسکرابر ها استفاده می شوند. باتری های لیتیومی نیز توانایی چندانی در حرکت دستگاه های اسکرابر نداشته و با قیمت بالای خود کم تر در اسکرابر ها بکار برده می شوند. پر استفاده ترین و بهترین باتری برای اسکرابر ها، باتری ژل می باشد. این باتری ها هزینه نگهداری و تعمیر چندانی نداشته و خطرات پیرامون استفاده از آب اسید را ندارد. مناسب بودن استفاده از باتری های ژل در محیط های فاقد تهویه و افزایش بازدهی دستگاه، از دیگر مزایای بکارگیری این نوع باتری در ساختار کفشوی ها می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا