مقالات آموزشی

معیارهای انتخاب مکنده تجاری

انتخاب یک جاروبرقی تجاری مناسب باید مطابق با معیارهای مشخصی انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. مکنده تجاری به طور کلی دارای موتور قدرتمند تر و بدنه مقاوم تر به نسبت نمونه خانگی است. این جاروبرقی ها در انواع گوناگون به بازار ارائه می شوند. امروزه کاربری جاروبرقی های صنعتی و تجاری در نظافت و جمع آوری آلاینده های محیط های گوناگون افزایش شگرفی داشته است. این دستگاه ها در مکان هایی مانند ادارات، رستوران ها، صنایع و ایستگاه های قطار کاربرد دارند. از موارد مصرف متنوع جاروبرقی تجاری می توان به جداسازی ذرات فلزی، نظافت روزمره و جمع آوری مایعات اشاره نمود. در ادامه این مقاله به معرفی معیارهای مهم و اساسی در انتخاب یک جاروبرقی تجاری پرداخته می شود.

 

موتور جاروبرقی

جاروبرقی تجاریمهم ترین معیاری که در هنگام خرید جاروبرقی باید به آن توجه داشت، قدرت و سرعت مکش موتور مکنده می باشد. در اکثر جاروبرقی های ارزان قیمت از یک موتور استفاده شده است که این موتور به منظور جمع آوری ذرات و خنک کننده سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند در نهایت منجر به کاهش عمر موتور مکنده می شود. در برخی دستگاه های جاروبرقی تجاری از دو موتور مکنده استفاده می گردد که کیفیت و کارایی مکنده را افزایش می دهد. در این شیوه می توان از هر دو موتور به طور همزمان استفاده نمود یا از یک موتور برای مکش و جمع آوری و از دیگری به منظور خنک کاری و پاکسازی استفاده نمود. ابعاد موتورهای مکنده با قدرت مکش آن رابطه مستقیم دارد.

 

سامانه فیلتراسیون

جاروبرقی صنعتینوع فیلتر و سیستم نظافت در جاروبرقی ها متفاوت است. ساده ترین نوع فیلتر، به صورت پاکتی و کیسه ای می باشد که مانع از عبور ذرات به همراه جریان هوا می شود. معمولا در جاروبرقی های تجاری و صنعتی از چند فیلتر استفاده می شود تا بهترین کیفیت را ارائه کند. فیلترها بر اساس ابعاد ذراتی که می توانند از عبور آن جلوگیری کنند به دسته های L و M و H تقسیم بندی می شوند. که بازه ۳ الی ۰.۳ میکرون را در بر می گیرند. نظافت فیلترهای مکنده نیز به سه صورت دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک انجام می شود که با توجه به ابعاد جاروبرقی و نوع آن بر روی دستگاه تعبیه می شود.

 

ظرفیت کیسه و مخزن زباله

مکنده تجاریبه منظور جمع آوری آلاینده های محیط در مکنده ها از دو نوع پاکت و سطل استفاده می گردد. در مکنده هایی که از پاکت برای جمع آوری ذرات استفاده می کنند، با پر شدن پاکت مخزن کارایی موتور کاهش پیدا می کند. در برخی از مدل ها پاکت از پایین پر می شود که موتور باید بخشی از توان خود را صرف دور کردن ذرات جمع شده از دهانه کیسه کند. در مکنده هایی که قابلیت جمع آوری مایعات را دارند، استفاده از مکنده های اتوماتیک کاربرد بسیاری دارند. این جاروبرقی ها به محض پر شدن مخزن فرمان توقف می دهند و از ورود مایعات به دستگاه جلوگیری می کنند.

 

ساختار بدنه و طراحی ارگونومیک

مکندهساختار و جنس بدنه مکنده یکی از معیارهای مهمی است که در هنگام خرید باید در نظر داشت. در ساخت بدنه مکنده تجاری از پلاستیک فشرده یا فلزی استفاده می شود که به نسبت نمونه های خانگی مقاومت بالاتر و کیفیت بهتری دارند. بدنه پلاستیکی سبک و قابلیت حمل آسان تری دارد در مقابل، بدنه آلومینیومی یا استیل از استحکام بالاتری برخوردار است و در برابر ضربه و فرآیند مکش دچار آسیب نمی شود. قدرت مانور و ارتفاع بدنه در جاروبرقی آلمانی و ایتالیایی به نسبت رقبای دیگر از مزیت بالاتری برخوردار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا