برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره خرید محصولات با ما در ارتباط باشید ۸۷۱۸۴-۰۲۱

مکنده صنعتی

دستگاه های مکنده صنعتی رده ای از جاروهای صنعتی هستند که برای یک صنعت و یا یک کاربرد خاص طراحی و تولید شده و به طور تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند. مکنده ها شباهت بسیار زیادی به دستگاه های جاروبرقی داشته و همانند آن ها مجهز به موتور و پمپ خلأ می باشند. خلأ ایجاد شده توسط پمپ در مکنده ها، موجب مکش مواد به داخل مخزن دستگاه می شود. ساختار مکنده های تخصصی و اجزای تشکیل دهنده آن ها چون موتورها، پمپ ها و فیلترها به منظور انطباق با فعالیت های صنعتی، تأمین نیاز صنایع و ماهیت مواد مکش شده دستخوش تغییراتی شده است. جاروبرقی های تخصصی، رده های پرکاربردی از دستگاه جاروبرقی به شمار می آیند که بسته به نوع کاربردشان با ویژگی های خاصی مانند محل قرار گیری پمپ و موتور، نوع سیستم فیلتراسیون، نوع مخزن، جنس بدنه و ... متمایز می گردند. مشخصه های ویژه هر یک از جاروهای صنعتی کارایی بهینه دستگاه را در هنگام مکش گونه های خاصی از مواد و آلودگی ها تضمین می نماید.

انواع مکنده صنعتی

انواع مکنده در صنعت به منظور مکش مواد و انتقال و جمع‌آوری مواد جامد، مایع یا گاز از یک نقطه به نقطه دیگر به کار می‌رود. این دستگاه معمولاً از قطعات مکانیکی، هیدرولیکی یا برقی تشکیل شده و به صورت خودکار یا دستی کاربرد دارد. مکنده‌های صنعتی در انواع مختلفی و با ظرفیت‌های متفاوت تولید می‌شوند و در صنایع مختلفی مانند معدن، پتروشیمی، خودروسازی، مواد غذایی و... مورد استفاده قرارمیگیرند.

مکنده صنعتی را می توان بر اساس ویژگی های مختلفی طبقه بندی کرد. از جمله مهم ترین انواع مکنده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مکنده صنعتی ضد انفجار

در محیط هایی که با خطر انفجار و آتش سوزی همراه هستند، امکان به کارگیری مکنده های متداول به دلیل احتمال ایجاد جرقه به عنوان یکی از عوامل مهم انفجار، وجود ندارد. مکنده صنعتی هواکار ضد انفجار جهت نظافت محیط هایی با خطر انفجار طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات ا به پمپ ونتوری تجهیز گردیده اند. در این پمپ ورودی هوای فشرده وارد پمپ شده و از داخل کانال ونتوری عبور کرده و از سمت دیگر خارج می شود. به دلیل طراحی یک انشعاب در کانال ونتوری به سمت مخزن دستگاه ، سرعت بالای هوای فشرده و طراحی دقیق پمپ، در محل کانال یک خلأ نسبی به وجود می آید که در نهایت این خلأ سبب مکش هوا از داخل مخزن به بیرون می گردد. هوای فشرده پمپ ونتوری توسط کمپرسور هوا تامین خواهد شد.

مکنده    
دستگاه های مکنده صنعتی تخصصی بسیاری از چالش های نظافتی را در صنایع مختلف از میان بر می دارند و از بروز مشکلات ناشی از آلایند ها و ضایعات جلوگیری به عمل می آورند. آلاینده هایی که تصور می شود امکان جمع آوری آن ها وجود ندارد، به سادگی با استفاده از این دستگاه های تخصصی جمع آوری شده و در محل مناسب تخلیه می گردند.

کاربرد مکنده صنعتی ضد انفجار

با توجه به اینکه جمع آوری و حذف آلاینده های اشتعال زا و انفجاری با استفاده از شیوه های سنتی و دستی غیر ممکن بوده و می تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد، استفاده از دستگاه های مکنده ضد انفجار، راهکار مناسب و ایمنی برای جمع آوری و حذف اینگونه آلاینده ها از محیط کسب و کار می باشد.  این دستگاه ها با قابلیت ضد انفجاری، با جلوگیری از هرگونه انفجار، از سلامت کارکنان محاظت نموده و مواد خطرناک را از محیط جمع آوری می نماید. این دستگاه ها دارای کاربرد های متعددی در صنایع مختلف می باشند. کاربرد عمده این دستگاه ، در جمع آوری آلودگی ها و نظافت محیط هایی با خطر آتش سوزی و انفجار است. از بین بردن گرد و غبار خطرناک در محیط های صنعتی دیگر کاربرد این دستگاه ها می باشد. همچنین برای جمع آوری ذرات استاتیکی که سبب ایجاد الکتریسته ساکن و در نتیجه انفجار می شوند، مدل های ضد انفجار مورد استفاده قرار می گیرد. جمع آوری و انتقال مایعات قابل اشتعال نیز بوسیله این مکنده ها و بصورت کاملا ایمن انجام می شود. صنایع غذایی، خوراک دام، صنایع چوب، رنگ و پلاستیک، صنایع پتروشیمی و تولید کننده رنگ از جمله صنایعی هستند که نیازمند استفاده از مکنده های ضد انفجار می باشند.

اجزای دستگاه مکنده ضد انفجار

ساختار مکنده ضد انفجار کاملا مشابه با دستگاه های جاروبرقی می باشد. بدین معنی که این دستگاه ها نیز همانند جاروبرقی مجهز به پمپ بوده و خلا ایجاد شده در داخل مخزن دستگاه موجب مکش آلاینده ها و مواد به داخل دستگاه می گردد. استفاده از سیستم های فیلتراسیون قدرتمند در این دستگاه ها مانع از عبور ذرات ریز گرد و غبار و باز نشر مجدد آنها در محیط می شود. علاوه بر این تجهیز مدل های ضد انفجار به سیستم نظافت فیلتر با تکاندن فیلتر دستگاه در فواصل زمانی مانع از انسداد فیلتر و در نهایت خفگی آن می گردد. با توجه به اینکه این دستگاه ها برای کار در شرایط سخت کاری طراحی شده اند بدنه مقاومی داشته و مجهز به چرخ می باشند.

مکنده دائم کار

مکنده مداوم کار به واسطه استفاده از تجهیزات خاص چون موتور های توربینی و پمپ های قدرتمند ساید چنل توانایی بالایی در جمع آوری ذرات آلاینده دارد. بهره مندی از موتورهای توربینی در این مدل از دستگاه های مکنده موجب افزایش توانایی آن ها در شرایط سخت کاری گردیده است، به عبارت دیگر این تجهیزات دستگاه هایی مداوم کار بوده و توانایی کار 24 ساعته در تمامی ایام هفته و سال را دارا می باشند. همچنین این دستگاه ها با برخورداری از قدرت مکش بالا کارایی خیره کننده ای در صنایعی چون نفت و پتروشیمی، چوب بری، فولاد، صنایع شیمیایی، سیمان و... ،‌ از خود ارائه می دهند.

دستگاه مکنده صنعتی
 

ساختار صنعتی مکنده صنعتی مداوم کار

دستگاه های مکنده دائم کار همواره در محیط های صنعتی سخت کار به کار گرفته می شوند و از همین رو لازم است از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشند. بدنه و شاسی فولادی، پوشش رنگ اپوکسی و چرخ های مستحکم این دستگاه ها را جهت به کارگیری در سایت های صنعتی با شرایط دشوار کاری مناسب می سازد. مخزن مکنده مداوم کار به راحتی و به وسیله اهرم های مخصوص از بدنه اصلی جدا شده تا به محل تخلیه انتقال داده شود. به منظور جا به جایی آسان مخزن مکنده مداوم کار چرخ های کوچک و روان در بخش زیرین مخزن تعبیه شده تا حتی در صورت پر و سنگین بودن به راحتی به محل مورد نظر انتقال یابد. از آنجایی که حضور جریان برق در برخی محیط ها که دارای آلاینده های اشتعال زا و انفجاری می باشند، می تواند خطر آفرین باشد، استفاده از دستگاه جاروبرقی مقدور نیست. در چنین شرایطی نیاز به دستگاه هایی که قادر به تامین نیاز های نظافتی با استاندارد های ایمنی بالا باشد به شدت احساس می شود. در چنین شرایطی استفاده از دستگاه مکنده صنعتی هواکار می توان راه کار مناسبی باشد. این دستگاه نیازی به موتور الکتریکی و جریان برق نداشته و به واسطه تجیز به پمپ ونتوری خلا مورد نیاز خود را تامین می نماید. دستگاه های هواکار از یک کمپرسور هوا جهت دریافت هوای فشرده بهره برده و در محیط هایی که لوله کشی کمپرسور هوا در دسترس است، قابل استفاده اند. مدل هایی از این مکنده ها، با بهره مندی از خاصیت ضد انفجاری می توانند در محیط های انفجاری و خطرناک بکار روند.

ویژگی های موتور مکنده مداوم کار

مکنده دائم کار بر حسب نوع فعالیتی که دارند، به موتور توربینی تجهیز گردیده اند. استفاده از موتورهای توربینی در این دستگاه ها علاوه بر کاهش سطح صدای دستگاه، هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها را نیز کاهش می دهد. موتورهای توربینی فاقد زغال یا به عبارتی قطعات ساینده هستند و به منظور انتقال نیرو از فناوری القای مغناطیسی بهره می برند. در نتیجه این موتورها در مقایسه با موتورهای کلکتوری علاوه بر توان و سرعت کاری بالاتر، دارای توانایی کارکرد دائمی می باشند،‌ به این معنا که دستگاه می تواند 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته روشن بماند بی آن که دچار خرابی و مشکل گردد. استهلاک این موتورها بسیار پایین بوده و از این رو نیاز به مراقبت خاصی ندارند،‌ به عبارت دیگر maintenance free هستند.

ویژگی های پمپ مکنده صنعتی مداوم کار

پمپ های ساید چنل در مقایسه با انواع دیگر پمپ ها توانایی بیشتری در ایجاد خلأ دارند. در این مدل از پمپ ها، چرخش پره های پمپ، موجب انتقال هوا از کانال هوایی به بیرون می گردد. هر چه دقت ساخت پمپ بیشتر باشد، توانایی پمپ در ایجاد خلأ افزایش می یابد. پمپ ساید چنل یکی از قوی ترین انواع پمپ مکنده است که برای جاروهای صنعتی سخت کار و دائم کار مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند قدرت مکش فوق العاده برای جمع آوری توده هایی از مواد سنگین و چگال فراهم آورند.

مکنده تخصصی


 

دیگر ویژگی های مکنده مداوم کار

از آن جایی که دستگاه مکنده صنعتی برای انجام امور سنگین نظافتی طراحی شده اند، در ساخت بدنه آن ها از فولاد استفاده گردیده است. بهره گیری از سیستم های فیلتراسیون قدرتمند از دیگر ویژگی های این تجهیزات می باشد که مانع از انتشار و بازگشت ذرات آلاینده به محیط می شود. فیلتر اصلی اغلب جاروهای صنعتی از نوع ستاره ای و در کلاس L یا M است و امکان نصب فیلتر کارتریجی به عنوان فیلتر ایمنی بر روی آن ها وجود دارد. در برخی مدل ها نیز فیلتر اصلی از نوع کارتریجی است. انواع سیستم نظافت فیلتر به کار رفته در ساختار این تجهیزات، با بهبود عملکرد سیستم فیلتراسیون نقش مهمی در عملکرد بهینه سیستم فیلتراسیون ایفا می نمایند. مخزن جدا شونده در این مکنده های مداوم کار امکان تخلیه راحت و آسان آلاینده ها را برای کاربر فراهم نموده است.

مکنده صنعتی هواکار ضد انفجار

مکنده های هوا کار ضد انفجار، موتور الکتریکی نداشته و خلا دستگاه در نتیجه عبور جریان پر سرعت هوا از داخل پمپ ونتوری ایجاد می شود. در حالی که مکنده ضد انفجار دارای موتور توربینی بوده و عایق کاری موتور دستگاه، از ایجاد جرقه در حین جارو نمودن محیط جلوگیری می نمایند. بعضی از مدل های این دستگاه، با بهره مندی از گواهینامه ATEX، ضد انفجار بوده و برای نظافت محیط های دارای مواد اشتعال زا یا انفجاری مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات ، بر طبق گواهینامه ATEX، سلامت کارکنان را حفظ نموده و مواد پر خطر را مکش می نماید. صنایع غذایی، چوب، رنگ و پلاستیک و صنایع پتروشیمی از جمله صنایعی هستند که از مکنده های هوا کار ضد انفجار استفاده می نمایند.

نحوه عملکرد مکنده هواکار

اصلی ترین تفاوت دستگاه مکنده هواکار،‌ عدم وجود موتور در ساختار مکنده هواکار می باشد. به عبارت دیگر مدل های هواکار فاقد موتور الکتریکی بوده و برای ایجاد خلا مجهز به پمپ ونتوری می باشد. در این نوع پمپ ها، ابتدا هوای فشرده وارد آن شده و از داخل کانال ونتوری عبور می نماید و سپس از سمت دیگر به بیرون می رود. انشعاب طراحی شده در قسمتی از کانال ونتوری به سمت مخزن، موجب ایجاد خلا نسبی شده و در نتیجه هوای داخل مخزن به سمت بیرون تخلیه شده و در نهایت به واسطه خلا ایجاد شده در داخل مخزن دستگاه،‌ آلاینده ها و مواد به داخل خزن مکش می شود.

اجزای مکنده هواکار

مکنده هواکار تشابه زیادی به جاروبرقی دارند. مانطور که پیشتر اشاره شد، تنها تفاوت این دستگاه با جاروبرقی ، چگونگی ایجاد خلا در داخل مخزن می باشد. با توجه به اینکه این دستگاه برای کار در شرایط سخت طراحی و تولید شده است دارای بدنه مقاوم می باشد. سیستم فیلتراسیون یکی از بخش های مهم مکنده صنعتی هواکار می باشد که مانع از باز نشر ذرات ریز گرد و غبار در محیط می گردد. همچنین دستگاه های هواکار همانند دستگاه های جاروبرقی به منظور ممانعت از خفگی فیلتر دستگاه و بهینه سازی عملکرد فیلتر دارای سیستم نظافت فیلتر می باشند. علاوه بر این تجهیز این دستگاه ها با چرخ های مقاوم امکان جا به جایی و حمل و نقل آنها را آسان نموده است.

مکنده تخصصی
 

مزایای مکنده هوا کار

مکنده هواکار، به دلیل عدم نیاز به جریان برق، در محیط های با دسترسی نامناسب یا غیر ممکن به برق کاربردی می باشند. این دستگاه با توجه به عدم اتصال به برق، ایمن بوده و خطر برق گرفتگی نخواهند داشت. همچنین مکنده های هواکار دارای بدنه مستحکم و با دوامی بوده و از طول عمر بالایی برخوردار هستند. مزیت دیگر این دستگاه، قدرت پمپ آن در ایجاد خلا و در نتیجه مکش بسیار خوب ذرات و گرد و غبار می باشد. این دستگاه، قدرت نظافتی بالایی داشته و در مدل های ضد انفجار از سطح ایمنی بسیار بالایی بهره مند است. بدلیل امکان تنظیم هوای ورودی از کمپرسور نیز، می توان به راحتی قدرت مکش دستگاه را در مواقع لزوم کاهش داد تا انرژی کم تری مصرف شود. مکنده ها دستگاه هایی هستند که برای جمع آوری و انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی محیط های صنعتی، احتمال انفجار وجود داشته و از دستگاه های مخصوص یعنی مکنده ضد انفجار استفاده می شود. با بکارگیری این تجهیزات، در حین کار کردن دستگاه جرقه ای ایجاد نشده و محیط ایمن خواهد بود. این دستگاه نظافتی می تواند از رده مکنده صنعتی هواکار باشد.

کاربرد های مکنده صنعتی

مکنده های تخصصی، بر اساس تغییرات ایجاد شده در ساختارشان در صنایعی چون صنایع سیمان، پتروشیمی، نساجی، غذایی و دارویی و به منظور مکش مواد خاصی چون الیاف نساجی، پودر های اشتعال زا و سمی، مایعات غلیظ و روغنی به کار می روند. از این تجهیزات صنعتی علاوه بر مکش مواد آلاینده برای جا به جایی و انتقال مواد نیز در صنایع گوناگون استفاده می شود. این دستگاه ها با جمع آوری مواد اولیه هدر رفته در خطوط تولید و بازگرداندن مجدد آن‌ها به چرخه تولید تأثیر به سزایی در کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری دارند. علاوه بر این استفاده از مکنده های تخصصی در جمع آوری و انتقال مواد بسیار ایمن تر و سریع تر از شیوه های سنتی و دستی می باشد.

مکنده صنایع نساجی

در صنایع نساجی، کارخانه های ریسندگی و بافندگی، کارگاه های قالیبافی و دیگر صنایع مشابه آلودگی ها به شکل الیاف سبک و رشته ای هستند که ازدیاد آن ها در محیط مشکلات زیادی را به وجود می آورد. برای جمع آوری الیاف سبک، مکنده ای طراحی و ساخته شده است که با عنوان مکنده صنعتی تخصصی صنایع نساجی شناخته می شود. ساختار این دستگاه با مدل های جاروبرقی مرسوم تفاوت دارد، بدین صورت که در مکنده های نساجی دهانه مکش در بخش فوقانی دستگاه قرار دارد و موتور و پمپ در بخش تحتانی دستگاه تعبیه شده اند. چنین ساختاری امکان مکش مواد سبک و رشته ای، الیاف، پر و ... را بدون ایجاد گرفتگی در فیلتر و یا آسیب زدن به پمپ فراهم می آورد. در بخش بالایی مکنده تخصصی نساجی فیلتر کیسه ای قرار دارد که مواد درون آن جمع آوری می شوند. فیلتر کیسه ای نوعی از فیلتر است که به شکل یک کیسه بزرگ بوده و به منظور عبور جریان هوا دارای خلل و فرج می باشد.

مکنده های صنعتی

مکنده صنعتی صنایع داروسازی

این مکنده ها دارای سیستم فیلتراسیون بسیار قدرتمند و کارآمدی هستند که جهت جمع آوری مواد زیر و پودری بسیار مناسب می باشند. فرآیند تولید مواد دارویی در کارخانه های داروسازی با ایجاد آلودگی و یا ضایعات ریز و پودری همراه است. وجود چنین موادی استفاده از مکنده هایی با فیلتراسیون بسیار قوی را ضروری می سازد. این مکنده ها مجهز به فیلتر ستاره ای هستند و در حالت استاندارد نیز فیلتر ایمنی یا فیلتر ثانویه بر روی آن ها قرار دارد. فیلتر ستاره ای ذراتی به کوچکی 1 میکرون و فیلتر ایمنی ذراتی به کوچکی 0.3 میکرون را فیلتر می سازند. هم چنین مخزن مکنده های تخصصی داروسازی از جنس استنلس استیل تولید شده است که تضمین کننده سطح بالای بهداشت و ایمنی می باشد.

طرز کار مکنده صنعتی

طرز کار انواع مکنده به شرح زیر است:

  1. ابتدا موتور روشن می شود و نیروی لازم برای ایجاد خلاء را تامین می کند.
  2. سپس پمپ هوا را از محیط مکش کرده  و آن را به مخزن منتقل می کند.
  3. مواد موجود در محیط به دلیل ایجاد خلاء، به سمت مخزن کشیده می شوند.
  4. در آخر فیلتر از بازگشت مواد مکش شده به محیط جلوگیری می کند.

ویژگی های مکنده صنعتی

وظیفه اصلی یک مکنده جمع آوری، تمیز کردن سطوح، گرد و غبار و تمیز کردن خط تولید و سایر عناصر کارخانه مربوطه می باشد. برای مثال با استفاده از مکنده های صنعتی ضد انفجار می توانید به سرعت مواد سمی یا قابل احتراق را در شرایطی که خطر انفجار وجود دارد جمع آوری کنید. در نظر داشته باشید که سرعت مکش و قدرت از عناصر مهم دستگاه می باشد و جمع آوری ذرات به طور کامل و نظافت محیط اطراف حیاتی ترین کار دستگاه مکنده است. همچنین به خاطر داشته باشید که فیلتر دستگاه کاملاً قوی است و در صورت گرفتگی دستگاه به درستی کار نمی کند.

نکات خرید مکنده صنعتی

انتخاب و خرید انواع مکنده مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد، در هنگام خرید مکنده صنعتی می بایست به نکات زیر توجه کرد:

  • نوع کاربرد: مکنده های صنعتی برای کاربردهای مختلفی طراحی شده اند. بنابراین، قبل از خرید باید نوع کاربرد خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از مکنده برای جمع آوری گرد و غبار در یک کارخانه تولیدی استفاده کنید، باید یک دستگاه با قدرت مکش بالا و ظرفیت مخزن مناسب خریداری کنید.
  • ظرفیت: ظرفیت مخزن باید متناسب با میزان گرد و غباری باشد که باید جمع آوری شود. اگر قصد دارید از این تجهیزات برای جمع آوری گرد و غبار در یک محیط بزرگ استفاده کنید، باید یک مدل با ظرفیت مخزن بالا خریداری کنید.
  • قدرت مکش: قدرت مکش مکنده باید متناسب با نوع موادی باشد که باید جمع آوری شود. اگر قصد دارید از این تجهیزات برای جمع آوری مواد سنگین مانند خرده سنگ استفاده کنید، بهتر است یک مکنده با قدرت مکش بالا خریداری کنید.
  • نوع فیلتر: نوع فیلتر باید متناسب با نوع موادی باشد که باید جمع آوری شود. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از آن  برای جمع آوری گرد و غبار حاوی مواد شیمیایی استفاده کنید، باید یک مدل با فیلتر مناسب خریداری کنید.
  • ویژگی های ایمنی: مکنده های صنعتی باید دارای ویژگی های ایمنی مناسبی باشند تا از ایجاد خطر برای کاربران جلوگیری شود. به عنوان مثال، مکنده های صنعتی باید دارای سیستم خاموش کننده خودکار در صورت بروز مشکل باشند.

علاوه بر نکات ذکر شده، موارد دیگری نیز باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرند. به عنوان مثال، باید به کیفیت ساخت مکنده، خدمات پس از فروش و قیمت دستگاه نیز توجه کرد.