مقالات آموزشی

دانستنی هایی درباره دستگاه زمین شوی صنعتی

در محیط های مختلف بنا به نوع کاربری و میزان رفت و آمدها، تمیز نمودن سطح زمین و دور نگه داشتن آن از انواع آلودگی ها فرایندی چالش برانگیز خواهد بود؛ در مراکزی با فعالیت های صنعتی یا تجاری سطوح آلوده باعث ناامن شدن محیط شده و مدیریت آن را دشوار می سازد. به عنوان مثال در کارخانه ها، وجود مواد روغنی بر روی کفپوش ها خطر لغزندگی به وجود می آورد که می تواند جبران ناپذیر باشد و یا در مراکز تجاری پر رفت و آمد همواره باید شرایط ایمن در محیط فراهم باشد تا از بروز حوادث ناگوار برای بازدید کنندگان فراهم باشد. اما هیچ یک از چالش های نظافتی محیط های صنعتی و تجاری بدون راهکار باقی نمانده و دستگاه های مکانیزه نظافت صنعتی نقش مهم خود را ایفا نموده اند. دستگاه زمین شوی صنعتی نمونه برجسته ای دستگاه های نظافت صنعتی بوده که به شستشو و خشک کردن هم زمان سطح زمین اختصاص دارد و دشواری های نظافت محیط های کوچک و بزرگ با آلودگی های متفاوت، کاسته است.

اهمیت نظافت و شستشوی سطح زمین

سطح زمین به اندازه کافی می تواند منبع مهمی برای رشد، تکثیر و انتشار انواع باکتری و میکروب باشد. هر گاه صحبت از پاکیزگی و بهداشت در میان باشد، قطعا یکی از بخش های اصلی که باید مورد توجه و نظافت قرار گیرد، سطح زمین است و این موضوع فارغ از نوع کاربری محیط خواهد بود. در چنین شرایط مدل های متنوعی از دستگاه اسکرابر یا زمین شوی صنعتی طراحی و تولید شده که دستگاهی برای شستشوی تمامی سطوح سخت در محیط های داخلی و در برخی فضاهای بیرونی است.

دستگاه زمین شوی صنعتی
اهمیت نظافت و شستشوی سطح زمین

دستگاه زمین شوی صنعتی چیست و چگونه کار می کند؟

اسکرابر صنعتی که با نام های زمین شوی صنعتی یا کف شوی صنعتی شناخته می شود، از این توانایی برخوردار است که زمین را به طور مکرر شستشو داده و هم زمان خشک کند و در شرایطی می تواند زمین را نیز ضدعفونی کند. این دستگاه از یک یا دو برس تشکیل شده که با سطح تماس مستقیم پیدا کرده و با بهره مندی از حرکت چرخشی و استفاده از محلول شوینده عمل شستشو را به انجام می رساند و از طرف دیگر سیستم خشک کن یا مکش آن هم زمان در حال فعالیت بوده و آب آلوده را از سطح زمین جمع آوری می کند. مواد جمع آوری شده در مخزن آب کثیف ذخیره شده و کاربر می تواند در پایان کار آن را در محل مناسب تخلیه کند. لازم به ذکر است این مخزن از مخزن آب تمیز مستقل بوده و محتویات این رو به یکدیگر راه ندارند.

چند نوع اسکرابر صنعتی در بازار وجود دارد؟

با افزایش ساخت و سازها، توسعه شهرها و گسترش کارخانه ها، دستگاه های کفشوی صنعتی در مدل ها و اندازه های متنوع با برندهای مختلفی به بازارهای جهانی عرضه شده اند که به این ترتیب شستشوی زمین در محیط های مختلف با دستگاه زمین شوی صنعتی امکان پذیر می شود. عملکرد کلی اسکرابرها مشابه بوده و در ظرفیت و کارایی تفاوت های اساسی دارند. انواع این دستگاه ها عبارت اند از :

دستگاه زمین شوی صنعتی
انواع دستگاه اسکرابر صنعتی

دستگاه زمین شوی دستی

کف شوی صنعتی با هدایت دستی به منظور شستشوی سطوح کف در محیط هایی مساحت کمتر و یا مانور پذیری کمتری دارند، به کار می رود. این رده از دستگاه ها که خود در مدل های اسکرابر شارژی و کف شور برقی تولید شده اند، به صورت دستی توسط یک کاربر هدایت می شوند و ظرفیت های ۱۰ تا تا ۶۰ لیتر را در بر می گیرند.

دستگاه زمین شوی خودرویی

کفشوی خودرویی یا اسکرابر سرنشین دار با برخوردار از پهنای نظافتی بالا و ظرفیت بیشتر نسبت به مدل های دستی، جهت شستشوی سطوح کف در محیط های وسیع بسیار مناسب و ایده آل می باشد. این دستگاه همانند یک خودرو هدایت می شود و اصلی ترین ابزار نظافتی برای کارخانه ها، مجتمع های تجاری، بیمارستان ها، اماکن مذهبی و بسیاری محیط های دیگر به شمار می آید.

کف شور صنعتی چند متر مربع را تمیز می کند؟

هر یک از دستگاه های اسکرابر صنعتی کارایی مخصوص به خود را دارند و در واحد زمان مقدار خاصی را تمیز می گردانند. هر چه اندازه دستگاه زمین شوی صنعتی بیشتر باشد، یک فضای مشخص در مدت زمان کوتاه تری شستشو خواهد شد. به عبارت دیگر محیط هایی با متراژهای ۳۰۰ متر به بالا به راحتی به وسیله این دستگاه ها قابل شستشو هستند و محدودیتی در استفاده از آن ها با گسترش فضا وجود ندارد. در یک محیط می توان بیش از یک کفشور صنعتی را به کار گرفت.

دستگاه زمین شوی صنعتی
دستگاه کف شور صنعتی

چه سطوحی با دستگاه زمین شوی صنعتی شستشو می شود؟

سطوح سخت مانند بتن، سنگ، سرامیک، موزائیک، اپوکسی، مرمر و … از جمله سطوح سختی هستند که به وسیله دستگاه زمینشوی صنعتی شستشو و خشک می شوند. تنوع در طراحی و ساخت به دستگاه ها محدود نشده و برس ها و پدهای گوناگونی برای شستشوی سطوح با ویژگی های متفاوت عرضه شده تا بتواند با میزان حساسیت های یک کفپوش سازگاری و تطابق داشته باشد. به عنوان مثال برس استاندارد برای بیشتر کفپوش ها، برس زبر برای سطوح بتنی و برس نرم برای سطوح حساس مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعه این مقاله را از دست ندهید !
نکات کلیدی ارتقای بهداشت با اسکرابر

چرا باید اسکرابر جایگزین روش های دستی گردد؟

دلایل زیادی برای انتخاب، خرید زمین شوی صنعتی و استفاده از آن به جای سطل و تی های معمولی حتی در محیط های دارای محدودیت فضا، وجود دارد:

بهداشت و پاکیزگی به دست آمده ده ها برابر بیشتر از نظافت دستی است.

فقط نیمی از زمان یک فرآیند نظافت دستی و با حداقل تلاش کاربر صرف کار با دستگاه زمین شوی صنعتی می شود.

در بلند مدت منابع مالی ذخیره خواهد شد و در مصرف آب و مواد شوینده صرفه جویی قابل توجهی به عمل می آید.

به دلیل برخورداری از سیستم خشک کن آب و رطوبت بر روی زمین باقی نمانده و به این ترتیب سطح ایمنی محیط ارتقا می یابد.

آیا کار با دستگاه زمین شوی صنعتی دشوار است؟

با توجه به این که اغلب نیروهای خدماتی هستند که هدایت و کنترل دستگاه زمین شوی صنعتی چه اسکرابر باطری دار و چه کابلی را به دست می گیرند، حداکثر سادگی در طراحی و کارکرد این ماشین آلات به کار رفته است. هر چند که اسکرابرها بالاترین استاندارد نظافتی را دارند، اما به دلیل آسان بودن کار با آن، به حداقل آموزش نیاز دارد. آشنایی کامل با بخش های در دسترس دستگاه، دکمه ها، اهرم ها و چگونگی رسیدگی به کفشوی اهمیت زیادی داشته که توسط کارشناسان آموزش داده شده و در کنار آن مطالعه دفترچه راهنما سبب خواهد شد کاربران نسبت دستگاه نظافتی تسلط کامل داشته باشند.

چه نوع ماده شوینده ای برای اسکرابر مناسب است؟

تولید کنندگان مواد شوینده صنعتی مواد تخصصی مختلفی را برای شستشوی انواع سطوح تولید نموده که به همراه دستگاه زمین شوی صنعتی قابل استفاده هستند. به طور کلی هر یک از سازندگان دستگاه های کفشور صنعتی در زمینه مصرف مواد شوینده توصیه های مخصوص به خود را دارند و به طور کلی از شوینده های اسیدی و خورنده و الکل نباید به همراه دستگاه مکانیزه استفاده شود. دستگاه زمین شوی صنعتی می تواند با آب سطح زمین را کامل شستشو دهد و در صورت شدید بودن آلودگی، جهت افزایش قدرت پاک کنندگی می توان از مواد شوینده مناسب بهره گرفت.

مواد شوینده صنعتی
مواد شوینده صنعتی مناسب دستگاه زمین شوی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا