مقالات آموزشی

چگونگی انتخاب ماده شوینده صنعتی مناسب

ترکیبات نفتی منشا اصلی تمامی مواد شوینده صنعتی و مصرفی می باشند که به منظور افزایش توان نظافتی و بهبود عملکرد از ترکیبات افزودنی چون، مواد ضد آهک، مواد ساینده، انواع آنزیم ها، ضد عفونی کننده ها، اسانس ها و رنگ ها استفاده می شود. به کارگیری این مواد می تواند کیفیت نظافت را به طرز چشم گیری افزایش دهد. علاوه بر این به منظور حذف آلودگی های مختلف اعم از جرم، چربی، رسوب و… می توان ماده شوینده صنعتی مناسبی اسنتخاب نمود. در ادامه به بررسی کامل ساختار، نحوه عملکرد و برخی نکات و ویژگی ها درباره این مواد می پردازیم.

چگونگی عملکرد مواد شوینده

مواد شوینده صنعتی
چگونگی عملکرد مواد شوینده

به طور کلی مواد شوینده از دو بخش آب گریز یا هیدروفوب و آب دوست یا هیدروفیل تشکیل شده اند. زمانی که این مواد در مجاورت و تماس با انواع آلودگی ها قرار می گیرند، بخش هیدروفیل مواد قطبی را جذب نموده و بخش هیدروفوب با جذب آلاینده های غیر قطبی چون روغن و چربی موجب جداسازی آنها از روی سطح و در نهایت تمیزی و پاکیزگی سطوح می شوند.

 

 

 

 

نحوه انتخاب مواده شوینده مناسب

نحوه انتخاب مواده شوینده مناسب
نحوه انتخاب مواده شوینده مناسب

انتخاب درست و مناسب ماده شوینده نقش مهمی در شستشو و نظافت صنعتی کامل و موثر دارد. در نظر گرفتن ماهیت آلاینده ها و قدرت نظافتی ماده شوینده و زمان لازم برای اثر گذاری ماده شوینده، از جمله نکات مهم و کلیدی در انتخاب ماده شوینده مناسب می باشند. هر چه میزان اسانس و غلظت شوینده کمتر باشد، کیفیت آن مناسب تر می باشد.

 

 

 

 

استفاده از مواد شوینده صنعتی یا شوینده های سنتی

شوینده صنعتی یا شوینده های سنتی
شوینده صنعتی یا شوینده های سنتی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنایع، ماهیت آلاینده های تولید شده نیز دستخوش تغییر قرار گرفته است. مسلم است که شوینده های سنتی قدرت لازم برای حذف و از بین بردن این نوع از آلاینده ها را نداشته و نمی توانند نظافت موثر و کارآمدی را ارئه دهند، در حالیکه، مواد شوینده صنعتی قدرت پاک کنندگی بیشتری دارند. استفاده از مواد شوینده صنعتی، به واسطه سرعت عمل بالا و غلظت مناسب آنها بسیار مقرون به صرفه بوده و از این رو انتخاب هوشمندانه ایی می باشد.

 

 

 

نکات مهم در هنگام استفاده از مواد شوینده صنعتی

پیش از خرید هر نوع ماده شوینده لازم است نکاتی درباره میزان قدرت شوینده، سازگاری ماده با سطح و یا دستگاه نظافتی (در صورت به کارگیری در دستگاه) دانست. برخی از موارد مهم در استفاده از یک شوینده صنعتی عبارتند از:

– تاثیر مواد شوینده صنعتی بر سلامتی

تاثیر مواد شوینده صنعتی بر سلامتی
تاثیر مواد شوینده صنعتی بر سلامتی

اغلب شوینده ها به واسطه استفاده از ترکیبات گوناگون و پیچیده، بسیار سمی می باشند. از این رو در هنگام شستشو و به کار گیری آنها استفاده از پوشش های محافظ مناسب مانند عینک، ماسک، دستکش و لباس مناسب نقش موثری در تامین سلامت کاربر دارند. از آنجایی که ظاهر این ترکیبات شباهت بسیاری به مایعات مصرفی و خوراکی دارد، دور نگه داشتن آنها از دسترس، گام موثری در کاهش خطرات ناشی از بلع احتمالی آنها می باشد.

 

 

 

 

استفاده از مواد شوینده صنعتی
استفاده از مواد شوینده صنعتی

– امکان به کارگیری در دستگاه نظافت صنعتی

در شیوه های سنتی نظافت با مواد شوینده، کاربر در تماس مستقیم با مواد شویند قرار می گیرد از این رو استفاده از پوشش های محافظ مانند دستکش و ماسک الزامی می باشد در حالیکه در شیوه های نوین نظافتی مانند استفاده از دستگاه های کف شوی یا اسکرابر ها، مواد شوینده صنعتی به صورت ترکیب با آب در داخل مخزن دستگاه قرار گرفته و از این رو هیچ گونه تماس مستقیمی با کاربر ندارند.

 

 

 

 

مواد شوینده صنعتی
شوینده صنعتی، نظافت کارامد

– شستشوی یکنواخت و با کیفیت

در شیوه های سنتی نظافت، میزان استفاده از مواد شوینده در شستشو و نظافت سطوح متغییر می باشد در حالیکه در دستگاه های نظافت صنعتی، مواد شوینده صنعتی با آب ترکیب شده و به صورت یکنواخت بر روی سطوح پاشش شده و در نتیجه نظافت موثر و کارآمدی را ارائه می دهد.

 

 

 

 

 

مواد شوینده قدرتمند در نظافت
مواد شوینده قدرتمند در نظافت

– بی نیازی از شوینده پرقدرت در صورت استفاده از دستگاه نظافتی

از آنجایی که در شیوه های سنتی قادر به سایش آلاینده ها از روی سطح نمی باشند، به مواد شوینده قدرتمندی برای حذف موثر آلاینده ها نیاز دارند، در حالیکه با استفاده از دستگاه های نظافتی چون اسکرابر ها که با استفاده از سیستم برس زنی لایه های آلودگی را از روی سطوح جدا می نمایند، نیازی به این گونه شوینده ها نمی باشد.

 

 

 

 

 

مواد شوینده مناسب
مواد شوینده مناسب

– کاهش هزینه های نظافتی

با وجود طیف گسترده ایی از مواد شوینده صنعتی، انتخاب شوینده مناسب با نوع آلاینده ها تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها و ارائه نظافتی موثر دارد.

 

 

 

 

 

– امکان ضدعفونی کردن

شوینده ضد عفونی کننده
شوینده ضد عفونی کننده

یکی از شوینده های پر کاربرد در شیوه های سنتی آب ژاول می باشد که کاربرد گسترده ایی در ضد عفونی سطوح در بیمارستان ها و مراکز درمانی دارد اما استفاده از آن در دستگاه های اسکرابر توصیه نمی شود. مواد شوینده صنعتی بسیاری با خاصیت ضد عفونی کنندگی، وجود دارند که می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای آب ژاول در دستگاه های صنعتی باشند.

 

 

 

 

 

– قدرت بالا در نظافت

مواد شوینده و اسفنج
مواد شوینده و اسفنج

از آنجایی که اسفنج در مقایسه با دستمال پارچه ایی جذب بالاتری دارد بهتر است در شیوه های سنتی از اسفنج استفاده گردد، در حالیکه اسکرابر های صنعتی به منظور جمع آوری آب و مایعات الوده ناشی از شستشو مجهز به سیستم تی و مکش می باشند که با جمع آوری کامل مایعات سطوحی خشک و قابل استفاده را تنها با یک عبور دستگاه ایجاد می نماید.

 

 

 

 

 

 

– امکان استفاده از مواد بدون بو

شوینده بی بو
شوینده بی بو

استفاده از مواد شوینده صنعتی رنگی و معطر در دراز مدت، ممکن است موجب آلرژی و حساسیت در افراد شود. از این رو استفاده از شوینده های بی بو و بی رنگ، در نظافت محیط های حساس بهداشتی گزینه مناسب تری می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا