مقالات آموزشی

شستشوی مراکز تجاری با تجهیزات نظافت صنعتی

مجتمع‌های تجاری و تفریحی از مهم‌ترین اماکن عمومی پر رفت و آمد هستند که روزانه افراد زیادی جهت خرید، تفریح یا انجام امور اداری به این مراکز مراجعه می‌کنند. نظافت و پاکیزگی پاساژها و مجتمع تجاری می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل در جذب مردم باشد. بدون شک افراد مختلف خرید از مراکز تمیز و بهداشتی را به محیط های آلوده و آشفته ترجیح می‌دهند. از آنجایی که رفت و آمد در این مراکز بسیار زیاد است، میزان اهمیت تمیزی آن نیز به همین نسبت افزایش می‌یابد و به دنبال آن فرآیند تمیز کردن محیط های تجاری شلوغ با استفاده از روش های معمول و متداول نتیجه‌ای مثبت و قابل قبول نخواهد داشت. به همین دلیل است که شستشوی مراکز تجاری با تجهیزات نظافت صنعتی مانند اسکرابر و سوییپر بهترین روش برای حفظ پاکیزگی این مراکز است. زیرا حفظ زیبایی و تمیزی این فروشگاه‌ها تاثیر چشم گیری در جذب مشتری و رضایت‌مندی آن‌ها دارد. یک مرکز خرید بهداشتی و تمیز، هوای پاکی نیز دارد و از این جهت خواسته متصدیان و مشتریان را برآورده می‌نماید. لزوم شستشوی روزانه و منظم سطوح و وسعت این محیط‌ها باعث شده تا تجهیزات مکانیزه نظافتی جایگزین روش‌های دستی شوند. شرکت تجهیزات نظافت صنعتی ابراهیم طیف وسیعی از ابزارهای نظافت مراکز صنعتی و تجاری را با بهره گیری از سال‌ها تجربه تولید می‌کند و با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

اهمیت نظافت و پاکیزگی مراکز تجاری

مراکز تجاری از جمله مکان‌هایی‌اند که به دلیل رفت و آمد زیاد افراد مختلف باید به طور مداوم هر بخش نظافت و شستشو شود. استفاده از انواع دستگاه‌های نظافت صنعتی در این مراکز می‌تواند از بهترین گزینه‌های نظافتی محسوب شوند. قطعا مکان‌هایی که افراد زیادی در آن رفت و آمد دارند، بیشتر از دیگر مکان‌ها آلوده می‌شوند و به نظافت اصولی‌تر و بهتری نیز نیاز دارند. زیرا هر چه آلودگی‌های این مراکز بیشتر باشند، امکان انتقال آن میکروب به افراد و بیمار کردن آن‌ها بیشتر خواهد بود. از طرفی نظافت، زیبایی و شفافیت در کسب و کار تجاری یکی از راه‌های جلب رضایت مشتری و جذب هر چه بیشتر آن به شمار می‌آید. اما طبیعتاً به دلیل گستردگی فضا، نظافت مراکز تجاری، کاری زمان‌بر، پر هزینه و دشوار خواهد بود و علاوه بر آن نیاز به نیروی کار بیشتری دارد. اما در چنین موقعیتی نظافت مراکز تجاری با تجهیزات نظافت صنعتی با بهره‌مندی از تجهیزاتی مانند اسکرابر صنعتی، سوییپر، جاروبرقی آب و خاک و … می‌توانند بسیار مفید و کارآمد باشند. از طرفی امروزه شرکت‌های خدماتی بسیاری نیز با به کار گرفتن افراد متخصص و دستگاه‌های پیشرفته، آماده خدمت رسانی به مکان‌های بزرگ هستند تا در هر لحظه محیطی پاکیزه و امن برای حضور مشتریان فراهم شود.

بخش‌های نظافتی مراکز خرید

تقسیم‌بندی امور نظافتی در هر محیطی از جمله مراکز فروشگاهی گام اول در جهت مدیریت صحیح اقدامات لازم است. در این مراکز بخش‌های مختلف از داخل مغازه‌ها، راهروها و ورودی‌ها گرفته تا پارکینگ‌ها نیازمند نظافت و شستشو هستند. پارکینگ این مراکز دارای وسعت زیادی بوده و بسته به نوع کفپوش، از اسکرابر و سوییپر صنعتی برای نظافت محل کار و شستشوی سطح آن استفاده می‌شود. محوطه بیرونی مرکز خرید بخش دیگری است که باید با تجهیزات نظافتی مناسب یعنی سوییپر تمیز شوند. جمع‌آوری ضایعات و آلودگی‌ها در داخل مغازه‌ها با دستگاه جاروبرقی بصورت ایمن و با سهولت قابل انجام است. همچنین سالن‌ها و راهرو‌ها در مراکز فروشگاهی با استفاده از دستگاه اسکرابر شستشو و تمیز می‌شوند.

شستشوی مراکز تجاری با واترجت

بخش‌های مهم در نظافت صنعتی مراکز تجاری

  • در اماکن عمومی، هر فضایی که احتمال حضور مشتریان در آن وجود داشته باشد،‌ باید همواره در شرایط پاکیزه و ایمن قرار داشته باشد و زباله بر روی زمین و در گوشه و کنار باقی نماند و کف پوش‌ها باید کاملاً تمیز و درخشان باشند.
  • همچنین فضاهای باز و محوطه‌ها نیز برای تفریح و استراحت مردم در نظر گرفته شده‌اند و تفاوتی ندارد محیطی باز باشد یا سرپوشیده، در هر حالت باید تمیز و پاکیزه بمانند
  • رستوران‌ها و کافی شاپ‌ مجتمع‌های تجاری باید به طور ویژه نظافت گردند، زیرا مواد غذایی ارتباط مستقیمی با سلامت انسان‌ها دارند و همه بخش‌ها از سطوح کف گرفته تا تجهیزات و دیوارها نیز باید از هر گونه آلودگی به دور باشد.
  • سرویس‌های بهداشتی از دیگر بخش‌های مهم نظافتی در مراکز تجاری است که سرعت انتشار آلودگی در آن بسیار بالا بوده و همواره باید تمهیدات نظافتی اختصاصی و پیوسته برای آن اندیشیده شود.
  • پارکینگ مراکز تجاری از دیگر بخش‌هایی است که آلوده می‌شود و امکان نظافت آن توسط تجهیزات مکانیزه به آسانی فراهم است.

چگونگی نظافت در مراکز صنعتی و تجاری

دستگاه‌های مختلفی هستند که برای شستشوی مراکز تجاری با تجهیزات نظافت صنعتی مانند کارخانه‌ها و مراکز تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر یک از این ماشین آلات مکانیزه دارای ویژگی‌های خاصی هستند که با توجه به آن‌ها کاربرد دارند. در ادامه به معرفی دستگاه‌های مورد استفاده در نظافت صنعتی مراکز تجاری، خواهیم پرداخت:

  • اسکرابر صنعتی: یکی از دستگاه‌های پر کاربرد در حوزه نظافت صنعتی مراکز تجاری دستگاه اسکرابر یاکف شوی صنعتی است. اسکرابر صنعتی برای شستشوی سطوح کف و خشک کردن هم زمان آن در نظافت صنعتی مراکز تجاری به کار می‌رود. کف شوی صنعتی قدرت مانور و انطباق‌پذیری بالا دارد و بنابراین با سهولت بر روی زمین حرکت کرده و آن را شستشو می‌دهد. نوع دستی زمین‌شوی صنعتی برای شستشوی سطوحی که پهنای کمتری دارند و امکان قرارگیری دستگاه‌های بزرگ روی سطوح وجود ندارد، بسیار مناسب است. مدل‌های سرنشین‌دار نیز جهت شستشوی سطوح وسیع استفاده می‌شود. سطوح کف در مراکز خرید و فروشگاه‌ها به دلیل تردد افراد و بر جای ماندن انواع آلودگی‌ها کثیف و بعضا در صورت عدم توجه به نظافت غیر قابل تحمل می‌شود. وسعت طبقات و بخش‌های مختلف این مراکز باعث شده تا شستشوی آن‌ها بصورت دستی امری دشوار و زمانبر باشد. به همین جهت برای شستشوی سطوح کف مراکز خرید، دستگاه اسکرابر صنعتی گزینه مناسبی به حساب می‌آید. این دستگاه فرآیند شستشوی سطوح کف را بصورت مکانیزه و با برس های نظافتی انجام می‌دهد. اسکرابر‌ها سطوح کف را همزمان شستشو و خشک می‌نمایند تا سطح تمیز و مهیای استفاده گردد. ابعاد دستگاه اسکرابر بایستی با عرض راهرو ها و ورودی را تناسب داشته باشد. انتخاب بین مدل‌های دستی و خودرویی کفشوی نیز به وسعت محیط و امکان حرکت دستگاه در آن بستگی دارد. کفشوی خودرویی فرآیند شستشوی محوطه‌های بزرگ را سریع و تسهیل می‌کند.
  • جاروبرقی صنعتی: دلیل محبوبیت نظافت صنعتی مراکز تجاری با دستگاه های مکانیزه، ویژگی های منحصر به فردی است که ارائه می دهند. جاروبرقی صنعتی یاجاروهای آب و خاک از دیگر دستگاه های مورد استفاده در نظافت صنعتی مراکز تجاری بوده که به منظور جمع آوری انواع زباله جامد و حتی مایع به کار می رود. غرفه‌های مختلف مانند مغازه های عرضه گوشت، نان و ماهی هنگام ارائه خدمات و تهیه محصولات آلودگی‌هایی را بر جای می‌گذارند. سطح بالای آلودگی در این محیط ها باعث می‌شود که کیفیت محصولات و سطح بهداشت پایین بیاید. برای رفع این مشکلات، استفاده از دستگاه جاروبرقی پیشنهاد می‌شود. جاروبرقی‌ها با نازل مناسب فرآیند نظافت غرفه ها و مغازه‌ها را تسهیل می‌بخشند. دستگاه جاروبرقی دارای یک موتور مکش است که با ایجاد خلا در مخزن سبب انتقال آلودگی‌ها به داخل جاروبرقی می‌شود.
  • سوییپر: دستگاه سوییپرصنعتی یا جاروی محوطه برای نظافت محوطه‌ها بسیار کاربردی است. مکانیزم این دستگاه در نظافت صنعتی مراکز تجاری، به گونه‌ای است که هر گونه آلودگی ریز و درشتی را جمع‌آوری نموده و در مخزن خود نگه می‌دارد. این دستگاه‌ها در مدل‌های دستی و خودرویی ارائه شده‌اند و دستگاه‌های خودرویی بیشترین کاربرد را دارند. از آن‌جایی که استفاده از این دستگاه می‌تواند وسیع‌ترین فضاها را نیز تمیز کند، بهترین گزینه برای نظافت محوطه‌های آلوده در مجتمع‌های تجاری به حساب می‌آید. پارکینگ از بخش‌های مهم و ضروری یک مرکز خرید به حساب می‌آید. کف این پارکینگ‌ها بعضا از جنس اپوکسی و یا سطح بتنی سخت هستند. سطوح بتنی و رمپ‌ها به مرور زمان دچار آلودگی‌هایی می‌شوند. ابزار‌های دستی قطعا جوابگوی نظافت این سطوح نیستند و تجهیزات نظافتی مکانیزه مانند سوییپر در این رابطه بکار می‌آیند. سویپر صنعتی با برخورداری از برس‌های نظافتی و بوسیله یک کاربر آموزش دیده، سطح را نظافت می‌نمایند. سوییپر‌ها در مدل‌های خودرویی یا سرنشین‌دار با توجه به سهولت کاربری و عملکرد سریع‌تر جهت نظافت پارکینگ بکار می‌آیند. این دستگاه به منظور نظافت محوطه بیرونی مرکز خرید و حفظ زیبایی ظاهری آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پولیشر: پولیشر صنعتی جهت جلادهی و درخشنده ساختن سطوح سنگی و سرامیکی کاربرد دارد و به همراه واکس‌های مخصوص زیبایی و جلای خاصی به این کفپوش ها می‌بخشد.
  • واترجت صنعتی: یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم در مراکز تجاری نماها، المان‌های زیبایی مانند آب نما‌ها و به طور کلی محوطه مراکز است. استفاده از نظافت صنعتی مراکز تجاری در این بخش‌ها بسیار مهم است و دستگاه واترجت صنعتی یاکارواش صنعتی برای شستشوی نما، تاسیسات، محوطه، آبنما و … کاربردهای بسیار زیاد و عملکرد فوق العاده دارد که می‌تواند در زیبا نگه داشتن مراکز تجاری و حفظ جذابیت آن بسیار موثر باشد.

چگونگی نظافت در مراکز صنعتی و تجاری

در پایان

استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی در حفظ و نگهداری مراکز تجاری با افزایش روز افزون مشتریان و تعدد این مراکز امروزه به یک نیاز مبرم و غیرقابل انکار تبدیل شده است. روش‌های سنتی دیگر پاسخ‌گوی حجم نیازهای این مراکز نیست زیرا افزایش هزینه‌های نیروی کار و صرفه‌جویی در زمان از عوامل اصلی بوده که این نیاز را هر چه بیشتر برای مدیران مطرح کرده است. دستگاه‌های نظافت صنعتی علاوه بر کاهش هزینه‌ها کیفیت نظافت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن افزایش داده و بر سودهی مجموعه تجاری اثر قابل توجهی می‌گذارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا