مقالات آموزشی

چک لیست نظافتی فروشگاه ها و مراکز خرید

عبارت retail به معنای خره فروشی به انواع فروشگاه های لباس، مواد خوراکی، کتاب، لوازم خانگی و مراکز خرید اطلاق می شود. برای حفظ استاندارد های بهداشتی در این محیط ها، نظافت منظم امری ضروری می باشد. این موضوع نه تنها از جریمه های احتمالی سازمان های ناظر جلوگیری می کند، بلکه می تواند با حفظ زیبایی و تمیزی، ارزش ملک و افزایش تعداد مشتریان را به همراه داشته باشد. فرقی نمی کند که فروشگاه خرده فروشی شما کوچک، متوسط یا یک مرکز خرید بزرگ باشد، در هر صورت وجود یک چک لیست نظافتی روزانه، هفتگی و ماهیانه می تواند روند را آسانتر و سریع تر نماید. در این مقاله چک لیست نظافت فروشگاه و مرکز خرید به همراه راهکار های نظافتی یعنی استفاده از ابزار های دستی و یا تجهیزات مکانیزه مانند دستگاه کف شوی صنعتی و جاروبرقی صنعتی تبیین می شود.

چرا یک مرکز خرید باید تمیز باشد؟

نظافت و بهداشت در فروشگاه‌ها و مراکز خرید از اهمیت بالایی برخوردار است. این مکان‌ها روزانه میزبان صدها یا حتی هزاران مشتری هستند که از طریق تماس با کالاها، سطوح و تجهیزات مختلف به میکروب‌ها و ویروس‌های موجود در محیط نیز معرض خطر قرار می‌گیرند. بنابراین استفاده از یک چک لیست نظافتی می‌تواند به حفظ استانداردهای بهداشتی و ایجاد محیطی تمیز و سالم برای مشتریان و کارکنان کمک کند. همچنین یکی از عوامل موثر در افزایش تعداد مشتریان یک فروشگاه زیبایی ظاهری و جذابیت محیط فروشگاه می باشد. به گونه ای  که افراد با سلیقه های مختلف تمایل داشته باشند تا زمان خود را در آن مرکز بگذرانند. بدون شک یک عامل مهم و تعیین کننده در زیبایی هر محیطی تمیزی و درخشندگی آن است. با استفاده از دستگاه هایی نظیر اسکرابر می توان به آسانی به مهم رسید.

استانداردهای نظافت در فروشگاه‌ها و مراکز خرید

استانداردهای بهداشتی در فروشگاه‌ها و مراکز خرید به مواردی مانند تمیز کردن سطوح، ضدعفونی کردن محیط، شستشوی کف‌ها و دیوارها، تهویه مناسب و سایر عوامل مرتبط با نگهداری محیطی سالم و بهداشتی اشاره دارد. از بخش های مهمی که نقش موثر بر بهداشت فروشگاه ها و مراکز خرید دارند، میتوان به نظافت و ضدعفونی کردن سطوح و بخش هایی مانند راهرو ها، تجهیزات پرداخت هزینه، سبد های خرید، سوریس های بهداشتی و مواردی از این قبیل اشاره داشت. نکته مهم در این زمینه رعایت نکات بهداشتی توسط کارکنان است که میتواند به طور موثر در حفظ و ارتقا بهداشت محیط تاثیر داشته باشد. در نظر گرفتن تهویه مناسب و تعویض هوای داخل فروشگاه‌ها و مراکز خرید از دیگر موارد مهم است که میتواند به بالابردن استاندارد های بهداشتی در محیط فروشگاه و مرکز خرید کمک کند.

موانع مهم در نظافت فروشگاه ها

یک مرکز خرید عموما مکانی با وسعت بالا می باشد، محیطی که از طبقات متعدد و بخش های مختلف تشکیل شده است. تعداد قفسه های زیاد و موانع مختلف، حجم بالای رفت و آمدهای افراد، زمانبر بودن نظافت و لزوم داشتن برنامه ای منظم و گاها روزانه برای انجام عملیات نظافت همگی از مشکلات و موانع پیش رو به هنگام نظافت مراکز تجاری بشمار می آیند. اما خوشبختانه امروزه دیگر برخلاف گذشته می توان با استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی و به کارگیری تجهیزی مناسب با محیط، این عملیات را به شیوه ای ساده به انجام رسانید.اهمیت استفاده از تجهیزات مکانیزه در نظافت مراکز تجاری

دستگاه های مکانیزه مورد نیاز برای نظافت بخش های مختلف مرکز تجاری

یک راه پیشنهادی برای حفظ نظافت در این محیط ها با سرعت بالا، استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی نظیر زمین شوی صنعتی و جاروبرقی صنعتی می باشد. از جمله مهم ترین و کاربردی ترین این دستگاه ها برای اجرای فرایند نظافت مکانیزه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نظافت سطوح کف با اسکرابر

نظافت کفپوش فروشگاه ها از چند لحاظ بسیار حائز اهمیت می باشد: ابتدا به دلیل جلوگیری از ایجاد آلودگی و کدر شدن این بخش ها که تاثیر زیادی بر جذب مشتری دارند و دوم به علت مراقبت از کفپوش ها. در صورتی که سطوح کف به شیوه ای صحیح مورد نظافت قرار بگیرند علاوه بر جلوگیری از کدر شدن آنها، هزینه های لازم برای تعویض و تعمیر آنها کاهش می یابد. در مراکز تجاری بدلیل وسعت بالا ممکن است آسیب رسیدن به کفپوش ها، هزینه های زیادی را برای تعمیر به همراه داشته باشد. استفاده از دستگاه اسکرابر یا ماشین های شستشوی زمین به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد علاوه بر به حداقل رساندن زمان مورد نیاز برای نظافت، کیفیت شستشو را به ظرز چشمگیری افزایش می دهد، به علاوه سطوحی کاملا خشک برجای می گدارد که به دلیل رفت و آمد های مداوم افراد می تواند یک مزیت قابل ملاحظه تلقی شود.

  • نظافت آسانسور و پله برقی و جاروبرقی صنعتی

اتاقک و بدنه آسانسور و پله برقی ها نیز ممکن است در معرض گرد و غبار و انواع آلودگی ها قرار بگیرد. یک جاروبرقی صنعتی مناسب می تواند این مشکل را به طور کامل حل نماید. قدرت بالای این تجهیزات، امکان مکش آلودگی های مختلف را فراهم آوره و با جلوگیری از به دام افتادن آلودگی ها در بخش های مختلف یک آسانسور یا پله برقی به افزایش عمر و بازدهی آنها کمک می نماید.

  •  نظافت سرویس بهداشتی

سرویس های بهداشتی در مراکز تجاری و فروشگاه ها به دلیل مراجعه عمومی افراد باید به صورت مداوم مورد نظافت قرار بگیرند. این بخش ها به دلیل کوچک بودن و دسترسی محدود، ممکن است مشکلاتی را برای نیروهای خدماتی به وجود آورند. با دستگاه های تخصصی طراحی شده در همین زمینه می توان امز نظافت را تسریع بخشید. اسپری مکش و اسکرابر چندمنظوره در گروه دستگاه های کوچک و کاربردی برای نظافت بخش های مختلف سرویس بهداشتی قرار دارند.

نکات استفاده از دستگاه های مکانیزه در نظافت فروشگاهی

اهمیت استفاده از چک لیست نظافت فروشگاه و مرکز خرید

یک چک لیست نظافتی می‌تواند در فرآیند حفظ نظافت و بهداشت در فروشگاه‌ها و مراکز خرید نقش مهمی ایفا کند. این چک لیست شامل مراحل مختلف نظافت و بهداشت است و به کارکنان کمک می‌کند تا از روی این چک لیست کارهای مربوط به نظافت را انجام دهند. از مزایا و فواید استفاده از چک لیست نظافتی میتوان به اطمینان از رعایت استانداردهای بهداشتی در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، کاهش احتمال انتقال بیماری‌ها و عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، افزایش رضایت مشتریان از نظافت و بهداشت محیط، ایجاد ترتیب و سازماندهی در فرآیند نظافت و بهداشت و کاهش سرعت خرابی و فرسودگی تجهیزات و سطوح فروشگاه‌ها و مراکز خرید اشاره داشت.

نکات مهم برای نظافت فروشگاه در آخر هفته

تمیز نگه داشتن سطوح کف فروشگاه تنها یک بخش کوچکی از اقداماتی است که در روز های شلوغ پایان هفته یا تعطیلات باید انجام شود. اما این اقدامات اهمیت بالایی داشته و تاثیر شگرفی در جلب رضایت مشتریان دارد. در واقع نظافت و شستشوی سطوح کف با تجهیزات نظافتی، ظاهر زیبا و تمیزی را برای فروشگاه به ارمغان آورده و در نتیجه میل مشتریان برای خرید و مراجعه مجدد را افزایش می دهد. به منظور حفظ زیبایی و تمیزی فروشگاه ها در روز های آخر هفته یا تعطیلات توجه به چند نکته ضرورت دارد. به دلیل وسعت بالای اغلب فروشگاه ها و مراکز تجاری و ضرورت نظافت روزانه آنها تجهیزات دستی نیاز این مراکز را برآورده نمی کند. بنابراین تجهیزات نظافتی مکانیزه مانند اسکرابر یا کفشوی برای عملکرد بهتر و نتیجه بخش بودن فرآیند نظافت به جای تجهیزات دستی استفاده می شوند. اسکرابر ها با برس زنی سطح آنرا تمیز و سپس با تی مکش خشک می نمایند. این تجهیزات نظافتی بخصوص در زمان نزدیک به روز های آخر هفته و تعطیلات عملیات نظافت را تسریع می بخشند. برنامه ریزی، پیشگیری و تعمیر و نگهداری از جمله اقدامات مهم است که در جهت نظافت اصولی فروشگاه در آخر هفته یا تعطیلات مورد توجه است.

برنامه ریزی

با رسیدن تعطیلات افراد سعی می کنند تا وقت خود را با دوستان و آشنایان خود بگذرانند و از کار خبری نیست. اما مراکز خرید و فروشگاه ها بطور ویژه تر برای این روز ها آماده می شوند. برنامه ریزی دقیق برای مدیریت این روز ها دارای اهمیت زیادی می باشد. نظافت کلی محیط با بکارگیری موقت نیروی خدماتی یا تهیه تجهیزات نظافتی در این زمان ها مورد توجه است.

تعمیر و نگهداری

اسکرابر صنعتی در طول تعطیلات آخر هفته مدت زمان بیشتری استفاده می شود. بنابراین حتما باید امور عیب یابی و بازبینی بخش های مختلف اسکرابر قبل از رسیدن به این ایام صورت گیرد. برای اینکار یک برنامه تعمیر و نگهداری تنظیم کنید تا مشکلی در آخر هفته بوجود نیاید.

اهمیت مراقبت و نگهدای تجهیزات نظافتی در مراکز تجاری و فروشگاه ها

پیشگیری

اقدامات پیشگیرانه می تواند باعث کاهش آلودگی داخل محیط فروشگاه شود. مثلا کفی قرار گرفته در ورودی فروشگاه منبع جذب آلودگی بوده و تردد افراد می تواند باعث انتقال آنها به داخل گردد. بنابراین بهتر است کفی ورودی بطور منظم تمیز و نظافت شود. در فصول سرد سال این کار علاوه بر تمیز تر نشان دادن این بخش، جلوی سر خوردن افراد را می گیرد.

تامین قطعات یدکی

قطعاتی مانند لاستیک تی و یا برس اسکرابر از جمله قطعات مصرفی هستند که هر چند وقت یکبار باید تعویض شوند. بنابراین با توجه به ضرورت استفاده از اسکرابر در روزهای آخر هفته و همچنین میزان استفاده از این دستگاه، حتما باید برس و لاستیک تی اضافی برای مواقع ضروری تهیه نمود.

تمرکز روی نظافت

در هنگام شلوغ بودن فروشگاه تمرکز یک شخص مانند مدیر بر روی تمامی موارد از جمله نظافت ممکن نیست. بنابراین باید یک نیرو بطور ویژه مراقب بخش نظافتی محیط باشد. این فرد باید هرگونه اتفاق که باعث آلوده شدن سطح می شود را سریعا اصلاح کند.

توجه به سطوح مفروش

فرش و موکت پهن شده در بخش های مختلف فروشگاه مستعد جذب آلودگی هستند. ورود افراد با کفش های خیس بر روی این سطوح باعث بر جای ماندن آلودگی ها بر روی فرش و موکت می شود. بنابراین شستشو و تمیز کردن فرش و موکت فروشگاه نیز باید مد نظر قرار گیرد. استفاده از یک دستگاه فرش شوی مکانیزه می تواند در مواقع شلوغی و تردد بالا از انتشار آلودگی ها جلوگیری کند.

اهمیت تنظیم چک لیست نظافت مراکز تجاری و فروشگاهی

مراحل چک لیست نظافتی فروشگاه‌ها و مراکز خرید

مراحل مختلف چک لیست نظافت فروشگاه و مرکز خرید شامل شستشو، ضدعفونی، نظافت سطوح و تهویه مناسب است. شستشو به عنوان یکی از قدیمی ترین شیوه های نظافت، در محیط فروشگاهی به صورت سنتی قابل اجرا نیست. شستشوی کف‌ها، دیوارها، سطوح کار و فروش با استفاده از آب و مواد شوینده و تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی مناسب برای حذف لکه‌ها، گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها صورت میگیرد. استفاده از تجهیزاتی نظیر دستگاه اسکرابر، پولیشر صنعتی و واترجت ها از جمله دستگاه هایی هستند که در نظافت و رفع این آلودگی ها از محیط مراکز خرید مورد استفاده قرار میگیرند.

ضدعفونی مرحله بعدی در اجرای چک لیست نظافت فروشگاه به شمار می آید. استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها روی سطوح پرکاربرد مانند دستگاه‌های پرداخت، دستگیره‌ها، کیوسک‌ها و سایر تجهیزات با استفاده از دستگاه های مناسب و انتخاب مواد ضدعفونی کننده ایمن و موثر میتواند تاثیر بسزایی در ارتقا کیفیت بهداشت و نظافت فروشگاه ها داشت باشند. همچنین استفاده از دستگاه هایی نظیر بخارشوی صنعتی در اجرای فرایند ضدعفونی کردن سطوح، در کاهش مصرف مواد شوینده و پایین آمدن هزینه ها موثر واقع شود. پاک کردن سطوح شیشه‌ای، پنجره‌ها، آیینه‌ها و سایر سطوح قابل دید با استفاده از مواد پاک‌کننده مناسب و دستمال میکرو فایبر و بکار گیری به موقع از ترولی ها برای بالا بردن راندمان عملکرد نیروی کار تاثیر گذار است.

تهویه مناسب از دیگر موارد و نکاتی است که اغلب اوقات نادیده گرفته می شود. ایجاد تهویه مناسب در فروشگاه‌ها و مراکز خرید با استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع (HVAC) یا دستگاه خوشبو کننده صنعتی هوا با رایحه مناسب، به جلوگیری از تراکم هوای آلوده و کاهش احتمال انتقال بیماری‌های تنفسی کمک کرده و تجربه حضور مطلوبی برای مشتریان در محیط فروشگاه و مرکز خرید ایجاد می کند.

مشخص کردن بخش های نیازمند نظافت در برنامه نظافتی مرکز تجاری

در چک لیست نطافتی انبارها یک فروشگاه بطور کلی شامل شش بخش ورودی ها، محیط داخلی، انبار، راه پله ها، سرویس بهداشتی و فضاهای بیرونی می باشد. تهیه چک لیست های جداگانه برای هر بخش به تمرکز بهتر بر روی کار کمک می کند. چک لیست نظافت فروشگاه یا مرکز خرید به طور کامل در ادامه برای هریک از این بخش ها بیان می شود. ممکن است همه یا بعضی از این موارد با کسب و کار شما متناسب باشد. این اقدامات در هر زمان از جمله قبل از بازگشایی فروشگاه، نیمه شب یا بعد از پایان روز کاری توصیه می شود.

ورودی و خروجی ها

از مهم ترین بخش های نظافت فروشگاه می توان به نظافت ورودی و خروجی های اشاره نمود:

  • نظافت ورودی ها با جاروی دستی یا دستگاه جاروبرقی صنعتی
  • شستشوی درب های شیشه ای و دستگیره ها با دستمال یا بطور موثر تر با دستگاه نماشوی یا واترجت صنعتی
  • تمیز کردن کفی جلوی در با جاروبرقی

محیط داخلی

نظافت فروشگاه فضاهای داخلی را نیز در بر می گیرد:

  • تمیز کردن شیشه ها با دستمال یا حتی نماشوی
  • تخلیه کردن سطل های زباله
  • نظافت میز ها، تلفن ها، کلید های برق و لامپ ها با دستمال نظافتی
  • تمیز کردن دیوار ها و رفع لکه ها
  • نظافت بخش های مفروش با جاروبرقی و شستشوی موثر آنها با دستگاه موکت شوی
  • تمیز کردن مبل ها با جاروبرقی
  • نظافت کف با جاروبرقی یا دستگاه سوییپر صنعتی ( مناسب محیط های وسیع)
  • شستشوی کف با استفاده از دستگاه اسکرابر صنعتی دستی یا خودرویی ( بسته به فضای موجود و متناسب با فضای کاری مدنظر)
  • نظم دهی کالا ها در قفسه ها و تمیز کردن قفسه ها

انبار کالا

انبار کالا هنگام نظافت فروشگاه نباید فراموش گردد:

  • تخلیه سطل های زباله
  • تمیز کردن پنجره ها، درب ها و مبل ها
  • نظافت کف با جاروبرقی یا دستگاه نظافتی سویپر صنعتی ( در فضاهای بزرگ)
  • شستشوی سطوح کف بعد از نظافت آن با دستگاه اسکرابر دستی یا خودرویی ( بسته به فضای موجود و متناسب با فضای کاری)

نظافت بخش انبار نگهداری محصولات فروشگاهی در مراکز تجاری

سرویس بهداشتی

شستشو و ضدعفونی کردن سرویس های بهداشتی در مراکز خرید جنبه حیاتی دارد:

  • شستشو و ضدعفونی سرویس ها
  • شستن شیرآلات با مواد شوینده مناسب و دستمال نظافتی
  • تمیز کردن آینه ها
  • تجهیز مجدد با صابون و مایع دستشویی
  • تخلیه کردن سطل های زباله
  • ضدعفونی کف، درب ها و سرویس ها با دستگاه واترجت صنعتی

فضاهای باز و پارکینگ

نظافت فروشگاه تنها به فضاهای بسته محدود نمی شود:

  • نظافت محوطه بیرونی با دستگاه سویپر صنعتی
  • نظافت پارکینگ های با سطح بتنی با سوییپر
  • شستشوی کفپوش پارکینگ با دستگاه اسکرابر

راه پله ها

نظافت راه پله ها نیز حائز اهمیت است:

  • جاروبرقی کردن سطوح پله ها و تی کشیدن آنها
  • تمیز کردن آینه ها و شیشه ها
  • گردگیری نرده ها، تجهیزات آتشنشانی و سایر وسایل

آشپزخانه یا آبدارخانه

در نظافت فروشگاه هایی که برای پرسنل و یا مشتریان محلی برای ارائه مواد غذایی دارند، باید به بهداشت آشپزخانه توجه شود:

  • تمیز کردن پیشخوان
  • تخلیه و تمیز کردن ماشین ظرفشویی
  • تمیز کردن سینک
  • شستشوی تجهیزات آشپزخانه مانند دیگ ها با دستگاه واترجت صنعتی ( ترجیجا آب گرم برای حذف آلودگی های عمیق سطوح چرب و روغنی)
  • تخلیه سطل های زباله
  • شستن سطح زمین با دستگاه واترجت صنعتی
  • تمیز کردن درب ها و دستگیره ها

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا