مقالات آموزشی

نظافت پیوسته و طولانی با جاروبرقی صنعتی مداوم کار

آیا طیف گسترده دستگاه های جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی شما را هم دچار سردرگمی کرده؟ ما اینجا هستیم تا در این امر به شما کمک کنیم. یکی از عاملی که باید قبل از خرید در نظر داشته باشید، میزان استفاده از دستگاه است؛ هر چند دقیقه یکبار دستگاه را خاموش و روشن می کنید؟ آیا مدام دکمه خاموش و روشن را می زنید یا در یک شیفت هشت ساعته مدام روشن خواهد بود؟ و اما دلیل اهمیت زیاد چگونگی کارکرد، تفاوت بین دستگاه های جاروبرقی صنعتی مداوم کار و متناوب کار می باشد و چگونگی انتخاب سیستمی که نیازهای شما را برآورده کند را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

شناخت چرخه­ کاری

پیش از آن که اقدام به خرید یک دستگاه نظافت صنعتی تخصصی کنید باید به طور تقریبی بدانید هر چند وقت یکبار و هر بار به چه مدت دستگاه روشن خواهد بود ، به عبارت دیگر شما باید از چرخه کار احتمالی مطلع باشید. این طیف های مهم در زمینه استفاده از دستگاه به شما کمک خواهد کرد که نوع موتور صحیح را برای دستگاهتان انتخاب کنید و سپس به بحث هزینه فکر کنید. اگر بطور دائم از دستگاه مکنده­ای استفاده کنید که برای استفاده دائم طراحی نشده ، هر ماه مجبور به تعویض موتور خواهید بود و به یکباره می بینید جدا از هزینه هایی که در زمان خرابی دستگاه به شما تحمیل شده، حتی به تاسیسات صنعتی هم آسیب وارد شده است.

همیشه از خود بپرسید با داشتن یک دستگاه چه هزینه هایی را به دنبال خواهد داشت؟ هزینه خرید، نگهداری، تعمیرات و کار با دستگاه چقدر خواهد بود؟ به این هزینه ها، هزینه های کلی مالکیت یا TCO گفته می شود. در حالت ایده ­آل، سیستم مکنده صنعتی که نیازهای شما را رفع کند باید کمترین TCO ممکن را داشته باشد.

جاروبرقی صنعتی مداوم کار چیست؟

جاروبرقی صنعتی مداوم کار

این رده از جاروهای صنعتی به منظور کارکرد پیوسته و طولانی مدت طراحی شده اند و یکی از معمول ترین کارکرد های این دستگاه جمع کردن مداوم هر نوع آلودگی از جمله خاکروبه، ضایعات، و زباله از محدوده خط تولید و سایر بخش های مراکز صنعتی است. از این دستگاه ها برای رفع نیازهای نیازهای کلی نظافتی استفاده می شود. مکنده صنعتی دائم کار به موتور توربینی تجهیز گردیده که بی نیاز از تعمیر و نگه داری بوده و به دلیل نداشتن قطعات سایشی مشکل داغ شدن و خرابی ندارد، از همین رو است که می توان پیوسته و متوالی مکنده های مجهز به موتور توربینی را بی وقفه به کار گرفت. دستگاه های دائم کار به طور مداوم کار می کنند و موتور آن ها بالاترین میزان بهره ­وری را دارد. از دستگاه های دائم کار هم می توان به طور متناوب هم استفاده نمود.

جاروبرقی متناوب کار یا نیمه صنعتی چیست؟

از این دستگاه ها برای بازه های زمانی کوتاه تر استفاده می کنیم و برای نظافت سریع و خاموش و روشن شدن مکرر ایده­ آل هستند. موتورهایی که در دستگاه های متناوب کار استفاده می شوند را می توان ساعت ها خاموش و روشن کرد. طول عمر مکنده متناوب کار در مقایسه با دستگاه های مکنده دائم کار به طرز چشمگیری کوتاه تر است. قطعات دستگاه های متناوب کار سریع تر فرسوده می شوند بنابراین هرگز امکان کارکرد پیوسته و ۲۴ ساعته آن ها وجود ندارد.

انواع موتور

با در نظر گرفتن تفاوت بین دستگاه های جاروبرقی صنعتی مداوم کار و متناوب کار باید به سراغ طبقه بندی موتورهای موجود در بازار برویم.

موتورهای زغالی

این موتورها که برای دستگاه های مناوب کار طراحی شده، ارزان قیمت ترین نوع موتور موجود است و الیته کمترین بازدهی را هم دارند. مسیر هوای دمنده مستقیما به داخل موتور می رود و در واقع خود مکنده موتور را خنک نگه می دارد. یعنی اگر یکی از فیلترها خراب شد یا برداشته شد، زباله­ هایی که جمع می کنید مستقیما داخل موتور می روند و احتمالا منجر به خرابی می شوند. هر وقت چنین اتفاقی بیفتد یا سیم پیچ فلزی داخلی فرسوده شود، مکش صورت نمی گیرد و باید موتور را عوض کنید. موتورهای زغالی صرفا برای استفاده متناوب طراحی شده ­اند. اگر تصمیم داشتید از این نوع موتور بطور مداوم استفاده کنید، یک ماه بیشتر دوام نخواهد داشت و تنها TCO شما را بالا خواهد برد، به همین دلیل است که انتخاب از موتور مناسب با نیازهای شما مهم است.

موتور زغالی بای پس

موتور زغالی بای پس از موتورهای زغالی گران تر هستند اما برای یک سیستم مکنده صنعتی گزینه­ های قابل تامینی هستند.  این موتورها برای استفاده متناوب نبز مناسب اند چرا که قطعات آن ها به مرور زمان فرسوده میشوند. موتور زغالی بای پس با دو مسیر هوایی طراحی شده ­اند،  و با ورود هوا از دو نقطه مختلف و خروج از یک نقطه به عنوان اگزوز خروجی عمل میکنند. به این ترتیب ریسک انتقال زباله به موتور و آسیب زدن به آن کاهش پیدا میکند. این موتورها طول عمری برابر با ۹۰۰ ساعت دارند و وقتی کربن از بین برود، می توانید آنرا جایگزین کنید و البته باید هزینه های نگهداری و تعمیر را نیز متحمل شوید. مدت زمان کار، هزینه قطعات، و این واقعیت که دستگاه تنها ۳۰۰ ساعت دیگر کار خواهد کرد، این فکر را به ذهن می آورد که تعویض کامل موتور، کم هزینه تر از تعمیر آن است.

توربینی

موتورهای توربینی افزونه­ ای جدید بر صنعت مکنده هستند که شرکت های بیشتر و بیشتری به آن روی می آورند. و اما چرا؟ این موتورها شکاف هزینه و عملکرد بین موتور زغالی بای پس و دمنده های احیا کننده را از بین می برند. بهره ­وری موتور از نظر مصرف انرژی و عملکرد بسیار بالا است و می تواند هم به صورت دائم و هم متناوب کار کند. شما می توانید حدود ۱۰,۰۰۰ ساعت با این دستگاه کار کنید. اگر نیازهای نظافتی متنوعی دارید و یا فکر می کنید تجهیزاتتان به یک مکنده صنعتی نیاز دارد که بتواند هم دائم و هم متناوب استفاده شود به جاروبرقی صنعتی مداوم کار توربینی فکر کنید.

مطالعه این مقاله را از دست ندهید !
رفع انواع مشکلات نظافتی در صنایع مختلف با جاروبرقی دائم کار

انواع منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی مداوم کار

دستگاه های جاروبرقی صنعتی مداوم کار به همراه موتورهای الکتریکی تک فاز و سه فاز طراحی و تولید می شوند :

تک فاز

جاروبرقی صنعتی مداوم کار تک فاز با اتصال به شبکه برق شهری کار می کند، در برخی موارد این باعث محدودیت عملکرد است اما خواهید دید که این نوع برق برای استفاده از مکنده متناوب مناسب است. موتورهای زغالی، موتورهای زغالی بای­پس و موتورهای توربینی همگی از برق تک فاز استفاده می کنند. در صورت استفاده کوتاه مدت از مکنده های صنعتی تک فاز، می توان برخی مایعات و غبار را جمع کرد.

  سه فاز

قطعا خودتان هم حدس زده ­اید که دمنده های احیا کننده و پمپ های جابجایی مثبت هر دو از برق سه فاز استفاده می کنند. کافیست به مقدار کار، عملکرد، و کاربرد دستگاه فکر کنید. منطقی است که بگوییم آن ها آمپر بیشتری می کشند.

ونتوری

مکنده هواکار

در برخی محیط های صنعتی امکان استفاده از جارو برقی صنعتی به دلیل مسائل ایمنی وجود ندارد و وجود دستگاهی با منبع تغذیه الکتریکی می تواند حادثه ساز باشد، برای چنین شرایطی مکنده هایی با موتور ونتوری یا هواکار طراحی و ساخته شده است که موتور الکتریکی ندارند و با استفاده از هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور کار می کنند.

انتخاب بین مکنده متناوب و مکنده دائم کار

حال که با گزینه های مختلف موتورهای موجود آشنا شدید، باید انتخاب های خود را کمی محدود کنید. اگر نیازهای مشخصی دارید، به راحتی می توانید بین دستگاه های دائم کار و متناوب کار انتخاب کنید. اما اوضاع همیشه هم سیاه و سفید نیست.

اگر همچنان دقیقا نیازهایتان را نمی دانید، به این سوالات پاسخ دهید:

هر چند وقت یکبار از مکنده استفاده می کنید؟

دستگاه به چه مدت روشن خواهد بود؟

با چه نوع برقی کار می کنید؟

بودجه شما چقدر است؟

از همه مهمتر، TCO خود را در خاطر داشته باشید. این عدد یا محدوده به شما کمک خواهد کرد تا انتظارات خود را مشخص کنید و ببینید سیستمی با هزینه اولیه کمتربه مرور زمان منجر به هزینه تراشی خواهد شد.  مثلا اگر برای استفاده مداوم به یک جاروبرقی صنعتی مداوم کار سه فاز صنعتی نیاز دارید اما محیطتان مجهز به برق سه فاز نیست یا مجبورید آن نوع برق را به محیط بیاورید (که قطعا هزینه بردار است) و یا ترکیبی از سیستم های تک فاز را انتخاب کنید که شما را به هدفتان برساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا