مقالات آموزشی

آشنایی با انواع پد اسکرابر و کاربرد های آن

اسکرابر صنعتی یکی از کاربردی ترین دستگاه ها برای نظافت و شستشو است که همراه با آب به شستشوی سطوح می پردازد. در کفشوی ها، عموما از برس دیسکی برای پاک کردن آلودگی های سطح زمین استفاده می شود. علاوه بر برس ها، می توان از پد های شستشو نیز به عنوان جایگزین در این دستگاه استفاده کرد که دارای انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی هستند. در ادامه این مقاله به معرفی بیشتر انواع پد اسکرابر و کاربرد های آن پرداخته شده است. توجه به نوع پد تاثیر چشمگیری در انتخاب هوشمندانه دستگاه اسکرابر خواهد داشت.

بررسی انواع پد اسکرابر و کاربرد های آن از دیدگاه کلی

پد، دارای جنس زبر است و عموما به صورت دایره ای شکل تولید می شود. میزان این زبری و سرعت دوران آن از عوامل اصلی تفاوت مدل های مختلف پد است. به طور کلی می توان پد ها را به دو دسته “سرعت پایین” و “سرعت بالا” دسته بندی کرد. در دستگاه اسکرابر از سرعت پایین و حدود ۲۰۰ دور بر دقیقه استفاده می شود و در بعضی از دستگاه ها مانند پولیشر از سرعت های بالا و حدود ۱۰۰۰ دور بر دقیقه استفاده می شود. پد های سرعت بالا طوری طراحی می گردند تا در برابر نیروهای چرخشی مقاوم باشند و در دور های بالا دچار پارگی و دفرمگی نگردند.

آشنایی با انواع پد اسکرابر و کاربرد های آن

تخمین عمر و کارایی انواع پد اسکرابر

پد ها مانند هر وسیله مکانیکی دیگر پس از مصرف و گذشت زمان دچار استهلاک می‌شود و کارایی خود را از دست می دهند. زمان تعویض پد اسکرابر صنعتی با کاهش قدرت پاک کنندگی و اثربخشی آن مشخص می شود حتی اگر ظاهر پد کاملا سالم باشد. این تجهیزات قابل شستشو نیست و نمی توان آن ها را با مواد شیمیایی یا تعمیرات، دوباره قابل استفاده کرد.

ابعاد و اندازه پد های کفشوی

پد ها به طور کلی دارای ضخامت ۲ سانتی متری هستند، همچنین در بعضی از پد های خشن با کاربرد های سنگین تر از ضخامت ۱.۲ سانتی متری نیز استفاده می شود. اکثر پد ها دارای حفره مرکزی ۸ سانتی متری هستند تا در دستگاه هایی مانند اسکرابر از آن ها استفاده شود.

انواع پد اسکرابر و کاربرد های آن

انتخاب پد اسکرابر مناسب برای سطوح متفاوت دارای اهمیت بسیاریست. اگر در گزینش پد مناسب دقت نشود، امکان خراشیدگی و آسیب دیدن سطح یا خرد کردن لایه سطح روی زمین وجود دارد. بعضی از خراشیدگی های ایجاد شده بر روی سطوح، به دلیل چرخش ذرات محبوس شده در زیر پد که در حین عملیات جمع آوری شده اند، به وجود می آید. انجام گردگیری و جمع آوری ذرات ریز جامد قبل از شروع نظافت با اسکرابر و پد، این نوع آسیب ها را کاهش می دهد.. پد ها با توجه به نوع کارایی و ضخامتشان با رنگ های متفاوت دسته بندی شده اند. عدم توجه به رنگ بندی و کاربری پد های کفشوی، از مهم ترین عوامل آسیب رسانی به سطوح مختلف است. به طور کلی هرچه رنگ پد تیره تر باشد به این معنی است که جنس آن سخت تر است.

آشنایی با دستگاه های اسکرابر و کاربرد های آن

پد اسکرابر مشکی و قرمز

این رنگ ها به عنوان پد های لایه بردار دسته بندی می شوند، رنگ ها بر اساس میزان شدت زبری و نوع بافت سطح پد می باشد. رنگ مشکی به عنوان زبرترین نوع شناخته می شود که برای از بین بردن لایه رویین سطح یا حذف لکه های ماندگار به کار می رود. این سه رنگ، برای از بین بردن چسب ها کاربرد ندارند و به دلیل طراحی خشن باید در دور های با سرعت پایین استفاده شوند.

پد اسکرابر سبز

این رنگ به عنوان پد تمیز کننده دسته بندی می گردد. طراحی این نوع از پد ها به گونه ای بوده تا زبری سطح آن باعث لایه برداری نشود. این رنگ ها مناسب تعمیرگاه های خودرو و سطوح بتنی ناقص هستند. این پد ها مناسب استفاده در دورهای پایین می باشند و دارای سطح زبرتری نسبت به پد آبی است.

پد اسکرابر آبی

این پد ها عموما به عنوان پد های پرداخت و مناسب نظافت روزانه دسته بندی می شوند. رنگ آبی از زبری سطح بسیار کمی برخوردار است و هیچگونه آسیبی به سطح نمی رساند. این پد ها، برای استفاده در کفشوی صنعتی مناسب هستند و کاربری آن ها تنها در دور های پایین و برای براق کردن و نظافت سطوح مناسب می باشد.

پد اسکرابر سفید

پد های سفید جز نرم ترین پد ها در دورهای پایین هستند. این رنگ قابل استفاده برای تمام سطوح است، البته استفاده از آن ها بر روی سطوح زبر و بتنی منجر به کاهش عمر می شود. این نوع پد، برای شستشوی روزانه بسیار کاربرد دارد.

پد های با کاربری سرعت بالا

قطر این نوع پد ها معمولا حدود ۵۰ سانتی متر و بیشتر است. هیچ استاندارد یا رنگ بندی خاصی برای این نوع از پد ها وجود ندارد، به همین دلیل انتخاب پد به صورت تجربی انجام می شود. مواد به کار رفته در پد های با سرعت بالا بسیار متنوع است که در میان آن ها می توان به ترکیب فیبر و نایلون اشاره کرد. به طور کلی پد های سرعت بالا دارای طیف گسترده ای از زبری ملایم تا خشن می باشند. کاربری این نوع از پد ها عموما جلا دادن و براق کردن سطوح است.

استفاده از هندسه مستطیلی

پد های اشاره شده در بالا برای کاربری های خاص به شکل مستطیلی نیز ارائه می شوند. از پد های مستطیلی برای گوشه زنی و نظافت و براق کردن سطوحی که با هندسه دایروی در دسترس نیستند استفاده می گردد. به دلیل آن که این نوع از پد ها به دستگاه های اسکرابر مجزا نیاز دارد، به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع پد اسکرابر و کاربرد های آن متفاوت هستند. برای انتخاب بهترین پد ابتدا باید نیازهای خود را مشخص کنید تا متناسب با آن از بین گزینه های مختلف بتوانید بهترین مورد را انتخاب کنید. انتخاب درست پد کمک می کند تا آلودگی ها به طور صحیح و کامل و بدون وارد کردن کوچک ترین آسیبی به سطوح از بین بروند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا