مقالات آموزشی

استانداردها و مقررات نظافتی

مجتمع ها و مراکز تجاری در سال های اخیر بسیار گسترده شده اند و محیط های وسیع تری را در بر می گیرند. کاربری این مراکز تجاری نیز متناسب با وسعت این مکان ها بسیار متنوع تر بوده و حضور مشتریان در این مراکز چندین برابر شده است. یکی از مهم ترین انتظارات مشتریان از یک محیط عمومی، سطح نظافت صنعتی و بهداشت آن است که موجب می شود تا رضایت آن ها برای حضور دوباره در آن مکان را جلب کند. از دیگر مزیت های نظافت صنعتی در محیط های عمومی، افزایش سطح سلامتی کارکنان آن مجموعه می باشد. طبق استاندارد های جهانی، رعایت بهداشت توسط کارکنان از اساسی ترین ضوابط نظافت در محیط های عمومی است. از مهم ترین روش های دستیابی به سطح بالای سلامتی در محیط، آموزش دادن به نیروهای خدماتی در زمینه نظافت و بهداشت می باشد که طبق تجربه های پیشین از موثر ترین روش ها محسوب می شود.


محوطه عمومی و اصلی

اسکرابر صنعتیمحوطه عمومی در مراکز تجاری به دو بخش داخلی و بیرونی دسته بندی می شود. این محوطه به دلیل آن که محل اصلی رفت و آمد مشتریان است، باید عاری از هرگونه زباله و لغزندگی سطح باشد. جهت نظافت محیط های عمومی بیرونی و داخلی مراکز تجاری می توان از دستگاه ها و ابزار های نظافتی استفاده نمود تا ضمن سهولت در کاربری، به افزایش کیفیت نظافت و شستشو کمک کنند. گرد و غبار سطوح، زباله های کوچک و اثر کفش بر روی زمین از جمله متداول ترین آلاینده های محیط های عمومی هستند که روش های سنتی در عملیات نظافت کارایی لازم را نداشته و استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی به عنوان جایگزین این روش پیشنهاد می شود. این دستگاه های مکانیزه باعث افزایش سرعت در عملیات شستشو و کیفیت نظافت می شوند.


نظافت داخلی

کفشوی صنعتیدر محوطه داخلی محیط های تجاری و عمومی به دلیل وجود رفت و آمد دائمی، لغزنده بودن ناشی از شستشوی سطوح یکی از مواردی است که باید به آن دقت نمود. از این رو استفاده از اسکرابر صنعتی و هم چنین ترولی های نظافتی به حل این مشکل کمک می کند. از ویژگی های مهم اسکرابر ها، خشک نمودن آنی سطح شسته شده در حین عملیات نظافت صنعتی می باشد.





نظافت محیط بیرون

نظافت صنعتی با واترجت صنعتیوجود گرد و غبار، زباله و برگ درختان از جمله آلاینده های متداول در محیط بیرونی یک مرکز تجاری می باشد. که به منظور جمع آوری این آلاینده ها می توان از دستگاه سوییپر استفاده نمود. همچنین به منظور شستشوی نمای بیرونی ساختمان یا سطوح محوطه بیرونی از واترجت صنعتی استفاده می شود.





محیط رستوران و غذاخوری

نظافت صنعتی با اسکرابر دستیوجود رستوران ها و کافی شاپ ها در محیط های عمومی و مراکز تجاری یکی از ضروری ترین موارد جهت رفاه بیشتر مشتریان و بازدید کنندگان است. اما احداث گسترده رستوران و غذاخوری ها زمانی به آسایش مشتریان کمک می کند که در این مکان ها به نظافت اهمیت داده شود و مقررات و استاندارد های بهداشتی در آن ها رعایت شده باشد، در غیر این صورت مشتری از ورود به آن صرف نظر خواهد کرد. به منظور نظافت و رعایت بهداشت در رستوران ها، استاندارد های یکسانی وضع شده است که رعایت تمامی این مقررات به دلیل اهمیت بهداشت در مواد غذایی و محیط رستوران، ضروری می باشد. برخی از این اصول شامل موارد ذیل می شوند:
۱- به منظور جلوگیری از انتشار زبال و میکروب در محیط رستوران، تعداد سطل های زبال باید متناسب با وسعت محیط باشد. به طوری که در هر مکان بتوان به راحتی به نزدیک ترین سطل زبال مراجعه نمود.
۲- یکی از مهم ترین منابع تولید میکروب و آلودگی سطح زمین است. به همین منظور استفاده از دستگاه های کفشوی و جاروبرقی تجاری در نظافت روزانه سطوح زمین تاثیر به سزایی دارد.
۳- وسایلی که در محیط رستوران در معرض لمس شدن متعدد قرار دارند باید به طور مرتب تمیز و ضد عفونی شوند. از جمله این موارد می توان به پیشخوان، میز، صندلی ها و دستگیره درها اشاره نمود.
۴- حذف و خارج کردن مواد غذایی فاسد شده به دلیل انتشار میکروب، باکتری و کپک از موارد بسیاری ضروری در رعایت بهداشت محیط رستوران محسوب می شود.
۵- کلیه کارکنان باید از پوشش کلاه و لباس های یک دست با رنگ روشن استفاده کنند و قبل از سرو غذا برای مشتری، دست های خود را با آب و صابون بشویند.
۶- از بین بردن جانوان و حشرات موذی و دفع آن ها از محیط رستوران بسیار مهم است و باید به طور دوره ای انجام شود.


نظافت صنعتی سرویس‌های بهداشتی

سرویس های بهداشتی از آلوده ترین محیط ها در یک مرکز تجاری و محل عمومی است و نظافت صنعتی آن باید به دفعات و روزانه انجام گیرد. این محیط ها به طور مداوم توسط بازدید کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند گه در صورت رعایت نشدن سطح بهداشت باعث ایجاد مشکلاتی برای مشتریان می شود. نظافت صنعتی سرویس های بهداشتی دارای اصول مشخصی است که باید توسط کارکنان خدماتی اجرا شوند.
۱- مواردی چون دستشویی‌ها، روشویی‌ها، شیرآلات، دستگیره‌ها، سطل‌های زباله و آینه‌ها باید به طور مرتب ضدعفونی شوند و حد الامکان باید از تجهیزات و دستگاه های Touch-Free در سرویس های بهداشتی استفاده شود.
۲- پرسنل خدماتی نظافت سرویس های بهداشتی باید از دستکش و کفش مخصوص برای محیط استفاده نمایند و پس از اتمام شستشوی سرویس ها لباس های خود را تعویض نمایند.


هایپرمارکت ها

نظافت صنعتی با زمین شویدر اکثر مجتمع های تجاری، بخشی را به فروشگاه های زنجیره ای یا هایپرمارکت ها اختصاص می دهند. رفت و آمد در این محیط ها بسیار زیاد است و برای حفظ زیبایی محیط فروشگاه استفاده از دستگاه های اسکرابر می تواند به افزایش بهداشت و جذابیت بیشتر محیط کمک به سزایی کند.





پارکینگ

نظافت صنعتی با سوییپراکثر مراکز تجاری دارای طبقات پارکینگ می باشند که محل رفت و آمد خودرو ها است. همین موضوع باعث می شود تا این طبقات در معرض گرد و غبار و آلاینده های همراه خودرو ها باشد. به منظور نظافت صنعتی این پارکینگ ها می توان از دستگاه های سوییپر استفاده نبود. از مزیت های این دستگاه ها جمع آوری گرد و خاک و آلایند های سطح زمین به صورت موثر و کارا می باشد. این دستگاه ها گرد و خاک را در هوا پخش نمی کنند و باعث کثیف شدن خودرو ها و اجسام داخل پارکینگ نمی شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا