مقالات آموزشی

طرز کار جاروبرقی صنعتی چگونه است؟

شاید برخی گمان کنند طرز کار جاروبرقی صنعتی، نیمه صنعتی، تجاری و خانگیی با یکدیگر تفاوت داشته باشد اما نحوه عملکرد تمام انواع جاروبرقی یکسان است. تفاوتی که انواع جاروبرقی با یکدیگر دارند در ساختار بدنه، قدرت و سرعت مکش، نوع سیستم فیلتراسیون و ظرفیت مخزن می باشد و طرز کار جاروبرقی صنعتی جمع کننده مواد شیمیایی با نحوه کار جاروبرقی آب و خاک یا جارو برقی آب و خاک تفاوتی ندارد.

جاروبرقی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  1. پمپ مکش
  2. موتور
  3. مخزن
  4. فیلتراسیون
  5. خرطومی (نازل)
طرز و نحوه کار مکنده کامیونی با نحوه کار هر جاروبرقی دیگری یکسان است
مکنده ماشینی

تاثیر این اجزا در طرز کار جاروبرقی صنعتی چیست؟

بعضی از افراد گمان می کنند تنها اجزایی که در طرز کار جاروبرقی تاثیر گذار است پمپ می باشد. این باور اشتباه بوده و در ادامه به توضیح تاثیر هر یک از این قطعات در طرز کار جاروبرقی صنعتی پرداخته شده است.

پمپ مکش

پمپ مکش وظیفه تخلیه هوای موجود در مخزن را دارد، عملکرد پمپ به این صورت می باشد که هوای درون مخزن توسط پمپ تخلیه می گردد و یک خلا نسبی درون جاروبرقی به وجود می آید، اختلاف فشار ایجاد شده بین هوا بیرونی و مخزن باعث می شود هوای بیرونی با قدرت به سمت درون مخزن منتل شود تا این اختلاف فشار از بین برود و این امر موجب می گردد ذرات موجود در نزدیکی لوله خرطومی نیز به داخل کشیده شوند. پمپ به طور کلی در سه نوع سانتریفیوژال، ساید چنل و ونتوری طراحی شده است.

موتور جاروبرقی

موتور سیستم تامین کننده و محرک پمپ می باشد که در نوع توربینی و کلکتوری طراحی شده است. به بیان ساده موتور کلکتوری برای انتقال انرژی الکتریکی از ذغال بهره می گیرد، صفحات ذغالی بعد از مدتی استفاده اصطلاحاً داغ می گردد و موجب بالا رفتن دمای دستگاه می گردند. در صورت استفاده مداوم از جاروبرقی که به موتور کلکتوری مجهز است، موتور جاروبرقی از بین می رود.
موتور توربینی برخلاف موتور کلکتوری از ذغال استفاده نمی کند و با بهره گیری از القای مغناطیسی انتقال انرژی را انجام می دهد. به همین دلیل جاروبرقی های مجهز به این موتورها معروف به جاروبرقی های دائم کار هستند. موتور وظیفه تحویل دادن انرژی لازم پمپ برای ایجاد مکش را بر عهده دارد. می توان بیان کرد که در صورت نبود موتور هیچ گونه فعالیتی انجام نمی شود و موتور در نحوه و طرز کار جاروبرقی یا مکنده صنعتی مانند دیگر جاروبرقی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

فیلتراسیون

ذراتی که به همراه هوا به داخل مخزن مکش می شوند در صورت عدم وجود نگهدارنده ای از طریق پمپ دوباره به محیط باز می گردند، این امر شاید در نگاه اول ایرادی نداشته باشد اما به مرور زمان باعث استهلاک پمپ می گردد. به همین منظور در مخزن فیلتر هایی تعبیه شده تا از خروج دوباره این ذرات به محیط و افزایش استهلاک پمپ جلوگیری کند.

فیلتر جاروبرقی صنعتی به این گونه در نحوه عملکرد تاثیر گذار است که از خروج ذرات جلوگیری می کند
فیلتر های مختلف جاروبرقی

خرطومی

نازل، لوله، خرطومی همگی نام های قسمتی از جاروبرقی هستند که به کمک آن و خلا ایجاد شده جاروبرقی ذرات را مکش می کند. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد مرتکب آن می گردند در نظر نگرفتن اهمیت خرطومی مناسب جاروبرقی است. در صورتی که لوله جاروبرقی قطر بالایی داشته باشد اما پمپ جاروبرقی قدرتمند نباشد، قدرت مکش جاروبرقی کاهش می یابد. در صورتی که لوله قطر کمی داشته باشد و پمپ قدرتمند باشد، هوای کافی برای خنک شدن به پمپ نمی رسد.

برای به سر انجام رساندن کار نازل های گوناگونی طراحی شده اند که در نحوه و طرز کار جاروبرقی تایر گذار می باشند.
نازل های گوناگون یک جاروبرقی

نحوه و طرز کار جاروبرقی صنعتی و دیگر جاروبرقی ها

با توجه به توضیحات و عملکرد هایی که از اجزا جاروبرقی ذکر شده می توان نحوه و طرز کار جاروبرقی را این گونه بیان نمود:

  1. موتور انرژی لازم برای پمپ مکنده را فراهم می کند.
  2. پمپ مکنده با مکش هوای موجود در مخزن و انتقال آن به محیط خارج، یک خلا نسبی ایجاد می نماید.
  3. هوا به همراه ذرات دیگری که در روبروی نازل هستند به درون مخزن کشیده می شوند تا فشار مخزن را متعادل کنند.
  4. فیلتر های موجود از خروج دوباره ذرات ریز جلوگیری می نمایند.
  5. طرز کار تمامی جاروبرقی ها اعم از خانگی، تجاری، نیمه صنعتی، صنعتی و… به همین منوال است.

کدام جاروبرقی با کدام ویژگی مناسب کسب و کار من است؟

همانطور که در مقاله بالا اشاره شد، تفاوت جاروبرقی ها در طرز کار جاروبرقی صنعتی یا نیمه صنعتی نیست و در ویژگی هایی همانند ساختار بدنه، قدرت و سرعت مکش، نوع سیستم فیلتراسیون و ظرفیت مخزن می باشد. هر کدام از این فاکتور ها نکات خاص خود را داشته و نمی توان در چند خط آن ها را بیان کرد، برای انتخاب و خرید جاروبرقی نیمه صنعتی مناسب می توانید با کارشناسان شرکت ابراهیم ارتباط برقرار کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا