مقالات آموزشی

بررسی و ارزیابی فشار آب ورودی به واترجت صنعتی

هنگام خرید یک واترجت صنعتی باید به عواملی مثل مدل و کارخانه سازنده دستگاه واترجت صنعتی، میزان فشار کاری، دبی ورودی آب، تجهیزات جانبی همراه با دستگاه، شرایط کاری مورد نظر، نوع و طول شیلنگ مورد نیاز، نوع نازل و … توجه کرد. از مهمترین عواملی که در کار دستگاه کارواش برقی و سوختی تاثیر دارد و باید به آن توجه کرد فشار ورودی آب دستگاه می باشد که وظیفه تامین آب ورودی دستگاه را به عهده دارد. میزان درصد تطابق دبی واترجت و فشار آب ورودی به دستگاه بسیار مهم می باشد. زیرا اگر دبی ورودی آب به دستگاه حتی به میزان کم با دبی واترجت اختلاف داشته باشد تاثیر مستقیم و نا مطلوبی بر روی کارواش صنعتی گذاشته و در دراز مدت موجب خرابی و از کارافتادگی آن می شود. برای مثال اگر واترجت خریداری شده دارای مشخصه ی دبی ۱۰ لیتر بر دقیقه باشد، دبی آب ورودی به دستگاه که توسط منبع تغذیه دستگاه به پمپ واترجت انتقال پیدا می کند نباید کمتر از ۱۰ لیتر بر دقیقه باشد، زیرا با ایجاد اختلاف جزیی در دبی ورودی آب و دبی مورد نیاز دستگاه، به پمپ دستگاه کارواش صنعتی آسیب جدی وارد می شود. یکی از مهم ترین عوامل ایجاد نقص فنی در دستگاه کارواش، راهکارهای پیشگیری از آن همچنین نحوه عیب یابی از واترجت صنعتی در این مقاله تشریح خواهد شد.

اهمیت فشار و دبی دستگاه کارواش

اهمیت فشار و دبی دستگاه کارواش صنعتی
اهمیت فشار و دبی دستگاه واترجت صنعتی

بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار در کارایی دستگاه کارواش صنعتی و خانگی، دبی و فشار قابل ارائه توسط دستگاه است. قدرت شویندگی و پاک کنندگی دستگاه وابستگی کامل به این دو عامل داشته به گونه ای برای مثال یک واترجت تامین کننده دبی ۱۳۰/۱۵۰ بار با دبی ۸ لیتر بر دقیقه، قدرت شویندگی کاملا متفاوتی در مقایسه با دستگاه ارائه دهنده فشار ۱۰۰ لیتر و دبی ۱۱ لیتر بر دقیقه دارد. درحالی که به ظاهر ارقام تفاوت چندانی با یکدیگر نداند. در عین حال هر دستگاه کارواش برقی یا دیزلی متناسب با مشخصات فنی و ساختاری خود تنها نیازمند دریافت آب با فشاری مشخص است تا بدون ایجاد صدمه به موتور و پمپ فشار خروجی تامین گردد. در عیب یابی کارواش صنعتی کم بودن فشار آب ورودی به دستگاه یکی از دلایل بروز مشکلات فنی می گردد.

ایجاد حباب هوا در پمپ کارواش صنعتی

عیب یابی کارواش صنعتی
ایجاد حباب هوا در پمپ دستگاه کارواش صنعتی

یکی از مهم ترین مشکلات ناشی از کم بودن فشار منبع آب، ایجاد حباب هوا (cavitation) می باشد. با تشکیل شدن حباب هوا داخل دستگاه چندین مشکل بروز پیدا میکند، اولین مشکل کاهش شدید بازده دستگاه واترجت صنعتی می باشد. با افزایش حباب هوا درون آب داخل پمپ صدای دستگاه افزایش یافته و لرزش آن بیشتر می شود زیرا این حباب ها بخش کم فشار را ترک کرده و وارد بخش پر فشار شده و باعث ایجاد موج ضربه ای و نقاطی با دمای بالا می شود. در نتیجه به هنگام عیب یابی کارواش صنعتی سر و صدای زیاد دستگاه می تواند یکی از نتایج این امر باشد، این موج ها باعث خوردگی پمپ شده و حتی ممکن است با افزایش این حباب ها پمپ منفجر شود.

– دلایل تشکیل حباب هوا در واترجت صنعتی

عیب یابی از دستگاه واترجت صنعتی
علت ایجاد حباب هوا در پمپ کارواش صنعتی

تشکیل حباب هوا داخل پمپ کارواش خانگی و صنعتی دلایل متعددی دارد. اولین و عمده ترین دلیل تبخیر است. با افزایش دمای آب ورودی به پمپ تبخیر روی می دهد. به همین دلیل باید به مشخصات فنی روی دستگاه دقت کرد تا محدوده دمای آب در شرایط نرمال و کاری دستگاه باشد. در بعضی از دستگاه ها این دما تا ۶۰ درجه سانتیگراد و در برخی مدل بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد باید باشد. دلیل مهم دیگر برای تشکیل حباب هوا داخل پمپ کارواش خانگی و صنعتی، ورود هوا به داخل پمپ می باشد. البته وارد شدن هوا به داخل پمپ علت دیگری دارد ولی اتفاقی شبیه تبخیر رخ میدهد و هر دو دلیل تبخیر و مکش باعث آسیب دیدگی دستگاه میشود، البته عواقب ناشی از ورود هوا تا حدی کمتر از تبخیر است. همچنین نوسان آب ورودی از عوامل تشکیل حباب هوا می باشد. در نتیجه درصورت بالا بودن دمای آب ورودی از حد استاندارد در دستگاه طبیعی است که نقص فنی در کارواش صنعتی رخ دهد.

نحوه ارزیابی فشار آب ورودی برای کار ایده آل واترجت

دبی آب دستگاه کارواش صنعتی / دستگاه واترجت صنعتی
نحوه ارزیابی فشار آب ورودی برای کار ایده آل کارواش برقی

روشی ساده برای بررسی فشار آب منبع تغذیه وجود دارد. معمولا از شیر آب به عنوان منبع ورودی آب به دستگاه کارواش استفاده می شود. ابتدا باید نوع واتر جت صنعتی مشخص شود. اگر کارواش برقی است نیاز به یک سطل ۵/۷ لیتری و اگر نوع دستگاه بنزینی یا دیزلی بود نیاز به یک سطل ۲۰ لیتری می باشد و همچنین وجود یک زمان سنج(تایمر) لازم است. برای انجام این تست ابتدا شیر آب را باز کرده و زمان پر شدن سطل را اندازه میگیریم. اگر سطل ۵/۷ لیتری بود، سطل باید در کمتر از ۶۰ ثانیه پر شود . تا فشار آب برای محدوده کاری واترجت صنعتی مناسب باشد. و اگر سطل ۲۰ لیتری بود، اگر سه چهارم سطل در کمتر از ۶۰ثانیه پر شود، این فشار منبع برای محدوده فشار ورودی واترجت بنزینی و دیزلی مناسب می باشد. برای افزایش دقت میتوانید از یک سطل یک لیتری استفاده کنید و زمان پر شدن آن را برحسب ثانیه حساب کنید. از تقسیم ۶۰ بر عدد اندازه گیری، دبی منبع تغذیه آب معین میشود . این عدد باید برابر یا بیشتر از دبی دستگاه واترجت باشد.

مطالب مرتبط

۱۰ دیدگاه

    1. سلام وقت بخیر،
      وجود نشت آب به میزان کم امری عادیه، اما اگر این نشتی بیش از اندازه به نظر میرسد، با واحد تعمیرات به شماره ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم خدمت شما ارائه شود.

  1. سلام روز بخیر، کارواش صنعتی من حین کار هی آب رو با فشار مختلف پاشش میکنه، و منظم نیست فشار آب دستگاه. مشکل رو چجوری میتونم پیگیری و بررسی کنم ببینم از کجاس؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      بهتر است دستگاه را از نظر وجود نشتی مورد بررسی قرار دهید. یکی دیگر از عواملی که باعث منظم نبودن فشار پاشش آب میشود، هوا گیری نشدن دستگاه و وارد شدن هوا به داخل پمپ است. بررسی کنید که هوا وارد پمپ نشود. در صورتی که مشکل برطرف نشد، میتوانید با مشاورین بخش تعمیرات ابراهیم به شماره ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا