مقالات آموزشی

کاربرد جاروبرقی صنعتی در جمع آوری آلاینده های خطرناک

ایجاد آلاینده های سمی و خطرناک در برخی از صنایع و لابراتور ها امری اجتناب ناپذیر می باشد. از آنجایی که تنفس و استنشاق اینگونه غبارات می تواند موجب بروز انواع بیماری های تنفسی در فرد شود، جمع آوری و حذف آنها، به منظور حفظ سلامت افراد امری اجتناب ناپذیر می باشد. در این میان استفاده از جاروبرقی صنعتی نقش مهمی در کنترل و حذف آلاینده های سمی و خطرناک از محیط ایفا می نماید.



اهمیت انجام نظافت در صنایع

مکنده صنعتی صنایع فولادحفظ سلامت کارکنان و مشتریان در تمامی صنایع امری لازم و ضروری بوده و فراهم نمودن محیطی ایمن برای فعالیت افراد شاغل یکی از مهم ترین وظایف کارفرمایان می باشد. کارفرمایان موظف هستند تا با جمع آوری و حذف کامل و موثر ذرات و غبارات سمی، سطوح ایمنی و بهداشتی لازم را به منظور حفظ سلامت افراد شاغل در محیط فراهم نمایند. علاوه بر این در صورت تولید محصولات خطرناک کارفرمایان موظف به اطلاع رسانی و آگاه سازی مشتریان می باشند. از جمله وظایف کارفرمایان در قبال مشتریان می توان به موارد زیر اشاره نمود:



۱-ارتباط با مشتریان و آگاه سازی ایشان در مورد وجود مواد خطرناک و سمی در محصولات

۲- بیان تمامی نکات لازم و ضروری در مورد تخلیه، ذخیره سازی، خرد کردن، اندازه گیری، تجزیه و ترکیب و جا به جایی محصولات

۳- بررسی و ارائه تمامی اطلاعات موجود در مورد خطرات و تهدیدات محصولات به صورت کاملا شفاف به مشتریان

کنترل خطرات ناشی از آلودگی

مکنده یا جاروبرقی صنعتیبه منظور فراهم نمودن بالاترین سطح ایمنی برای پرسنل شاغل، می توان از ایزوله سازی محیط و استفاده از تجهیزات روباتیک استفاده نمود. علاوه بر این، استفاده از تهویه های مناسب با قدرت و سرعت مکش بالا می تواند آلاینده ها ی ایجاد شده را به سرعت از محیط خارج نموده و مانع از تجمع ذرات سمی در محیط گردد. لازم به ذکر است که استفاده از شیوه های دستی و به کار گیری جارو در جمع آوری ذرات ریز و خطرناک موجب انتشار بیشتر این ذرات در فضای پیرامون می گردد. از این رو استفاده از شیوه های سنتی راه مناسبی برای جمع آوری و حذف این گونه آلاینده ها از محیط نمی باشد. استفاده از پوشش های مناسب نیز می تواند تا حدود زیادی، تماس مستقیم فرد با مواد سمی و خطر آفرین را کاهش دهد.


نقش جاروبرقی صنعتی در جمع آوری و حذف آلاینده های خطرناک

جاروبرقی صنعتیجاروبرقی صنعتی از جمله تجهیزات  مکانیزه نظافت می باشد که به طور خاص برای جمع آوری و حذف آلاینده ها از محیط های صنعتی و تجاری طراحی و تولید شده است. با توجه به ماهیت سمی و خطرناک برخی از مواد، برخی از دستگاه های جاروبرقی صنعتی برای جمع آوری ایمن آلاینده های سمی طراحی شده اند. استفاده از سیستم مکش در دستگاه جاروبرقی صنعتی مانع از انتشار ذرات ریز آلاینده در محیط می گردد. به منظور انتخاب یک دستگاه مکنده کاربردی توجه به ماهیت آلاینده ها امری لازم و بدیهی می باشد. آلودگی های خطرناک به دو دسته تقسیم می شوند:



۱-آلودگی های سمی

جارو برقی صنعتیبه واسطه استفاده از مواد سمی در فرآیند های مختلف صنعتی و شیمیایی، آلاینده های سمی به شکل گرد و غبار تولید می شوند. مسلما تماس مستقیم با ذرات سمی و استنشاق آنها در دراز مدت می تواند سلامت افراد را به خطر بی اندازد. با توجه به ابعاد ریز و سبک این ذرات لازم است از شیوه های نوینی در جمع آوری آنها استفاده شود. در چنین شرایطی به منظور جمع آوری و حذف ایمن آلاینده ها، استفاده از دستگاه های جارو برقی صنعتی مجهز به فیلتر مناسب گزینه ای ایده آل می باشد.




فیلتر هپا

فیلتر جاروبرقیفیلتر هپا نوعی فیلتر ایمنی می باشد که به منظور به دام انداختن ذرات ریز و پودری طراحی شده است. این فیلتر به واسطه داشتن منافذ بسیار ریز، ذرات ریز میکرونی را در خود نگه داشته و مانع از عبور و بازگشت مجدد آنها به محیط می شود. با توجه به اهمیت جمع آوری ذرات ریز سمی از محیط، دستگاه جاروبرقی صنعتی انتخابی باید به گونه ای باشد که قابلیت تجهیز به فیلتر هپا را داشته باشد. فیلتر های هپا دارای درجات مختلفی می باشند که بر اساس مقدار آلودگی موجود در محیط و میزان غلظت انتخاب می شوند.




جارو برقی عایق کاری شده

مکنده صنعتی داروسازیاستفاده از جاروبرقی هایی که از داخل عایق بندی شده اند، به شیوه ای کاملا موثر آلاینده های ریز و پودری را جمع آوری نموده و مانع از باز نشر مجدد آنها در محیط می شوند. این گونه مکنده ها کاربرد ویژه و گسترده ای در صنایع داروسازی دارند.







۲- آلودگی اشتعال زا

جاروبرقی صنعتیدسته بعدی از آلودگی های خطرناک، مواد و ذرات اشتعال زا می باشند که در صورت ایجاد جرقه، موجب انفجار و آتش سوزی می شوند. از این رو جمع آوری و حذف این گونه از آلودگی ها از محیط به شیوه ای کاملا ایمن، لازم و ضروری می باشد.







جاروبرقی ضد انفجار

مکنده ضد انفجاربه منظور جمع آوری و حذف آلاینده های اشتعال زا، استفاده از مکنده های ضد انفجار گزینه ای مناسب می باشد. عایق بندی کامل این دستگاه های مکنده مانع از ایجاد جرقه در دستگاه و تماس آن با محیط بیرون شده و به دنبال آن مانع از اشتعال ذرات می گردد. علاوه بر این مکنده های هواکار نیز نوع دیگری از جاروبرقی های ضد انفجار می باشند که فاقد موتور بوده و مانع از ایجاد جرقه می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا