مقالات آموزشی

کاربرد سوییپر و اسکرابر در نظافت مراکز درمانی

نظافت موثر و کارآمد سطوح به منظور تامین استاندارد های لازم بهداشتی در محیط به چه معناست؟ چگونه می توان نیاز های نظافتی محیط را مطابق با استاندارد های لازم و ضروری بهداشت محیط تامین نمود؟ در این مقاله سعی داریم تا معرفی دستگاه ها ی مکانیزه مانند اسکرابر و سوییپر که به منظور انجام نظافت صنعتی طراحی شده اند، پرداخته و مزایای استفاده از آنها را در مقایسه با شیوه های سنتی نظافت بررسی نماییم.

اهمیت نظافت در مراکز درمانی

اسکرابر و سوییپر در نظافت مراکز درمانییکی از چالش های بزرگ شرکت های خدماتی که مسئول رسیدگی به امور نظافتی مراکز درمانی می باشند، شستشوی موثر و کارآمد سطوح کف، حذف آلاینده های ویروسی و میکروبی و تامین استاندارد های بهداشتی این محیط ها می باشد.. از این رو نظافت این اماکن کار آسانی نبوده و به اپراتور های حرفه ایی و متخصص و تجهیزات مناسب نیاز دارد. از آنجایی که مراکز درمانی شامل بخش های متفاوتی چون واحد های اداری، بخش های بستری بیماران و اتاق های عمل بوده و سطوح بهداشتی و استاندارد های سلامت آنها با یکدیگر متفاوت می باشد، نیازمند برنامه ایی مشخص و منظم برای نظافت می باشند که توانایی لازم در تامین نیاز های نظافتی محیط را داشته باشد. اغلب بیمارانی که برای انجام امور درمانی به این مراکز مراجعه می نمایند، نسبت به بهداشت محیط بسیار حساس بوده و همواره نگران پاکیزگی و امکانات ارائه داده شده هستند. این در حالیست که تامین نیاز های نظافتی این محیط ها به علت حضور مداوم و مستمر پرسنل، بیماران و مراجعه کنندگان بسیار دشوار بوده و علاوه بر اینکه به تعداد نیروی خدماتی بالایی نیاز دارد، بسیار زمان بر می باشد. مسلم است که کاهش در هزینه ها یکی از اصلی ترین دغدغه مدیران می باشد، از این رو استفاده از دستگاه های مکانیزه ایی چون دستگاه های سویپر و اسکرابر بهترین پاسخ به نیاز های نظافتی این محیط ها بوده و نقش قابل ملاحظه ایی در ارتقا کیفیت نظافت و کاهش هزینه ها ایفا می نمایند.

چگونگی انتخاب تجهیزات مناسب

سوییپر خودرویی و نظافت موثر سویپراصلی ترین مواردی که در هنگام انتخاب تجهیزات نظافتی در نظر گرفته می شود، میزان کارآمدی و بهره وری تجهیزات در نظافت موثر، با کیفیت و سریع می باشد. از دیگر موارد مهمی در انتخاب دستگاه موثر می باشد می توان به میزان مصرف آب و انرژی و سطح صدای تجهیزات اشاره نمود.

تجهیزات مکانیزه قابل استفاده در مراکز درمانی

اسکرابر انتی باکتریال و نظافت صنعتیدر میان طیف وسیعی از تجهیزات مکانیزه که به منظور انجام امور نظافتی به بازار عرضه می شود، دستگاه های اسکرابر برقی و باتری دار و سوییپر یکی از بهترین گزینه ها برای پاسخ به نیاز های نظافتی مراکز درمانی می باشند که در مقایسه با شیوه های سنتی، نظافت موثر و با کیفیت را در زمان کوتاه تری انجام می دهند. استفاده از تکنولوژی روز دنیا در طراحی این دستگاه موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی و در نتیجه سازگاری بالای دستگاه ها با محیط زیست و کاهش هزینه ها گردیده است. در ادامه به بررسی و معرفی هر یک از این دستگاه ها خواهیم پرداخت:

آشنایی با دستگاه اسکرابر صنعتی

اسکرابر آنتی باکتریال دستگاه اسکرابر یا همان کف شوی صنعتی دستگاهی مکانیزه برای شستشو و نظافت سطوح کف می باشد. این دستگاه ها که در دو مدل دستی و سرنشین دار به بازار عرضه می شوند، با استفاده از پاشش آب و سیستم برس زنی تمامی آلودگی های چسبیده به سطوح را نظافت می نمایند. از بزرگترین ویژگی این دستگاه ها می توان به همزمانی عملیات شستشو و خشک نمودن سطوح اشاره نمود. دستگاه های اسکرابر به منظور جمع آوری همزمان آب آلوده ناشی از شستشو مجهز به سیستم مکش بوده و در نتیجه با یک عبور دستگاه، سطوحی خشک و عاری از آلودگی به جای می ماند. اغلب مدل های دستگاه کف شوی، دارای مدل های بی صدا بوده که به واسطه داشتن سطح صدای پایین، قابل استفاده در تمامی ساعات شبانه روز بوده و هیچ گونه مزاحمتی برای افراد حاضر ر محیط ایجاد نمی نمایند. یکی از انواع مدل های اسکرابر که کاربرد ویژه ایی در نظافت مراکز درمانی دارد، اسکرابر noBAC می باشد که به واسطه استفاده از نانو یون نقره در ساختار دستگاه، خاصیت انتی باکتریال داشته، و در نتیجه نقش مهمی در حذف میکروب ها، ویروس ها و قارچ ها از محیط ایفا نموده و از کاربر در برابر عوامل بیماری زا محافظت می نماید.

آشنایی با دستگاه سوییپر

سوییپر و نظافت فضای باز بیمارستانسوییپر ها نیز همانند اسکرابر ها دستگاه های مکانیزه ایی هستند که به منظور تامین نیاز های نظافتی محیط های گوناگون و جمع آوری آلاینده های خشک در ابعاد متنوعی تولید می شوند. سوییپر خودرویی بیشتر برای نظافت فضا های باز به کار رفته و در مقایسه با شیوه های سنتی نظافت، سرعت و کیفیت بالاتری دارند. سوییپر ها با استفاده از سیستم برس زنی تمامی آلاینده های خشک سطحی را جمع آوری نموده و با استفاده از سیستم کنترل گرد و غبار مانع از انتشار ذرات گرد و غبار ناشی از برس زنی در فضای پیرامون می شوند. دستگاه های سوییر صنعتی به واسطه سرعت و کیفیت بالای نظافت کاربرد ویژه ایی در نظافت محوطه های وسیع و فضای باز مراکز درمانی دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا