مقالات آموزشی

مزایا و نکات استفاده از دستگاه سوییپر شهری برای نظافت خیابان‌ها و محوطه‌ها

بسیاری از افراد بر این باور هستند که تنها هدف از نظافت خیابان ها و جاده ها، پاکسازی آن ها از خاک، برگ و دیگر زباله ها است، هر چند حذف زباله ها از لحاظ زیبایی و پاکی اهمیت بسیار زیادی دارد اما اهداف فراتری در این زمینه وجود دارد. با تغییرات زیر ساخت های شهری و افزایش تعداد خیابان ها و جاده های مملو از وسایل نقلیه سرعت و حجم تولید آلودگی نیز افزایش یافته و استفاده از روش های دستی و سنتی برای نظافت چنین فضاهایی دیگر پاسخگوی نیازهای نظافتی نبوده و نیروهای خدماتی را با مشکلات و چالش های زیادی رو به رو می کند. به منظور مقابله با آلاینده های شهری در سطح خیابان ها، جاده ها و دیگر معابر بهره مندی از دستگاه سوییپر شهری می تواند مزایا و اثرات بسیار زیادی داشته باشد.

دستگاه سوییپر شهری چیست؟

دستگاه سوییپر یا سوییپر شهری یک ماشین مکانیزه برای جمع آوری گرد و خاک، زباله و پسماند از سطح زمین در محوطه های وسیع است. این دستگاه برای فضاهایی که حجم انبوهی از آلاینده ها وجود دارد و یا دلایل مختلف باید فرآیند نظافت انجام پذیرد، بهترین ابزار به شمار می آید. سطوح آسفالت شده، بتنی، سنگ فرش و … با استفاده از این دستگاه نظافت صنعتی قابل نظافت هستند. خیابان ها و جاده ها، شهرک های صنعتی، محوطه کارخانه ها و انبارها، بنادر، فرودگاه ها و … به وسیله دستگاه سوییپر صنعتی نظافت و خاکروبی می شوند.

سوییپر شهری
سوییپر شهری

جاروب شهری با هدایت خودرویی

با توجه به گستردگی وسعت خیابان ها و محوطه های صنعتی و تجاری، دستگاه های سوییپر شهری به صورت خودرویی طراحی و تولید گردیده اند به شکلی که اپراتور همانند یک خودرو هدایت جاروب مکانیزه را بر عهده می گیرد. در این ماشین آلات صندلی های ارگونومیک با کارایی بالا تعبیه شده تا کاربر بدون هیچ گونه احساس خستگی و فرسودگی به هدایت و کنترل دستگاه بپردازد و با تسلط کامل نسبت به محیط اطراف تمامی فضا نظافت گردد.

مزایای جاروب معابر با دستگاه سوییپر شهری

به طور کلی مزیت های نظافت سطح خیابان ها، جاده ها، بزرگراه ها، کوچه ها و … با استفاده از دستگاه های نظافت شهری به سه دسته تقسیم بندی می شود که به نفع عموم جامعه است :

بهداشت و سلامت

سلامت کلی و عمومی یک جامعه از جنبه های گوناگون اهمیت بسیاری زیادی دارد و در کنار سلامت هوا، آب و مواد غذایی تمیزی سطح شهر ضروری می باشد. یکی از مهم ترین راهکارها برای کمک به بهبود سلامت جمعی یک جامعه حذف آلاینده ها و مواد زیان آور و خطرناک از خیابان ها و معابر است که می تواند شامل فلزات سنگین، مواد آلی، مواد شیمیایی، برگ درختان، فضولات حیوانات و سایر مواد باشد. با به کارگیری دستگاه های سوییپر شهری بخش قابل توجهی از این آلاینده ها از محیط حذف شده و از ورود فلزات سنگین و آلاینده های مضر به منابع آب، باغچه ها و هوا جلوگیری خواهد شد و علاوه بر آن نیروهای خدماتی دیگر به طور مستقیم با آلودگی تماس ندارند.

ایمنی

ایمنی دارای بالاترین ارزش در هر جامعه ای می باشد و در همواره در همه شرایط و زمینه ها باید ایمنی افراد مشغول به کار حفظ گردد. دستگاه سوییپر شهری نیز ایمنی شهرها و محله ها را بهبود می بخشد و سازمان های شهرداری در هر منطقه ایمنی باید ایمنی ساکنین، رانندگان و پرسنل خود را در اولویت قرار دهند. زباله ها و آلاینده های پراکنده شده در خیابان ها و جاده با کاهش میدان دید رانندگان و ایجاد دست اندازهای شدید، میزان تصادفات وسایل نقلیه را افزایش می دهد. زباله ها نه تنها برای وسایل نقلیه خطرناک بوده بلکه می تواند سبب لغزندگی عابران پیاده و بر هم خوردن تعادل دوچرخه و موتورسیکلت شود و این در حالی است که نظافت منظم و پیوسته با دستگاه سوییپر شهری به کاهش حوادث و صدمات کمک می نماید.

محافظت از آسفالت و سنگ فرش

زباله ها و پسماندهای مختلف و شیرابه های حاصل از آن ها به سرعت بر کیفیت پوشش خیابان ها که اغلب از آسفالت یا سنگ فرش تشکیل شده، آسیب جدی وارد می کند، در حقیقت جمع آوری منظم زباله ها با دستگاه مکانیزه سوییپر خودرویی یا جاروی شهری به حفظ سرمایه گذاری های انجام شده برای روکش کف خیابان ها، به میزان قابل توجهی کمک می کند. آسفالت دوباره خیابان ها و یا سنگ فرش نمودن آن ها هزینه های بسیار سنگینی را به دنبال دارد و با داشتن برنامه های نظافتی منظم به سادگی می توان از خرابی ها و در نتیجه به بار آمدن هزینه های زیاد جلوگیری نمود.

مطالعه این مقاله را از دست ندهید !
هر آن چه باید درباره سوییپر شهری ایرانی بدانید

چند نکته درباره استفاده صحیح از سوییپر شهری

سوییپرها ابزارهای موثری در از میان برداشتن خاکروبه های محوطه های وسیع است که گرد و غبار را نیز کنترل می کند. به منظور آن که جاروی شهری همواره در بهترین حالت قرار داشته باشد و کارایی بهینه ارائه دهد باید از آن به درستی مراقبت و نگه داری شود و از طرف دیگر طول عمر مفید آن برای سال های زیادی ادامه داشته باشد. اقدامات ضروری برای حفظ و نگهداری دستگاه سوییپر شهری عبارت اند از:

سوییپر شهری جاروی شهری
جاروی شهری

نظافت فیلتر

به منظور جلوگیری از ایجاد گرفتگی و انسداد در دستگاه جاروی شهری لازم است فیلتر پس از هر بار استفاده نظافت شود که این عمل به وسیله سیستم نظافت فیلتر یکپارچه و یا جاروبرقی صنعتی انجام می پذیرد.

تنظیم برس ها

برای آن که برس های دستگاه سوییپر شهری طول عمر طولانی تر و عملکرد بهینه برخوردار باشند باید تنظیم گردند و با سطح زمین زاویه مناسب پیدا کنند.

نظافت بخش های مختلف دستگاه

تمامی اجزای قابل دسترس سوییپر مانند برس،‌ لاستیک محافظ، فیلتر، شیلنگ وکیوم (در صورت وجود) و … در پایان هر شیفت کاری نظافت و بازبینی شوند.

عدم استفاده دستگاه سوییپر شهری در هوای بارانی

رطوبت باعث انسداد فیلترها خواهد شد و باید توجه داشت هنگامی که هوا بارانی است و یا بر روی زمین آب جمع شده از به کارگیری سوییپر شهری خودداری نمود.

بررسی باتری ها

سوییپرها در انواع دیزلی و باتری دار ارائه شده اند و در صورتی که از جاروب باتری دار استفاده می شود، باید باتری در بازه های زمانی مناسب مورد بررسی قرار گیرد.

سرویس کلی در زمان های مناسب

نگهداری پیشگیرانه زمان خرابی دستگاه سوییپر شهری و همچنین هزینه­ نگهداری از دستگاه را کاهش خواهد داد و نباید منتظر ماند که دستگاه خراب شود و پیش از آن می توان با کارشناسان زبده در تماس بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا