مقالات آموزشی

بررسی دلایل و اهمیت نظافت سقف در مراکز صنعتی

اهمیت رنگ آمیزی و نظافت سقف در محیط های صنعتی اغلب در میان عملیات مهم روزمره صنعت نادیده گرفته می شود. در صورتی که بخش قابل توجهی از آلودگی های تولید شده در این مراکز به دلیل سبکی و قابلیت پخش بالا به طرف سقف حرکت کرده و با انباشته شدن می توانند در طولانی مدت خطرات و مشکلات متعددی را به وجود آورند. از این رو نظافت سقف مراکز صنعتی مفهومی قابل تامل است که نباید نادیده گرفته شود. آلودگی های تولید شده در این محیط ها از انواع گرد و غبار تا مواد سمی و  شیمیایی متغیر بوده و آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است جمع آوری صحیح و به موقع آنها به منظور جلوگیری از آسیب به سقف، به خطر افتادن سلامت کارکنان و یا در مواردی بروز حوادث خطرآفرین می باشد.

اهمیت و دلایل نظافت سقف در یک مرکز صنعتی چیست؟

اهمیت و دلایل نظافت سقف در یک مرکز صنعتی چیست؟
اهمیت و دلایل نظافت سقف در یک مرکز صنعتی چیست؟

عملیات نظافت و پاکسازی سقف در مراکز صنعتی که در بسیاری از مواقع مورد غفلت واقع می شود، نه به عنوان یک عامل زیباسازی برای محیط، بلکه در بسیاری موارد یک عامل ضروری برای جلوگیری از آسیب ها و خطرات احتمالی پیش رو می باشد. برخی از دلایل مهم نظافت سقف صنعتی عبارتند از:

– جلوگیری از آلودگی محصولات

گرد و غبار، خاک، چربی و سایر مواد و ضایعات تولید شده در مراحل مختلف تولید و یا انبار یک محصول در محیط صنعتی در گوشه و کنار و بافت سقف این واحدها انباشته می شوند. ارتعاشات ناشی از ماشین آلات سنگین باعث لرزش سقف و آزاد شدن این آلودگی ها می گردد. نظافت سقف مراکز صنعتی و در برخی موارد رنگ آمیزی می تواند با حذف این آلودگی ها از احتمال آسیب به دستگاه ها و محصولات به ویژه در مراکز با حساسیت بالا نسبت به بهداشت از هرگونه خطر جلوگیری نماید.

– محافظت از بافت دیوار

محافظت از فضای صنعتی در برابر هر نوع آلودگی و عامل خطرافرین محیطی ضروری است. در نتیجه گاها و در برخی مراکز لازم است تا در کنار نظافت سقف مطابق برنامه ریزی مشخص از پوشش رنگی مخصوص به منظور محافظت از سقف در برابر دمای بالا، تابش اشعه ماورا بنفش، رطوبت بیش از حد و قرارگیری مجدد الودگی ها استفاده شود.

– جلوگیری از خطر آتش سوزی

جلوگیری از خطر آتش سوزی با تمیزی سقف مراکز صنعتی
جلوگیری از خطر آتش سوزی با تمیزی سقف مراکز صنعتی

وقتی آلودگی ها روی سطوح بالایی جمع می شوند، یک توده ابر از گرد و غبار قابل احتراق ایجاد کرده و با کوچک ترین عامل تحریک کننده آتش سوزی رخ می دهد. این درحالی است که نظافت سقف به صورت دوره ای می توان از تمامی این خطرات جلوگیری نماید.

– جلوگیری از آسیب به سیستم تهویه هوای مرکز صنعتی

از آنجایی که در تمامی مراکز صنعتی از سیستم های تهویه هوا، متناسب با شرایط محیطی استفاده می گردد، هرگونه آسیب به این سیستم ها نیازمند صرف هزینه ای هنگفت به منظور تعمیر و یا جایگزینی آنها را می باشد. گرد و غبار و آلودگی های تولید شده در بخش های مختلف تولید، موجب آسیب به این سیستم شده و مانع عملکرد صحیح آن می شوند. سقف های رنگ شده عملکرد روان سیستم تهویه مطبوع را حفظ می کند و یک محیط سالم و راحت را در فضای کار ایجاد می نماید.

– جلوگیری از خطرات بهداشتی

سقف آلوده منجر به کیفیت هوای نامناسب در محیط داخلی شده که این خود عاملی موثر در بروز انواع بیماری ها و حساسیت های تنفسی، آلرژیک، پوستی و… برای کارکنانی است که ساعات طولانی را در این مراکز می گذرانند.

– جلوگیری از تشکیل کپک در سقف

پاکسازی سقف و جلوگیری از تشکیل کپک
پاکسازی سقف و جلوگیری از تشکیل کپک

تجمع مداوم گرد و غبار و خاک می تواند باعث تولید کپک، باکتری، ویروس و… در سقف شود. ایجاد بوی نامطبوع و آسیب به بافت سقف یکی از نتایج حاصل از این امر است. نظافت سقف مراکز صنعتی درکنار رنگ آمیزی منظم با جلوگیری از رشد چنین میکروارگانیسم ها هیچ گونه خللی در فعالیت ایجاد نمی نماید. تامین کنندگان رنگ نوع مناسبی از رنگ را برای سقف صنعتی تهیه می کنند که می تواند با این نوع آلودگی ها مقابله نماید.

– حفظ زیبایی محیط

گرد و غبار، کثیفی و چربی جمع شده روی سطوح می تواند محل کار را آلوده نشان دهد. سقف های تمیز و رنگ آمیزی شده تعهدی نسبت به سلامتی، ایمنی و رفاه کارگران و مشتریان می باشد.

نحوه نظافت سقف صنعتی

نحوه نظافت سقف صنعتی
نحوه نظافت سقف صنعتی

از آنجایی که سقف یک کارخانه صنعتی عموما از ارتفاع بلندی برخوردار است بدون استفاده از یک سیستم پشتیبانی قابل دسترسی نمی باشد از این رو از فردی که آموزش های لازم را در این باره ندیده باشد انتظار نمی رود عملیات نظافت را به درستی و بدون هیچ خطری به انجام برساند. درنتیجه به این منظور لازم است از گروهی از متخصصین خبره و دستگاه ها و تجهیزات تخصصی بهره مند شد. استفاده از محلول های شوینده مخصوص شستشوی سقف با توجه به جنس و نوع بافت آن، دستگاه های جاروبرقی با تجهیز به خرطومی مخصوص به مظور حذف گرد و غبار یکی از این روش ها است.
برای مثال کارخانه های مرتبط با تولید مواد قابل احتراق نظیر کارخانه های تولید کننده خاک اره، پلاستیک، لاستیک، زغال سنگ، کاغذ، فلزات، منسوجات و… مستلزم به کارگیری روشی ایمن برای حذف این آلودگی ها از شکاف، تیر، لوله ها و وسایل جانبی موجود در سقف می باشند. شرکت های فعال در حوزه نظافت سقف مراکز صنعتی با استفاده از دستگاه های مکنده ضدانفجار برای پاک کردن این مواد از سقف و دیوارها بدون ایجاد جرقه اقدام می نمایند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا