مقالات آموزشی

مکنده مرکزی و لزوم استفاده از آن

سیستم انتقال مواد پنیوماتیک و مکش صنعتی، از دیر باز تا کنون به عنوان روش های متداول در جمع آوری و انتقال مواد به کار می روند. این روش ها کاربرد گستره ایی در جمع آوری و انتقال موادی چون، تراشه ها، پودر ها، شن، گرد و غبار، مایعات و دوغاب داشته و به منظور ارتقا عملکرد، بهینه شده و مجهز به سیستم فیلتراسیون و مکش می باشند. یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش ها در نظافت و انتقال مواد استفاده از مکنده مرکزی می باشد. در دنیای صنعتی امروزی که کاهش ضایعات، حفظ و بهبود کیفیت هوا و تطابق با استاندارد های زیست محیطی به عنوان چالشی بزرگ برای صاحبان و مدیران صنایع تبدیل شده است، کاهش در میزان گرد و غبار تولیدی اهمیت ویژه ایی یافته است. این کاهش نه تنها موجب بهبود کیفیت هوای پیرامون و تامین سلامت افراد حاضر و شاغل در محیط می شود بلکه موجب بهبود عملکرد دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و ارتقا کیفیت محصولات تولیدی نیز می گردد. کارآیی بالای دستگاه های جاروی مرکزی در تعامل با مواد، آنها را به دستگاه های محبوب و پر کاربرد در صنایع تبدیل نموده است. آشنایی با سیستم مکنده مرکزی و مزایای استفاده از آن در صنایع، از جمله مواردی هستند که در ادامه مقاله به بررسی و تشریح مختصر آنها خواهیم پرداخت.


</br/>
</br/>

تعریف گرد و غبار و لزوم حذف آنها از محیط

مکنده مرکزی و نظافت گرد و خاکگرد و غبار به ذرات ریز و جامدی اطلاق می شود که به صورت طبیعی و یا در نتیجه عملیات های چون سایش، انفجار، ضربه زدن و خرد کردن در هوا معلق و پراکنده شده و توسط جریان هوا جا به جا می شوند. حضور این ذرات در بخش های مختلف صنایع از جمله اماکن اداری، سالن های تولید و انبار مشکل ساز بوده و از این رو حذف آنها از محیط ضروری می باشد. از جمله مشکلات ایجاد شده توسط این ذرات ریز می توان به موارد زیر اشاره نمود:
</br/>
</br/>

کاهش سطوح بهداشتی و سلامت محیط

مکنده مرکزی و افزایش ایمنیهمانطور که پیش تر اشاره شد ذرات گرد و غبار ابعاد کوچکی دارند. در صورتی که ابعاد این ذرات کمتر از ۵ میکرون باشد به راحتی وارد سیستم تنفسی افراد شاغل در محیط شده و با عبور از دیواره ریه، سلامت آنها را تهدید نموده و می تواند مشکلات تنفسی ایشان را در پی داشته باشد.
</br/>
</br/>

کاهش کیفیت محصولات تولیدی

مکنده مرکزی و ارتقا کیفیت محصولاتتولید محصولات با کیفیت و با خلوص بالا نقش مهمی در افزایش بهره وری و سود آوری کسب و کار دارد. حضور ذرات ریز گرد و غبار در محیط و نشست آنها بر روی مواد و محصولات موجب کاهش کیفیت آنها می گردد. از جمله این موارد می توان به کاهش کیفیت لعاب در تولید کاشی و سرامیک اشاره نمود. علاوه بر این حضور این ذرات در صنایعی چون صنایع دارویی، شیمیایی و الکتریکی موجب کاهش خلوص محصولات تولیدی و در نهایت کاهش سود آوری می گردد.
</br/>
</br/>

کاهش عمر مفید تجهیزات و ماشین آلات صنعتی

جاروی مرکزی و افزایش عمر مفید تجهیزاتنشست ذرات ریز گرد و غبار بر روی دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و در پی آن نفوذ این ذرات به داخل بخش های داخلی تجهیزات با گذر زمان موجب کاهش عملکرد بهینه دستگاه ها شده و در نهایت کاهش در عمر مفید آنها را در پی خواهد داشت.
</br/>
</br/>

آشنایی با جاروی مرکزی

جاروی مرکزیمکنده ها از دیر باز تا کنون کاربرد گسترده در نظافت اماکن مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی داشته اند. به طبع هر مکانی به واسطه نیاز های نظافتی محیط و به منظور انجام نظافتی بهینه و با کیفیت، نیاز به مکنده ای مناسب دارد. دستگاه های مکنده یا جارو برقی به واسطه ویژگی های که دارند می توانند در گروه های متنوعی دسته بندی شوند. در یک تقسیم بندی کلی می توان مکنده را به دو نوع مکنده های متحرک و مکنده های ثابت تقسیم نمود. مدل های متحرک به واسطه تجهیز به چرخ به راحتی می توانند از نقطه ایی به نقطه دیگر جا به جا شده و عملیات نظافت را انجام دهند. در حالیکه نمونه های ثابت در یک مکان که معمولا در فاصله دور تری از محیط نظافتی می باشد نصب می شوند. دستگاه های مکنده مرکزی به واسطه بهره گیری از لوله کشی ثابت با محیط مورد نظافت مرتبط می شوند. در انتهای لوله کشی ها، خروجی های برای اتصال خرطومی تعبیه شده است. در این مدل از مکنده ها، بدون نیاز به جا به جایی دستگاه در هر لحظه و مکانی با اتصال خرطومی به خروجی می توان عملیات نظافت را انجام داد.
</br/>
</br/>

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی و نصب مکنده مرکزی :

جارو.ی مرکزی یا مکنده مرکزیموتور مکش که می تواند شامل، موتور الکتریکی، موتور دیزلی و یا سیستم مکش هوا کار باشد.
فیلتر مکش قدرتمند
هوابند چرخان یا محفظه عایق بندی شده
مجموعه ابزار های مکش
لوله هاف اتصالات، زانویی ها، مفصل ها
کلید های توقف و شروع به کار، کنترل پنل
</br/>
</br/>

مزایای استفاده از مکنده صنعتی مرکزی

مکنده مرکزی و مزایای استفاده از انیکی از مهم ترین مزایای استفاده از دستگاه های مکنده مرکزی می توان به کاهش استهلاک دستگاه در اثر جا به جایی می باشد. از دیگر مزایای جایگزینی شیوه های سنتی نظافت با مکنده مرکزی می توان به موارد زیر اشاره نمود.
</br/>
</br/>
</br/>
</br/>

ایمنی بالاتر

مکنده مرکزی و ایمنی بالابر خلاف شیوه های دمش که تنها موجب جا به جایی ذرات شده و نمی توانند آنها را از محیط حذف نماید، مکنده های مرکزی با مکش کامل ذرات ریز گرد و غبار، آنها را از محیط حذف می نمایند. معلق شدن ذرات سمی و اتش زا در هوا می تواند موجب بروز انفجار یا اتش سوزی شود. در حالیکه مکنده مرکزی با مکش کامل ذرات، آنها را از محیط حذف نموده و احتمال اتش سوزی و انفجار را به صفر رسانده و سطوح ایمنی محیط را ارتقا می دهند.
</br/>
</br/>
</br/>

راند مان کاری بیشتر

مکنده مرکزی و راندمان بالااستفاده از تجهیزات مکانیزه موجب افزایش سرعت نظافت می شود. بر خلاف شیوه های سنتی این دستگاه ها با دسترسی و نظافت نقاط دور از دسترس موجب ارتقا کیفیت نظافتی می شوند. افت فشار در مکنده مرکزی به واسطه سیستم لوله کشی کمتر مکنده های متحرک می باشد.
</br/>
</br/>
</br/>

کاربری راحت

جاروی مرکزی و کاربری راحتاستفاده از  دستگاه های مکنده مرکزی بسیار راحت بوده و بدون نیاز به جا به جایی دستگاه تنها با اتصال خرطومی به خروجی لوله ها امکان پذیر می باشد.
</br/>
</br/>
</br/>

مبارزه با حشرات و آلودگی ها

مکنده مرکزی و حذف حشراتحضور گرد و غبار در محیط موجب رشد حشرات و جانداران موذی می شود. اگر چه سم پاشی تا حدودی رشد این حشرات را کنترل می نماید اما استفاده از این روش ها در صنایعی چون صنایع غذایی و دارویی با محدودیت ه۹ایی همراه می باشد، در حالیکه استفاده از مکنده مرکزی با مکش کامل گرد و غبار و دسترسی راحت و نظافت نقاط دشوار مانع از ایجاد محیط مناسب برای رشد حشرات می گردد.
</br/>
</br/>

</br/>

چگونگی انتخاب یک مکنده مرکزی مناسب

مکنده مرکزیتوجه به نیاز های نظافتی محیط و ماهیت آلاینده ها نقش مهمی در انتخاب دستگاه جاروی مرکزی مناسب دارد. در نظر گرفتن قابل انفجار یا احتراق ذرات آلاینده و میزان سمی بودن آنها از جمله موارد مهم و قابل بررسی در انتخاب مکنده مرکزی می باشند. از سوی دیگر در نظر گرفتن ابعاد محیط کار، مکان نصب دستگاه و میزان لوله کشی مورد نیاز نیز نقش مهمی در انتخاب دستگاه مناسب و در نهایت افزایش راند مان کاری دارد.
</br/>
</br/>

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا