مقالات آموزشی

ارتقا کیفیت نظافت با کاربرد جاروبرقی آب و خاک برای انواع آلودگی ها

یکی از مهم ترین دسته بندی های مکنده صنعتی، نوع ماده مورد مکش می باشد. جاروبرقی می تواند مواد جامد، مواد مایع و یا هر دوی آن ها را مکش کند. برخی از انواع جاروبرقی به نام مکنده آب و خاک، توانایی مکش مواد جامد و مایع را دارا می باشند که در ادامه به ساختار، عملکرد و ویژگی های این نوع از دستگاه جاروبرقی می پردازیم.

مزایای بکارگیری مکنده آب و خاک

جاروبرقی آب و خاک از جمله دستگاه های تخصصی در نظافت صنعتی می باشد که علاوه بر جمع آوری آلاینده های جامد قادر به جمع آوری مایعات آلوده نیز می باشد. قرار گیری دهانه مکش در زیر سیستم فیلتراسیون امکان جمع آوری و مکش آلاینده ها مایع را برای دستگاه مکنده امکان پذیر می نماید. این دستگاه های جاروبرقی صنعتی به واسطه طراحی منحصر به فرد و مخازن مقاوم در برابر خوردگی، کاربرد گسترده ایی در نظافت های صنعتی دارند. عملکرد این دستگاه ها قابل قیاس با انواع مکنده های آب و خاک خانگی و تجاری نبوده و حتی قدرت مکش بالاتری از نمونه های جاروبرقی صنعتی که تنها قادر به جمع آوری جامدات هستند، دارند. دستگاه های مکنده صنعتی به واسطه تجهیز به موتور های توربینی قادر به مکش مداوم حجم بالایی از آلاینده ها می باشند. استفاده از مکنده های تخصصی که توانایی جداسازی مایعات و جامدات را دارند، تا ۱۰ برابر سرعت عملیات نظافت را افزایش می دهند. از جمله دیگر مزایای استفاده از این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاربرد جاروبرقی صنعتی آب و خاک

تجهیز دستگاه جاروبرقی صنعتی آب و خاک به شیر اطمینان

دستگاه های جاروبرقی صنعتی آب و خاک در دو مدل تک فاز و سه فاز تولید می شوند. در مدل های پیشرفته دستگاه جاروبرقی صنعتی علاوه بر مدار محافظ، از شیر اطمینان نیز به منظور محافظت از دستگاه استفاده می شود. شیر اطمینان مکش یکی از تجهیزات محافظتی در دستگاه های جاروبرقی صنعتی می باشد که از موتور در صورت مسدود شدن مسیر مکش حفاظت نموده و با باز نمودن مسیر جانبی برای ورود هوا امکان مکش آزادانه هوا را برای کاربر فراهم نموده و از افزایش حرارت در داخل موتور و در نتیجه اسیب های احتمالی ممانعت می نماید.

افزایش سرعت و سهولت در نظافت با جارو برقی صنعتی آب و خاک

استفاده از مکنده صنعتی در جمع آوری انواع آلاینده ها علاوه بر اینکه موجب سهولت در نظافت می شود بلکه روند جمع آوری آلاینده ها را نیز سرعت بخشیده و عملیات نظافت را در زمان کوتاه تری انجام می دهد. این دستگاه ها با جمع آوری کامل آلاینده ها و حذف گرد و غبار از محیط نه تنها جلوه های بصری را افزایش می دهد بلکه با حذف ذرات ریز گرد و غبار مانع از بروز بیماری های تنفسی در افراد حاضر در محیط می شود. بر خلاف شیوه های سنتی نظافت که موجب انتشار ذرات ریز گرد و غبار در محیط می شوند، دستگاه های جاروبرقی صنعتی با مکش کامل آلاینده ها نه تنها عملیات نظافت را سرعت می بخشند بلکه با ممانعت از انتشار ذرات ریز گرد و غبار، سلامت افراد حاضر در محیط را تضمین نموده و کیفیت هوای محیط را بهبود می بخشند.

نظافت سطوح مرطوب و خشک با مکنده آب و خاک

علل محبوبیت جاروبرقی صنعتی آب و خاک

دستگاه های مکنده صنعتی آب و خاک به واسطه توانایی های ویژه در جمع آوری انواع آلاینده ها، کاربرد گسترده ایی در صنایع گوناگون دارد، از جمله دلایل محبوبیت این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. استفاده از چرخ های صنعتی و هرز گرد در دستگاه جاروبرقی امکان جا به جایی و نقل و انتقال آنها را تسهیل نموده است.
  2. دستگاه های جاروبرقی صنعتی به منظور تامین نیاز های نظافتی انواع صنایع در توان های متفاوتی طراحی و تولید می شوند. این دستگاه ها با توان متفاوت ۲/۲ تا ۲۵ کیلو وات قابل ارائه می باشند.
  3. این دستگاه ها مجهز به نشانگر ظرفیت مخزن بوده و ظرفیت پر شده مخزن را نمایش می دهند.
  4. امکان تجهیز به فیلتر فلزی ثانویه، به منظور جداسازی ذرات معلق تا ۶ میکرون از مایعات آلوده
  5. تجهیز برخی از مدل ها به فیلتر پلی استر به منظور ممانعت از ورود ذرات ریز گرد و غبار به داخل موتور

سهولت تخلیه مخزن آلودگی جاروبرقی آب و خاک صنعتی

آلودگی های جمع آوری شده با دستگاه جاروبرقی های آب و خاک در مخزن مشخصی قرار دارند. جنس این مخزن از مواد مقاوم بوده و میتواند در برابر ضربه های وارد شده مقاومت نشان دهد. این امر باعث افزایش دوام و ماندگاری دستگاه شده و از بروز خرابی و پوسیدگی در مخزن جلوگیری میشود. این مخزن قابل جدا شدن بوده و به راحتی قابل تخلیه و نظافت است. از این رو نگهداری و مراقبت از دستگاه جاروبرقی آب و خاک صنعتی را به میزان زیادی سهولت می بخشد.

گستردگی موارد استفاده از دستگاه جارو برقی صنعتی آب و خاک به کار گیری آن در موارد متنوع نظافت و در شرایط گوناگون را متداول نموده است. استفاده از این دستگاه میتواند مزایای بسیاری از جمله افزایش سرعت نظافت، ارتقا کیفیت نظافت و سهولت جمع آوری انواع آلودگی ها را برای کارگاه ها، صنایع و مشاغل مختلف فراهم آورد. شرکت ابراهیم با ارائه انواع جاروبرقی های صنعتی آب و خاک خدمات نظافت صنعتی محیط ها و سطوح را برای نگهداری و حفظ بهداشت و تمیزی در محیط انبار ها، سالن ها، ادارات و کارگاه های تولیدی و صنعتی را امکان پذیر نموده است. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع تجهیزات نظافت مکانیزه و جاروبرقی های آب و خاک، با مشاورین و کارشناسان ما در انتخاب و خرید جاروبرقی های صنعتی مناسب در تماس باشید.

اساس کار و کاربرد دستگاه جاروبرقی آب و خاک

اساس کار جاروبرقی آب و خاک

مکش مواد جامد و مایع مکانیزم خاصی دارد که در ادامه به بیان هرکدام از آن ها می پردازیم. دستگاه جاروبرقی آب و خاک می بایست هر دو مکانیزم را دارا باشد تا قدرت مکش مواد جامد و مایع را داشته باشد.

مکانیزم مکش مواد جامد

قلب جاروبرقی پمپ آن می باشد که پیوسته وظیفه تخلیه هوای داخل مخزن بر عهده آن است.مکانیزم عمل جاروبرقی به این صورت است که ببا تخلیه هوای داخل مخرن، سطح هوای داخل از خارج مخزن بیشتر شده و به همین دلیل همواره هوا میل به ورود به داخل مخزن دارد. این سیستم سبب می شود تا با باز شدن دریچه مکش، یکباره حجم هوای زیادی وارد مخزن شده و به همین ترتیب فرآیند مکش مواد اطراف نازل مکش از طریق مکش هوا صورت میگیرد. نکته ای که در این قسمت وجود دارد، جدا سازی هوای تمیز و اصلی برای خروج، از هوای آلوده و ذرات مکش شده است. ورود این ذرات به پمپ، علاوه بر استهلاک و آسیب به موتور، سبب بازگشت به هوای بیرونی و آلوده شدن مجدد هوا می شود. فیلتر ها که در مسیر مابین مخزن و پمپ مکنده به صورت یک لایه و یا چند لایه قرار می گیرند، به جلوگیری از ورود این ذرات به پمپ جلوگیری می کنند. ذرات به مشبک های ریز فیلتر چسبیده، و به هوای پاک بیرونی وارد نمی شود و به همین دلیل در جمع آوری جامدات، فیلتر یکی از اجزا مهم جاروبرقی است که به جداسازی مواد جامد از ذرات گرد و خاک کمک می کند.

مکانیزم مکش مواد مایع

مکانیزم عمل جاروبرقی آب نیز همانند جارو برقی جامدات است با این تفاوت که مایعات به دلیل پیوستگی بین مولکولی بالایی که دارند، امکان ورودشان به پمپ بسیار کم است و به همین دلیل در مکنده مایعات، اهمیت پمپ به مراتب کمتر از اهمیتش در جاروبرقی جامدات است، هوا و ذرات به طور خودکار داخل مخزن از هم جدا شده و آلودگی مجددا به پمپ وارد نمی شود. اما این رده از مکنده ها به دلیل احتمال آسیب دیدگی اجزا در اثر برخورد با مایعات، با مشکلات دیگری روبرو هستند. برای جلوگیری از این مشکلات می بایست مخزن به طور کامل از بخش هایی مانند موتور، پمپ و … مجزا باشد. به همین دلیل در این جاروبرقی، اهمیتی که فیلتر در جامدات داشت، به تفکیک مخزن در مکنده مایعات منتقل می شود.

مکانیزم مکش مایعات با جاروبرقی آب و خاک صنعتی

مکش همزمان مایع و جامد توسط جاروبرقی آب خاک

ویژگی منحصر به فرد این رده از جاروبرقی ها امکان مکش هر دو نوع مواد جامد و مایع است. به دلیل اهمیت وجود فیلتر برای مواد جامد، مکنده آب و خاک نیز دارای فیلتر می باشد اما فیلتر در این دستگاه ها به طور کامل در بیرون از مخزن می باشد و حتی در صورت پر شدن مواد، هیچ آسیبی به فیلتر وارد نمی گردد. نکته دیگری که در مورد این جارو برقی آب و خاک وجود دارد، بررسی تکمیل ظرفیت مخزن است و اگر ظرفیت کامل پر شود و همچنان مکش ادامه یابد، این مایعات به بخش های بالاتر نفوذ کرده و باعث آسیب می گردد. به همین دلیل اپراتور کار با مکنده آب و خاک می بایست همواره به حد باقی مانده از ظرفیت مخزن توجه داشته باشد. با وجود این، بخش های مختلف و حساس به مایعات جاروبرقی به خوبی از عایق بندی برخوردارند.

کاربردهای متفاوت مکنده آب و خاک

از جاروبرقی های آب و خاک در امور مختلفی می توان استفاده کرد زیرا این مکنده آب و خاک، از قدرت بالایی در مکش ذرات درشت و ریز و نرم و سخت برخوردارد. در کنار کارکرد های گوناگون صنعتی و خانگی خود جاروبرقی آب و خاک، گاهی اوقات از این دستگاه به عنوان دستگاه مکمل در عملیات های گوناگون استفاده می شود که در ادامه دو مورد از آن ها را بررسی می کنیم:

نظافت محوطه ها و سالن های تولید در کارگاه ها و کارخانجات به دلیل مواجه بودن با انواع آلودگی های تر و خشک، امری دشوار بوده است. تنوع آلودگی های این محوطه ها به دستگاه ها و شیوه های مختلف جهت نظافت نیاز داشت. معرفی جاروبرقی های آب و خاک صنعتی یک راه حل کارآمد برای انجام فرایند نظافت بهینه در چنین محیط هایی به حساب می آید. جاروبرقی های آب و خاک قادرند هر نوع آلودگی را هنگام نظافت جمع آوری نموده و تمیز کردن آنها را امکان پذیر کند. برخلاف جاروبرقی های معمولی، این تجهیزات نظافت مکانیزه فقط گرد و غبار، پرزها و آلودگی های خشک را جمع آوری نمیکنند، بلکه شما را از وجود آلودگی هایی همچون، آب، انواع مایعات، روغن ها، رطوبت و حتی مواد سمی ریخته شده بر سطح نیز خلاصی دهند.

این قابلیت جاروبرقی های آب و خاک صنعتی کاربرد آن را در داخل کارگاه و مناطق خارجی و محوطه های باز نیز امکان پذیر نموده و از آن به عنوان دستگاه ایده آل نظافت صنعتی یاد می شود. مجهز بودن این دستگاه نظافت مکانیزه به سیستم فیلتراسیون مناسب، قدرت مکش بالا، کیفیت بالای ساخت مخزن نگهدارنده آلودگی و طیف وسیعی از لوازم جانبی مختلف توانایی دستگاه در جمع آوری آلودگی ها و استفاده از آن در نقاط و شرایط گوناگون را امکان پذیر می نماید.

کاربرد جاروبرقی آب و خاک در موارد مختلف نظافتی

۵ کاربرد جارو برقی صنعتی آب و خاک در محیط های گوناگون

دستگاه های جاروبرقی صنعتی به طور کلی در موارد نظافت به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از دستگاه نظافت صنعتی که بتواند آلودگی های مختلف و گوناگون را به راحتی جمع آوری نماید سرعت نظافت را افزایش داده و زمان لازم برای انجام این فرایند را کاهش خواهد داد. از این رو استفاده از جاروبرقی های آب و خاک میتواند یکی از کارآمد ترین شیوه های نظافت در محیط های مختلف برای جمع آوری آلودگی های گوناگون باشد. از برخی کاربرد های دستگاه جاروبرقی آب و خاک صنعتی میتوان به موارد زیر اشاره داشت.

قابلیت تمیز کردن و نظافت انواع سطوح مرطوب

رد چکمه های خیس، یک لیوان آب ریخته شده، خاک مرطوب و تخلیه حوضچه های بزرگ یا جمع آوری مواد روغنی همگی چالشی برای جاروبرقی های معمولی به حساب می آیند، اما برای جاروبرقی آب و خاک صنعتی این آلودگی ها به راحتی قابل جمع آوری و نظافت هستند. این دستگاه های نظافت مکانیزه با ظرفیت های بالا برای جمع آوری آلودگی ها قادرند تا حداکثر ۴۰ لیتر ذرات گرد و غبار و مایعات را جمع آوری کنند.

نظافت کارگاه های صنعتی و تولیدی

نظافت کارگاه های تولیدی و صنعتی در جایی که خرده چوب، براده های آهن، گرد و غبار و مایعات ریخته شده یافت میشوند، استفاده از دستگاه جاروبرقی آب و خاک میتواند راهکار مناسبی برای جمع آوری این آلودگی ها به راحتی جمع آوری شده و نظافت آن تضمین خواهد شد.

جمع آوری آلودگی ها و نظافت خودرو

موکت و کفپوش خودرو، بخش ها و نقاط دور از دسترس در خودرو اغلب دچار آلودگی های زیادی میشوند. این آلودگی ها چه خشک و چه مرطوب میتواند باعث ایجاد پوسیدگی در بخش های آلوده خودرو شده و هزینه های بالای تعمیرات را به صاحبان خودرو تحمیل کند. استفاده از تجهیزات و روش های بهینه نظافت میتواند از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری نماید. با استفاده از جاروبرقی های آب و خاک قادر خواهید بود انواع آلودگی های خشک و مرطوب را جمع آوری نمایید. مجهز بودن به خرطومی بلند، چرخ های انعطاف پذیر و دستگیره های تعبیه شده در دستگاه برای حمل آسان، استفاده از جارو برقی های آب و خاک صنعتی را انعطاف پذیر کرده و نظافت با آن را آسان می کند.

قابلیت دمندگی در برخی مدل های جاروبرقی آب و خاک

استفاده به عنوان دمنده

وجود گرد و غبار بر سطوح قطعات الکترونیکی و تجهیزات حساس میتواند باعث کاهش کیفیت عملکرد یا خرابی آنها شود. در برخی از این موارد استفاده از مکنده ها میتواند باعث جدا شدن قطعات ریز و خرابی مدارات الکترونیکی شود. از این رو استفاده از دستگاهی که بتواند با قابلیت دمندگی گرد و غبار و آلودگی ها را از این سطوح جدا نماید اهمیت بالا پیدا میکند. جاروبرقی های صنعتی با داشتن قابلیت دمندگی میتوانند به آسانی این آلودگی ها و ذرات خاک را از سطوح حساس برطرف نمایند.

در محوطه های باز که ریختن برگ ها و وجود گرد و غبار میتواند باعث تجمع آلودگی های بیشتر شود، استفاده از جاروبرقی های آب و خاک صنعتی و قابلیت دمندگی آن متواند با انتقال برگ ها به محل مناسب، جمع آوری آنها توسط نیروی خدماتی را ساده تر نماید.

نظافت سطوح مرطوب با مکنده آب و خاک

استفاده از دستگاه پولیشر برای جایگزینی اسکرابر به منظور پولیش زنی، ساب زنی یا شستشوی مکان هایی با فضای کوچک و تراکم بالا واکس، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. برای مثال یکی از اشکالاتی که پولیشر نسبت به اسکرابر دارد، باقی ماندن آلودگی و آب بر روی زمین است. در چنین مواردی می توان از مکنده صنعتی آب و خاک به عنوان مکمل دستگاه پولیشر بهره جست.

سندبلاست با استفاده از دستگاه واترجت، ماسه و آب زیادی را بر جای می گذارد که برای جمع آوری آن ها نمی توان از جاروبرقی جامدات استفاده کرد. به همین دلیل از مکنده آب و خاک استفاده می شود که از مهم ترین کاربردهای مکمل این نوع جاروبرقی، استفاده پس از سندبلاست است.

مطالب مرتبط

۶ دیدگاه

    1. سلام و درود. ساختار یک جاروبرقی آب و خاک از عایق بندی مناسب برخوردار است به گونه ای که رطوبت با بخش هایی مانند موتور، پمپ و فیلتر تماس پیدا نکرده و در نتیجه در هنگام مکش آب به دستگاه آسیبی وارد نمی شود. فقط در بعضی مدل ها در مکش مایعات باید فیلتر مربوطه قرار داده بشه

    1. سلام وقت بخیر، بله با استفاده از این جاروبرقی میتوانید انواع مایعات و روغن ها رو از سطوح و مخازن جمع آوری کنید.

  1. باسلام – با توضیحاتی که داده اید در مورد جاروبرقی های اب وخاک ، ایا امکان استفاده در خطوط لوله های فاضلاب شهری را در جهت لایبروبی و پاکسازی سطح شهر نتیجه بخش میباشد حتی در ابعاد بزرگتر و باموتور های قویتری …….. و میشود در زمان عملیات مکنده اب خارج شود و فقط باقی مانده و یا ذرات ماسه . خاک و غیره بجای بماند . تشکر

    1. سلام وقت بخیر، بله امکان استفاده از دستگاه جاروبرقی آب و خاک برای جمع آوری آلاینده های جامد و مایع جمع آوری می شوند، با این حال برای کسب اطلاعات در خصوص نحوه عملکرد و سایر قابلیت های مورد نظر، با شماره تلفن ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس حاصل کنید تا مشاوران و کارشناسان اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا