مقالات آموزشی

انواع راه کار های نظافتی برای محیط های تجاری و صنعتی

نظافت و شستشوی سطح زمین، تجهیزات و دستگاه ها، امری مهم در محیط های تجاری و صنعتی می باشد. شرکت های خدماتی با استفاده از تجهیزات و دستگاه های متنوع خود، از پس تمامی این وظایف بر می آیند. خدمات نظافتی به چهار دسته نظافت داخلی، نظافت محوطه بیرونی، نظافت محیط های صنعتی و عملیات های سنگین نظافتی صنعتی تقسیم می شوند که توسط ابزار ها و دستگاه های نظافتی مدرن امروزی قابل انجام هستند. اسکرابر ، سوییپر، واترجت، جاروبرقی و نماشوی از جمله دستگاه های کاربردی در این زمینه می باشند.

نظافت داخلی

کفشوی دستیامروزه ساختمان های اداری، آموزشی و تجاری، با ابعاد و وسعت زیاد ساخته می شوند به گونه ای که نیروی انسانی قادر به نظافت آن نمی باشد. امور نظافتی این بخش خود به چند دسته شستشوی کف، کفسابی، نظافت عمومی و نظافت تخصصی تقسیم می شوند. روش های دستی انجام این امور به تدریج از دور خارج شده و دستگاه های نظافت صنعتی جایگزین آن ها شده اند. این دستگاه ها همراه با نیروی آموزش دیده به محل فرستاده می شوند تا در یک مدت زمان کم، نتیجه مطلوبی حاصل شود.

عملیات شستشوی کف

در ساختمان های اداری و تجاری، تردد افراد موجب ایجاد آلودگی هایی بر روی سطح زمین می شود. شستشوی کف این مراکز بوسیله روش های دستی و به کمک سطل آب و تی، زمانبر بوده و بنابراین شرکت های نظافتی امروزه دستگاه های اسکرابر صنعتی را برای انجام این امور پیشنهاد می دهند. اسکرابر ها آلودگی های سطح زمین را با پاشش آب و انجام برس زنی، از سطح جدا می نمایند. کف شوی ها در مدل های دستی و خودرویی و با توجه به وسعت محیط و حجم کار قابل ارائه هستند. پارکینگ ها بخش دیگری از این مجتمع ها به حساب می آیند که البته دارای آلودگی بیشتری هستند. جمع نمودن این آلودگی ها، به دستگاه های سوییپر صنعتی سپرده شده است. این جاروی محوطه، به کمک برس های خود زباله ها را جمع نموده و به داخل مخزن می فرستد.

کفسابی

عملیات کفسابی به منظور از بین بردن لک ها، هموار نمودن شیار بین سنگ ها و براق نمودن سطح استفاده می شود. دستگاه های پولیشر با قابلیت پولیش سنگ ها، می توانند موجب براق شدن سطح شوند.

نظافت عمومی

لابی ها و راه پله ها از جمله بخش های پر تردد مراکز تجاری و هتل ها می باشند. این بخش ها می بایست توسط ابزار های نظافتی تمیز شوند. همچنین سرویس های بهداشتی نیازمند شستشوی منظم و دقیق می باشند. شستشوی کف لابی توسط دستگاه های اسکرابر و پاکسازی سطح سرویس های بهداشتی بوسیله کارواش صنعتی به سهولت انجام می پذیرد.

نظافت تخصصی

کفشوی آنتی باکتریالدر این بخش، نظافت بیمارستان ها و مراکز درمانی، اتاق عمل و آسانسور و پله برقی ها قرار می گیرند. بیمارستان ها به جهت حساسیت های بهداشتی و لزوم پاکسازی سطوح از باکتری ها، نیازمند استفاده از تجهیزات خاصی هستند. برای انجام این امور، دستگاه زمین شور صنعتی آنتی باکتریال بکار می آیند. این دستگاه ها با بهره مندی از خاصیت ضد باکتری، سطح را شستشو و ضدعفونی می نمایند.

نظافت محوطه های بیرونی

محوطه بیرونی ساختمان های تجاری و صنعتی، نیازمند دستگاه هایی جهت نظافت محیط هستند. نماشویی و شستشوی شیشه نیز از دیگر عملیات های مهم در محوطه بیرونی ساختمان ها می باشد که ادامه در مورد آن ها توضیح داده می شود.

نظافت محوطه

نظافت محوطه با سویپردر محیط های بیرونی، نظافت سطح امر دشوار و زمان بری بوده و به دستگاه های سوییپر صنعتی سپرده می شود. نظافت چمن مصنوعی، محوطه مراکز تجاری و صنعتی و پارک ها از جمله اموری است که توسط سویپر قابل انجام است. این جاروی مکانیزه، بوسیله برس های جانبی و مرکزی خود، آلودگی های ریز و درشت را بدون انتشار گرد و غبار جمع آوری می نماید.

شستشوی شیشه و نما

شستشوی مانمای بیرونی ساختمان ها، به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی های مختلف، به شستشو نیازمندند. روش مدرن و جدید نماشوی صنعتی ، استفاده از دستگاه های واترجت و نماشوی می باشد که تحول بزرگی در انجام این امور ایجاد نموده اند. واتر جت ها ، به تجهیز به یک پمپ فشار قوی، آب را با فشار قوی به سطح می پاشند. با افزودن لنس های بلند به این دستگاه ها می توان شیشه و نمای ساختمان ها را از روی سطح زمین شستشو داد. دستگاه نماشوی نیز بطور تخصصی برای انجام این نوع عملیات ها طراحی شده است. این دستگاه، با بهره مندی از سیستم تصفیه آب، مواد معدنی داخل آب را حذف می نماید. نتیجه این امر، عدم ایجاد لکه بر روی سطح شیشه می باشد. استفاده از لنس های بلند، ایمنی بالا و عدم نیاز به بالابر از جمله مزایای استفاده از نماشوی می باشد.

نظافت محیط های صنعتی

در محیط های صنعتی، عملیات نظافت و شستشو به جهت افزایش سطح بهداشت محیط و سلامت کارکنان، افزایش طول عمر دستگاه ها و بهبود چشم گیر سرعت عملیات های مختلف صورت می گیرد. شستشوی سطح زمین، جمع آوری و انتقال مواد، نظافت عمومی و نظافت تخصصی چهار بخش مجزا در ارتباط با نظافت محیط های صنعتی می باشند.

شستشوی کف

شستشوی کف سالن تولید با کفشویسالن های خط تولید و انبار قطعات و تجهیزات در محیط های صنعتی به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی اهمیت دارند. تمیز بودن سطح این بخش ها در افزایش سلامت کارکنان و ارتقای بازدهی کار موثر است. دستگاه کفشور صنعتی به کمک سامانه برس زنی خود، عملیات شستشوی سطح انبار ها و سوله ها را بر عهده می گیرد. جهت رفع آلودگی های عمیق، استفاده از مواد شوینده با نسبت ترکیب معین در کنار آب، می تواند اثربخشی بهتری داشته باشد.

جمع آوری انتقال مواد

برای جمع آوری مواد جامد و مایع در محیط های صنعتی، دستگاه های جاروبرقی صنعتی کاربردی هستند. این دستگاه ها در مدل هایی جهت انتقال مواد از جایی به جای دیگر نیز کاربرد دارند. این روش جهت لای روبی و لجن کشی و همچنین انتقال مواد در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد.

نظافت عمومی

نظافت و شستشوی سطوح بوسیله واترجتعملیات نظافت عمومی، در محیط های صنعتی شامل جمع آوری زباله موجود در انبار ها و سالن ها تولید، شستشوی تجهیزات و قطعات، آشپزخانه ها و ماشین آلات صنعتی می شود. جمع آوری ضایعات و خاک موجود در محیط توسط سویپر صنعتی و عملیات شستشوی تجهیزات، ماشین آلات و آشپزخانه ها بوسیله واترجت صنعتی انجام می پذیرد.

نظافت تخصصی

بخش تخصصی نظافت محوطه های صنعتی مرتبط با شستشوی ناوگان های ریلی و هوایی، مخازن و لوله ها می باشد. این نوع عملیات ها توسط دستگاه واترجت صنعتی صورت می پذیرد.

عملیات های سنگین صنعتی

بخش دیگری از فعالیت های شرکت های خدماتی، انجام عملیات های سنگین از جمله تخریب بتن و رنگ بری می باشد که به بررسی آن ها می پردازیم.

تخریب بتن

تخریب بتن با واترجتعملیات تخریب بتن از جمله عملیات های دشوار ساختمانی به حساب می آید. روش های معمول در انجام این گونه عملیات، با توجه به امکان اشتباه محاسباتی، می تواند منجر به فرو ریختن ساختمان شود. اما امروزه دستگاه های واترجت صنعتی مدرن مجهز به نازل های دوار، عملیات تخریب بتن را بطور موثر و ایمن انجام می دهند.

رنگ بری و لایه برداری

لایه برداری از روی بدنه کشتی ها و مخازن و انجام عملیات رنگ بری از دیگر عملیات های سنگین صنعتی است که توسط شرکت های خدماتی صورت می گیرد. این عملیات ها، به کمک دستگاه های واترجت تجهیز شده با نازل های مخصوص قابل انجام هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا