مقالات آموزشی

ویژگی ها و مزایای برتر مکنده صنعتی ضد انفجار

مواد اشتعال زا موادی هستند که به طور بالقوه حاوی مقدار زیادی انرژی هستند و با یک جرقه ناگهانی سبب انفجار و آتش سوزی می گردد. در بسیاری از صنایع مواد خام و یا گازهایی وجود دارد که خاصیت اشتعال زایی دارند و تهدید برای ایمنی کارکنان و محیط کاری می باشند. اگر چنین موادی به صورت آلودگی و ضایعات در محیط نشت پیدا کنند، جمع آوری آن به یک چالش بزرگ تبدیل می شود؛ از طرف دیگر انجام نظافت های متداول در واحدهای صنعتی با داشتن خطر اشتعال و انفجار با روش های غیر اصولی منجر به حوادث جبران ناپذیری خواهد شد. به منظور نظافت زون های انفجاری دستگاه های مکنده صنعتی ضد انفجار و جاروبرقی صنعتی ضد انفجار طراحی و تولید شده اند که گواهی نامه  ATEXدارند. استاندارد ATEX اروپایی توصیف می کند که چه تجهیزاتی در محیط های انفجاری قابل استفاده است.

 

استاندارد ATEX به چه معنا است؟

ATEX کوتاه شده عبارت Atmospheres Explosible به معنای ناحیه انفجاری می باشد، یعنی مناطقی که به دلیل وجود گاز، گرد و غبار، بخار، مایعات و مواد جامد اشتعال زا در معرض خطر انفجار و آتش سوزی قرار دارند. تمامی سیستم ها و تجهیزاتی که از گواهی نامه ATEX برخوردارند، قابلیت کاربرد در محیط های انفجاری را دارند تا علاوه بر انجام پذیرفتن عملیات مورد نظر، ایمنی محیط کار نیز حفظ گردد.

 

مکنده صنعتی ضد انفجار ATEX چه ویژگی دارد؟

مکنده صنعتی ضد انفجار ATEX چه ویژگی دارد؟در محیط هایی با خطر انفجار به دلیل امکان ایجاد جرقه و دیگر عوامل آتش سوزی، کاربرد جاروهای متداول میسر نمی باشد، از همین رو استفاده از تجهیزات با سیستم های ایزوله شده تولید گشته اند. با طراحی و ساخت حرفه ای دستگاه های مکنده هواکار و جارو برقی صنعتی ضد انفجار، نظافت زون های پر خطر و جمع آوری مواد آتش زا امکان پذیر شده است. این تجهیزات دارای گواهی نامه ATEX و علامت مخصوص به آن هستند و تولید کنندگان این محصولات به رعایت تمامی دستورالعمل ها و مقررات ملزم گردیده اند. ساختار مکنده های صنعتی به گونه ای است که از ایجاد جرقه به طور کامل جلوگیری می کند و در نتیجه آن شرایطی برای انفجار و آتش سوزی به وجود نخواهد آمد.

 

مکنده هواکار ضد انفجار چگونه عمل می کند؟

مکنده هواکار ضد انفجار چگونه عمل می کند؟در مکنده های هواکار جریان هوای فشرده به جای نیروی الکتریکی به عنوان منبع تغذیه مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه آن دیگر نیازی به موتور الکتریکی برای تأمین نیروی محرکه نخواهد بود. خلأ نیز به وسیله یک پمپ ونتوری ایجاد می شود به صورتی که هوای فشرده وارد پمپ شده و از درون کانال ونتوری عبور کرده و از کانال دیگر خارج می گردد. در کانال ونتوری یک انشعاب به سمت مخزن مکنده طراحی شده است که با طراحی دقیق پمپ و سرعت بالای هوای فشرده، در محل کانال خلأ نسبی به وجود آمده و سبب مکش هوا از بیرون به درون مخزن می شود. علاوه بر این مکنده های هواکار ضد انفجار دارای بدنه ای تمام استیل (مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی) است و به  فیلتر آنتی استاتیک، سیم مخصوص اتصال به زمین، چرخ های آنتی استاتیک و کابل ویژه برای انتقال بار در شرایطی که دستگاه روی سطح غیر رسانا قرار دارد، مجهز می باشد.

 

جاروبرقی صنعتی ضد انفجار چه ویژگی دارد؟

جارو برقی صنعتیجاروبرقی صنعتی ضد انفجار چه ویژگی دارد؟ ضد انفجار دارای موتور الکتریکی بوده که به طور کامل عایق بندی شده است و در نتیجه آن هیچ گونه جرقه ای در درون موتور پدید نمی آید. در این جاروها به منظور تخلیه بارهای الکتریکی ساکن تمامی اجزا به یکدیگر و در نهایت به زمین متصل شده اند و جهت افزایش سطح ایمنی دستگاه به طور استاندارد فیلتر آنتی استاتیک بر روی دستگاه قرار دارد.

 

انواع نواحی انفجاری برای استفاده مکنده صنعتی ضد انفجار

انواع نواحی انفجاری برای استفاده مکنده صنعتی ضد انفجارمحیط های با احتمال آتش سوزی بر اساس نوع مواد اشتعال زا طبقه بندی می شوند و با توجه به آن ها مکنده ضد انفجار مناسب انتخاب می گردد. Zone22 به معنای وجود مواد اشتعال زای جامد در محیط و Zone21 برای حالتی است که باید این مواد جمع آوری شوند. هم چنین Zone2 شرایطی را توصیف می کند که در محیط مایعات اشتعال زا وجود دارد و Zone1 تعریف منطقه ای است که جمع آوری این مواد مایع مورد نظر می باشد. بنابراین طراحی و ساخت دستگاه های مکنده صنعتی ضد انفجار و جاروبرقی صنعتی ضد انفجار با توجه به ویژگی های یاد شده صورت می گیرد و جهت کاربرد در هر یک از نواحی تجهیزات مناسب ارائه می گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا