مقالات آموزشی

نحوه عملکرد پمپ کارواش و انواع مختلف آن

رفع آلودگی های سطوح مختلف نیازمند استفاده از ابزار های نظافتی است. عملیات شستشوی سطح زمین و تجهیزات، یکی از امور مرتبط با حذف آلودگی ها بوده که به وسیله آب و مواد شوینده انجام می شود. امروزه دستگاه هایی با نام واترجت صنعتی یا کارواش صنعتی طراحی و تولید شده اند که شستشوی آسان، سریع و با کیفیت سطح زمین و تجهیزات مختلف را تضمین می نمایند. واتر جت ها آب را با فشار قوی به سطح مورد نظر پاشش کرده و در مصرف آب و مواد شوینده صرفه جویی می نمایند. استفاده ار پمپ فشار قوی در دستگاه کارواش توان افزایش فشار آب برای شستشوی سطوح، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی را فراهم آورده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی پمپ واتر جت و انواع آن بپردازیم.

نحوه عملکرد واترجت صنعتی

پمپ کارواش صنعتی و واترجت صنعتی
پمپ واترجت

کارواش صنعتی ، برای عملکرد خود به یک منبع آب ورودی نیاز دارد که این منبع آب به وسیله یک شلنگ به طور مستقیم به دستگاه متصل شده و جریان کافی را دریافت می کند. برای اثربخشی جریان آب در حذف آلودگی ها، فشار آب ورودی به دستگاه، از طریق پمپ فشار قوی طراحی شده برای دستگاه کارواش افزایش می یابد و در حقیقت آب تحت فشار قرار می گیرد. نیروی محرکه لازم برای راه اندازی دستگاه به وسیله جریان برق یا سوخت فسیلی تامین خواهد و انتخاب نوع واترجت به شرایط کاری و محیطی بستگی دارد. آب تحت فشار خارج شده از پمپ، از طریق شلنگ فولاد بافت هدایت شده، به لنس واتر جت می رسد و در نهایت از نازل به سمت سطح مورد شستشو پاشش می شود.

نازل ها تعیین کننده نحوه پاشش آب و لنس های تسهیل کننده عملیات هستند. فشار کاری و دبی دو مولفه تعیین کننده درباره نحوه عملکرد واترجت صنعتی می باشند که ساختار دستگاه و نوع طراحی پمپ بر این مولفه ها اثر گذار است.

ویژگی های پمپ کارواش صنعتی

پمپ واترجت یا پمپ کارواش صنعتی ، توانایی تولید فشار بالا با میزان دبی کم را دارد. پمپ مناسب باید قدرت افزایش فشار آب را داشته و در مقابل آسیب های احتمالی مقاوم باشد. وزن کم ، ساختار منسجم و قیمت مناسب از ویژگی های دیگر یک پمپ فشار قوی می باشد و در نهایت به کارگیری دستگاه کارواش صنعتی به صرفه جویی در مصرف آب و انرژی می انجامد.

انواع پمپ مورد استفاده در ساختار واترجت

طرز کار پمپ کارواش صنعتی و واترجت صنعتی
پمپ کارواش صنعتی

بسته به نوع پمپ نحوه استفاده از واترجت صنعتی می تواند کمی متفاوت باشد. پمپ های فشار قوی به کار رفته در ساختار کارواش های صنعتی از نوع جابجایی مثبت رفت و برگشت می باشد. در این پمپ ها ابتدا به وسیله یک شیر ورودی، مقداری آب درون محفظه پمپ به دام می افتد، با حرکت جابجایی مثبت پمپ، آب تحت فشار قرار گرفته و با باز شدن شیر خروجی به سمت لنس و نازل حرکت می کند. این نوع پمپ ها توانایی نگه داشتن آب با دبی بالا را دارند و اغلب این پمپ ها برای جلوگیری از آسیب دیدن به سیستم قطع کن خودکار مجهز هستند؛ به کمک این سیستم، هنگامی که کاربر ماشه تفنگی را رها می کند، دهانه خروجی پمپ بسته می شود و در نتیجه آب به مسیر ورودی بازگشته و آسیبی به پمپ وارد نخواهد شد.

دسته ای از پمپ های جابجایی مثبت که از پیستون یا پلانجر بهره می برند، پمپ رفت و برگشتی نامیده شده و به طور ویژه در ساختار واترجت کاربرد دارند.

طرز کار پمپ جابجایی مثبت رفت و برگشتی در کارواش

در دستگاه کارواش پمپ های جابجایی مثبت رفت و برگشتی، به یک ورودی و یک خروجی تجهیز گردیده اند؛ آب از شیر ورودی به پمپ وارد شده و به با حرکت بخش متحرک دستگاه، به سمت شیر خروجی حرکت می کند. پس از اعمال فشار، دریچه ورودی بسته شده و بدین ترتیب مانع از ایجاد جریان معکوس آب می شود. هر دو مدل پمپ رفت و برگشتی شامل پیستونی و پلانجری، در ساختار کارواش صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ پیستونی دارای یک سیلندر مهر و موم شده بوده که به پیستون متصل می شود. در نتیجه سیلندر و پیستون در هر رفت و برگشت به همراه هم حرکت می نمایند. اما در ساختار پمپ پلانجری ، سیلندر در یک نقطه ثابت قرار می گیرد.

حرکت پمپ پیستونی با یک شفت متصل به سیلندر انجام می شود در حالی که پمپ های پلانجری بوسیله یک میل لنگ هدایت می گردد. همه واترجت های صنعتی که می توانند روزانه چند ساعت به کار بپردازند، پمپ پلانجری دارند و پیستون نمی تواند جوابگوی دستگاه های سخت کار باشد. پلانجر از استوانه های توپر و مستحکم ساخته شده که فشارهای بالا را به راحتی تحمل کرده و دچار آسیب نمی شود.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا