مقالات آموزشی

لوازم واترجت صنعتی برای کارایی بهتر

دستگاه واترجت صنعتی که با عنوان شوینده فشار قوی نیز شناخته می شود، دارای قابلیت تولید جریان پر فشار آب است که در محیط های گوناگون به منظور انجام فرآیندهای شستشو و لایه برداری مورد استفاده قرار می گیرد. واترجت یا کارواش صنعتی با بهره مندی از نیروی آب سطوح را با کیفیت فوق العاده تمیز می کند و همین امر سبب کاهش قابل توجه آب و مواد شوینده می گردد. این دستگاه های نظافت صنعتی که در رده های خانگی، تجاری، صنعتی و فوق فشار قوی طراحی و ساخته شده اند، به همراه تجهیزات جانبی متنوعی عرضه می شوند که عملکرد این دستگاه را بهبود می بخشند؛ هم چنین لوازم واترجت صنعتی به طور مستقیم بر کارایی آن تاثر می گذارد.

 

معرفی برخی لوازم واترجت صنعتی

برخی از تچهیزات دسنگاه کارواش که اهمیت بسیار زیادی دارند، عبارت اند از:

 

نازل

نازل کارواش صنعتی
نازل

نازل بخشی از لوازم واترجت صنعتی است که آب پر فشار نهایی از آن خارج شده و بر روی سطوح پاشش می گردد. با توجه به این که جنس سطوح با یکدیگر تفاوت داشته و شدت و ضعف آلودگی ها متغیر است، نازل ها در انواع مختلفی طراحی شده اند تا برای هر عملیات پاشش آب کنترل شود. نازل سوزنی به صورت متمرکز آب را با زاویه صفر درجه پاشش می کند که از آن برای برش دادن، تخریب بتن و عملیات مشابه آن استفاده می شود. نازل های تیغه ای یا تخت غالباً آب را با زاویه ۲۵ درجه پاشش می کنند و هنگام شستشوهای سطحی و عمیق قابل استفاده هستند. دسته دیگری از این تجهیزات نازل های دوار می باشند که آلودگی ها را چرخانده و آن ها را از سطح جدا می کند؛ این فرآیند سبب حذف آلودگی های سخت و شدید می شود. نازل های تیغه ای و دوار متداول ترین و پرکاربردترین نازل ها هستند.

 

لنس رابط

لنس رابط واترجت صنعتی
لنس رابط

لنس دستگاه کارواش رابطی میان تفنگی و نازل است و جریان آب را به سمت نازل هدایت می کند. لنس های رابط افزایشی به عنوان یکی از لوازم واترجت صنعتی با طول های ۵۰ و ۱۰۰ سانتی متری قابل ارائه می باشند و از طرف دیگر لنس های تلسکوپی با قابلیت تغییر طول نیز تولیده شده است و امکان شستشوی نقاط دور از دسترس فراهم می گردد بدون آن که افت فشار پدید آید. لنس های انحنادار نوع دیگری از لنس ها هستند که با استفاده از آن ها تسلط کاربر بر سطوح افزایش یافته و شستشوی نواحی با دسترسی دشوار به آسانی انجام می گیرد.

 

سندبلاست با آب

نازل سندبلاست
نازل سندبلاست

سندبلاست با آب روشی است که مقداری ذرات ساینده مانند سیلیس و یا ماسه به همراه آب پاشش می شود و لایه های آلودگی را از بین می برد. سندبلاست با آب با استفاده از نازلی مخصوص با عملکرد ونتوری صورت می گیرد. از این روش برای از میان برداشتن رنگ های فرسوده، لایه برداری از فلزات، حذف زنگ زدگی و … به کار می رود که جریان آب به تنهایی برای حذف آن ها کافی نبوده و یا لزوم به استفاده از دستگاه های فوق فشار قوی می باشد. دستگاه سندبلاست به عنوان یک روش بسیار کارآمد به شمار می آید زیرا علاوه بر آن که فرآیند لایه برداری را با کیفیت بی نظیر به انجام رسانده و حالت اولیه سطوح را باز می گرداند، به دلیل وجود آب از انتشار گرد و خاک جلوگیری نموده و یک روش تمیز محسوب می شود. نازل سندبلاست از لوازم واترجت صنعتی است که امکان مکش ذرات ساینده را فراهم می کند.

 

نازل لوله باز کن

نازل لوله باز کن واترجت صنعتی
نازل لوله باز کن

یکی دیگر از تجهیزات ارائه شده برای دستگاه های کارواش صنعتی نازل لوله باز کن می باشد که کارایی این دستگاه را از شستشوهای متداول فراتر برده و شستشو و باز کردن لوله ها و مجراهای مسدود شده را امکان پذیر می سازد. عملکرد نازل لوله باز کن به گونه ای است که علاوه بر پاشش آب به سمت جلو دارای پاشش در خلاف جهت می باشد که به این ترتیب نیروی پیش ران برای ورود شلنگ به لوله هایی با قطر کم، به وجود می آید. این نازل به منظور شستشو و رسوب گیری مبدل های حرارتی ابزاری مناسب و ایده آل به شمار می آید.

 

نازل زمین شوی

نازل زمین شوی کارواش صنعتی
نازل زمین شوی

به منظور شستشو و لایه برداری از سطوح کف با آلودگی های شدید و تثبیت شده نازل زمین شوی به عنوان یکی از لوازم واترجت صنعتی طراحی و ساخته شده است که مخصوص تمیز نمودن سطوح هموار بوده و می تواند زمین را به خوبی و در مدت زمانی کوتاه شستشو دهد. این نازل در صنایع نفت و پتروشیمی و دیگر مراکز صنعتی کاربرد فراوان دارد. این نازل با رده های مختلفی از شوینده های فشار قوی همانند کارواش آب سرد و کارواش آب گرم ، قابل استفاده هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا