مقالات آموزشی

تاریخچه دستگاه اسکرابر

انجام عملیات نظافت با گسترش یافتن محیط  دشوار تر شده به ویژه هنگامی که شستشوی کف مدنظر باشد. این امر شاید اولین ایده را برای ساختن دستگاه اسکرابر صنعتی امروزی ایجاد کرد. با نگاه به تاریخچه دستگاه اسکرابر در می یابیم اولین دستگاه کف شوی اتوماتیک در اواسط قرن بیستم با هدف دستیابی به نظافتی دقیق تر و باکیفیت تر به ویژه در مراکز بزرگ طراحی شد. امروزه با استفاده از این دستگاه نظافت صنعتی می توان بدون به کارگیری روش های سنتی و اعمال نیروی زیاد از جانب کاربر و همچنین نیروهای خدماتی، با صرف حداقل انرژی و در کمترین زمان به نظافت پرداخت. به دلیل قابلیت خشک کردن سطوح همزمان با شستشو امکان راه رفتن با خیال راحت در منطقه ای که تقریباً بلافاصله از زمان نظافت آن می گذرد، می توان دریافت که دستگاه زمین شوی صنعتی تا چه میزان همه چیز را ساده تر نموده است. تنها با نگاهی اجمالی به تاریخچه دستگاه، پیشرفت قابل ملاحظه در نحوه طراحی و شکل ظاهری آن مشخص می شود.

بررسی تاریخچه بخش های مختلف دستگاه اسکرابر صنعتی

همچون هر دستگاه دیگری، تجهیزات نظافتی و کفشویی نیز در طول تاریخ دچار تغییرات زیادی شده اند. هدف اصلی از اعمال تمامی تغییرات ساده تر کردن عملیات شستشو و  آسان نمودن به کارگیری دستگاه توسط اپراتور و همچنین حفظ  کیفیت شستشو می باشد. ابعاد و اندازه، اجزا داخلی، برس ها، طراحی، جنس بدنه و… همگی در تاریخچه دستگاه اسکرابر دچار تغییرات شده اند و به طور مستقیم در قیمت دستگاه نظافت صنعتی تاثیر گذار هستند. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین این تحولات می پردازیم.

– سرعت چرخش برس اسکرابر در گذر زمان

تاریخچه دستگاه اسکرابر
چرخش سریع برس دستگاه کفشوی

ماشین اسکرابر های اولیه سنگین و کند بودند، اما در اواخر دهه ۱۹۵۰ اولین تجهیزات کفشویی با سرعت بالا  و یا با امکان ارائه سرعت متغیر معرفی شدند. در این زمان ماشین ها می توانستند با سرعت ۱۷۵ تا ۳۵۰ دور در دقیقه بچرخند. بررسی تاریخچه دستگاه اسکرابر نشان می دهد که متخصصان نظافت تا سال ۱۹۷۰ از کارآیی و اثربخشی استفاده از دستگاه های زمین شوی دستی مطلع شده بودند و تولیدکنندگان پیشرفت چشمگیری در فناوری ساخت و طراحی دستگاه اسکرابر اتوماتیک داشتند. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، سرعت چرخش برس های زمین شور صنعتی به ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ دور در دقیقه افزایش یافت.

– برس و پد اصلی ترین اجزا در تاریخچه دستگاه اسکرابر

افزایش سرعت برس اسکرابر موجب شد تا فرسودگی برس ها در اثر اصطکاک با سرعت بالاتری اتفاق بیفتد و در نتیجه برس های ماسه ای و پدهای تمیز کننده الیاف مصنوعی نیز در دهه ۱۹۷۰ ظاهر شدند. این پیشرفت باعث ایجاد یک ماشین همه منظوره شده است که می تواند مطابق با کاربردهای خاص کف را شستشو نماید. در تاریخچه دستگاه اسکرابر استفاده از الیاف گیاهی یا سیم فولادی به منظور تولید برس دستگاه ذکر شده است این درحالی است که امروزه می دانیم استفاده از سیم فولادی می تواند حتی آسیب به سطح را در پی داشته باشد. در نتیجه با گذشت زمان استفاده از الیاف طبیعی تر در ساخت برس دستگاه اسکرابر رواج بیشتری پیدا کرد این الیاف طبیعی ضمن حفظ کیفیت نظافت می توانستند کمترین آسیب را به سطح وارد نمایند. این نوآوری توانست کارایی دستگاه کف شور را بسیار بهبود بخشید.

تاریخچه دستگاه اسکرابر
کاربر پسندی دستگاه زمین شوی صنعتی در گذر زمان

– کاربر پسندی دستگاه زمین شوی صنعتی در گذر زمان

تا اوایل دهه ۱۹۸۰، کنترل های الکترونیکی سرعت به ماشین ها اضافه شد. ویژگی های ارگونومیک بیشتری در دهه ۱۹۹۰ ارائه شدند، مانند بلند کردن الکترونیکی برس ها و کنترل های یکپارچه برای کاهش خستگی اپراتور و بهبود راحتی و ایمنی وی. همچنین تاریخچه دستگاه اسکرابر خودرویی دهه ۱۹۹۰ اغاز شد.

– توجه به محیط زیست در  تاریخچه دستگاه اسکرابر

تاریخچه دستگاه اسکرابر
توجه به محیط زیست در  تاریخچه دستگاه اسکرابر

افزایش روش بهتر و کارآمدتر برای تمیز نمودن مناطق وسیع به این معنا بود که اکنون می توان بدون نیاز به شستشوی دستی کفپوش ها، صرفه جویی در هزینه عملیات و کاهش مدت زمان انجام عملیات نظافت، تمیزکاری را انجام داد. در دهه ۲۰۰۰، ماشین اسکرابر ساختار سازگارتری با محیط زیست پیدا کرد. مصرف آب و مواد شیمیایی کمتر و بهره بری از فناوری کاهش صدا در این دهه وارد تاریخچه دستگاه اسکرابر شد. ماشین های قبلی حتی در زمان خاموش بودن دستگاه اجازه می دادند آب از دستگاه جاری شود و این به معنی مصرف بیهوده و بی رویه ی آب بود. در دهه ۲۰۰۰ تعداد بیشتری از ماشین آلات با استفاده از فناوری کنترل جریان آب شروع به کار نمودند تا فقط در صورت روشن بودن دستگاه امکان پاشش آب وجود داشته باشد.

– امروز دستگاه های کفشور چگونه اند؟

تاریخچه دستگاه اسکرابر
امروز دستگاه های کفشور چگونه اند؟

روندهای امروزی حتی تجهیزات پایدارتر مانند قابلیت تغییر حالت دستگاه  از حالت اقتصادی که در آن از حداقل میزان آب و مواد شوینده استفاده می شود تا سایر حالت های افزایش دهنده قدرت دستگاه، متغیر و متناسب با نوع و میزان آلودگی می باشد. همچنین امروزه می دانیم که در صورت استفاده بهینه تر و کمتر از تعداد قطعات و اجزا دستگاه، هزینه خرید اسکرابر کاهش می یابد، با بررسی تاریخچه دستگاه اسکرابر دریافتیم که این امر در گذشته چندان مدنظر طراحان و تولید کنندگان نبوده است. همچنین سایر نوآوری ها نظیر ردیابی مکان دستگاه، تشخیص و استفاده از داده های عملکرد، کاهش اندازه، افزایش قدرت مانور و… همگی از مهم ترین مواردی است که امروزه در ساخت این دستگاه نظافت صنعتی بسیار مورد توجه قرار دارد. روند کفشویی و پیشرفت های تکنولوژیکی به ویژه در مراکز بزرگ و صنعتی همواره از اهمیت برخوردار بوده است و سازندگان و ارائه دهندگان این دستگاه ها هموراه در تلاش بوده اند که در ردیف جدیدترین تجهیزات نظافت، نوآورانه ترین راه حل های نظافت صنعتی را به مشتریان خود ارائه دهند. با مطالعه تاریخچه دستگاه اسکرابر در می یابیم پرداختن به نظافت بیش از انچه در تصور عموم است اهمیت داشته و از دهه های گذشته تاکنون سعی شده است تا بهترین و کارامد ترین دستگاه ها با مناسب ترین قیمت ها و بیشترین امکانات در اختیار صاحبان مراکز مختلف قرار بگیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا