مقالات آموزشی

سیستم سایکلون و مزایای استفاده از آن در جاروبرقی صنعتی

سیستم سایکلون ، سیستمی برای جداسازی ذرات آلاینده و گرد و غبار از هوا، مایعات و بخارات می باشد. این سیستم در جاروبرقی صنعتی به جای استفاده از سیستم های فیلتراسیون، از جریان چرخشی برای جداسازی ذرات آلاینده استفاده میکند. سیستم سایکلون با استفاده از چرخش هوا و گرانش زمین فازهای مختلف مایعات، جامدات و گازها را از یکدیگر جدا میکند. به عبارت دیگر با استفاده از نیروی گریز از مرکز باعث جداسازی فازهای مختلف از یکدیگر می شود.

طرز کار سیستم سایکلون

چرخش پر سرعت هوا در ظرف مخروطی سایکلون نامیده می شود. در جداساز سایکلونی، جریان هوای حاوی ذرات معلق، از قسمت بالا وارد مخزن استوانه ایی شکل سایکلون میشود. این جریان هوا و ذرات با چرخش مارپیچی تا انتهای مخزن پایین رفته و به قسمت باریک مخروط میرسند. پس از آن هوا به صورت جریان مستقیمی، از قسمت وسط مخروط به سمت بالا حرکت کرده و از مخزن خارج میشود. ذرات معلق در اثر چرخش هوا در درون سایکلون به دیواره های مخزن سایکلون برخورد نموده و به قسمت انتهایی مخروط سقوط میکنند. ذرات پایین آمده از طریق خروجی تعبیه شده در انتهای مخزن سایکلون وارد مخزن جمع آوری ذرات میشوند.

سیستم سایکلون
ساز و کار سیستم سایکلون

ذرات حجیم و متراکم به خاطر وزن بیشتر خود، در اولین برخورد با دیواره های مخزن سایکلون سقوط میکنند. ذرات سبک تر همراه با جریان هوا، به خاطر سرعت جریان در برخورد با دیواره ها سقوط نکرده و تا انتهای مخزن سایکلون پایین می آیند. در پایین مخزن سیستم سایکلون مسیر باریکتر از قسمت ورودی است و باعث کاهش سرعت جریان هوا میشود. در اینجا جاذبه زمین بیشتر از نیروی جریان هوا بوده و باعث سقوط ذرات کوچک معلق به داخل مخزن میشود. در نتیجه ساختار مخزن سایکلون و سرعت جریان هوای ورودی تعیین کننده قدرت این سیستم در جداسازی ذرات با ابعاد متفاوت میباشند. با استفاده از همین روش می توان قطرات مایع معلق در فاز گازی را نیز جداسازی نمود. برای جداسازی ذرات از فاز گازی، سایکلون گازی استفاده میشود و برای جداسازی ذرات از فاز مایع از سیستم هیدروسایکلون استفاده میگردد.

برخی از کاربرد سیستم سایکلون

  • جداسازی براده چوب از هوا در صنایع چوب بری
  • جایگزین سیستم فیلتراسیون در جاروبرقی های صنعتی
  • جداسازی ذرات معلق روغن و چربی از هوای خروجی در سیستم تهویه آشپزخانه های صنعتی

استفاده از سیستم سایکلون در جاروبرقی

جاروبرقی های مجهز به سیستم سایکلون در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد. از نظافت کوره تا جاروبرقی سطوح کارخانه ها و جمع آوری ذرات محیط با دقت بالا، همه و همه از نمونه های استفاده از جاروبرقی با سیستم سایکلون هستند.

جاروبرقی های سایکلونی به گونه ای طراحی شده اند تا ذرات و گرد و غبار را به شیوه ای موثر از هوا جدا کنند. به دلیل اینکه این دسته از جاروبرقی ها در دو مرحله ذرات را جمع آوری و جداسازی میکنند، از آنها با عنوان جاروبرقی های دو مرحله ای یاد میشود. مرحله اول جداسازی، برای ذرات درشت و مرحله بعدی برای ذرات ریزتر. در این جاروبرقی ها استفاده از سیستم چرخش هوا باعث جداسازی ذرات از جریان هوا میشود. این جریان چرخشی از بالا به سمت پایین صورت میگیرد. در ابتدا ذرات سنگین تر و در آخر مسیر چرخش ذرات کوچکتر از جریان هوا جداسازی شده و از سایکلون خارج میشوند. در آخر جریان هوا از پایین به سمت بالا مکش شده و هوا بدون ذرات زائد از سایکلون خارج میشود.

مزایای استفاده از سیسنم سایکلون در جاروبرقی صنعتی

در هنگام خالی کردن مخزن زباله از یک جاروبرقی معمولی ممکن است ذرات به فیلتر چسبیده باشند و در هنگام تخلیه از آن جدا شده و در محیط پخش شوند. اما با داشتن سیستم سایکلون در مکنده صنعتی ، به دلیل جداسازی مرحله ای، ذرات کمتری به فیلتر میرسند. از این رو وجود با سایکلون، فیلتر کمتر دچار آلودگی شده و خالی کردن مخزن جاروبرقی را آسان تر و ایمن تر خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا