مقالات آموزشی

ماده شوینده صنعتی، کاربرد و نحوه انتخاب

با وجود تنوع مواد شوینده خانگی و کاربرد فراون آنها، از میان برداشتن برخی آلودگی ها با استفاده از این مواد به سادگی امکان پذیر نمی باشد، چراکه آلودگی های صنعتی ساختاری بسیاری متفاوت با آلودگی های موجود در منازل دارند. در نتیجه نیاز به کارگیری ماده شوینده تخصصی تری برای حذف سریع و بی دردسر این آلودگی ها وجود دارد. از این رو استفاده از ماده شوینده صنعتی در محیط های مختلف اداری، تجاری، کارخانه ها و محیط های صنعتی به منظور شستشوی صنعتی رایج شده است. موادی که با استفاده از آنها سرعت عملیات نظافت و  کیفیت حاصل افزایش چشم گیری خواهد داشت.

منظور از ماده شوینده صنعتی چیست؟

منظور از ماده شوینده صنعتی نوعی شوینده پرقدرت است که به منظور به کارگیری در انواع دستگاه های نظافت صنعتی نظیر اسکرابر و واترجت قابل استفاده بوده و قادر است طیف وسیعی از آلودگی ها را طی یک شستشوی صنعتی از میان بردارد. به هنگام به کارگیری این مواد لازم است تا به برخی نکات توجه نمود، از جمله:

. درصد و میزان ترکیب با آب

. درجه حرارت محلول

. تناسب نوع آلودگی با نوع ماده شوینده

. نکات ایمنی به هنگام به کارگیری ماده شوینده صنعتی

. تاثیر ماده بر محیط زیست و افراد

منظور از ماده شوینده صنعتی چیست؟
منظور از ماده شوینده صنعتی چیست؟

توجه به دو نکته مهم در به کارگیری مواده شوینده صنعتی

ترکیبات به کار رفته در شوینده صنعتی قدرت پاک کنندگی این مواد را چندین برابر انواع خانگی نموده است به گونه که از آنها می توان به راحتی در از میان برداشتن آلودگی های چرب و لکه های عمیق روغنی صنعتی، از میان برداشتن انواع مواد شیمیایی نظیر گازوئیل، رسوبات و لکه ها و … از روی سطوح، الیاف، دستگاه ها و تجهیزات صنعتی استفاده نمود. آنچه از اهمیت بسیار بالایی به هنگام استفاده از این مواد برخوردار است اطلاع دقیق از نحوه استفاده از یک شوینده صنعتی می باشد. به طور کل کاربرد این مواد را می تواند بر دو اساس زیر صورت پذیرد:

. انتخاب ماده شوینده صنعتی براساس جنس سطح

جنس سطح از عوامل مهم به هنگام انتخاب مواده شوینده صنعتی مناسب می باشد برای مثال شوینده مناسب چوب نمی تواند تاثیرگذاری مناسبی بر روی سطوح فلزی داشته باشد. همچنین احتمال آسیب به سطح در صورت عدم انتخاب مناسب ماده شوینده وجود دارد. به همین دلیل لازم است پیش از استفاده از ماده ابتدا مقدار کمی از آن بر روی بخش کوچکی از سطح امتحان شده و در صورت سازگاری کامل از ماده به طور گسترده استفاده گردد.

. انتخاب ماده شوینده صنعتی براساس نوع آلودگی

یک شوینده صنعتی از سه روش به منظور از میان برداشتن آلودگی ها استفاده می نماید. حلالیت، واکنش شیمیایی، واکنش های پاک کنندگی. در این میان برخی از مواد شوینده صنعتی برای از میان برداشتن نوع خاصی از آلودگی طراحی شده اند. برای مثال روغن و چربی، رد لاستیک، جوهر و…، همچنین برخی دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی بوده و به این ترتیب می توانند در بیمارستان ها و مراکز درمانی به شکل تخصصی مورد استفاده قرار بگیرند.

انتخاب ماده شوینده صنعتی براساس نوع آلودگی
انتخاب ماده شوینده صنعتی براساس نوع آلودگی

نکات ایمنی به هنگام استفاده از ماده شوینده صنعتی

به دلیل شیمیایی بودن این مواد بهتر است تا پیش از به کارگیری، دستورالعمل استفاده از این مواد به طور کامل بررسی گردد اما برخی از رایج ترین این نکات عبارتند از:

. به هنگام استفاده از مواده شوینده صنعتی لازم است تا از دستکش و ماسک استفاده گردد.

. در صورت نیاز به استفاده از ماده در دستگاه نظافت صنعتی لازم است تا سازگاری ماده با دستگاه بررسی شود.

. قرار نگرفتن در بخارات متصاعد شده از ماده برای ظولانی به ویژه در محیط های سربسته به مدت طولانی به منظور پیشگیری از آسیب های بعدی لازم است.

. نگه داری مواد در ظروف دربسته و در محیط های خشک و دور از نور آفتاب به منظور پیشگیری از تغییرات شیمیایی توصیه می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا