مقالات آموزشی

نظافت با دستگاه غبارگیر یا جاروبرقی صنعتی؟

وجود گرد و غبار در محیط های صنعتی تجاری و اداری به دلیل تردد افراد و فعالیت ماشین آلات امری اجتناب ناپذیر است. با این حال نمیتوان از نیاز به جمع آوری این گرد و غبار چشم پوشید. اهمیت به این امر و نظافت بهینه تجهیزات با دستگاه های غبارگیر یا جاروبرقی های صنعتی میتواند راه حل مطلوب وکارآمدی جهت پیشگیری از بروز خرابی در ماشین آلات و کاهش هزینه تعمیرات آنها باشد.

اما انتخاب بین دو دستگاه غبارگیر یا جاروبرقی صنعتی به عنوان راهکار نظافت مکانیزه میتواند گاها دشوار و سردرگم کننده باشد. در انجام ارزیابی پیش از خرید چنین تجهیزاتی، شما باید با توجه به عملیاتی که قصد استفاده از دستگاه را دارید، دفعات استفاده و شرایطی که نظافت انجام می شود و ویژگی هایی نظیر حجم و جنس آلاینده ها را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین دستگاه نظافت صنعتی را برای نظافت محیط مورد نظر خود انتخاب نمایید.

از اولین نکاتی که در انتخاب دستگاه های نظافت مکانیزه مثل جاروبرقی های صنعتی یا تجهیزات غبارگیری مناسب وجود دارد، این است که آیا گرد و غباری و آلاینده هایی که نیاز به جمع آوری دارند، فرار هستند و در هوا پراکنده می شوند یا روی سطح می نشیند. نکاتی این چنینی میتواند به شما در انتخاب دستگاه جاروبرقی صنعتی یا غبارگیر کمک نماید و نیاز دستگاه را به قدرت و توان مکش بالا مشخص می نماید.

جاروبرقی صنعتی یا غبارگیر صنعتی

مشخصه های قدرت مکش و سرعت مکش در مکنده های صنعتی

مشخصه قدرت مکش، که در واحد میلیمتر آب mmH₂O محاسبه میشود، نیروی مکش تولید شده توسط واحد مکش را اندازه گیری می کند. این قدرت مکش دستگاه با قطر لوله خرطومی مکش ارتباط عکس دارد و با افزایش قطر لوله استفاده شده به تناسب کاهش می یابد. میزان سرعت مکش هوا که به صورت متر مکعب بر ساعت m³ / h بیان می شود، میزان هوای مکش شده به جارو برقی را در یک ساعت اندازه گیری می کند. در مکنده هایی با سرعت مکش هوای بالاتر، مواد، ذرات و آلاینده های بیشتری به مخزن دستگاه مکش خواهند شد.

از بین دستگاه های جاروبرقی صنعتی یا غبارگیر صنعتی کدام را انتخاب کنیم؟

بعد از آشنایی با موارد بالا به این سوال بر خواهیم خورد که چگونه بدانیم که به جاروبرقی یا غبارگیر صنعتی با قدرت مکش و یا سرعت مکش بالا در جمع آوری آلاینده ها نیاز دارم؟ برای پاسخ به این سوال باید به نوع آلاینده ها، میزان آنها و شرایط محیط توجه داشته باشید.

اگر در محیط مجبور به جمع آوری ذرات سبک و مواد کوچک هستیم، بهتر است از دستگاهی با سرعت مکش بالا و قدرت مکش نسبتا کمتر استفاده نماییم. در چنین شرایطی، استفاده از یک دستگاه غبارگیر صنعتی و جمع آوری کننده گرد و غبار بهترین راه حل خواهد بود زیرا این دستگاه توان بالایی در جمع آوری آلاینده های غبار شکل را به طور موثر دارد. غبارگیر صنعتی، مجهز به فیلترهایی با سطح بالا است که راه حل ایده آل برای جذب مقادیر زیادی از گرد و غبار، باقی مانده های فرار یا تراشه و براده های فلزی ، پی وی سی یا چوب تولید شده در طی فرآیند های ماشینکاری یا تولید می باشد. مجهز بودن به فن های برقی قدرتمندی غبارگیر ها را قادر به تولید میزان بالایی از سرعت مکش هوا نموده است.

موارد استفاده از غبارگیر صنعتی

در سایر عملیات نظافت و تمیز کردن آلودگی ها یا حذف مواد باقی مانده از ماشین آلات فرآوری و تولیدی همچون جامدات، مایعات، روغن ها و یا مواد زائد فله که نیاز به قدرت مکش بیشتری برای جمع آوری دارند، انتخاب جاروبرقی های صنعتی راه حل مطلوبی است، که به لطف موتورهای مختلف موجود، عملکرد متنوعی را ارائه می دهند و در جمع آوری انواع موارد آلودگی گرد و غبار، ذرات جامد و یا مایعات کاربرد دارند. انواع اصلی این دستگاه از موتورهای تک فاز، توربینی یا ساید چنل بهره میگیرند.

دستگاه جاروبرقی صنعتی با توجه به بالا بودن قدرت مکش امکان جمع آوری و نظافت گرد و غبار یا مواد سنگینی را که روی سطوح قرار می گیرند، فراهم می آورد. از سوی دیگر، دستگاه های غبارگیر صنعتی با داشتن سرعت مکش بالا و پایین بودن قدرت مکش آلاینده ها، باعث بهبود جمع آوری گرد و غبار فرار، سبک و پراکنده می شوند، اما در جمع آوری ذرات سنگین و آلاینده های چگال تاثیر گذاری نظافتی پایین تری دارند.

کاربرد دستگاه های جاروبرقی و غبارگیر صنعتی

حال ممکن است این سوال پیش آید که آیا می توان از غبارگیر های صنعتی برای جمع آوری آلاینده ها از سطح زمین استفاده نمود؟ یا جاروبرقی صنعتی توان جذب و جمع آوری گرد و غبار معلق در هوا را دارد؟

با توجه به توضیحات بالا همانطور که دیدیم اختلافات زیادی بین این دو سیستم نظافت مکانیزه وجود دارد، بنابراین پاسخ این سوالات منفی است. برای جمع آوری، نگهداری و تمیز کردن بخش های تولیدی که گرد و غبار از سطوح کف و تجهیزات صورت میگیرد، استفاده از جاروبرقی صنعتی یک راه حل مناسب و کارآمد است. این در حالی ست که غبارگیر صنعتی برای گرفتن و جمع آوری گرد و غبار معلق طراحی شده که در طی عملیات توزین، ریختن یا جابجایی مواد اولیه مانند تخلیه کیسه های آرد، سیمان و موادی از این قبیل طراحی شده اند.

استفاده از جاروبرقی صنعتی در نظافت

به طور خلاصه، برای انتخاب بین انواع مختلف دستگاه های نظافت مکانیزه همچون جاروبرقی صنعتی و دستگاه های غبارگیری باید به نوع آلاینده ها و حجم آنها توجه داشته باشید. اگر مواد و آلاینده ها روی یک سطح نشسته و تجمع دارند، استفاده از یک جارو برقی صنعتی راهکاری مطلوب و مناسب است. اما اگر این آلاینده ها در هوا شناور باشد، غبارگیر صنعتی دستگاه مورد نیاز شما خواهد بود.

به لطف ۳۰ سال تجربه در دنیای تجهیزات و دستگاه های نظافت مکانیزه صنعتی، مجموعه ابراهیم به شرکت های تولیدی، کارخانجات صنعتی و مجموعه های تجاری، خدماتی و درمانی کمک می کند تا با استفاده از تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی بهترین راه حل را برای نیازهای نظافت محیط خود انتخاب و تهیه نمایند.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز
      هر دو دستگاه کارایی مخصوص به خودشون رو دارند. غبارگیر برای مکش گرد و غبار خیلی سبک کاربرد دارد و جاروبرقی صنعتی برای مکش مواد سنگین تر استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا