مقالات آموزشی

همه نکات مهم و کلیدی در مورد دستگاه جاروبرقی صنعتی

دستگاه های جاروبرقی صنعتی به عنوان یکی از دستگاه های نظافت صنعتی کاربرد گستره ای در نظافت و جمع آوری آلاینده ها در صنایع و سالن های تولید دارد. جمع آوری  و حذف آلاینده های انباشته در صنایعی چون سیمان، نفت و گاز، فولاد تنها با استفاده از شیوه های مکانیزه و به کار گیری تجهیزاتی چون دستگاه دستگاه جاروبرقی صنعتی به سهولت و در کوتاه ترین زمان ممکن امکان پذیر می باشد. دستگاه های مکنده صنعتی با هدف تامین نیاز های نظافتی در محیط های گوناگون و همچنین به منظور سازگاری با ماهیت آلاینده ها در مدل های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند.


قابلیت جمع آوری مواد و بازگشت مجدد آنها به چرخه تولید

جاروبرقی صنعتیجمع آوری و بازگشت مواد اولیه هدر رفته در فرایند تولید و بازگشت مجدد آنها به چرخه تولید یکی از مهم ترین و کاربردی ترین عملکرد های دستگاه جاروبرقی صنعتی بوده و نقش مهمی در بهره وری و سودآوری کسب و کار ایفا می نماید. جاروبرقی صنعتی به واسطه استفاده از طراحی مهندسی توان لازم و کافی در مکش انواع مواد جامد و مایع و بازگشت مجدد آنها به چرخه تولید را دارد.




انتخاب دستگاه مکنده مناسب

توجه به ماهیت مواد و نوع عملیات نظافتی و همچنین تناسب با آنها با دستگاه جاروبرقی صنعتی نقش مهم و موثری در بهره وری از دستگاه ایفا می نماید. از این رو در نظر گرفتن ویژگی هایی چون قدرت مکش، سرعت مکش، نوع سیستم فیلتراسیون و پمپ دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.


موتور جاروبرقی صنعتی

مکنده صنعتی صنایع فولاددر دستگاه های مکنده، موتور همانند یک آرمیچر، هوا را به داخل پمپ هدایت نموده و در نهایت موجب ایجاد خلا در مخزن دستگاه می گردد. در نهایت به واسطه اختلاف فشار در داخل مخزن و فضای بیرون، جریان هوا به داخل مخزن وارد شده و با خود ذرات آلاینده را نیز حمل می نماید. هر چه تعداد موتور دستگاه مکنده بیشتر باشد سرعت عملیات نظافت بیشتر می شود. موتور به کار رفته در دستگاه های جاروبرقی به دو دسته کلکتوری و توربینی تقسیم می شوند. موتور های کلکتوری زغالی بوده و به واسطه ایجاد اصطکاک، زغال ها نیازمند تعویض می باشند. این در حالی است که موتور های توربینی دائم کار بوده و از این رو بدون وقفه و به صورت ۲۴ ساعته می توانند عملیات مکش را انجام دهند.


پمپ های به کار رفته در جاروبرقی صنعتی

پمپ دستگاه مکنده به عنوان یکی از مهمترین بخش های دستگاه، وظیفه ایجاد حداکثر میزان خلا را در دستگاه های مکنده را بر عهده دارد. هر چه میزان خلا ایجاد شده در دستگاه مکنده بیشتر باشد توان دستگاه در مکش آلاینده های چگال تر، بیشتر می شود. انواع پمپ های به کار رفته در دستگاه های مکنده صنعتی به شرح زیر می باشد:


پمپ خلا سانتریفوژال

انتقال مواد با مخزن رابطاین پمپ بر اساس نیروی گریز از مرکز طراحی شده است. در این نوع پمپ هوا از یک سمت وارد شده و از سمت دیگر خارج می شود. این نوع از پمپ ها قادر به ایجاد خلا در حدود ۲۵ درصد می باشند.







پمپ خلا ساید چنل

پمپ های ساید چنل در مقایسه با پمپ های سانتریفوژال از توان بیشتری برای ایجاد خلا برخوردار هستند. این پمپ ها بسته به نوع ساختشان توان ایجاد ۳۰ تا ۶۰ درصد خلا را دارا می باشند. در این مدل هوای وارد شده به داخل پمپ توسط پره های موجود در پمپ به سمت خروجی هدایت شده و بالاترین سطح مکش را برای جاروبرقی فراهم می نمایند.


پمپ مکش لوب

جارو برقی صنعتیپمپ لوبیایی شکل لوب دارای دو بخش می باشد که در جهت خلاف یکدیگر در حال چرخش هستند. این پمپ قادر به تامین ۶۰ تا ۷۰ درصد، خلا بوده و هر چه فاصله بین قطعات تشکیل دهنده پمپ کمتر باشد، درصد ایجاد خلا بیشتر می شود.






پمپ خلا بلید

این پمپ ها قدرتمند ترین پمپ های موجود در زمینه دستگاه های مکنده بوده و اغلب در دستگاه های مکنده Heavy Duty استفاده می شوند. این پمپ  از دو دایره غیر هم مرکز تشکیل شده اند که با استفاده از نیروی گریز از مرکز هوای وارد شده را به سمت خارج هدایت نموده و توانایی ایجاد خلا به میزان ۸۰ تا ۹۵ درصد را دارند.


پمپ مکش ونتوری

جاروبرقی صنعتی

پمپ ونتوری یا پمپ هواکار گونه ای از پمپ ها می باشند که به واسطه سرعت بالای جریان هوا موجب تخلیه هوای انشعاب و ایجاد خلا در انشعاب متصل به کانال هوا می شوند. از آنجایی که بر خلاف پمپ های دیگر، این نوع پمپ نیاز به موتور ندارد به راحتی می تواند در محیط های حساس صنعتی با خطر اشتعال به کار گرفته شوند. این پمپ ها قادر به ایجاد ۴۵ در صد خلا می باشند.






فیلتر دستگاه جارو برقی صنعتی

فیلتر ها به عنوان یکی از بخش های اساسی در دستگاه های جاروبرقی صنعتی نقش مهمی در فرایند جمع آوری آلاینده ها ایفا می نمایند. فیلتر جاروبرقی صنعتی با به دام انداختن ذرات ریز گرد و غبار مانع از باز نشر آنها در فضای پیرامون شده و در نتیجه کیفیت هوای پیرامون را بهبود می بخشند. فیلتر های به کار رفته در داخل دستگاه های جاروبرقی صنعتی به ۴ دسته زیر تقسیم می شوند:

-فیلتر پاکتی

-فیلتر کیسه ای

-فیلتر ستاره ای

-فیلتر کارتریجی


قابلیت تجهیز مکنده صنعتی به فیلتر هپا

جاروبرقی صنعتیقابلیت تجهیز و پشتیبانی از فیلتر های هپا از دیگر ویژگی های دستگاه های جاروبرقی صنعتی می باشد که با به دام انداختن کوچک ترین ذرات گرد و غبار ضامن ارتقا کیفیت نظافت و سلامت محیط می باشد. این فیلتر ها به واسطه توانایی ویژه ای که در به دام انداختن ریز ترین ذرات گرد و غبار دارند، در جمع آوری مواد پودری و سمی کاربرد ویژای داشته و مانع از ورود ذرات ریز و پودری به  داخل پمپ مکنده می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا