مقالات آموزشی

علت خرابی دستگاه کارواش صنعتی و نحوه رفع آن چیست؟

کارواش‌های صنعتی به دلیل کارایی بالا، بهبود کیفیت و نیز صرفه‌جویی در زمان شستشو مورد استفاده‌ی روز افزون در محیط‌های کارخانه‌ای، کارگاهی و صنعتی قرار گرفته‌اند اما به دلیل آن‌که این دستگاه‌ها از قطعات متعدد مکانیکی و الکتریکی بهره می‌برند، در معرض خرابی و مشکلات ناشی از نگهداری نامناسب و همچنین آسیب‌های مختلف محیطی قرار دارند. در نتیجه در هنگام آسیب، کاربر در تشخیص دلیل از کار افتادن دستگاه کارواش سردرگم شود. از این رو آشنایی کاربر با آسیب‌ها و علت خرابی دستگاه کارواش می‌تواند به ارتقاء نگه‌داری و استفاده از آن کمک کند. در ادامه به مشکلات شایعی که یک دستگاه کارواش می‌تواند با آن روبرو شود اشاره می‌کنیم. برای آشنائی بیشتر با نحوه استفاده از کارواش صنعتی این مقاله را مطالعه کنید.

چه مشکلاتی ممکن است علت خرابی دستگاه کارواش شما باشد؟

لازم به یادآوری است که پیش از عیب‌یابی دستگاه کارواش معیوب، ضروری است اطمینان حاصل کنید که در معرض مواد شیمیایی آسیب‌زا و یا اتصالات برقی خطرناک قرار ندارید و نکات ایمنی لازم را در هنگام بازدید از قطعات دستگاه به درستی رعایت کرده‌اید. به طور کلی مشکلات ایجاد شده برای دستگاه را در دو دسته کلی می‌توان تقسیم کرد. مشکلاتی که ناشی از عوامل بیرونی همچون نوسانات برق شهری و یا کیفیت آب مورد استفاده از نظر درجه‌ی سختی در دستگاه کارواش بوده، و نیز مشکلاتی که در اثر استهلاک قطعات الکتریکی و یا مکانیکی در گذر زمان رخ می‌دهد.

علت خرابی دستگاه کارواش

مشکلات برقی و الکتریکی

از آن‌جایی که دستگاه‌های کارواش دائما با آب سر و کار دارند و در محیط‌های مرطوب استفاده می‌شوند، با وجود عایق‌بندی بکار رفته، تهویه نامناسب محیط می‌تواند سبب انباشت بخار آب شده و به بخش‌های مختلف دستگاه نفوذ کند. این مساله در طولانی مدت ممکن است با ایجاد اتصال کوتاه قطعات الکتریکی دستگاه را از کار بیاندازد و باعث خرابی دستگاه کارواش شما شود. تهویه کافی و نصب ابزارهای سنجش دما و رطوبت در محیط‌های صنعتی و کارگاهی آسیب دستگاه کارواش شما را به حداقل می‌رساند و عمر مفید آن را افزایش دهد.

کاهش کیفیت آب شایع‌ترین عامل آسیب به دستگاه کارواش

از مشکلات شایعی که عملکرد دستگاه‌های کارواش صنعتی را با اختلال روبرو می‌کند، کاهش فشار خروجی آب‌ است. این ایراد را از دو جهت عمده می‌توان مورد بررسی و عیب‌یابی قرار داد. ابتدا از آنجایی که فشار خروجی نازل دستگاه نیازمند سیستم بسته‌ی جریان آب است، ضروری است که بخش‌های مختلف مسیر ورودی و خروجی آب دستگاه کارواش را به دقت مورد بازدید قرار دهید. اتصالات فرسوده و یا نادرست بست‌ها، سوپاپ‌های معیوب و یا گرفتگی دریچه تخلیه، جریان خروجی آب را کاهش می‌دهد. بررسی قطعات از نظر نشتی و گرفتی تا حدود زیادی کاربر را نسبت به عملکرد بهینه دستگاه مطمئن می‎سازد.

در صورتی که با وجود صحت قطعات ذکر شده همچنان با مشکل فشار آب مواجهید، لازم است عملکرد پمپ آب دستگاه کارواش بررسی شود. ایراد دومی که می‌تواند به صورت مکرر سبب خرابی دستگاه کارواش شده و راندمان و کارایی آن را کاهش دهد، کیفیت آب ورودی است. کیفیت آب پائین ورودی و سختی بالای آن نه تنها در فرآیند شستشوی سطوح مورد نظر تاثیرگذار است بلکه می‌تواند به بخش‌های مربوط به جریان سیالات آسیب برساند و در صورتی که از نگهداری و تعمیرات دوره‌ای غفلت شود، دستگاه را از کار بیاندازد.

توصیه می‌شود که پیش از استفاده از دستگاه کارواش آزمایشات لازم بر روی آب مورد استفاده انجام شود تا از عمر مفید و هرچه طولانی‌تر دستگاه خود مطمئن شوید. در صورتی که ناچار باشید از آب با سختی بالا و مواد معدنی استفاده کنید، نرم‌کننده‌ها و محلول‌های مناسب کاهش سختی آب می‌تواند راهکار مفیدی باشد، هرچند تعیین نوع نرم‌کننده مناسب وابسته به درجه سختی آب و آشنایی صحیح از نوع تجهیزات نظافت صنعتی مورد استفاده است.

خرابی محفظه مواد شیمیایی دستگاه کارواش

از مواردی که در کار با دستگاه ممکن است تجربه کنید، ایرادات مربوط به محفظه مواد شیمیائی و شوینده است. نشتی شیر چک باعث نفوذ آب به داخل محفظه و درام مواد شوینده می‌شود و کیفیت آن را کاهش می‌دهد. همچنین نشتی در سایر بخش‌های محفظه ممکن است قطعات الکتریکی و مکانیکی را فرسوده و مستهلک کرده و دستگاه را از کار بیندازد. والوها و دریچه‌های محفظه را به خوبی بازرسی کنید و در صورت نیاز به تعویض، آن‌ها را با قطعات سالم جایگزین کنید. از مخلوط کردن مواد شیمیایی و شوینده که ممکن است به یکدیگر واکنش نشان دهند جدا بپرهیزید. این کار هم سلامت کاربر را به خطر می‌اندازد و نیز باعث خوردگی دستگاه کارواش و آسیب جدی به کلیه‌ی قطعات می‌شود.

ایرادات مکانیکی

در طراحی دستگاه‌های کارواش در ابعاد مختلف از قطعات مکانیکی بسیاری از جمله موتور، پمپ، یاتاقان و بلبرینگ‌ استفاده شده است. این قطعات مانند هر قطعه مکانیکی دیگری در اثر زمان فرسوده می‌شوند. بازدیدهای دوره‌ای در فصول مختلف، گریس‌کاری و روغن‌کاری استاندارد و منظم عمر مفید آن‌ها را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود محیط دستگاه را از مواد شیمیائی تهاجمی و خورنده عاری سازید. زیرا این مواد قطعات فلزی را دچار فرسایش کرده و همچنین منجر به پوسیدگی دستگاه کارواش شده و قطعات پلاستیکی مانند تسمه‌ها را از بین می‌برد.

گرفتگی یا آسیب دیدگی سر نازل‌ها در فصول مختلف سال مانند تجمع گرد و غبار و حشرات کارایی مطلوب دستگاه را مختل کرده و علاوه بر کاهش فشار آب، به عملکرد آن‌ آسیب وارد کند.

علت خرابی دستگاه کارواش، استفاده از دستگاه کارواش، تعمیر کارواش صنعتی، تعمیر واترجت

عملکرد نادرست پمپ

پیش‌تر گفتیم اگر در هنگام کار با دستگاه کارواش با کاهش فشار آب مواجه شدید، پس از حصول اطمینان از سلامت بست‌ها و عدم نشت هوا در درون لوله‌ها لازم است پمپ دستگاه مورد بازبینی قرار گیرد. لرزش، سخت کارکردن و نیز صدای ناهنجار دستگاه به طور معمول به خرابی و فرسودگی والو شیر تخلیه مربوط است. تعویض این قطعه احتمالا این مشکل را برطرف خواهد کرد. عملکرد بهینه پمپ زمانی اتفاق می‌افتد که علاوه بر موارد بالا، جریان ورودی آب کافی برای دستگاه تامین شود. در نتیجه فشار اب ورودی دستگاه خود را چک کنید و مطمئن شوید در شرایط مناسب و مطلوبی قرار دارد.

حرارت بالای موتور

در بعضی شرایط حرات بالا و داغ شدن بیش از اندازه موتور می‌تواند علت خرابی دستگاه کارواش تلقی شود. دلایل این مساله را گاهی باید در جام کردن و یا گرفتگی شیر اطمینان موتور دنبال کرد. شیر اطمینان سالم با امکان خروج آب، مانع از فشار بیش از اندازه بر روی موتور دستگاه می‌شود. انتخاب و بکارگیری نازل نامناسب نیز از عوامل دیگری است که عملکرد موتور ا تحت تاثیر قرار می‌دهد. نازل بایستی با توان خروجی موتور برابر باشد. نازل کوچک‌تر مانع از خروج جریان مناسب آب شده و با افزایش حرارت موتور عمر آن را کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا