مقالات آموزشی

نحوه استفاده از واترجت صنعتی و نگهداری آن

از کارواش صنعتی یا واترجت برای انجام فرآیندهای شستشو در محیط های مختلف صنعتی  استفاده می شود. یادگیری نحوه استفاده از کارواش صنعتی به صورت صحیح و اصولی باعث افزایش بازدهی آن می شود. عملیات های دوره ای نگهداری دستگاه کارواش صنعتی نیز برای حفظ حداکثر بهره وری آن اهمیت دارد. در این مقاله نکات مهمی ارائه می شود تا با استفاده از آنها بتوانید به راحتی دستگاه کارواش را عیب یابی و نگهداری نموده و از تمام ظرفیت و پتانسیل دستگاه واترجت صنعتی  بهره برد. در این مقاله نکات مهمی ارائه می شود تا بتوان از تمام ظرفیت و پتانسیل دستگاه بهره برد. در صورت عدم مراقبت و نگهداری دستگاه کارواش، در زمانی که برای انجام فرایند نظافت به واترجت صنعتی نیاز دارید، دچار خرابی می‌شود و امکان دارد وقت و انرژی زیادی از شما بگیرد. باید در نظر داشته باشید که در صورت عدم رعایت بعضی نکات ساده و در عین حال حیاتی خرابی واترجت اجتناب ناپذیر است.

طریقه راه اندازی و نحوه استفاده از واترجت صنعتی

در ابتدا باید متناسب با سطح مورد نظرمان از میان انوع نازل کارواش ، گزینه مناسب انتخاب شود. نازل‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با بعضی از پرکاربردترین مدل‌های آن آشنا می‌شویم.

  • نازل سفید: زاویه پاشش این نازل ۴۰ درجه است و از آن برای شستشوی سطوح صاف استفاده می‌شود.
  • نازل سبز: نازل سبز آب را با زاویه ۲۵ درجه به بیرون اسپری می‌کند. آب خروجی از این نازل در مقایسه نازل سفید قدرت بیشتری دارد.
  • نازل زرد: آب خروجی این نازل با زاویه ۱۵ درجه پاشیده می شود و نتیجتا قدرت آن بیشتر از نمونه های قبلی است و از آن می‌توان برای شستشوی آلودگی‌های چسبیده به ماشین آلات صنعتی استفاده کرد.
  • نازل قرمز: این نازل کمترین سطح مقطع را دارد، به همین دلیل فشار آب خروجی آن از سایر نازل ها بیشتر است و از آن می‌توان برای نظافت و شستشوی آلودگی های سخت و رسوب کرده استفاده کرد.

برای شروع فرایند نظافت با واترجت صنعتی، اگر موتور دستگاه برقی است باید آن را به پریز برق متصل کرد و اگر هم موتور دیزلی باشد باید مخزن آن را پر شود تا از این طریق نیروی موتور تامین گردد. سپس شلنگ فشار قوی را باید به بدنه دستگاه متصل کرد. این دستگاه وظیفه انتقال آب پرفشار از پمپ دستگاه به سمت نازل خروجی را دارد. در مرحله بعد نیز نازل انتخاب شده باید به دستگاه متصل شود. بعد از فشار دادن ماشه موجود بر روی تفنگی آب با فشار زیادی شروع به پاشیدن می‌کند. بهتر است ابتدا شستشو را از بخش کوچکی از سطح شروع شود تا اگر مشکلی پیش آمد تمام سطح هدف آسیب نبیند. بهترین فاصله برای داشتن بهترین کیفیت شستشو، فاصله ۱ تا ۲.۵ متری از سطح هدف است.

نحوه استفاده از واترجت صنعتی برای بهتر از بین بردن آلودگی

بعد از آشنایی با نوع نازل و فاصله‌ی مناسب شستشو که با رعایت آن دستگاه آسیب نمی‌بیند. حالا برای اینکه آلودگی‌ها به خوبی از از سطح جدا شده و نیازی به تکرار فرایند نباشد. شروع کنید آب را از بالا به پایین به صورت عمودی بپاشید. شستشو با این الگو باعث می‌شود کثیفی های شسته شده ، قسمت های تمیز را دوباره آلوده نکند. اگر سطحی که در حال شستشوی آن هستید بر روی کف زمین قرار دارد باز هم می‌توانید این الگو را تکرار کنید بدین صورت که یک قسمت را انتخاب کرده و از بالا به پایین شروع به پاشش آب نمایید.

عملکرد و نگهداری دستگاه کارواش صنعتی

دستگاه کارواش صنعتی با مکانیزم خاص خود قادر است تا سطحی ترین و سخت ترین آلودگی ها را از روی سطوح کف برطرف نماید. این دستگاه ابتدا به یک منبع آب سرد متصل می شود. آلودگی های احتمالی آب در ورودی واترجت بعلت وجود فیلتر، حذف می گردد. در ادامه آب فیلتر شده وارد پمپ قدرت گرفته از یک موتور الکتریکی یا دیزلی می شود. پمپ دستگاه، فشار آب ورودی را افزایش می دهد. آب پر فشار قبل از عبور از شلنگ فشار قوی، بوسیله یک شیر بای پس محدود و تنظیم می شود. آب پر فشار در نهایت از لنس و نازل عبور کرده و به سمت سطوح آلوده پاشش می گردد. در صورت نیاز به مواد شوینده، استفاده از نازل مکش این مواد کاربرد دارد. نگهداری دستگاه کارواش صنعتی بصورت صحیح و استفاده ایمن از آن، حداکثر بازدهی و عملکرد صحیح دستگاه را در پی خواهد داشت.

اهمیت مراقبت و نگهداری دستگاه کارواش

نکات ایمنی مهم هنگام استفاده از واترجت صنعتی

آب خارج شده از نازل آب، قدرت بسیار بالایی دارد و در صورت برخورد با اجسام حساس به آن ها آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل بسیار ضروری است تا نحوه استفاده از واترجت صنعتی ، ایمن و اصولی باشد. از جمله مواردی که هنگام استفاده از کارواش خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– به هیچ وجه نازل واترجت را به سمت چشم و صورت خود یا دیگران نگیرید. این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث آسیب دیدن جزئی یا همیشگی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از عینک محافظ استفاده شود.

– اگر در محیطی از دستگاه استفاده می‌شود که سنگ ریزه وجود دارد، امکان دارد که در اثر برخورد آب پرفشار سنگ ریزه ها پرتاب شوند و به افراد یا اشیا موجود در محل آسیب برسانند. به همین دلیل حتما باید کاربری که از واترجت استفاده می کند به این موضوع دقت نماید.

– بهتر است شاخ و برگ‌های درختان و گیاهان موجود در محل نظافت پوشانده شود تا در صورت برخورد آب خروجی واترجت با آن ها گیاهان صدمه نبینند.

– آب خارج شده نباید به هیچ وجه نباید به سمت قسمت هایی مانند پریز برق و چراغ برق گرفته شود. زیرا می تواند به ساختار آن ها آسیب برساند یا باعث اتصالی و برق گرفتگی شود.

استفاده از فشار تعیین شده برای دستگاه برای ایمنی کاربر

مطالعه دستورالعمل جهت نگهداری کارواش صنعتی

توجه به نکات ارائه شده در دفترچه راهنما و نگهداری دستگاه کارواش یا واترجت صنعتی قبل از شروع کار به شما دید کلی نسبت به مراحل و نحوه کار کارواش ارائه میدهد. این دستورالعمل نگهداری، تضمین کننده استفاده صحیح از دستگاه خواهد بود. پس حتما به نکات و موارد ذکر شده در آن توجه داشته باشید.

پیش از هر گونه اقدام برای تعمیر و نگهداری دستگاه کارواش صنعتی و بازبینی موتور الکتریکی دستگاه، حتما اتصال آن به برق را قطع کنید. اگر قسمتی از کابل برق دچار آسیب شده به علت احتمال تماس آب با کابل و خطر برق گرفتگی،‌ هرگز از دستگاه کارواش را روشن نکرده و از واترجت استفاده نکنید. برای شستشوی سطوح و تجهیزات با استفاده از دستگاه کارواش صنعتی، تنها از مواد شوینده قابل تجزیه و به میزان محدود در دستگاه واترجت استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این مواد، علاوه بر اینکه تاثیری در تمیزی بیشتر سطوح ندارد، به محیط زیست نیز آسیب وارد می کند.

در دفترچه راهنمای دستگاه واترجت صنعتی نکات و مواردی جهت عیب یابی دستگاه کارواش و رفع ایرادات احتمالی دستگاه ذکر شده تا کاربر با توجه به آنها بدون نیاز به مرجعه به تعمیرگاه، مشکل دستگاه را شناسایی و برای رفع آن اقدام نماید.

مطالعه دفترچه راهنما عیب یابی و نگهداری دستگاه کارواش صنعتی

بازدید دوره ای و نگهداری دستگاه کارواش صنعتی

نگهداری کارواش صنعتی و انجام بازدید های دوره ای، امکان استفاده ایمن و پر بازده از دستگاه و افزایش طول عمر آنرا فراهم می آورد و مانع از بروز خطرات و آسیب های احتمالی به دستگاه واترجت صنعتی می شود. این فرایند های مراقبت و نگهداری دستگاه کارواش خانگی به صورت قبل از استفاده، حین کار و بعد از اتمام کار با دستگاه واترجت صورت می پذیرد و میتواند در افزایش عمر دستگاه و جلوگیری از خرابی واترجت تاثیر به سزایی داشته باشد. همچنین در نظر گرفتن برنامه نگهداری هفتگی، ماهانه و بازبینی سالانه از دستگاه نیز در بهبود و حفظ عملکرد دستگاه تاثیر به سزا خواهد داشت. شما با رعایت برخی نکات ساده و در عین حال کاربردی می توانید احتمال خرابی واترجت را تا میزان زیادی کاهش دهید.

نکات نگهداری دستگاه کارواش قبل از کار

مواردی که قبل از استفاده از واترجت صنعتی باید بررسی شوند به شرح زیر می باشد:

  • واشر های واترجت صنعتی را بررسی کنید، شوینده فشار قوی با توجه به جریان داشتن آب با فشار بالای در قطعات، برای جلوگیری از نشتی و کاهش فشار آب در حین کار باید از واشر های سالم برخوردار باشد. در صورت مشاهده خرابی در واشر ها حتما آنها را تعویض کنید.
  • فیلتر ورودی آب را بررسی نمایید، واترجت های صنعتی جهت جلوگیری از ورود ذرات داخل آب به درون سیستم دستگاه دارای فیلتر آب ورودی هستند. این فیلتر در محل اتصال آب ورودی به دستگاه قرار دارد. بررسی فیلتر به این معنی است که در صورت وجود مواد زائد در مسیر جریان آب آنها را برطرف کنید و یا در صورت خراب بودن فیلتر آن را تعویض نمایید.
  • نازل دستگاه کارواش ممکن است دچار خرابی یا مشکل شود از این رو بهتر است قبل از آغاز کار با دستگاه کارواش آن را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
  • از درهم پیچیدن کابل برق دستگاه و گره خوردن آن جلوگیری نمایید، همچنین برای جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی، اتصالی و خرابی دستگاه برای استفاده و نگهداری دستگاه کارواش صنعتی، از تنظیم کننده جریان برق استفاده کنید.
  • بررسی روغن موتور و پمپ واترجت از دیگر نکاتی است که باید پیش از استفاده از دستگاه به آن توجه داشته باشید. در صورت نیاز حتما برای تعویض روغن دستگاه کارواش اقدام نمایید.
  • بخش های مختلف دستگاه کارواش صنعتی مانند شلنگ، تفنگی، لنس، کابل برق و اتصالات دیگر را قبل و بعد از پایان کار با آن بررسی کنید. در صورت آسیب هر بخش حتما آنرا تعمیر و یا قطعه مورد نظر را تعویض نمایید.

تعویض روغن موتور واترجت و نگهداری دستگاه کارواش

نکات نگهداری دستگاه کارواش حین کار

  • توجه به این نکات در حین کار با دستگاه کارواش صنعتی میتواند از خرابی واترجت جلوگیری کند. اصلی ترین نکته مراقبتی حین کار با شوینده فشار قوی، این است که مراقب جریان آب ورودی دستگاه باشید. قطع شدن جریان آب ورودی یا تغییر ناگهانی فشار آن میتواند به موتور دستگاه آسیب بزند. اگر واترجت شما دارای مخزن آب است، از کاهش ناگهانی سطح آب جلوگیری کنید.
  • در خصوص استفاده از واترجت های آب گرم نباید از دماهای بالاتر از اعلام شده در دفترچه راهنمای آن استفاده کنید. آب با دمای بیش از حد بالا می تواند به مهر و موم ها و بخش های دیگر آسیب بزند.
  • جهت جلوگیری از خطر سوختگی سامانه گرم کن دستگاه را لمس نکنید.

نکات نگهداری دستگاه کارواش بعد از اتمام شستشو

در آخر رعایت نکات نگهداری دستگاه و مراقبت های عمومی بعد از استفاده کارواش صنعتی میتواند به افزایش عمر آن کمک کند.

  • یادتان باشد بعد از اتمام کار با دستگاه واترجت آب داخل مخزن دستگاه و شلنگ را خالی کنید. این کار از ایجاد رسوب در قسمت های مختلف شوینده فشار قوی و مسدود شدن آنها جلوگیری میکند.
  • در صورت عدم استفاده از شوینده فشار قوی آب موجود در پمپ را تخلیه کنید.
  • جدا کردن قطعات از یکدیگر میتواند به تخلیه کامل آب از تجهیزات و قسمت های کارواش صنعتی کمک کند. همچنین به شما این امکان را میدهد تا در صورت بروز مشکل در قسمت های جدا شدنی از آن مطلع شده و برای رفع آن اقدام لازم را انجام دهید.
  • پس از پایان کار با دستگاه آب گرم برای نگهداری دستگاه کارواش بهتر است چند دقیقه با آب سرد از آن استفاده نمایید.

انجام دادن این چند نکته ساده و با اهمیت در نگهداری دستگاه کارواش صنعتی یا خانگی، میتواند تا حد زیادی از بروز اشکال در واترجت صنعتی شما جلوگیری کند و از هزینه های تعمیرات آن بکاهد.

عیب یابی و نگهداری دستگاه کارواش صنعتی

اهیمت بازدید های دوره ای در نگهداری دستگاه کارواش صنعتی

دستگاه کارواش با توجه به حساسیت در عملکرد، علاوه بر بازبینی های روزانه که به آن ها اشاره شد، نیازمند نگهداری دوره ای نیز می باشد. این بررسی دوره ای دستگاه واترجت، عملکرد صحیح و بهینه دستگاه را در طولانی مدت تضمین خواهد نمود. باید توجه داشته باشید که در این بررسی ها ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر برخی قطعات نیاز باشد. انجام این بررسی ها در نگهداری دستگاه کارواش صنعتی یا خانگی، از نیاز دستگاه به تعمیرات اساسی و پر هزینه پیشگیری خواهد کرد و از بروز آسیب در بخش های حساس دستگاه به ویژه موتور و پمپ دستگاه جلوگیری خواهد نمود.

این بازدید های دوره ای و بررسی های ذکر شده، احتمال خرابی دستگاه را کاهش داده و در صورت بروز مشکل، عیب یابی دستگاه کارواش صنعتی را سهولت میبخشد.

بازدید ماهیانه

در صورت لزوم هر ماه یکبار، فیلتر و نازل ها را تمیز کنید. در صورت کاهش کارایی آنها یا اثربخش نبودن، فیلتر و یا نازل معیوب و گرفته را تعویض کنید. به طور منظم سطح روغن پمپ واترجت صنعتی را ماهیانه بررسی نمایید و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام نمایید.

بررسی سه ماهه

برای حفظ کارایی دستگاه بهتر است هر سه ماه یکبار مدار هیدرولیک، سطح روغن پمپ، اتصالات پمپ، فیلتر ها و نازل دستگاه توسط یک متخصص فنی بررسی شود. در این بررسی ممکن است دستگاه نیاز به هیچگونه تعویض یا تعمیر قطعه نداشته باشد، اما برای حفظ سلامت دستگاه و نگهداری دستگاه کارواش باید به این بررسی اهمیت دهید.

بررسی ۶ ماه یکبار

هر ۶ ماه یکبار یا بعد از ۵۰۰ ساعت استفاده از دستگاه واترجت صنعتی شیر تخلیه و دریچه های مکش را بررسی و روغن و فیلتر را تعویض نمایید. در صورت گرفتگی یا خرابی نازل، آن را تعویض کنید.

عیب یابی و نگهداری دستگاه کارواش صنعتی

در برخی موارد کاربر با مواجه شدن با برخی مشکلات میتواند مشکل ایجاد شده در دستگاه واترجت را عیب یابی و آن را برطرف نماید. آشنایی با شیوه های عیب یابی و نگهداری دستگاه کارواش صنعتی یا خانگی، از صرف هزینه و اتلاف زمان جلوگیری می نماید. در ادامه برخی مشکلات که ممکن است برای دستگاه کارواش پیش بیاید را به همراه روش های برطرف سازی آن بررسی و در جدول عیب یابی دستگاه وارتجت یا کارواش صنعتی ذکر کرده ایم.

مشکل دلیل احتمالی راه حل
نرسیدن فشار پمپ به حداکثر میزان آن هوا کشیدن پمپ آب بند ورودی را چک کنید یا گرفتگی مسیر ورودی را برطرف نمایید.
فرسوده شدن سوپاپ ها سوپاپ ها را تعویض کنید.
فرسوده شدن پکینگ ها پکینگ ها را تعویض کنید.
فرسوده شدن شیر فشار شکن شیر فشار شکن را تعویض کنید.
فرسوده شدن نازل نازل را تعویض کنید.
متناوب بودن فشار فرسوده شدن اتصالات ورودی اتصالات را تعویض کنید.
گرفتگی سوپاپ ها سوپاپ ها را تمیز یا در صورت لزوم تعویض نمایید.
هوا کشیدن پمپ ورودی را آب بند کنید.
فرسوده شدن پکینگ ها پکینگ ها را تعویض کنید.
لرزش لوله های ورودی گرفتگی سوپاپ ها سوپاپ ها را تمیز یا در صورت لزوم تعویض نمایید.
فرسوده شدن شیر فشار شکن شیر فشار شکن را تعویض کنید.
هوا کشیدن پمپ ورودی را آب بند کنید.
سر و صدای پمپ هنگام کار کردن شکسته شدن سوپاپ ها سوپاپ ها را تعویض کنید.
هوا کشیدن پمپ ورودی را آب بند کنید.
گرفتگی سوپاپ ها سوپاپ ها را تمیز یا در صورت لزوم تعویض نمایید.
فرسوده شدن بلبرینگ بلبرینگ را تعویض کنید.
داغ کردن پمپ بالا بودن دمای مایع ورودی دمای مایع را کم کنید.
کار کردن پمپ با فشار بالا فشار را کاهش دهید.
ایراد پیدا کردن کوپلینگ پمپ کوپلینگ را درست کنید.
آب و روغن قاطی کردن پمپ فرسوده شدن پیستون ها پیستون ها را تعویض کنید.
بالا بودن رطوبت هوا روغن را دو برابر زودتر تعویض کنید.
فرسوده شدن پکینگ ها پکینگ ها را تعویض کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نگهداری دستگاه کارواش و یا تماس با کارشناسان خدمات پس از فروش و راهنماییی برای تعمیرات دستگاه میتوانید با شماره تلفن ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

۶ دیدگاه

  1. سلام
    گرفتگی نازل رو چجوری رفع کنم؟ و اینکه چیکار کنم گرفتگی تو نازل پیش نیاد؟ چون خیلی زود به زود میگیره نازل دستگاهم و سخت هم برطرف میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا