مقالات آموزشی

اهمیت لوله خرطومی جاروبرقی صنعتی

لوله خرطومی مکنده صنعتی یکی از مهم ترین اجزای دستگاه به شمار می آید و در همه رده های جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی نقشی اساسی در بازده فرآیند مکش ایفا می کند. در دستگاه های مکنده فشار هوا خلأ به وجود می آورد که این خلأ سبب مکش مواد به درون لوله خرطومی می شود. در انواع گوناگون مکنده های صنعتی لوله خرطومی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به نوع موادی که باید جمع آوری شوند، در اقسام مختلف تولید گردیده اند. در ادامه به توضیح نحوه عملکرد دستگاه و هم چنین طبقه بندی لوله های خرطومی می پردازیم.

 

خلأ در جاروبرقی صنعتی چیست؟

مشخصات لوله خرطومی جاروبرقی صنعتی
مفهوم خلا در جاروبرقی صنعتی

دستگاه های مکنده صنعتی و مکنده مداوم کار بر مبنای قدرت مکش آن ها طبقه بندی می شوند؛ به این معنا که درصد خلأ ایجاد شده و میزان فشار منفی که مکنده قادر است بدون آسیب تحمل کند تعیین کننده قدرت مکش دستگاه می باشند. فشار به وجود آمده در مکنده به اندازه پمپ آن بستگی دارد و هنگامی که می گوییم خرطومی خلأ بالا را تحمل می کند یعنی می تواند در برابر فشار منفی زیاد مقاومت کند و میزان فشار نیز به اندازه پمپ دستگاه وابسته است. در مورد دستگاه های جاروبرقی تجاری می توان این گونه اظهار نمود که جاروهایی با حجم بالا و فشار کم هستند و این یعنی جاروبرقی های تجاری حجم بالایی از جریان هوا با قدرتی متوسط تولید می کنند که در چنین شرایطی امکان استفاده از خرطومی های High vacuum فراهم می گردد. حفاظت از لوله خرطومی مکنده صنعتی به منظور عملکرد بهینه آن از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد و وجود سوراخ یا زدگی در خرطومی خلأ درون آن را از بین می برد.

 

اندازه خرطومی

آشنایی با خرطومی جاروبرقی صنعتی
اندازه خرطومی جاروبرقی صنعتی

قطر لوله خرطومی جاروبرقی صنعتی یا مکنده ضدانفجار یکی از عوامل تأثیر گذار بر عملکرد جاروبرقی صنعتی است. اگر دستگاه دارای موتور بزرگ باشد، نصب یک خرطومی با قطر کم سبب افزایش دمای بیش از اندازه دستگاه می شود زیرا که خرطومی نمی تواند هوای لازم برای خنک کردن موتور را تأمین کند. خرطومی هایی که قطر بزرگ تری دارند علاوه بر این که حجم بالاتری از مواد را جمع آوری می کند مقدار بیشتری هوای خنک کننده را به موتور انتقال می دهد. از طرف دیگر اگر برای یک جارو برقی کوچک خرطومی خیلی بزرگ به کار رود، فشار منفی درون خرطومی کافی نبوده که در نتیجه آن قدرت مکش دستگاه کاهش می یابد و عملکرد دستگاه تضعیف می شود. بنابراین لازم است میان قدرت موتور مکنده و قطر لوله خرطومی تناسب برقرار باشد. به طور کلی استفاده از یک خرطومی بزرگ تر که حجم بیشتری از هوا را انتقال می دهد نسبت به استفاده از خرطومی کوچک ضرر کمتری دارد؛ خرطومی کوچک موجب داغ شدن موتور شده و به مکنده صنعتی آسیب جدی می رساند که سبب بر جای گذاشتن هزینه های بسیار زیاد برای تعمیر دستگاه و یا تعویض کامل آن خواهد شد. خرطومی بزرگ تر افت قدرت مکش به همراه دارد. پارامتر دیگری که بر کارکرد مکنده صنعتی تأثیر دارد، طول لوله خرطومی است و با افزایش طول آن افت فشار بیشتر می شود. بنابراین جهت جلوگیری از کاهش بازدهی دستگاه می بایست خرطومی با طول استاندارد انتخاب گردد.

 

نشتی و تراکم پذیری مواد در خرطومی

نشتی مواد از خرطومی جاروبرقی صنعتی
نشتی و تراکم پذیری مواد در جاروبرقی صنعتی

تراکم پذیری آب و گاز با یکدیگر تفاوت داشته به صورتی که آب تراکم ناپذیر و هوا و گاز تراکم پذیر است. هنگامی که به دلیل بروز اتفاق خرطومی نشتی پیدا کند تفاوت تراکم پذیری مایع و گاز مشخص می شود. آب نسبت به هوا سنگین تر بوده و قابلیت تراکم پذیری ندارد و زمانی که خرطومی انتقال دهنده آب سوراخ داشته باشد، فشار درون لوله خرطومی به سرعت افت می کند. اگر خرطومی حامل گاز دچار نشتی شود، هوا انبساط یافته تا فضای اضافی را پر کند که فشار درون لوله نیز حفظ می شود. با توجه به این توصیفات، تشخیص محل نشتی در خرطومی های حامل مایعات آسان تر است و با سهولت می توان قسمتی که مایع از آن بیرون می آید، مشاهده نمود. یافتن محل نشتی خرطومی های حامل گاز بسیار سخت تز است و باید صدای نشتی تشخیص داده شود و حتی این امکان وجود دارد تا زمانی که بوی گاز پراکنده نشود، وجود نشتی مشخص نگردد. بروز نشتی در هنگام جمع آوری مواد مایع و یا جامد با استفاده از جارو برقی صنعتی برای کارکنان خطرناک بوده و ایمنی محیط کاری را با خطر مواجه می کند.

 

جنس لوله خرطومی جاروبرقی صنعتی

خرطومی جاروبرقی صنعتی
جنس لوله خرطومی جاروبرقی صنعتی

خرطومی های دستگاه های جاروبرقی صنعتی در انواع مختلفی ساخته شده اند که در صنایع گوناگون به منظور انجام انواع عملیات مورد استفاده قرار می گیرد. خرطومی جاروهای خانگی به طور معمول از جنس مواد پلی اتیلنی ساخته شده اند که سبک و انعطاف پذیر هستند و امکان دسترسی برای نظافت نقاط زاویه دار و زیر اثاثیه را فراهم می کنند. اغلب خرطومی ها ساختاری دارند که بتوانند هر دو مواد جامد و مایع را مکش کنند و جهت به کارگیری در محیط های صنعتی مناسب می باشند. خرطومی نصب شده بر روی جاروبرقی صنعتی غالباً دارای مواد رسانا است تا از انباشته شدن بارهای الکترواستاتیک و در نتیجه بروز جرقه جلوگیری شود. رده های سنگین مکنده های صنعتی به خرطومی مجهز گردیده اند که دارای قابلیت مکش و جمع آوری مواد ساینده می باشد.

 

 

**برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با تجهیزات جاروبرقی صنعتی لطفا با شماره ۸۷۱۸۴-۰۲۱ در تماس باشید.**

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا