مقالات آموزشی

راهنمای انتخاب دستگاه مکنده صنعتی مناسب

دستگاه مکنده صنعتی به عنوان یک تجهیز نظافتی پرقدرت شناخته می شود که قادر است حتی بزرگترین و سخت ترین نیازهای نظافتی یک مرکز را برآورده سازد. صرف نظر از این که ماده سبک یا سنگین، قابل احتراق، خشک یا مایع، پودری و شیمیایی باشد همواره می توان یک مکنده صنعتی مناسب به منظور جمع آوری آنها یافت. اما باتوجه به اینکه تنوع این دستگاه نظافت صنعتی بسیار زیاد است شاید در نگاه اول انتخاب مدل مناسب کمی دشوار به نظر آید. از این رو در ادامه راهنمای انتخاب جاروبرقی صنعتی مناسب ارائه می گردد.

خرید مکنده صنعتی مناسب

خرید مکنده صنعتی مناسب
خرید مکنده صنعتی مناسب

همانطور که گفته شد تنوع دستگاه های نظافت صنعتی از جمله جارو برقی صنعتی بسیار زیاد است اما چه چیزی باعث این تنوع می شود؟ اساس عملکرد تمامی این دستگاه ها ایجاد خلا در مخزن به وسیله یک پمپ مکش  و سپس مکش هوا به همراه آلودگی ها است. این آلودگی ها پس از عبور از فیلتر به داخل مخزن هدایت می شوند. در این میان نوع پمپ و موتور، سیستم فیلتراسیون، حجم مخزن، قدرت و سرعت مکش همگی از پارامترهای متغیر هستند که به هنگام خرید مکنده صنعتی مناسب باید مدنظر گرفت.

– هدف استفاده از مکنده چیست؟

هدف از استفاده از مکنده چیست؟
هدف از استفاده از مکنده چیست؟

هنگامی که ویژگی ها و مشخصات دستگاه با کاربرد آن مطابقت داشته باشد، بهترین عملکرد و بیشترین رضایت مندی حاصل می گردد. از کوچکترین دانه پودر گرفته تا بزرگترین قطعه های تحت نظافت و همه جزئیات برای انتخاب دستگاه مکنده صنعتی مناسب مهم هستند، بنابراین هرچه اطلاعات بیشتری در مورد کاربرد داشت، تصمیم گیری آسان تر می شود. اولین سوالی که باید پاسخی کامل برای آن یافت این است که: چه نوع ماده ای باید جمع آوری شود؟ ذرات موجود در محیط چقدر کوچک هستند؟ آیا آنها قابل اشتعال می باشند؟ دانستن این اطلاعات علاوه بر کمک به انتخاب مدل مناسب دستگاه می تواند از بروز آسیب های عمده کار و خطرات ناشی از آن جلوگیری کند. هنگام جمع آوری مواد قابل احتراق مانند پودرهای ریز، تراشه های رنگی خطرناک یا سایر مواد قابل اشتعال موجود در یک محیط، لازم است از یک دستگاه مکنده صنعتی دارای گواهی ATEX استفاده شود. آهن قراضه، تراشه های فلزی، گرد و خاک، پودر رنگ، مواد پودری، ذرات تولیدی در صنایع غذایی، خاک اره… همگی از جمله برخی از معمول ترین الودگی های هستند که توسط دستگاه مکنده صنعتی جمع آوری می شوند.

– سیستم فیلتراسیون مناسب

سیستم فیلتراسیون مناسب 
سیستم فیلتراسیون مناسب

یکی از متداول ترین سوالات به هنگام خرید مکنده صنعتی مناسب نوع فیلتر است. برای مثال فیلتر HEPA که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد با کارایی بالا قادر است حداقل ۹۹.۹۷٪ در حذف ذرات با قطر حداقل ۰.۳ میکرومتر کارآمد باشد. این مقدار بسیار کوچکتر از یک دانه قهوه یا فلفل قرمز و حتی یک نقطه کوچک است که تقریبا ۶۱۵ میکرومتر می باشد. فیلترهای HEPA برای جذب مواد میکروسکوپی در دستگاه مکنده صنعتی ایجاد شده اند. گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا می توانند خطرناک ایمنی به همراه داشته باشند یا سلامتی افراد در محیط را تهدید نمایند. از این رو متناسب با صنعت، دستورالعمل های دقیق نگهداری و تعمیراتی برای نظافت صحیح تأسیسات محیط ارائه می شود که براساس آنها باید به جمع آوری آلاینده ها اقدام نمود.

– قدرت مکنده

سیستم فیلتراسیون مناسب 
سیستم فیلتراسیون مناسب

در خرید جاروبرقی صنعتی این تصور نادرست وجود دارد که قدرت دستگاه تنها وابسته به میزان خلا ایجاد شده در مخزن و در نتیجه توان( برحسب وات-کیلو وات) دستگاه است. اما چندین عامل دیگر وجود دارد که نشان دهنده قدرت یک دستگاه مکنده در جمع آوری آلودگی ها می باشند. اگر برنامه نظافت جمع آوری مواد خشک نیاز است، جریان هوای خلا یا همان سرعت مکش یکی از مهمترین جزئیاتی است که باید هنگام بررسی توانایی یک جارو برقی در نظر گرفت. سرعت جریان هوا براساس پارامترهای مختلفی اندازه گیری می شود. فوت مکعب در دقیقه(CFM) و مترمکعب بر ساعت از جمله این پارامترها می باشند. هرچه این پارامتر بیشتر باشد با جریان هوا حجم بیشتر از آلودگی ها، ذرات ریز و مواد پودری را می توان جمع آوری نمود.

– حداکثر ظرفیت دستگاه

منظور از حداکثر ظرفیت 
منظور از حداکثر ظرفیت

نکته بسیار مهم دیگری که باید هنگام خرید دستگاه مکنده صنعتی مدنظر گرفت، ظرفیت مخزن است. برخلاف جاروبرقی های خانگی که مواد جمع آوری شده را در داخل کیسه و یا پاکت ذخیره می کنند و نیاز به تعویض مکرر دارند، جاروبرقی های صنعتی برای ساده سازی این فرایند، در مخازن با حجم و ظرفیت بیشتر طراحی شده اند. مخازن بزرگتر با فراهم آوردن امکان تخلیه در دفعات کمتر سرعت نظافت صنعتی انجام شده را افزایش می دهد.

– استفاده از دستگاه به صورت متناوب یا ناپیوسته

مکنده دائم کار
مکنده دائم کار

اگر استفاده از دستگاه مکنده صنعتی به طور متناوب باشد، به عنوان مثال در پایان هر روز برای نظافت تاسیسات، و یا به طور کل بیش از ۱ ساعت استفاده به طور پیوسته در طول روز، محیط نیازمند تجهیز به یک دستگاه دائم کار است. این دستگاه ها با موتورهای توربینی ارائه می گردند تا دستگاه برای نظافت صنعتی پیوسته آماده باشد. در غیر این صورت می توان از دستگاه های جارو برقی نیمه صنعتی و جاروبرقی سه موتوره با موتور های کلکتوری استفاده نمود.

– ویژگی های محیط و قطعات جانبی

ویژگی های محیط و قطعات جانبی
ویژگی های محیط و قطعات جانبی

شاید یکی از عواملی که باید پیش از پرداختن به ویژگی های جاروبرقی صنعتی درنظر گرفت ویژگی های محیط است. فضای تاسیسات برای جابه جایی دستگاه، حداکثر ولتاژ قابل به کارگیری در محیط، امکان نگه داری از دستگاه در انبار و تمام ویژگی های محیطی می تواند حائز اهمیت باشد. استفاده از قطعات جانبی نظیر انواع برس و سری های مخصوص به منظور افزایش کارایی و سرعت بخشیدن به نظافت از جمله موارد مهمی است که نباید از قلم بیفتد. شیلنگ ها و لوازم جانبی مناسب با اطمینان از نظافت تمام مناطق صعب العبور بیشترین بهره را ارائه می دهند. به عنوان مثال نظافت یک نانوایی نیاز به لوازمی دارد که در برابر گرما مقاومت کنند، مانند شلنگ های با درجه حرارت بالا که ذوب نمی شوند و نمی شکنند و لوله های مکش بلند که به پشت کوره های گرم نیز دسترسی خواهند داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا