مقالات آموزشی

پمپ مکنده چیست و انواع آن کدام است؟

مکنده‌ها، دستگاه‌های نظافت صنعتی هستند که جهت جمع‌آوری و انتقال مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها در محیط‌های مختلف صنعتی و تجاری بکار رفته و در گروه دستگاه‌های نظافتی ضروری در بسیاری از صنایع به شمار می‌آیند. پمپ مکش از اصلی‌ترین بخش‌های یک جاروبرقی صنعتی است که عملیات نظافت را امکان پذیر می‌کند. از یک پمپ مکش جهت تخلیه هوای مخزن و مکش مواد به داخل استفاده می‌شود. پمپ‌های مکش در مدل‌های متنوعی تولید شده‌اند که تفاوت آن‌ها در ساختار و نحوه ایجاد خلا است. در محیط‌هایی که با حجم بالایی از مواد یا ضایعات روبرو هستند، ممکن است ظرفیت مخزن مکنده‌های مورد استفاده کافی نباشد. همچنین در بعضی از محیط‌ها نیاز است تا ذرات ریز و درشت از هم جدا شوند. برای حل این مشکلات، می‌توان مکنده‌های صنعتی را به یک مخزن رابط مجهز کرد. در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که پمپ مکنده چیست و انواع آن کدام است و ضمن آن مخازن و رابط‌های آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. شرکت ابراهیم تولید کننده انواع تجهیزات نظافت صنعتی شما را در انتخاب بهترین محصول یاری می‌کند.

پمپ دستگاه جاروبرقی صنعتی

قسمت های اصلی مکنده صنعتی

یک جاروبرقی صنعتی از سه بخش اصلی موتور، فیلتر و پمپ تشکیل شده اند. عملکرد صحیح هر یک از این بخش ها لارم است تا یک عملیات نظافت صنعتی دقیق انجام شود.

– فیلتر

به منظور به دام انداختن ذرات مکش شده و جلوگیری از بازگشت مجدد آنها به محیط در تمامی دستگاه های جارو برقی از فیلتر استفاده می شود. متناسب با قطر  ذرات می توان از انواع مختلفی از فیلترها استفاده نمود. در دستگاه های جاروبرقی صنعتی از فیلتر های طبقه بندی شده از نوع کارتریجی و ستاره ای استفاده می شود که می توانند ذرات از قطر ۳ تا ۰.۳ میکرون را به دام انندازند.

– موتور

موتور یک مکنده صنعتی در انواع توربینی و کلکتوری طراحی شده است. در انواع کلکتوری امکان استفاده پیوسته از دستگاه وجود ندارد ولی در جاروبرقی های با موتور توربینی به دلیل ایجاد نیرو از طریق القای مغناطیسی می توان از دستگاه به طور پیوسته استفاده نمود.

– پمپ

به منظور ایجاد خلا در مخزن و خارج کردن هوای داخل آن از یک پمپ مکش استفاده می شود. با ایجاد خلا در مخزن فشار هوای داخل مخزن از فشار هوای محیط اطراف دستگاه، کم تر شده و به این ترتیب مکش انجام می پذیرد. اما پمپ مکنده صنعتی می تواند متناسب با نوع دستگاه از انواع مختلفی باشد که در ادامه به بررسی بیشتر انواع پمپ مکش به کار گرفته در مکنده ها اشاره می شود. هرچه پمپ مکش در ایجاد خلا بهتر عمل نماید، مکش مواد با قدرت بیشتری انجام می شود.

انواع پمپ مکش

پمپ سانتریفیوژال، ساید چنل، بلید، لوب و ونتوری از پر کاربرد ترین پمپ های مورد استفاده در مکنده صنعتی می باشند که با توجه به ویژگی های منحصر به فرد کاربردهای ویژه ای دارند. در ادامه به طور جداگانه هر یک از این نوع پمپ ها را معرفی می نماییم.

– پمپ سانتریفیوژال

دسته اول از پمپ های مکش، پمپ سانتریفیوژال می باشد. این پمپ ها از یک پوسته حلزونی، یک محور دوار و پره هایی تشکیل شده است. این پمپ ها بوسیله شفت و بطور مستقیم به موتور متصل شده و عملکرد آن ها براساس نیروی گریز از مرکز می باشد. با چرخش پمپ، هوای بخش مرکزی آن به دلیل نیروی گریز از مرکز به اطراف فرستاده می شود. نتیجه این امر، ایجاد یک خلا نسبی در مرکز پمپ می باشد. بنابراین هوای مخزن به بیرون فرستاده شده و مواد به داخل آن مکش می گردند. پمپ سانتریفیوژال دارای قیمت مناسبی بوده و در ساختار جاروبرقی های خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. ایجاد خلا ۲۵ درصد و بهر مندی از بیشینه سرعت مکش حدودا ۲۰۰ متر مکعب در ساعت از جمله ویژگی های این نوع پمپ به حساب می آید. در بسیاری از جاروبرقی ها، جهت افزایش میزان سرعت مکش، دو یا چند پمپ مکش سانتریفیوژال را به صورت موازی در کنار هم قرار می دهند. در اینصورت، قدرت مکش نهایی برابر با قدرت مکش یک پمپ و سرعت مکش مساوی با ضرب تعداد پمپ ها در سرعت مکش یک پمپ می باشد. دوام بالا، هزینه تعمیر و نگه داری کم در کنار امکان تامین فشار کاری بالا در ازای دریافت انرژی الکتریکی پایین از مزایای استفاده از این نوع پمپ مکنده می باشد.

– پمپ ساید چنل

در پمپ مکش ساید چنل، ابتدا هوا از طرف کانال بیرونی به درون پمپ می آید. این هوا، توسط پره ها به حرکت در آمده و به سمت لبه خروجی هدایت می شوند. در این نقطه هوا اجازه عبور نداشته و تنها پره ها می توانند از آن عبور نمایند. نتیجه این امر، خارج شدن هوا از کانال خروجی و ایجاد خلا درون مخزن می باشد. هرچه طراحی این پمپ دقیق تر باشد توانایی آن در ایجاد خلا افزایش می یابد. مثلا تماس بیشتر لبه خروجی با پره ها، موجب بازگشت هوای کم تر به داخل پمپ و در نتیجه خلا بهتر می شود. پمپ های ساید چنل با سطح صدای پایین و ایجاد خلا ۳۰ تا ۶۰ درصد، برای استفاده در ساختار جاروبرقی صنعتی مناسب به نظر می آیند. تنوع در جنس پره ها، امکان به کارگیری در صنایع مختلف و قیمت کم در مقایسه با سایر پمپ ها از دیگر ویژگی های این نوع پمپ مکش می باشد.

انواع پمپ مکش

– پمپ لوب

پمپ جابجایی مثبت لوب، یکی از انواع پمپ هاست که در رده پر قدرت های این تجهیزات قرار می گیرد. در این پمپ مکش، حداقل دو لوب طراحی شده که روی دو محور جداگانه حرکت می نمایند. با چرخش دو لوب در خلاف جهت یکدیگر و به صورت مماس با هم، هوای ورودی به دام می افتد و به سمت بیرون پمپ حرکت داده می شود. پمپ لوب، سرعت و قدرت مکش بالایی را فراهم آورده و عملکرد بی صدایی دارد. این پمپ ها توانایی ایجاد ۷۰ تا ۸۰ درصد خلا را داشته و از قدرت مکشی ۷ تا ۸ هزار میلی متر آب برخوردار است. پمپ های با لوب دو پره سرعت بیشتری دارند، در حالیکه پمپ های با لوب ۳ پره، دارای قدرت مکش بیشتری هستند. در این پمپ ها هیچ گونه تماسی بین دو فلز برقرار نشده و امکان مکش مواد جامد نیز  وجود دارند.

– پمپ بلید

پمپ های وکیوم بلید از دو دیسک پروانه ای غیر هم مرکز تشکیل شده اند. دیسک کوچکتر دارای پره بوده و درون دیسک ثابت حرکت می نماید. با چرخش دیسک، پره ها باز شده و با لبه دیسک بیرونی تماس پیدا می کند. این چرخش، موجب حرکت هوای ورودی به پمپ می شود. با مماس شدن پره ها با دیسک بیرونی، هوا محبوس شده و به بیرون از پمپ رانده می شود. پمپ های بلید با توانایی ایجاد ۸۰ تا ۹۰ درصد خلا، مناسب را داشته و قدرت مکشی از ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ متر آب را دار می باشند. هر چه سطح تماس دو دیسک با یکدیگر بیشتر باشد قدرت مکش پمپ افزایش می یابد.

– پمپ ونتوری

در ساختار پمپ مکش ونتوری، کانالی برای عبور هوا تعبیه شده که در مسیر خود دارای یک انشعاب است. هوای فشرده از داخل کانال ونتوری عبور نموده و از سمت دیگر خارج می شود. نتیجه این امر، ایجاد خلا در انشعاب ایجاد شده بین مسیر حرکت هوا می باشد. بنابراین هوا از داخل مخزن به بیرون مکش می شود. پمپ های ونتوری، نیازی به موتور نداشته در نتیجه برای به کارگیری دز دستگاه های جاربرقی صنعتی ضدانفجار که در آنها امکان استفاده از موتور الکتریکی وجود ندارد انتخاب مناسبی می باشد.

دستگاه‌های مکنده صنعتی رده‌ای از جاروهای صنعتی هستند که برای یک صنعت خاص و یا یک کاربرد خاص طراحی و تولید شده و به طور تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خلا ایجاد شده توسط پمپ موجب مکش مواد به داخل مخزن دستگاه می‌شود. ساختار مکنده‌های صنعتی و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها همچون موتورها، پمپ ها و فیلترها به منظور انطباق با فعالیت‌های صنعتی، تأمین نیاز صنایع و ماهیت مواد مکش شده دستخوش تغییراتی شده است. از جمله این تغییرات تجهیز و استفاده از مخازن رابط برای افزایش حجم مواد مکش شده و ظرفیت مکنده است. در این مقاله به این مساله پرداختیم که پمپ مکنده چیست و انواع آن کدام است. امیدواریم این راهنمایی مفید واقع شده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا