مقالات آموزشی

جرم گیر صنعتی چیست ؟

محیط‌های صنعتی مانند کارگاه‌ها و کارخانجات و همچین مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها و یا حمل نقل ریلی که دائما در معرض استفاده عمومی قرار دارند نیازمند مراقبت و نظافت مناسب تجهیزات بکار رفته‌ است. به همین دلیل استفاده از جرم گیر صنعتی و تمیزکاری موثر محیط و ابزار آلات به افزایش بهره‌وری، طول عمر تجهیزات، کاهش زمان خرابی و سلامت کارکنان و تکنسین‌ها منجر شده و از توقف فعالیت و تولید جلوگیری می‌کند. شرکت ابراهیم با سابقه‌ای طولانی در زمینه تولید و فروش انواع تجهیزات نظافت صنعتی، جرم گیر و چربی‌زدا، کمک موثری به مشتریان در خرید تجهیزات نظافت صنعتی مناسب خواهد کرد.

تفاوت در انواع جرم گیر صنعتی چیست؟

برای آشنائی بیشتر با انواع و موارد کاربرد جرم گیر صنعتی، ابتدا لازم است بدانیم جرم گیر صنعتی چیست و چه تفاوتی با گند‌زدایی دارد. اغلب افراد تصور می‌کنند که تمیز کردن محیط با شوینده‌های صابونی به همراه آب برای پاک کردن محیط‌ از جِرم‌های مختلف کافی است اما در حقیقت با این کار لایه سطحی آلودگی‌ها از بین رفته و جرم‌های آلوده کننده و بیماری‌زا و یا مخرب دستگاه‌ها و محیط همچنان باقی می‌مانند. به همین دلیل لازم است با نحوه کار جرم گیر و چربی‌زدای قوی صنعتی مناسب آشنا شویم. این‌ها محصولاتی هستند که برای تمیز کردن گریس و سایر مواد نفتی نامحلول در آب استفاده می‌شوند و آلودگی‌های روغنی را از سطوح مختلف سنگی و فلزی مانند ماشین‌آلات پاک کرده و مواد چسبنده را برطرف می‌کنند.

چربی زدای صنعتی چیست

رقیق کننده‌ها

تینرها که از مشتقات مواد نفتی به شمار می‌آیند هیدروکربن‌های باقی مانده از تقطیرهای نفتی فرآیند پالایش است و از آن به عنوان حلال رقیق کننده برای تمیز کردن در صنایع مختلف استفاده می‌شود و عموما بخاطر خاصیت پاک‌کنندگی در رقیق‌سازی رنگ‌های روغنی و چرب کاربرد دارد.

پاک کننده‌های حلال

پاک کننده‌های مبتنی بر حلال مایعاتی هستند که برای تمیز کردن آلاینده‌ها استفاده می‌شوند. گاهی یک حلال منحصر به فرد یا ترکیبی از حلال‌ها و یا سایر ترکیبات برای به حداکثر رساندن پارامترهای عملکرد پاک‌کنندگی استفاده می‌شود. ممکن است بسیاری از کاربران تینرها را به پاک کننده‌های حلال ترجیح دهند، اما این انتخاب شاید نتایج مطلوبی در پی نداشته باشد زیرا پاک کننده‌های حلال معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شود که در آن سطح مورد نظر شما نباید در معرض آب قرار بگیرد. در مواردی که سطوح مورد نیاز به تمیزکننده با اب سازگار است، توصیه می‌کنیم که از پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب استفاده شود. اگرچه از آب در از بین بردن آلودگی‌های متعارف به تنهایی نیز استفاده می‌شود، می‌توان آن را با بسیاری از حلال‌ها و شوینده‌ها، اصلاح‌کننده‌های pH و انواع ترکیبات دیگر تقویت کرد. پاک کننده‌های مبتنی بر آب نه تنها با حل کردن آلاینده‌ها آلودگی‌ها را حذف می‌کنند، بلکه گاهی اوقات با آلاینده‌ها واکنش شیمیایی داده و آن‌ها را به راحتی در آب حل می‌کنند و سطح تمیزی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

انواع پاک کننده‌های مبتنی بر آب

بر اساس کاربردهای درجه حرارت و مقادیر مختلف pH، پاک کننده‌های مبتنی بر آب معمولاً به صورت زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • پاک کننده‌های قلیایی
  • پاک کننده‌های اسیدی
  • پاک کننده‌های خنثی

پاک کننده‌های قلیایی

مواد تمیز کننده قلیایی عمدتاً برای حذف رسوبات آلی مانند کثیفی، روغن و گریس استفاده می‌شوند. زیرا این مواد با خنثی کردن خاک‌های آلی و اسیدی، چربی‌ها و روغن‌ها را صابونی و برطرف می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود که برای تمیز کردن موثر خاک‌های آلی، روغن و گریس از آن‌ها استفاده کنید.

پاک کننده‌های اسیدی

مواد پاک کننده اسیدی عمدتاً برای حذف رسوبات معدنی مانند جوش و پوسته‌های لیزر و سایر اکسیدها مانند زنگ استفاده می‌شوند. مواد فعال معمولاً اسیدهای معدنی قوی بوده . اغلب، سورفکتانت‌ها و بازدارنده‌های خوردگی به اسید اضافه می‌شوند، زیرا اسید در خنثی کردن قلیاها کاربرد دارد.

پاک کننده‌های خنثی

پاک کننده خنثی یک پاک کننده جهانی موثر است که می‌تواند برای تمیز کردن تمام سطوح ایمن در برابر آب استفاده شود. pH این محصول خنثی است که آن را برای تمیز کردن سطوح صیقلی مناسب می‌کند و می‌توان در بطری‌های اسپری نگهداری کرد.

چربی زدا صنعتی چیست

هنگام خرید چربی زدا باید به چه مواردی دقت کنیم؟

لازم است هنگام خرید بدانیم که نکات مهم در انتخاب یک چربی زدا چیست و چه مواردی را باید در زمان استفاده از آن در نظافت تجهیزات صنعتی رعایت کنیم. دانستن این موارد در هنگام خرید به افراد کمک می‌کند تا افزون بر اینکه نظافت بهتری را تجربه می‌کنند آسیبی نیز به کاربر وارد نشود.

قابلیت اشتعال

بسیاری از چربی زداها اغلب حاوی الکل هستند و به همین دلیل قابلیت اشتعال بالایی دارند. این نوع پاک کننده‌ها قیمت نسبتا ارزانی دارند اما اگر در محیط با تهویه نامطلوب استفاده شوند یا در معرض دمای بالا قرار بگیرند ممکن است مشتعل شده و باعث بروز حادثه شوند. اما انواع دیگری از چربی زداها وجود دارند که حاوی حلال‌هایی مانند پرکلرواتیلن یا تری کلرواتیلن هستند. این مدل چربی زدا نقطه اشتعال بالاتری دارند و احتمال ایجاد احتراقشان در محیط اتاق بسیار کمتر است.

مقاومت دی الکتریک

اگر قصد دارید تا از چربی زدا بر روی تجهیزات الکتریکی هنگامی که دستگاه روشن است استفاده کنید باید دنبال خرید یک چربی زدا با مقاومت دی الکتریک بالا باشید. به زبان ساده می‌توان گفت مقاومت دی الکتریک حداکثر میدان الکتریکی است که ماده می‌تواند قبل از شکسته شدن خواص عایق آن تحمل کند. اگر مقاومت دی الکتریک زیاد باشد هنگام کار جریان الکتریسیته را از خود عبور می‌دهد و باعث ایجاد اتصال کوتاه شده و به مدار دستگاه آسیب می‌رساند.

سازگاری با قطعات پلاستیکی

معمولا در طراحی دستگاه‌های صنعتی از قطعات پلاستیکی مثل واشر استفاده می‌شود. به همین دلیل در صورتی که چربی زدا با پلاستیک سازگاری نداشته باشد به این قطعات آسیب وارد خواهد کرد.

میزان سمی بودن

مواد شوینده صنعتی شامل موادی مثل پروپیل بروماید(NPB)، تری کلرواتیلن (TCE) و پرکلرواتیلن (Perc) مواد شیمیایی بسیار سمی‌ای هستند که معمولاً در چربی‌گیرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار مزایایی مثل نقطه اشتعال بالا، استفاده از این نوع مواد در بلند مدت می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و یا حتی سرطان شود. به همین دلیل باید در انتخاب آن‌ها احتیاط کرد.

ملاحظات زیست محیطی

بسیاری از ترکیب‌های آلی فرار سریعا به بخار تبدیل و وارد جو شده و از عوامل افزایش گرمایش جهانی بحساب می‌آیند. ورود یا نفوذ آن‌ها به سطح زمین نیز می‌تواند بسیار خطرناک بوده و به پوشش گیاهی منطقه آسیب برساند. به همین دلیل نیاز است تا هنگام خرید، مصرف و پس از آن از این موضوع آگاه باشید.

چربی در محیط صنعتی

موارد کاربرد جرم گیر صنعتی چیست؟

برای اینکه بدانیم توانایی‌های یک جرم گیر صنعتی چیست بهتر است با عوامل موثر بر عملکرد آن‌ها آشنائی داشته باشیم. توانایی و عملکرد موثر پاک‌کننده‌های صنعتی به سه پارامتر قابلیت از بین بردن ماده‌ی آلوده کننده، سطحی که آلودگی باید از آن پاک شود و محدودیت‌های فرایند بستگی دارد و هر سه عامل را باید در کنار یکدیگر در نظر گرفت. برای انتخاب بین یک پاک‌کننده ساده و یا یک حلال، باید کاربرد، سایز الزامات و اهداف نهایی را ارزیابی کرد و علاوه بر کیفیت، ایمنی و بهترین راه‌حل اقتصادی را نیز در نظر گرفت. برای مثال پاک‌کننده‌ای که برای بعضی از آلاینده‌ها ساخته شده‌است، ممکن است گریس‌های مصنوعی مانند گریس‌های دی‎الکتریک یا گریس‌های با دمای بالا را پاک نکند. چربی‌زدایی که نتیجه خوبی روی فولاد ضد زنگ دارد ممکن است با آلومینیوم و و پاک‌کننده‌ای که روغن ماشین را برطرف و حل می‌کند سازگار نباشد. اکنون اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف چربی‌زدا بیاندازیم:

چربی‌زدای بوتیل

این نوع از چربی‌زدا که بر پایه آب ساخته می‌شود بیشتر در تاسیسات صنعتی کاربرد دارد و برای تمیز کردن مواد مشتق از فرآورده‌های نفتی مانند روغن موتور کاربرد دارد. چربی‌زدایی بوتیل زمانی بهترین عملکرد را دارد که از آن برای تمیز کردن روغن موتور و روان‌کننده‌ها استفاده می‌کنید. بنابراین از این مواد در خودروسازی و سایر صنایع مشابه استفاده می‌شود. هنگامی که چربی‌زدای بوتیل را روی یک ماده نامحلول در آب می‌زنید، آن را به مایعی تبدیل می‌کند که راحت‌تر از سطح پاک می‌شود. تمیز کردن لکه‌های چرب از سطح را آسان تر و کارآمد می‌کند.

چربی‌زدای غیر بوتیلی

نوع دیگری از چربی‌زدا وجود دارد که بسیار قلیایی بوده و پاک‌کننده‌ای موثر برای از بین بردن لکه‌ها و بقایای مواد چربی حیوانی است. بارزترین ویژگی این نوع چربی‌‌زدا این است که هیچ صابون، عطر یا عطری در آن وجود ندارد. درنتیجه بهترین انتخاب برای استفاده در محیط‌های رستورانی، هتل‌ها و کافه‌هاست تا در حین و بعد از فرآیند تمیز کردن محیط را برای مشتریان راحت نگه دارند.

چربی‌زدای سنگین

این نوع چربی‌زدا برای حذف و تمیز کردن سطوح آلوده به موادی استفاده می‌شود که نمی‌توانید آن‌ها را با دست تمیز کنید. ترکیب چربی‌زداهای سنگین آن‌قدر قوی است که به سخت‌ترین گریس‌ها و آلودگی‌های چسبنده می‌چسبد و این سطوح را به نحو موثری تمیز می‌کند. در نتیجه‌ی استفاده از این نوع از مواد و چربی زدای قوی صنعتی، چالش برانگیزترین نوع آلودگی که عملکرد ماشین‌آلات صنعتی را مختل می‌کند می‌توان برطرف کرد. استفاده از چربی‌گیرهای سنگین این امکان را فراهم می‌کند که بدون اسیب به سطوح زیر و فلزی، ماشین‌آلات قبل از آلوده شدن به گریس با همان کارایی همچنان کار کنند.

جرم گیر صنعتی در محیط صنعتی

چربی‌زدای روزمره

نوع دیگری از جرم گیر صنعتی وجود دارد که می‌توانید در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنید. این چربی‌زدا در جلوگیری از تجمع روغن و گریس در محیط اطراف شما جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید در موارد و مکان‌های مختلف از چربی‌زداها استفاده کنید. تنها تفاوت در نوع چربی‌زدایی است که باید انتخاب کنید. برای استفاده روزمره یک پاک کننده ملایم و سبک تر که کاربری آسان‌تری داشته باشد را تهیه کنید.

چربی زدا با چه روش هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

بعد از دانستن این‌که چربی زدا چیست باید با روش استفاده از آن آشنا شویم. وابسته به سطح و نوع فرایند نظافت از روش‌های مختلفی برای نظافت وسایل صنعتی می‌توان استفاده کرد. هنگام شستشو باید به نکات ایمنی توجه ویژه‌ای داشت. استفاده از لوازم پوششی حفاظتی مثل عینک و دستکش از مهم‌ترین مواردی است که باید رعایت گردد. این روش‌ها به طور کلی شامل موارد زیر است:

روش دستی

اگر سطح مورد نظر چندان وسیع نباشد و در بازه‌های زمانی بلند نیاز به شستشو داشته باشد می‌توان برای نظافت از این روش استفاده کرد.

روش‌های چربی زدایی خودکار یا نیمه خودکار

برای نظافت آلودگی‌های حجم بالا و پرتکرار دیگر نمی‌توان از روش‌های سنتی استفاده کرد و باید به سراغ روش‌های خودکار رفت. مانند بسیاری دیگر از محصولات شوینده جرم گیرها و چربی زداها تنوع و گستردگی زیادی دارند به همین دلیل بهتر است ابتدا کمی با این محصول آشنا شد و بعد از کسب اطلاعات کافی به سراغ انتخاب و خرید رفت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا