مقالات آموزشی

گواهی نامه ATEX مکنده ضد انفجار

دستگاه های جاروبرقی صنعتی و مکنده ضد انفجار ساخته شده دارای گواهی نامه ATEX هستند که به منظور نظافت محیط های دارنده مواد اشتعال زا و یا جمع آوری خود این مواد مورد استفاده قرار می گیرند. مکنده های ضد انفجار در کنار توجه به ایمنی در مدل های گوناگون و به همراه لوازم جانبی متنوع و گسترده ای طراحی و تولید شده اند. تمامی قطعات و مدارهای به کار رفته در ساختار این دستگاه ها مجهز به تکنولوژی ضد الکتریسیته می باشد و همه آن ها از طریق سیم به یکدیگر متصل بوده و در نهایت به زمین وصل می شوند؛ به این ترتیب تمامی بارهای الکتریکی پیش از بروز جرقه، تخلیه خواهند شد. وجود ضریب امنیتی بالا در ساختار مکنده های ضد انفجار سبب گردیده این تجهیزات به بخشی جدایی ناپذیر از صنایعی مانند صنایع نظامی، نفت، گاز، پتروشیمی و … تبدیل شوند. جاروهای ضد انفجار سرعت جمع آوری و مواد و انتقال آن ها را افزایش داده و با بالا بردن بازدهی و کیفیت عملیات، سبب صرفه جویی در وقت و هزینه ها در فرآیند جمع آوری و انتقال مواد می گردد.

 

مکنده صنعتی ضد انفجار و استاندارد ATEX

مکنده ضد انفجار
مکنده ضد انفجار

واژه ATEX کوتاه شده عبارت Atmospheres Explosible است که به معنای اتمسفر یا جو قابل انفجار می باشد. ATEX اروپایی مجموعه ای از مقررات، استاندارها و دستورالعمل ها را شامل می شود که قوانین محافظتی در برابر خطرات ناشی از گازها و گرد و غبار قابل اشتعال در صنایع را در بر می گیرد. گاز، گرد و غبار، مه و بخار از مهم ترین موادی هستند که اگر غلظت آن ها در اتمسفر به اندازه کافی باشد، در صورت ترکیب با هوای محیط به یک منبع بزرگ اشتعال تبدیل شده و می تواند یک انفجار به وجود آورد. استاندارد ATEX بر ضدانفجار بودن محصولات ارائه شده توسط شرکت ها به ویژه مکنده های ضد انفجار تأکید داشته و مرجعی قابل اطمینان و مورد تائید به شمار می آید و تضمین کننده ایمنی کاربر در برابر خطرات احتمالی می باشد.

 

 

 

 

 

چگونگی بروز انفجار

جاروی ضد انفجار
چگونگی بروز انفجار

سه عامل بروز آتش سوزی در یک محیط، وجود ماده قابل انفجار در کنار اکسیژن و منبع انفجار بوده که با افزایش غلظت گازها یا بخارات و گرد و غبار احتمال انفجار و آتش سوزی نیز افزایش پیدا می کند. هم چنین اندازه ذرات نیز نقش تعیین کننده ای در بروز آتش سوزی دارند. هنگامی که کاربران برای جمع آوری مواد از جاروبرقی صنعتی یا مکنده ضدانفجار و یا مکنده صنعتی ضد انفجار هواکار استفاده می نمایند هوا، اکسیژن و ماده اشتعال زا مکش شده و در حقیقت دو عامل اصلی انفجار درون مخزن مکنده قرار می گیرند؛ این در حالی است که مکنده صنعتی به دلیل برخورداری از استاندارد ATEX عنصر سوم انفجار یعنی منبع اشتعال را حذف می گرداند و فرآیند جمع آوری مواد را با  بازدهی و ایمنی بالا به انجام می رساند.

 

 

 

 

 

در چه شرایط و محیط هایی مکنده صنعتی ضد انفجار به کار می رود؟

جاروبرقی و مکنده ضد انفجار
مکنده صنعتی ضد انفجار

مراکز صنعتی مانند صنایع غذایی، دارویی، خوراک دام، تولید داروهای گیاهی، صنایع چوب، پلاستیک، رنگ و مواد شیمیایی، نفت و پتروشیمی و … از مهم ترین صنایعی هستند که گرد و غبار قابل اشتعال دارند و باید در آن ها به منظور جا به جایی و انتقال مواد، نظافت سطوح آلوده شده و هم چنین نظافت های عمومی، مکنده صنعتی ضد انفجار مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین در محیط هایی نظیر کارخانه های پتروشیمی، داروسازی، پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت گیری، صنایع تولید رنگ و حلال ها، متالوژی، استخراج معدن و … گازها و بخارهای اشتعال زا دارند که جهت جلوگیری از آتش سوزی و انفجار مکنده های ضد انفجار دارای گواهی نامه ATEX به کار گرفته می شود.

 

 

 

 

 

 

طبقه بندی مکنده ضد انفجار بر اساس شرایط محیط

مکنده های ضد انفجار
طبقه بندی مکنده ضد انفجار

بر طبق نوع موادی که در محیط های مختلف وجود دارد، دستگاه های مکنده صنعتی ضد انفجار در مدل ها و طبقه بندی های گوناگونی طراحی و ساخته شده اند. بنابراین تجهیزاتی که برای zone های کاری مختلف مورد تائید قرار گرفته اند سبب انجام فرآیندی بهینه با بازدهی بالا خواهند شد. با توجه به این که پیرامون جمع آوری مواد اشتعال زا حساسیت های زیادی وجود دارد، Zone های گوناگونی برای جاروهای صنعتی ضد انفجار تعریف می گردد.

Zone22 : به مکنده ای اطلاق می شود که در محیطی دارای مواد جامد انفجاری به کار می رود.

Zone21 :مکنده است که برای جمع آوری ماده جامد احتراقی مورد استفاده قرار می گیرد.

Zone2 :به جارویی گفته می شود که در محیط دارای گازها و مواد مایع انفجاری قابل استفاده است.

Zone1 :مکنده ضد انفجاری است که دارای قابلیت جمع آوری گاز و مایعات اشتعال زا می باشد.

تمامی دستگاه های مکنده صنعتی ضدانفجار از گواهی نامه ATEX بهره مند گردیده اند و به طور یقین دارای علامت زرد رنگ تاییده EX هستند، کاربران به هنگام تهیه دستگاه باید از وجود این علامت اطمینان یابند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا