مقالات آموزشی

آشنایی با شیوه عملکرد زمین شوی صنایع غذایی و مزایای آن

صنایع غذایی یکی از صنایعی است که رعایت نظافت در آن امری حیاتی و ضروری می باشد. با توجه به این که محصولات تولید شده در این صنایع به طور مستقیم با تغذیه و در نهایت سلامت افراد جامعه سرو کار دارد، لازم است بالاترین سطح بهداشت رعایت شود. وسعت بالای سالن های تولید صنایع غذایی امر نظافت با روش های سنتی را دشوار می نماید. امروزه با منسوخ شدن روش های سنتی در صنایع، راهکار های مدرن و نظافت صنعتی روی کار آمده اند. از جمله تجهیزات نظافتی مکانیزه می توان به زمین شوی صنایع غذایی اشاره کرد. دستگاه اسکرابر به عنوان یک دستگاه صنعتی مکانیزه شناخته شده است که می تواند برای نظافت سطوح کف در اغلب بخش های موجود در این صنعت کمک کننده باشد.

بخش های مختلف نظافت صنایع غذایی

کارخانجات صنایع غذایی از بخش های مختلفی تشکیل شده که همه این بخش ها در ارتباط مستقیم و پیوسته با یکدیگر هستند و در نهایت این ارتباط تعیین کننده کیفیت نهایی محصول می باشد. بنابراین اگر می خواهید محصول تولید شده در این صنعت از لحاظ بهداشتی در بالاترین سطح استاندارد های تعیین شده باشد، باید به نظافت همه این بخش ها را رعایت کنید. از جمله این بخش ها سالن های تولید، انبارها، آزمایشگاه ها و … اشاره کرد. به دلیل وجود فعالیت به طور پیوسته، در این بخش ها می توان شاهد آلودگی های متفاوتی بود. برای مثال نوع آلودگی هایی که در سالن خط تولید وجود دارد با نوع آلودگی هایی که در انبار ها وجود خواهد داشت متفاوت است. بنابراین برای نظافت این بخش ها باید از دستگاهی مناسب استفاده کرد. دستگاه زمین شوی صنایع غذایی دستگاهی است که می تواند انواع آلودگی ها را در بخش های مختلف از بین ببرد. دستگاه زمین شوی صنعتی مناسب صنایع غذایی به عنوان کف شوی صنعتی شناخته می شود و از این جهت می توان در صنعت غذایی برای از بین بردن آلودگی ها از آن استفاده کرد. البته عملکرد موثر این دستگاه بعد از نظافت اولیه سطوح کف نمایان می شود.

اسکرابر صنعتی مخصوص صنایع غذایی
اسکرابر صنعتی مخصوص صنایع غذایی

اهمیت شستشوی سطح زمین در صنایع غذایی

موضوع نظافت در صنایع غذایی یکی از چالش های بزرگ برای صاحبان این صنایع است چرا که هر گونه آلودگی در بخش خط تولید، بخش بسته بندی و … می تواند اعتبار شرکت را تحت تاثیر خود قرار دهد و وضعیت فعلی و آینده شرکت و در نهایت درآمد آن ها را دچار تغییر کند. طبیعی است که اگر محصولات تولید شده دچار هر گونه آلودگی شوند می توانند سلامت مصرف کنندگان را به خطر بیندازند. شستشوی سطوح کف از بخش های مهم نظافتی در این صنایع است که به وسیله دستگاه زمین شوی صنعتی قابل انجام است. سطوح کف زمینه رشد انواع باکتری و قارچ فراهم است و این آلودگی ها می توانند به سرعت به خط تولید منتقل شده و مشکلاتی را به وجود آورند. زمین شوی صنایع غذایی با ویژگی هایی که دارد می تواند صاحبان این صنایع را از شر این نوع آلودگی ها رها کند.

زمین شوی صنایع غذایی یا اسکرابر چیست؟

زمین شوی یا اسکرابر صنعتی دستگاهی برای شستشوی سطوح در صنعت غذایی می باشد. شاید بهتر است بگوییم زمین شوی دستگاهی با دو فعالیت همزمان شستشو و خشک کردن است. امروزه انواع این دستگاه ها با تفاوت در نوع و تعداد برس، پهنای قابل شستشو، منبع تغذیه و ظرفیت مخزن آب با یکدیگر در دسترس هستند. اسکرابر ها با برس های چرخان سطح را شستشو و برس زنی نموده و با سیستم مکش آلودگی ها و آب را از سطح جمع آوری می کنند. در محیط های وسیع دارای موانع کم استفاده از مدل های سرنشین دار نسبت به اسکرابر دستی ترجیح داده می شود. همچنین اگر کابل دستگاه مزاحم تردد افراد باشد یا دسترسی مناسبی به پریز برق نباشد، استفاده از دستگاه اسکرابر باتری دار کاربردی تر است.

اسکرابر سرنشین دار صنایع غذایی
اسکرابر سرنشین دار صنایع غذایی

مزایای زمین شوی صنایع غذایی

دستگاه زمین شوی صنایع غذایی مزایای متعددی را فراهم می آورد، از جمله :

– ارتقای سطح بهداشت محیط

– حذف کامل آلودگی های سطوح کف

– کاهش سطح رطوبت بعلت برخورداری از سیستم خشک کن و جلوگیری از رشد قارچ و باکتری

– کاهش نیاز به نیروی انسانی، کاهش مصرف مواد شوینده، کاهش زمان فرآیند و در یک کلام مقرون به صرفه بودن

– افزایش اعتبار مجموعه و کاهش جریمه های احتمالی متولیان بهداشت

– افزایش طول عمر مفید کفپوش

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا