مقالات آموزشی

شستشوی تجهیزات تولید و فرآوری مواد غذایی با واترجت صنعتی

صنایع غذایی به عنوان یکی از مهم ترین صنایع فعال است و تجهیزات و تاسیسات مورد استفاده در آن بسیار با ارزش هستند، به این معنا که حفظ و نگهداری اصولی این بخش ها در اولویت قرار دارد. ممکن است در نگاه اول این تجهیزات تمیز به نظر برسند اما همیشه این گونه نیست؛‌ با وجود تمام تلاش ها کارکنان و نیروهای خدماتی نمی توانند با استفاده از حتی سخت ترین فعالیت های فیزیکی به استانداردهای نظافتی و بهترین نتایج دست یابند. در این شرایط راهکار ایده آل برای تمیز نگه داشتن انواع سطوح و تجهیزات در کارخانه های تولید انواع مواد غذایی، استفاده از ماشین آلات مکانیزه نظافتی مانند دستگاه کارواش صنایع غذایی می باشد.

 

چالش های نظافتی صنایع غذایی

کارخانه های تولید و فرآوری مواد غذایی با چالش های زیادی رو به رو هستند و فرآیندهای بسته بندی و فرآوری مواد غذایی به روش های ایمن و موثر در صدر این چالش ها قرار دارد. تولید مواد غذایی آلوده به وضعیت فعلی و آینده آن کسب و کار آسیب می رساند و از اعتبار شرکت به شدت می کاهد. واضح است که محصولات آلوده سلامت تمامی افراد مصرف کننده را نیز به طور مستقیم به مخاطره می اندازد. متخصصان و کارشناسان عرصه صنایع غذایی باید بر رعایت دستورالعمل های دقیق نظارت داشته باشند و همواره اطمینان داشته باشند که نظم و پاکیزگی در محیط کار حکم فرما است.

 

انتخاب تجهیزات نظافتی مناسب برای کارخانه های مواد غذایی

انتخاب تجهیزات نظافتی مناسب برای کارخانه های مواد غذاییپروسه تولید مواد غذایی مراحل مختلفی را در بر می گیرد و مواد اولیه متنوعی در تهیه محصولات به کار می رود. آلودگی های ایجاد شده در این فرآیند می تواند به شکل پودر، چربی، ضایعات، بخار، دوده، جرم و … باشد و متناسب با هر یک باید از تجهیزات نظافتی مناسب و ویژه ای استفاده شود. کارخانه های تولید مواد لبنی و گوشتی همواره با آلودگی های شدید چرب و روغنی رو به رو هستند و به کارگیری دستگاه کارواش صنایع غذایی با قابلیت تولید آب گرم جهت شستشوی انواع سطوح، تجهیزات، مخازن، دیگ ها و … ضرورت دارد. تقریبا در همه کارخانه های تولید مواد غذایی و صنایع مرتبط با آن دستگاه اسکرابر برای شستشوی سطح زمین کاربرد دارد و برای جمع آوری ضایعات و مواد پودری جاروبرقی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اهمیت استفاده از دستگاه کارواش صنایع غذایی

اهمیت استفاده از دستگاه کارواش صنایع غذاییدستگاه کارواش صنعتی در صنایع غذایی برای شستشوی تاسیسات کارخانه، تجهیزات تولید و فرآوری، سطوح کف، دیوار، نمای ساختمان و … کاربرد دارد و کمک می کند تا آلودگی های مختلف همانند چربی، گرد و غبار، بخارهای چرب، دوده، رسوبات آهکی و باقی مانده مواد غذایی از روی سطوح حذف گردد. جهت از بین بردن چربی ها لازم است واترجت صنعتی آب گرم به کار گرفته شود. دمای آب خارج شده از واترجت آب گرم به بیش از ۸۰ درجه سانتی گراد می رسد و علاوه بر این که آلودگی های چرب و روغنی را پاک می کند سبب کشته شدن میکروب های روی تجهیزات نیز می شود، میکروب هایی که سلامت مواد غذایی را در معرض خطر قرار می دهد. بنابراین بهره مندی از دستگاه واتر جت صنعتی به ویژه نوع آب گرم تنها به معنی تمیزی بیشتر نیست بلکه ابزاری است ضروری برای کاهش میکروب ها و ایمنی مواد غذایی.

 

حذف میکروب ها با واترجت آب گرم

حذف میکروب ها با واترجت آب گرمانواع دستگاه کارواش صنایع غذایی در مدل های متنوعی طراحی و تولید شده اند و با انتخاب دستگاه و تجهیزاتی متناسب با نیاز، به میزان زیادی در وقت و هزینه ها صرفه جویی به عمل خواهد آمد. تولیدات برتر در زمینه شوینده های فشار قوی بسیاری از امور نظافتی و مراقبتی را در صنایع و کارخانه های مواد غذایی آسان می سازد.  یک واترجت آب گرم به نحو بسیار موثری تجهیزات صنایع غذایی را شستشو می دهد و به حداقل رساندن باکتری های مضر و شیوع میکروب ها در تاسیسات کمک می کند. این بدان معنا است که کارواش آب گرم علاوه بر شستشو توانایی ضدعفونی سازی نیز دارد.

 

صرفه اقتصادی دستگاه کارواش صنایع غذایی

صرفه اقتصادی دستگاه کارواش صنایع غذاییدر کنار ارتقای سطح بهداشت و بهبود کیفیت محصولات، واترجت صنعتی دارای مزیت های دیگری نیز می باشد که صرفه جویی اقتصادی به عنوان یکی از مهم ترین آن ها مطرح می شود. تهیه دستگاه کارواش صنایع غذایی برای صنایع غذایی یک سرمایه گذاری مهم و ارزشمند به شمار می آید. کارایی و راندمان بالای دستگاه، کاهش مصرف مواد شوینده،‌ کاهش مدت زمان انجام عملیات شستشو، کاهش خرابی ها و توقف خط تولید، افزایش کیفیت محصولات و در نتیجه افزایش فروش و همچنین جلوگیری از خستگی و فرسودگی نیروهای انسانی برخی از نتایج استفاده از کارواش صنعتی هستند که بیان می کند این دستگاه به چه اندازه در کاهش هزینه ها و بالا بردن نرخ سوددهی تاثیر دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا