مقالات آموزشی

تسهیل نظافت بیمارستان ها با رعایت پنج گام ساده درباره کفپوش

در میان کارکنان و خدمه بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی درمانی نظافت دستگیره درها، صندلی اتاق انتظار و سایر اشیای با احتمال تماس با دست افراد، امری رایج است. همه افراد از اهمیت شستشو و ضدعفونی کردن دست ها به منظور کاهش احتمال انتقال باکتری ها و ویروس ها آگاه هستند و سطوحی که احتمال لمس شدن بیشتر دارند معمولا به طور مداوم شسته می شوند. اما منبع انتقال دیگری دقیقاً در زیر پای افراد است که اهمیت تمیز بودن آن به ندرت از ذهن عبور می کند. نظافت بیمارستان ها و شستشوی صنعتی مراکز درمانی و سطوح کف آنها یکی از موارد مهم به هنگام انتخاب نوع کفپوش در بیمارستان ها می باشد.

چرا شستشوی کف بیمارستان ها مهم است؟

چرا نظافت کف بیمارستان ها مهم است؟
چرا نظافت کف بیمارستان ها مهم است؟

به دلیل رفت و آمدهای صورت گرفته بیماران، کارکنان و مراجعه کنندگان، کف بیمارستان ها نه تنها فرسایش زیادی را تجربه می کند بلکه غالباً عوامل بیماری زای ناخواسته را گسترش می دهد. کارکنان این مراکز ممکن است هنگام تهیه اتاق برای بیمار جدید، شستشوی کف اتاق را نادیده بگیرند و این امر خطر انتقال عفونت را بسیار افزایش می دهد. طبق تحقیقات صورت پذیرفته در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC)، از هر ۳۱ بیمار بیمارستانی هر روز یک نفر به یک عفونت مرتبط با مراقبت های بهداشتی مبتلا می شود. از این رو می توان دریافت پرداختن به نظافت بیمارستان ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

گام های مهم در انتخاب و نگه داری کفپوش بیمارستان ها

در ادامه به بررسی ۵ گام ساده می پردازیم که طی آن می توان کفپوش مناسب برای مراکز درمانی را انتخاب کرده و به این ترتیب فرایند نظافت بیمارستان ها را تسهیل بخشید:

– گام اول: انتخاب ماده غیر منفذی برای سطوح کف

انتخاب ماده غیر منفذی برای سطوح کف و نظافت بیمارستان ها
انتخاب ماده غیر منفذی برای سطوح کف و نظافت بیمارستان ها

انتخاب نوع کفپوش بیش از تصور افراد در جلوگیری از انتقال بیماری ها و یا کمک به رشد آنها موثر است. مواد به کار رفته در کفپوش می تواند مانع شیوع باکتری شود. کاشی های دوغاب، وینیل و کفپوش های متخلخل اگرچه بادوام و زیبا هستند اما باکتری ها به راحتی می توانند در درز و شکاف دوغاب گیر کرده و این امر منجر به تکثیر عوامل بیماری زا می شود. بتن نیز می تواند میکروب ها را در خود جای داده و  مایعات و سایر ذرات را جذب کند و یک محیط رشد برای باکتری ها فراهم آورد.

نکته

برخلاف کفپوش هایی که به آنها اشاره شد، کفهای رزینی که به آنها اپوکسی نیز گفته می شود و کفپوش های یورتان یکپارچه و نفوذناپذیر در عین حال محکم، بادوام و ماندگار هستند. در این کفپوش های یکپارچه به دلیل عدم وجود شکاف و درز از هرگونه جذب احتمالی مایعات و عوامل بیماری زا جلوگیری می شود و نظافت بیمارستان ها ساده تر می گردد.

– گام دوم: استفاده از کفپوش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی

استفاده از کفپوش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی و تسهیل نظافت بیمارستان ها
استفاده از کفپوش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی و تسهیل نظافت بیمارستان ها

در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی اغلب از مواد شوینده قوی برای مقابله با شیوع باکتری ها استفاده می کنند بدون توجه به این نکته که با گذشت زمان، این مواد به آرامی به سطح کف آسیب وارد کرده، موجب لکه دار شدن و تغیییر رنگ کف شده و طول عمر سطوح را کاهش می دهند.

نکته

با یک پوشش کف مقاوم در برابر مواد شیمیایی، می توان ضمن شستشوی صنعتی کف بیمارستان ها، این سطوح را در برابر آسیب ایمن نگه داشت. این کفپوش ها در برابر مواد شیمیایی با سطح PH بالا و حلال های قوی، مقاومت می نمایند و این به معنی نظافت بیمارستان ها بدون نگرانی از آسیب به کفپوش ها است.

– گام سوم: نظافت منظم

صرف نظر از نوع کفپوش، تهیه یک برنامه جامع نگهداری و مراقبت، تمیز کردن منظم و کامل با محلول های موثر برای از بین بردن خطر عفونت ضروری است. این بخش می تواند شامل استفاده از انواع دستگاه نظافت صنعتی به منظور ارائه یک نظافت مکانیزه دقیق و صحیح باشد. دستگاه کفشوی آنتی باکتریال، دستگاه بخارشوی و کارواش صنعتی آب گرم سه نمونه از این دستگاه ها هستند که با ارائه شستشوی صنعتی اصولی نظافت بیمارستان ها را آسان می نمایند.

حذف سریع ضایعات مایع گامی مهم در نظافت بیمارستان ها
حذف سریع ضایعات مایع گامی مهم در نظافت بیمارستان ها

– گام چهارم: حذف سریع ضایعات مایع

بیمارستان ها و مراکز درمانی هر روز در معرض ضایعات مایع قرار می گیرند که برخی از آنها خطرناک هستند. اگر این آلودگی ها بلافاصله و با شیوه ای صحیح از میان برداشته نشوند، خطر انتشار باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا در سراسر مرکز افزایش می یابد. در نتیجه لازم است تا برای پاکسازی سریع و کامل این نواحی برنامه نطافت بیمارستان ها در بخش های مختلف به طور دقیق تنظیم گردد. هرچه این جمع آوری سریع تر انجام شود یک مرکز درمانی می تواند خطر انتقال عفونت را به حداقل برساند.

– گام پنجم: بازرسی پیوسته از سطح کف

جابجایی تجهیزات و تخت های سنگین در یک مرکز درمانی می تواند به مرور زمان به کفپوش آسیب برساند. انجام بررسی های معمول مناطق آسیب دیده موجب می شود تا در صورت مشاهده ترک خوردگی یا آسیب به لایه، اقدامات لازم در زمینه تعمیر و تعویض کفپوش صورت پذیرد. در نتیجه در کنار به کارگیری روش های نظافت بیمارستان ها لازم است تا بازدید پیوسته از سطوح کف محیط صورت پذیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا