مقالات آموزشی

اهمیت استفاده از جاروبرقی صنعتی در صنایع گوناگون

جمع آوری، حذف و کنترل گرد و غبار و آلاینده های تولید شده در سطح کارخانه ها در حین تولید محصولات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از سوی دیگر با پیشرفت تکنولوژی و افزایش حجم تولیدات نیز یافتن روش های جدید به منظور سهولت در جا به جایی و نقل و انتقال محصولات در بخش های مختلف کارخانه ها دارای اهمیت می باشد. در این میان استفاده از دستگاه های جاروبرقی صنعتی گزینه مناسبی برای پاسخ به نیاز های نظافتی و هم چنین راه کاری آسان و مقرون به صرفه برای انتقال و جا به جایی مواد در صنایع گوناگون می باشد.



کاربرد جاروبرقی صنعتی در نظافت محیط کار

جاروبرقی صنعتی یا مکندهجمع آوری و کنترل گرد و غبار و هم چنین حذف آلاینده ها از محیط کار و صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. استفاده از تجهیزات مکانیزه و نوین به منظور جمع آوری و حذف آلاینده ها از محیط های صنعتی، نقش به سزایی در جمع آوری و حذف موثر آلاینده ها از محیط دارد. دستگاه های جاروبرقی صنعتی به منظور برآورده سازی نیاز های نظافتی محیط های گوناگون در مدل های متنوع و با عملکرد های گوناگونی طراحی و تولید می شوند. تطابق سرعت و قدرت مکش دستگاه مکنده یا جاروبرقی صنعتی با ماهیت آلاینده ها، موجب افزایش سرعت و کاهش زمان لازم برای نظافت می گردد. از جمله دلایل استفاده از دستگاه های مکنده یا جاروبرقی صنعتی می بتوان به موارد زیر اشاره نمود:


سطوح بهداشتی محیط

حضور گرد و غبار در محیط های صنعتی امری اجتناب ناپذیر می باشد. ذرات گرد و غبار حاضر در این محیط ها یا ناشی از تولید محصولات بوده و در حین تولید محصولات ایجاد می شوند و یا ناشی از مواد اولیه پودری می باشند که برای تولید محصولات به کار گرفته می شوند. علاوه ب این انجام عملیات های برش، سایش و خرد کردن مواد نیز موجب تولید و انتشار ذرات ریز گرد و غبار می شوند. قسمت اعظم ذرات گرد و غبار تولید شده در محیط کارخانه ها و صنایع دارای ابعاد بزرگ تر از ۱۰ میکرون بوده و از این رو مدت زمان کوتاهی در هوا شناور بوده و به سرعت بر روی سطوح نشست می کنند در حالیکه برخی دیگر از آنها ابعاد کوچک تری از ۱۰ میکرون داشته و از این رو برای مدت بیشتری در هوا معلق می مانند. این ذرات به واسطه ابعاد کوچکشان به راحتی وارد سیستم تنفسی افراد شده و موجب مشکلات تنفسی افراد می گردد. علاوه بر این، برخی از این ذرات اشتعال زا بوده و از این رو عدم حذف و جمع آوری موثر آنها از محیط می تواند خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.


کیفیت محصولات

جاروبرقی صنعتی یا مکندهحضور ذرات ریز گرد و غبار در محیط کارخانه ها می تواند تاثیر مستقیم بر کیفیت محصولات تولیدی داشته باشد. نشست ذرات ریز گرد و غبار بر روی انواع محصولات تولیدی چون سرامیک ، مواد غذایی و دارویی و تراشه ها و قطعات الکترونیکی موجب کاهش چشمگیر کیفیت محصولات تولیدی می گردد. علاوه بر این آلودگی مواد غذایی و دارویی به واسطه ارتباط مستقیم این محصولات با سلامت افراد جامعه می تواند موجب بروز انواع بیماری ها گردد. از این رو جمع آوری موثر ذرات ریز گرد و غبار از محیط به منظور حفظ کیفیت مواد تولید شده امری لازم و ضروری می باشد.




عملکرد دستگاه ها و تجهیزات

نشست گرد و غبار بر روی تجهیزات و ماشین آلات به کار رفته در صنایع با نفوذ به داخل دستگاه ها می تواند عملکرد آنها را مختل نموده و در دراز مدت موجب از کارافتادگی دستگاه گردد. راه اندازی و تعمیر این دستگاه ها مستلزم صرف هزینه های گزاف بوده و موجب کاهش سودآوری و بهره وری کسب و کار می گردد.


اهمیت استفاده از دستگاه جاروبرقی صنعتی یا مکنده

جاروبرقی صنعتی یا جاروی صنعتیبا توجه به مشکلات ایجاد شده ناشی از ذرات گرد و غبار و حضور آلاینده ها در محیط، اهمیت جمع آوری و حذف موثر آنها از محیط آشکار می شود. استفاده از دستگاه های جاروبرقی صنعتی قدرتمند و مناسب با حذف موثر و با کیفیت آلاینده ها از محیط نقش موثری در حفظ کیفیت محصولات، تامین سلامت افراد شاغل در محیط، افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات و قطعات را در پی دارد. جاروبرقی صنعتی به واسطه استفاده از سامانه مکش مانع از انتشار ذرات ریز گرد و غبار در حین انجام عملیات نظافت می شود. استفاده از سیستم های فیلتراسیون قدرتمند در جاروبرقی صنعتی با به دام انداختن و ممانعت از خروج ذرات ریز گرد و غبار، مانع از باز نشر مجدد آنها در محیط شده و از این رو علاوه بر تامین سلامت پرسنل موجب ارتقا کیفیت محصولات نیز می گردد.


انتقال موارد با استفاده از دستگاه مکنده صنعتی یا جاروی صنعتی

انتقال و جا به جایی مواد در صنایع بسیار دشوار می باشد. جا به جایی مواد پودری یا مایعات با استفاده از شیوه های سنتی بسیار دشوار بوده و حتی می تواند در برخی موارد می تواند آسیب زا باشد. در چنین حالتی استفاده از سیستم مکنده انتقال مواد نقش موثری در انتقال سریع و ایمن مواد دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا