مقالات آموزشی

همه چیز در مورد دستگاه واترجت

یکی از فعالیت های مهم در هر بخش صنعتی، تجاری و یا خانگی، عملیات شستشو و نظافت سطح زمین و تجهیزات می باشد. برای انجام این امور، روش های دستی یک راهکار قدیمی و نه چندان موثر می باشد که وقت زیادی نیز از کاربر می گیرد. امروزه دستگاه های نظافت صنعتی، با بهره وری بالا و رفع معایب روش های دستی عملیات های شستشو و نظافت را بر عهده گرفته اند. واترجت صنعتی یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات نظافتی است که با پاشش آب پر فشار سطح زمین و تجهیزات را تمیز می نماید. در این مقاله به نحوه عملکرد این کارواش فشار قوی ، ساختار و بخش های مختلف آن پرداخته می شود.

معرفی اجزای دستگاه واترجت صنعتی

بخش های اصلی واترجت ها، شامل پمپ فشار قوی، نازل، لنس، تفنگی، موتور و شلنگ فشار قوی می شود. برای عملکرد دستگاه، ابتدا می بایست یک منبع آب توسط شلنگ به دستگاه متصل شود. پمپ دستگاه به کمک موتور، فشار آب را تقویت نموده تا در رفع آلودگی ها موثر باشد. برای تحمل این فشار، از شلنگ های فشار قوی استفاده می شود. لنس و نازل نیز تعیین کننده نحوه پاشش آب و اثربخشی فرآیند هستند. تفنگی نیز به منظور کنترل جریان آب استفاده می شود که بین لنس و شلنگ قرار می گیرد.

اجزای دستگاه واترجت

پمپ واترجت

پمپ واترجت به وسیله موتور الکتریکی، دیزلی یا بنزینی روشن می شود و آب ورودی را با فشار به خروجی هدایت می نماید. پمپی که در شوینده های فشار قوی استفاده می شود، از نوع جا به جایی مثبت است. این پمپ ها، حجم مشخصی از آب را گیر انداخته و در فضای محدودی به آن فشار وارد می نماید. در نتیجه آب ورودی با فشار کم به آب پر فشار تبدیل می شود. پمپ های جابجایی مثبت مدل های متنوعی دارند که  نوع رفت و برگشتی آن در ساختار واترجت ها کاربردی است. این پمپ ها بوسیله حرکت رفت و برگشت میل لنگ سبب جابجایی آب می شوند. متداول ترین نوع این پمپ ها از نوع پلانجری هستند. در این نوع پمپ، آب درون یک محفظه و توسط پلانجر تحت فشار قرار می گیرد. به دلیل یک طرفه بودن شیر های ورودی و خروجی این نوع پمپ، امکان بازگشت آب وجود نداشته و در نتیجه پمپ آسیب نمی بیند. واترجت هایی که آب با فشار کاری پایین جهت شستشو و نظافت محیط و سطح تجهیزات و دستگاه های با فشار بالا در حدود ۱۰۰۰ بار و بیشتر برای انجام عملیات های سنگین از جمله زنگ بری و تخریب بتن کاربردی اند.

نازل شستشو

واترجت ها جهت افزایش سرعت خروج آب و تعیین نحوه پاشش آن از نازل بهره می برند. تناسب نازل با میزان دبی آب و توان موتور دارای اهمیت است. ممکن است قرار دادن نازل کوچک در ساختار یک واترجت سبب آسیب و یا نازل بزرگ سبب کاهش فشار و قدرت پاک کنندگی شود. نازل های دوار، تیغه ای و چند حالته از انواع نازل های پاشش آب به حساب می آیند. نازل های تیغه ای آب را در زوایای مختلف پاشش می نمایند. نازل با زاویه پاشش کوچک به منظور افزایش قدرت پاک کنندگی و شستشوی سطوح کوچک و نازل های با زاویه پاشش بزرگ برای شستشوی سطوح وسیع مانند سطح خودرو قابل استفاده اند. نازل دوار نیز با چرخش نقطه ای آب، موجب اثربخشی بهتر عملیات و افزایش سرعت شستشو می شود.

انواع نازل واترجت صنعتی

شلنگ فشار قوی

در ساختار واترجت صنعتی یا خانگی از یک شلنگ فشار قوی با مقاومت بالا در برابر فشار آب استفاده می شود. شلنگ واترجت ها در طول های مختلف ۱۰ تا حدود ۳۰ متر تولید می شوند که بسته به کاربرد قابل استفاده اند. شلنگ های با طول بلند با توجه به کاهش فشار آب در واترجت های با فشار کاری بالا کاربردی اند. جنس شلنگ واترجت ها معمولا از نوع پلاستیک، لاستیک و یا پلی اورتان هستند. شلنگ های پلاستیکی استفاده متداولی داشته هرچند که چندان قابل اتعطاف نیستند. نمونه های لاستیکی، انعطاف بالاتر و وزن بیشتر داشته و مقاومت بالاتری ارائه می دهند. اما در محیط های سخت صنعتی، شلنگ های پلی اورتان با بهره مندی از فولاد بافته شده و روکش پلاستیکی بکار می آیند.

لنس

لنس ها در بین تفنگی و نازل واترجت تعبیه می شوند. این تجهیزات بطور استاندارد در ساختار واترجت وجود دارد اما برای کاربرد های خاص می توان از مدل های متنوع آن بهره برد. بطور مثال برای شستشوی سطوحی چون سطح زیرین خودرو، می توان از لنس های زیر شوی بهره برد تا عملیات ساده و سریع تر انجام شود. لنس دوتایی یا لنس انحنادار نیز برای کاربرد های خاص خود قابل استفاده اند.

انواع لنس افزایش طول از لوازم و اجزای دستگاه واترجت

تجهیزات جانبی دیگر

از دیگر تجهیزات قابل استفاده در کارواش صنعتی و یا خانگی، محافظ پاشش آب می باشد. شلنگ مکش آب و نازل سندبلاست از دیگر تجهیزات خاص کاربردی در ساختار این دستگاه هاست. نازل زمین شوی نیز جهت شستشوی موثر آلودگی های عمیق کف زمین بکار می رود. نازل لوله باز کن برای رفع آلودگی های به دام افتاده درون لوله ها، نازل های پاشش مواد شوینده جهت بکارگیری مواد شوینده و نازل لجن کش از دیگر تجهیزات کاربردی در کنار شوینده های فشار قوی هستند.

منبع تغذیه دستگاه واترجت

موتور تامین کننده انرژی واترجت ها، در سه نوع دیزلی، بنزینی و یا الکتریکی ساخته می شود. کارواش برقی، سطح صدای پایینی داشته و با توجه به عدم مصرف سوخت، آلودگی ایجاد نمی کند. موتور های الکتریکی بی صدا بوده و در محیط های داخلی و بیرونی قابل استفاده اند. واترجت های دیزلی یا بنزینی دسته دیگر این دستگاه ها هستند که با مصرف سوخت خود، می توانند در محیط ایجاد آلودگی نمایند. بنابراین در محیط های بیرونی و یا با تهویه مناسب کاربردی اند. همچنین این نوع واتر جت ها با توجه به عدم نیاز به جریان برق، قابل جابجایی در محیط های وسیع هستند.

منبع تغذیه واترجت صنعتی

واترجت آب سرد یا گرم

گاهی نوع آلودگی به گونه ای است که با آب گرم بهتر و سریع تر از بین می رود. در این موارد به جای واترجت آب سرد ، می توان از نمونه های آب گرم بهره برد. کارواش آب گرم می تواند یک واترجت آب سرد به همراه یک هات باکس یا یک واترجت آب گرم مجهز به سامانه گرم کن باشد. آب گرم با حرارت بالای خود می تواند آلودگی های عمیق و مواد روغنی و چرب را از سطح تجهیزات و دستگاه ها بر طرف نماید.

کاربرد های واتر جت

از نظر کاربرد، واترجت ها در دو نوع خانگی و صنعتی در دسترس اند. نمونه های خانگی با زمان عملکرد نه چندان بالا برای اموری چون شستشوی حیاط و ورودی خانه، تجهیزات باغبانی و حتی تمیز نمودن خودرو کاربردی اند. رده صنعتی واتر جت ها با توان عملکرد بالاتر و فشار کاری بیشتر در محیط های صنعتی و غیر صنعتی و به منظور رفع آلودگی های عمیق و سطحی از سطح زمین و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. واشر های استیل ضد زنگ و پمپ های برنجی از جمله تجهیزات کاربردی در کارواش صنعتی است. کاربرد های کلی واترجت ها شامل شستشوی نرده ها و فنس ها، جرم زدایی از دیوار ها و سطح زمین، رنگبری، حذف لایه های پوسیده رنگ دیوار، شستشوی استخر، تمیز کردن خودرو و سطح پارکینگ می باشد. استفاده از کارواش صنعتی در کنار دستگاه شستشوی کف میتواند به ارتقا سرعت و کیفیت نظافت کفپوش ها و سطوح هموار کمک کند.

اهمیت ویژگی های واترجت در کاربرد های مختلف آن

ویژگی های دستگاه واترجت

با توجه به بخش های مختلف معرفی شده از دستگاه واترجت صنعتی این دستگاه قابلیت ها و ویژگی های متنوعی خواهد داشت که فرایند نظافت و شستشوی سطوح و تجهیزات را برای کاربر سهولت می بخشد. این ویژگی ها از جابجایی دستگاه گرفته تا نحوه تامین انرژی، را شامل می شوند. کیفیت شستشو و محوطه قابل پوشش برای شستشو با استفاده از دستگاه واترجت از جمله ویژگی های اصلی این دستگاه نظافت مکانیزه هستند که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا