مقالات آموزشی

ماهیت آلاینده ها و نقش آنها در انتخاب دستگاه جاروبرقی صنعتی مناسب

ایجاد و انتشار آلاینده ها در طی فرایند تولید در صنایع و کارخانه های متنوع امری اجتناب ناپذیر می باشد. آلاینده های ایجاد شده در طول فرآیند تولید اغلب در اشکال گوناگونی چون ذرات ریز گرد و غبار، آلاینده های درشت و حجیم، مایعات روغنی و غلیظ و در برخی مواقع ذرات تیز و برنده می باشند. بی شک حضور چنین آلاینده های در محیط می تواند مشکلات بسیاری را برای مجموعه ها در پی داشته باشد. از جمله این مشکلات می توان به کاهش کیفیت محصولات تولیدی، کاهش در بازدهی تجهیزات و دستگاه ها و به طبع آن کاهش عمر مفید آنها و همچنین به مخاطرات ایجاد شده برای سلامت افراد اشاره نمود. به منظور ممانعت از بروز چنین مشکلاتی استفاده از جاروبرقی صنعتی گزینه ای مناسب و ایده ال می باشد.


چگونگی عملکرد دستگاه جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی صنعتیدستگاه جاروبرقی صنعتی در مقایسه با نمونه های متداول خانگی، مخازن بزرگ تری داشته و امکان جمع آوری حجم بالایی از آلاینده ها را برای کاربر مهیا می نماید. در نتیجه راندمان عملیات نظافت به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. دستگاه های جاروبرقی صنعتی مجهز به پمپ مکنده بوده و با ایجاد خلا نسبی در داخل مخزن دستگاه موجب انتقال آلاینده ها از فضای بیرون به داخل مخزن می گردد. خلا ایجاد شده در داخل مخزن دستگاه موجب ورود سریع هوا از بیرون به داخل مخزن می شود که همین امر موجب انتقال آلاینده ها به داخل مخزن دستگاه مکنده می گردد. استفاده از فیلتر در دستگاه جاروبرقی صنعتی از باز نشر مجدد آلاینده ها در فضای پیرامون ممانعت می نماید. با توجه به ماهیت آلاینده های ایجاد شده در محیط های صنعتی که در اغلب مواقع سمی و خطرناک هستند، استفاده از سیستم های فیلتراسیون قدرتمند امری لازم و ضروری می باشد. توجه به ماهیت آلاینده ها و همچنین دانه بندی ذرات آلاینده، اهمیت ویژه ای در انتخاب دستگاه جاروبرقی صنعتی داشته و استفاده حداکثری از ظرفیت دستگاه دارد.


ذرات ریز گرد و غبار و پودر

جاروی صنعتی و جمع آوری پودرایجاد ذرات ریز و پودری امری بدیهی در صنایع می باشد. با توجه به وزن سبک و ابعاد بسیار کوچک این ذرات انتشار آنها در فضای پیرامون امری اجتناب ناپذیر می باشد. استفاده از دستگاه های مکنده صنعتی که مجهز به سیستم فیلتراسیون قدرتمند می باشد مانع از باز نشر مجدد ذرات ریز گرد و غبار در فضای پیرامون می گردد. فیلتر های HEPA از جمله فیلترهای تخصصی می باشن که به منظور جداسازی و ممانعت از خروج ذرات ریز گرد و غبار تولید شده اند.



گرانول و پلیسه

مکنده صنعتی صنایع فولاددر برخی مواقع آلاینده های ایجاد شده در محیط ابعاد بزرگی داشته و با توجه به ماهیتشان قابل باز یافت و بازگشت به چرخه تولید می باشند. جمع آوری و بازگشت این مواد به چرخه تولید می تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری داشته باشد. در صورت نیاز به جمع آوری چنین آلاینده هایی نیاز به دستگاه های جاروبرقی صنعتی قدرتمند می باشد.




آلاینده های جامد و مایع

جاروی صنعتی یا مکنده صنعتیدر برخی مواقع آلاینده ها ی ایجاد شده در طی فرآیند تولید، ترکیبی از مواد جامد و مایع می باشد ( همانند ترکیب آب، روغن و امولسیون کننده ها). از آنجایی که جمع آوری و حذف مایعات از محیط دشوار می باشد، جاروبرقی صنعتی آب و خاک گزینه ای مناسب برای جمع آوری چنین آلاینده هایی می باشند. دستگاه های جاروبرقی آب و خاک صنعتی علاوه بر جمع آوری آلاینده ها قادر به جداسازی مایعات و جامدات می باشند.




غبارات سمی و خطرناک

جمع آوری آلاینده ها با جاروبرقی صنعتیآلاینده های ایجاد شده در صنایع هسته ای اغلب خاصیت سمی و خطر ماک دارند. استفاده از دستگاه های مکنده صنعتی که دارای سیستم های فیلتراسیون قدرتمند باشند، نق مهمی در تامین سلامت افراد شاغل و حاضر در محیط دارد. استفاده از فیلتر های ثانویه در دستگاه جاروبرقی صنعتی کیفیت هوای پیرامون را تضمین می نماید. از دیگر ویژگی های تخصصی دستگاه های جاروبرقی صنعتی مناسب در چنین محیط های می توان به قابلیت ضد انفجاری آنها اشاره نمود.




آلاینده های اشتعال زا و قابل انفجار

جاروی صنعتی

ماهیت برخی از آلاینده ها اشتعال زا بوده و می توانند خطر آفرین باشند. به منظور جمع آوری و انتقال ایمن چنین آلاینده ها یی دستگاه مکنده صنعتی می بایست دارای ویژگی های خاصی چون استاندارد های ATEX می باشد. استفاده از دستگاه های مکنده ضد انفجار ضامن ایمنی محیط و کاربر می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا