مقالات آموزشی

اهمیت استفاده از جاروبرقی های صنعتی تخصصی در حذف آلاینده ها

با رشد و توسعه کارگاه ها و کارخانجات صنعتی و به وجود آمدن انواع آلودگی های صنعتی در داخل فضای کار این محیط های صنعتی و تولیدی، نیاز به حذف مواد زائد و آلودگی ها اهمیت بیشتری پیدا کرد. این آلودگی ها و آلاینده ها در برخی صنایع سمی بوده و برای سلامت افراد و کارکنان مضر هستند. به همین منظور حذف آنها از محیط کاری افراد امری ضروری خواهد بود. استفاده از تجهیزات و دستگاه های نظافتی صنعتی به منظور حذف آلاینده های سمی و خطرناک از کاربردی ترین و کارآمد ترین روش های نظافت محیط های صنعتی می باشد. جاروبرقی های صنعتی تخصصی از دستگاه های نظافت مکانیزه هستند که در حذف آلاینده های سمی از محیط کار کارگاهی و کارخانجات صنعتی و تولیدی کاربرد و اهمیت فراوانی دارد.

جاروبرقی های صنعتی تخصصی

کاربرد مکنده تخصصیدستگاه مکنده تخصصی شباهت زیادی با دیگر جاروبرقی های صنعتی داشته و همانند آنها دارای پمپ خلاء و موتور مکش هستند. در ساختار جاروبرقی های تخصصی اجزای تشکیل دهنده همچون موتور مکش، پمپ و فیلتر ها منطبق با نوع کاربری آنها و جهت تامین نیاز صنایع دستخوش تغییراتی می شوند. این دسته از جاروبرقی های تخصصی از پرکاربرد ترین دسته جاروبرقی های صنعتی به حساب می آیند که طراحی و ساختارشان با توجه به نوع کاربرد و محل قرار گیری پمپ، موتور، نوع سیستم فیلتراسیون، نوع مخزن و جنس بدنه تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. این مشخصه های ویژه و منحصر به فرد در جاروبرقی های تخصصی کارایی بهینه دستگاه در هنگام جمع آوری نوع خاصی از مواد آلاینده را تضمین می کند.

کاربرد های مکنده های تخصصی

جاروبرقی های تخصصی با ساختار و طراحی خاصی که دارند، در صنایعی همچون سیمان، پتروشیمی، داروسازی، مواد غذایی، نساجی و مکش مواد خاص همچون الیاف پارچه، مواد و پودر های سمی و قابل اشتعال و مایعات غلیظ و روغن ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه میتواند با جمع آوری مواد اولیه هدر رفته در خط تولید و برگرداندن آنها به چرخه تولید تاثیز زیادی در کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری داشته باشد. به علاوه استفاده از مکنده های تخصصی در جمع آوری چنین آلاینده هایی بسیار ایمن تر و موثر تر از شیوه های دستی و سنتی خواهد بود.

جمع آوری مواد سمی

جاروبرقی صنعتیجاروبرقی ها و مکنده های تخصصی با ساختار و طراحی خاص میتوانند در جمع آوری مواد و آلاینده های سمی از محیط کار تاثیر به سزایی داشته باشند. این رده از جاروبرقی ها با داشتن مخازن خاص و جنس بدنه مناسب، از نگهداری درست مواد آلاینده جمع آوری شده اطمینان حاصل کرده و از بازگشت آنها به محیط، جلوگیری به عمل می آورد. سیستم فیلتراسیون به کار رفته در مکنده های تخصصی به گونه ای کارآمد بوده که از عبور مواد و ذرات تا ۱ هزارم میکرون جلوگیری کند به این ترتیب می تواند انواع پودر های سمی یا دارو ها را در مخزن نگهداری و از انتشار آنها در محیط جلوگیری نماید.

مکنده های تخصصی ضد انفجار

برخی واحد های صنعتی تولیداتی دارند که خطر انفجار و آتش سوزی در آنها بالا بوده و امکان به کار گیری مکنده ها و جاروبرقی های متداول به دلیل احتمال بروز جرقه و آتش سوزی و پیشگیری از انفجار وجود ندارد. از انواع مکنده ها و جاروبرقی های تخصصی مکنده های هواکار هستند. مکنده های تخصصی هواکار، یک مکنده ضد انفجار است که جهت نظافت محیط هایی با احتمال آتش سوزی و خطر انفجار طراحی شده اند. پمپ به کار رفته در جاروبرقی های تخصصی هواکار از نوع ونتوری می باشد. عبور هوای فشرده با سرعت بالا از این پمپ و طراحی خاص آن سبب ایجاد خلاء نسبی در پمپ و مکش هوا از داخل مخزن به بیرون می گردد.

مزایای استفاده از جاروبرقی صنعتی در حذف آلاینده ها

  • حذف آلاینده های سمی از محیط کار و افزایش ایمنی محیط کار
  • بالا رفتن سطح کیفیت سلامت محیط و کارکنان
  • کاهش احتمال بروز حوادث و خسارات در محیط کار
  • جمع آوری مواد اولیه پودری هدر رفته و امکان بازگشت آنها به چرخه تولید و کاهش هزینه ها
  • جلوگیری از بروز حوادث و آتش سوزی مواد اشتعال زا
  • دقت بالا در جمع آوری مواد و ذرات از محیط و افزایش کیفیت نظافت نسبت به شیوه های دستی و سنتی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا