مقالات آموزشی

اصول استفاده از واترجت صنعتی در محیط های داخلی

واترجت صنعتی اغلب برای شستشوی سطوح کف، تجهیزات و قطعات مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه آب را با فشار زیاد به سطح پاشش می نماید. این ویژگی دستگاه کارواش صنعتی باعث شده تا اصول ایمنی و مراقبتی برای کاربر آن تعریف شود. در محیط های داخلی و سربسته رعایت مسائل ایمنی در ارتباط با دستگاه واترجت اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این مقاله این اصول ایمنی تببین شده و در مورد آنها بحث می شود.

 

دستورالعمل کلی برای کار با دستگاه واترجت در فضای بسته

استفاده از واترجت صنعتی در فضاهای داخلیاقدامات احتیاطی در هنگام استفاده از کارواش صنعتی زیر سقف و در یک فضای بسته بسیار مهم است. هرگونه تجهیزات مورد استفاده جانبی در کنار این دستگاه ها در این فضاهای محدود نیاز به یک برنامه ریزی و آماده سازی دقیق دارد. به همین منظور دستورالعمل های ذکر شده در دفترچه راهنمای دستگاه بایستی به دقت توسط کاربر دنبال شود. همچنین استفاده از عینک و لباس محافظ توسط کاربر مد نظر قرار گیرد. آب پر فشار در فضای داخلی باید به درستی مدیریت شود، چراکه محیط داخلی پر از وسایل حساس مانند چراغ ها، شیشه ها، وسایل برقی و پریز هاست. تعبیه محلی برای خروج آب مورد استفاده دستگاه نیز قبل از شروع کار با واترجت اهمیت دارد. در پایان کار با دستگاه باید بخش های الکتریکی پوشانده شود و مواد اشتعال زا از محیط خارج شوند. شستشوی آشپزخانه های صنعتی، داخل رستوران، انبار و .. شامل استفاده از واترجت در محیط های داخلی می گردند.

 

نکات مهم نظافت در فضای داخلی

اولین نکته این است که نظافت محیط داخلی با واترجت بدون ایجاد خسارت کار دشواری خواهد بود، مگر اینکه این فرآیند توسط کاربر مسلط به دستگاه و با رعایت دستورالعمل ها انجام گیرد. یکی از بخش های مهم و موانع تمیز کردن سطوح در فضای سر بسته، در اطراف پریز های برق، سیم کشی ها و سیستم روشنایی است. این موضوع به خصوص در فرآیند های شستشوی دیوار و سقف داخلی اهمیت بیشتری پیدا می کند. بنابراین برای شستشوی مثلا سقف یک انبار، چراغ ها و پریز ها باید بطور ایمن پوشانده شود و در حین شستشو سیستم برق موقت قطع شود. عدم فراهم کردن فضایی برای خروج آب از فضای داخلی نیز می تواند مشکل ساز باشد و مشکلاتی مانند نفوذ آب به بخش های زیرین ساختمان را بوجود آورد. در نتیجه آب پر فشار خروجی از دستگاه باید به گونه ای هدایت شود تا به بیرون از محیط یا به داخل چاه برود. اگر شرایط فضای داخلی برای استفاده از واترجت و یا تخلیه آب فراهم نباشد، بکارگیری یک دستگاه اسکرابر صنعتی می تواند یک گزینه مناسب برای شستشوی سطوح کف بدون جاری شدن آب باشد.

 

فرآیند شستشوی فضای داخلی با دستگاه واترجت

استفاده از واترجت صنعتی در فضاهای داخلیقبل از شروع کار با واترجت در فضای سربسته باید وسایل حساس و آسیب پذیر را از محیط اطراف جمع آوری نمود. برای جلوگیری از آسیب رساندن به سطوح یا تجهیزات حتما باید فشار آب قبل از شروع کار آزمایش شود.

نازل های متعددی با زاویه صفر تا حدود ۶۰ درجه تعیین کننده نحوه خروج آب از واترجت صنعتی هستند. در محیط داخلی بایستی از نازل های با زاویه بزرگ شروع شود و در صورت نیاز و فراهم بودن شرایط نازل های با زاویه کوچک تر بکار گرفته شوند.

قبل از شروع کار با واترجت در محیط سربسته کوچک مخصوص مغازه ها و رستوران ها بهتر است ابتدا سطح یک جاروی اولیه شود تا مقدار آب مورد استفاده کاهش یابد و در نتیجه مشکلی در تخلیه آب از محیط بوجود نیاید. در مشاغل بزرگ تر بهتر است از سیستم پمپ آب برای تخلیه آب استفاده شود. البته اگر دبی آب خروجی از دستگاه مطابق با توان سیستم تخلیه فاضلاب مجموعه باشد، می توان از فاضلاب برای خروج آب بهره برد. برای حذف آلودگی های عمیق روغنی استفاده از واترجت صنعتی آب گرم ارجحیت دارد. در مقابل واترجت دیزلی یا بنزینی بعلت تولید آلودگی در حین کار در فضای داخلی پیشنهاد نمی شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا