مقالات آموزشی

اسکرابر صنعتی و مزایای آن در شستشوی سطح مراکز درمانی و آموزشی

نظافت و شستشوی سطح زمین در مراکز آموزشی و درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آلوده بودن این محیط ها، موجب کاهش سطح بهداشت شده، روند بهبودی بیماران را با مشکل روبرو ساخته و سلامت دانش آموزان و دانش جویان را به خطر می اندازد. یک محیط آموزشی تمیز و عاری از آلودگی بطور چشم گیری بر روی انگیزه و نشاط محصلین تاثیر گذار است. در این زمینه روش های دستی شستشو کارآمد نبوده و مشکلاتی را به همراه دارند. دستگاه های کفشوی صنعتی با بهره مندی از تکنولوژی روز و قدرت نظافتی بالا، مشکلات روش های دستی را به حداقل رسانده اند. اسکرابر با استفاده از آب و سامانه برس زنی، آلودگی ها را بر طرف نموده و بطور همزمان از طریق تی خشک کن و سیستم مکش آلودگی ها، سطح را خشک می نماید.

 

ضرورت استفاده از اسکرابر در مراکز درمانی و آموزشی

اسکرابر صنعتی مراکز آموزشیامور نظافتی، از جمله فعالیت هایی است که در محیط های آموزشی همچون دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، مدارس و مهد کودک ها و مراکز درمانی چون بیمارستان ها و درمانگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هزینه های جاری این مراکز به خودی خود گزاف و بیش از حد بوده و سرمایه چندانی را برای امور نظافتی باقی نمی گذارد. تردد نسبتا زیاد افراد در این محیط ها نیز موجب آلودگی بیشتر شده و نظافت مستمر و با کیفیتی را می طلبد. سطح آلوده می تواند سبب ایجاد خطراتی برای سلامت افراد و یا تشدید مریضی بیماران شود. روش سنتی نظافتی، معایب متعددی در امر شستشوی سطوح دارند. نظافت تنها ۸۰ متر مربع از محیط در طول یک ساعت، عدم توانایی در از بین بردن آلودگی های عمیق و کاهش عمر کفپوش از جمله این معایب به حساب می آیند. در طرف دیگر خرید و استفاده از دستگاه های اسکرابر صنعتی قرار گرفته اند. مناسب بودن قیمت زمین شوی صنعتی در کنار عملکرد عالی خود، مزایای زیادی را برای مدیران بخش های آموزشی و بهداشتی فراهم آورده اند. زمین شوی صنعتی کارایی بالایی در مدت یک ساعت داشته و به طور چشم گیری در کاهش زمان نظافت موثر است. افزایش طول عمر کفپوش، از بین بردن آلودگی های عمیق و سطحی، جلوگیری از سر خوردن افراد، عدم ایجاد مزاحمت برای محصلین و بیماران و سازگاری با محیط زیست از دیگر مزایای این کفشو به حساب می آید.

 

دستگاه اسکرابر و انواع گوناگون آن

کفشوی دستی مناسب برای مراکز درمانیاسکرابر صنعتی از جمله دستگاه های نظافتی پر کاربرد در محیط های بیمارستانی و آموزشی می باشد. مکانیزم عملکرد کف شوی بر پایه یک سیستم منظم و دقیق طراحی شده است. هنگامیکه کاربر دستگاه اسکرابر را روشن می نماید، سامانه پاشش آب و برس زنی فعال شده و سطح با حرکت یکنواخت کفشوی از آلودگی ها پاکسازی می گردد. همزمان با این عمل، آب آلوده بوسیله تی خشک کن از روی سطح جمع شده و با مکش وارد مخزن آب کثیف می گردد. در نتیجه هیچگونه لکه و خیسی بر روی زمین به جای گذاشته نمی شود. کف شوی ها در انواع گوناگونی عرضه می شوند که تمامی آن ها در دو دسته اسکرابر دستی و خودرویی قرار می گیرند. منبع تغذیه زمین شوی سرنشین دار اکثرا از طریق باتری و منبع تغذیه مدل های دستی از طریق جریان برق و باتری تامین می شود. نمونه های خاصی از این دستگاه نیز که با نام اسکرابر بیماستانی طراحی شده اند، برای شستشو و ضدعفونی محیط های بیمارستانی قابل استفاده می باشند.

 

اسکرابر صنعتی مناسب برای مراکز آموزشی و درمانی

اسکرابر بیمارستانیتعیین اسکرابر مناسب در تمامی محیط ها دارای اهمیت است. انتخاب مناسب در این زمینه، موجب اثربخشی بهتر کار، تسریع در عملیات و کاهش هزینه ها می شود. در مراکز آموزشی نیز مدیران آن ها می بایست زمین شویی را انتخاب نمایند که علاوه بر رفع نیاز های نظافتی و کاهش هزینه ها، با شرایط محیط متناسب باشد. اسکرابر صنعتی دستی کابلی دارای وزن پایینی بوده و علاوه بر قیمت پایین تر نسبت به نمونه های باتری دار، قدرت نظافتی بالاتری دارند. بنابراین این کفشور ها در محیط های نه چندان وسیعی که کابل دستگاه اختلالی در تردد ایجاد نمی کند، کاملا مناسب اند. نمونه های باتری دار نیز با توجه به چند ساعت شارژدهی باتری خود، در محیط های آموزشی با بخش های متعدد و با دسترسی نا مناسب به پریز برق قابل استفاده اند. البته استفاده از کفشوی های سرنشین دار هم در نظافت محیط های آموزشی که دستگاه بتواند بطور مناسب حرکت نماید، کاربردی بوده و تاثیر چشم گیری در سرعت نظافت و کاهش خستگی کاربر دارد. اما در محیط های درمانی و بیمارستانی بعلت غیر بهداشتی بودن محیط، اسکرابر های خاصی با عنوان آنتی باکتریال استفاده می شوند که محیط را به خوبی ضدعفونی می نمایند. این دستگاه ها سطح صدای پایینی داشته و مزاحمتی برای بیماران ایجاد نمی کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا