مقالات آموزشی

آشنایی با اصطلاحات اسکرابر

امروزه نظافت و شستشوی محیط ها با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مکانیزه انجام می شود. زیرا علاوه بر سرعت بالا، کیفیت نظافت فوق العاده ای دارند و امور نظافتی و شستشو را بسیار آسان و بدون خستگی کاربر انجام می دهند. یکی از پرکاربرد ترین دستگاه های نظافتی، دستگاه کفشوی می باشد. اسکرابر با شستشو و خشک کردن سطح زمین به صورت همزمان، موثر ترین دستگاه برای شستشوی محیط های مختلف می باشد. از دستگاه اسکرابر می توان در محیط های کوچک مانند فضای اداری و فروشگاه کوچک و یا فضاهای وسیع مانند مجتمع های تجاری، کارخانه ها و سوله های صنعتی استفاده نمود. دستگاه های کفشوی دارای مدل ها و اندازه های مختلفی هستند که متناسب با محیط، انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. اسکرابر صنعتی می تواند دستی یا سرنشین دار باشد که ابعاد و قدرت مانور هرکدام متفاوت است و باید با توجه به فضا و وسعت محیط مورد استفاده قرار گیرند.

 

اصطلاحات و واژه های اسکرابر

همان گونه که گفته شد دستگاه های اسکرابر دارای انواع مختلفی است که هریک دارای ویژگی هایی هستند و برای هر محیط باید مدل مناسب را انتخاب نمود. برای بررسی مشخصات دستگاه های کفشوی اصطلاحاتی وجود دارد که آشنایی یا آن ها می تواند افراد را در شناخت بهتر دستگاه و انتخاب مدل متناسب با محیط یاری نماید. باید توجه داشت همیشه کوچکترین دستگاه اقتصادی ترین کار نیست و یا انتخاب دستگاه بزرگ به معنی انتخاب بهترین دستگاه و دستیابی به بالاترین کارایی نیست و باید دستگاه مناسب انتخاب شود. برخی از اصطلاحات و ویژگی های یک اسکرابر در ادامه عنوان شده اند.

نوع هدایت

دستگاه های کفشور از نظر نوع هدایت به دو رده اسکرابر دستی و اسکرابر سرنشین دار تقسیم می شوند. در مدل های دستی کاربر دستگاه را توسط دسته و دکمه های کنترلی از پشت هدایت می نماید. اما در مدل سرنشین دار که دارای ابعاد بزرگتری است و در محیط های وسیع مورد استفاده قرار می گیرد کاربر بر پشت آن نشسته و توسط فرمان و دکمه های کنترلی دستگاه را هدایت می نماید.

منبع تغذیه

منبع تغذیه دستگاه های کفشوی بسته به مدل می تواند باتری و یا برق شهری باشد. کفشوی های سرنشین دار همگی از نوع باتری دار هستند اما مدل های دستی دارای انواع باتری دار و کابلی می باشند. در صورتی که در یک محیط دسترسی به پریز برق وجود داشته باشد استفاده از دستگاه های کابلی و اتصال مستقیم به برق توصیه می شود. اسکرابر باتری دار در محیطی مورد استفاده قرار می گیرد که یا دسترسی به پریز برق دشوار باشد و یا محیط دارای موانع و راهرو می باشد که در این حالت دستگاه کفشوی باید قدرت مانور کافی داشته باشد. دستگاه های باتری دار قابلیت مانور بیشتری نسبت به مدل های کابلی دارند. در صورت استفاده از کفشوی باتری دار، حتما باید قبل از استفاده به طور کامل شارژ شود. محدودیت زمانی استفاده از کفشور باتری دار بستگی به میزان شارژدهی دستگاه دارد.

ظرفیت مخزن

دستگاه کفشوی دارای دو مخزن مجزا برای آب تمیز و آب کثیف می باشد. در مخزن آب تمیز می توان از محلول مواد شوینده نیز استفاده نمود. مخازن مجزا باعث می شود آلودگی از ناحیه ای به ناحیه دیگر منتقل نگردد و در نتیجه کیفیت شستشو تا حد بسیار قابل توجهی افزایش می یابد. ظرفیت مخازن در مدل های مختلف متفاوت است و می تواند بین ۴ تا ۱۵۰ لیتر باشد. ظرفیت مخزن اسکرابر می تواند عاملی تعیین کننده برای مدن زمان استفاده از دستگاه باشد تا زمانی که مخزن آب کثیف پر و یا مخزن آب تمیز خالی شود.

پهنای شستشو

عرض برس دستگاه کفشوی نشان دهنده پهنای شستشو می باشد و این با عرض دستگاه متفاوت است. پهنای شستشو برای تعیین حداقل عرض محیط و راهرو های باریکی که باید شستشو شوند نیز قابل اهمیت است. با دانستن سرعت دستگاه و پهنای شستشو می توان مدت زمان شستشوی یک محیط با مساحت مشخص را پیش بینی نمود.

پهنای تی

تی لاستیکی هلالی شکل وظیفه جمع آوری آب و آلودگی  را دارد. به نحوی که آب کثیف را در پشت دستگاه جمع آوری می کند و سپس موتور مکنده آن را به طور کامل جمع کرده و به درون مخزن آب کثیف می ریزد. تی معمولا عریض تر از بدنه دستگاه است و در عملیات شستشو نقشی اساسی دارد و در صورتی که دچار پارگی شود و یا تنظیمات آن به هم بریزد باعث می شود آلودگی ها به خوبی از سطح جمع آوری نشوند.

برس و پد

برس یکی از مهمترین اجزای شستشو در دستگاه اسکرابر می باشد. برس می تواند دیسکی و یا غلطکی باشد. برس های دیسکی سطح مقطع بیشتر و در نتیجه تماس بیشتری با سطح دارند. بنابراین این نوع برس کاربرد بیشتری دارد. برس غلطکی سطح تماس کمتری با سطح دارد اما در عین حال سرعت چرخش بالاتری دارد. برس اسکرابر از نظر زبری و نرمی به چهار دسته نرم، بسیار نرم، بسیار زبر و استاندارد تقسیم می شود که در ۹۰ درصد از مواقع از برس استاندارد استفاده می شود. زبری و نرمی برس ها بر طبق میزان آلودگی، نوع آلودگی و جنس سطح انتخاب می شود.

سرعت و فشار برس

برس نقشی اصلی در جدا کردن آلودگی ها از سطح دارد. بنابراین سرعت چرخش برس بر روی سطح می تواند تعیین کننده میزان رفع آلودگی ها داشته باشد. فشار برس نیز تاثیر بسیار زیادی در نظافت سطحی دارد که دارای کمی ناهمواری هستند و می تواند آن ها را به خوبی شستشو نمایند.

قدرت مکش

توان مکش دستگاه کفشوی هرچه بیشتر باشد یعنی توانایی آن در جمع آوری آب و آلودگی بیشتر است. بنابراین سطح به خوبی شستشو شده و رد و اثری از آب  و آلودگی بر جای نمی ماند.

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا