مقالات آموزشی

دستگاه سوییپر چیست؟

نظافت و جمع آوری زباله های خشک و گرد و غبار در محیط خانه به وسیله جاروبرقی انجام می گیرد، اما جمع آوری زباله های بیرون از منزل همانند محیط بیرونی فروشگاه ها، کارخانه ها و… چطور؟ آیا می بایستی این جمع آوری به شیوه دستی (جارو و خاک انداز یا جاروی فراشی) انجام گیرد؟ جدا از خطری که پخش شدن گرد و خاک در محیط برای سلامتی افراد حاضر در محل دارد، سرعت نظافت دستی نیز بسیار پایین می باشد. راه حل نظافت و جمع آوری زباله ها و گرد و غبار محیط های وسیع بهره گیری از دستگاه سویپر صنعتی می باشد. از دستگاه سوییپر برای نظافت محیط هایی با وسعت بالا به کار گرفته می شود.

سوییپر چیست؟

دستگاه سوییپر از تجهیزات نظافت مکانیزه است که با استفاده از ویژگی های ساختاری جمع آوری آلودگی ها از محیط های گسترده صنعتی را به راحتی اجرا می کند. اگر بخواهیم توضیح دهیم که اصلی ترین کاربرد دستگاه سوییپر چیست باید بگوییم جمع آوری آلاینده های ریز و درشت از محیط صنایع که میتواند ایمنی و بهداشت محیط را تحت تاثیر قرار دهد، از اصلی ترین موارد استفاده این دستگاه به شمار می آید. دستگاه سوییپر با تکیه بر عملکرد چرخشی برس و مخزن با حجم بالا، توان بالای نظافتی در محیط های صنعتی ارائه می دهد.

مزایای استفاده از دستگاه سویپر نسبت به نظافت دستی چیست؟

حال که با دستگاه سوییپر آشنا شدیم، باید بدانیم مزایای استفاده از دستگاه سوییپر چیست و چه برتری هایی نسبت به روش های نظافت دستی دارد. جمع آوری زباله های و گرد و غبار در محیط هایی با وسعت بالا به شیوه دستی مشکلاتی همانند سرعت پایین، ایجاد خطر برای افراد حاضر، نیاز به تعداد بالای نیروی انسانی دارد. اما سوییپر به گونه ای طراحی شده است که تمامی نقص های شیوه دستی را برطرف کند. با استفاده از سویپر تنها یک فرد می تواند در کمترین زمان ممکن یک مکان وسیع را نظافت نماید و به دلیل بهره گیری بعضی از سوییپر ها به سیستم پاشش آب از پخش شدن گرد و غبار در هوا جلوگیری می شود.

دستگاه سویپر صنعتی قابل استافده در کارخانه های صنعتی نیز می باشد
دستگاه سوییپر سرنشین دار

نحوه عملکرد دستگاه سویپر چگونه است؟

پیش از پاسخ به این سوال بایستی دانست هدف اصلی کاربرد دستگاه سوییپر چیست و سوییپر توانایی جمع آوری چه زباله هایی را دارد؟ سوییپر یک جاروبرقی است که وظیفه این دستگاه مکش ذرات گرد و غبار و جمع آوری زباله های جامدی همانند برگ درختان، پلاستیک و زباله های جامد طراحی شده است. توجه داشته باشید سوییپر تنها به عنوان جاروبرقی کاربرد دارد و سطح را شستشو نمی دهد. سیستم پاشش قرار گرفته شده تنها برای جلوگیری از پخش شدن گرد و غبار در هوا می باشد. برای نظافت و شستشو سطح زمین می بایستی از دستگاه اسکرابر صنعتی بهره گرفته شود.
سوییپر دارای یک برس اصلی استوانه ای و یک یا دو برس دیسکی جانبی است که این دو برس مجزا در قسمت جلویی دستگاه قرار می گیرند. تمامی دستگاه مجهز به یک برس جانبی بوده و در صورت درخواست می توان به صورت جداگانه برس دیگر را وصل نمود. عملکرد جمع آوری در دستگاه سویپر به دو صورت یا اصطلاحاً به صورت دوگانه انجام می شود که عبارت اند از مکانیکی و مکش. مکانیکی همان حرکت برس ها می باشد که برس های جانبی حرکت به سمت داخل داشته و زباله و پسماند ها را به سمت برس مرکزی هدایت کرده و برس مرکزی زباله ها را جمع آوری کرده و به درون مخزن می فرستد. جمع آوری به صورت مکش توسط مکنده های قرار گرفته بر برس های جانبی به انجام می رسد که برای مکش گرد و غبار تعبیه شده اند.

دستگاه سویپر سرنشین دار باطری دار مناسب استفاده در محیط های سر بسته
دستگاه سویپر باطری دار

انواع سویپر از نظر منبع انرژی و هدایت و مخزن تخلیه

سوییپر از نظر منبع انرژی به سه دسته مکانیکی، باطری دار و بنزینی یا دیزلی، از نظر نحوه هدایت به دو دسته دستی و سرنشین دار تقسیم می گردند و از نظر سیستم تخلیه مخزن به دو دسته تخلیه دستی و تخلیه مکانیزه تقسیم می گردند.

انواع سوییپر ها بر اساس منبع انرژی

سویپر مکانیکی از هیچ گونه منبع انرژی برای انجام عملیات استفاده نمی کند و بعضی از سوییپر های دستی به صورت مکانیکی طراحی شده اند. نحوه کارکرد سوییپر مکانیکی به این صورت است که با وارد شدن نیرو از سمت کاربر و به حرکت در آمدن سوییپر، اجزا سوییپر به حرکت در می آیند.
سوییپر باطری دار دارای موتور الکتریکی می باشد و منبع انرژی این سوییپر باطری می باشد. از این سوییپر به دلیل این که از هیچ گونه سوخت فسیلی استفاده نمی کند می توان در فضا های بسته از آن استفاده نمود.
سوییپر بنزینی یا دیزلی به دلیل راحتی و سادگی منبع انرژی به شدت محبوب است. البته این دستگاه سویپر به دلیل منبع انرژی مورد نیاز قابل استفاده در محیط های بسته نیست و می بایستی در محیط های آزاد از آن بهره گرفت.

دستگاه سویپر در حال نظافت فضای آزاد
دستگاه سویپر بنزینی

کدام دستگاه سویپر مناسب کسب و کار من است؟

حال که با انواع سوییپر ها آشنا شدیم، باید بدانیم نکات انتخاب و خرید دستگاه سوییپر چیست و برای انتخاب دستگاه مناسب چه مواردی را باید مد نظر قرار داد. انتخاب سوییپر بستگی نوع کسب و کار، نوع محیط، وسعت محیط و.. بستگی دارد برای مثال در یک مجتمع سر پوشیده وسیع نمی توان از دستگاه سویپر دیزلی یا مکانیکی بهره برد زیرا دستگاه دیزلی یا بنزینی موجب آلودگی می شود و سویپر مکانیکی قدرت کافی برای نظافت محیط وسیع را ندارد. در این محیط می توان از یک سوییپر سرنشین دار باطری دار استفاده کرد که بسته به میزان آلودگی محیط می توان بین تخلیه دستی و مکانیزه تصمیم گرفت. برای انتخاب سوییپر مناسب کسب و کار خود می توانید با کارشناسان شرکت ابراهیم ارتباط برقرار نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا