مقالات آموزشی

مقایسه و بررسی تفاوت های کارواش اتوماتیک و کارواش دستی

عملکرد کارواش اتوماتیک و کارواش دستی

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از صنایع، به ویژه در صنعت خودروسازی، روش های تمیزکردن خودرو به روز شده است. روش‌های سنتی شستشوی وسایل نقلیه دارای اشکالاتی هستند که در رویکردهای معاصر به طور کامل برطرف شده است. شستشوی دستی و معمولی چندین ایراد دارد که از جمله آن ها می توان به زمان بر بودن عملیات شستشو، مصرف بیش از حد آب و مواد شوینده، عدم کیفیت کافی، استفاده از ابزار نادرست و در برخی موارد آسیب به رنگ اشاره کرد.

اما این مسائل در سال های اخیر با استفاده از فناوری استفاده از کارواش اتوماتیک و کارواش دستی برطرف شده است. از جمله موثرترین تجهیزات شستشوی خودرو کارواش اتوماتیک و کارواش دستی هستند. بنابراین قصد داریم در ادامه شما را با عملکرد و طرز کار کارواش اتوماتیک و کارواش دستی و تفاوت کارواش اتوماتیک و کارواش دستی از لحاظ نحوه شستشو، کیفیت و ایمنی آشنا کرده و مزایا و معایب کارواش اتوماتیک با کارواش دستی را به اختصار برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

طرزکار کارواش اتوماتیک

یکی از پرکاربردترین روش های نظافت خودرو، کارواش اتوماتیک است. این محبوبیت ناشی از مزایای آن نسبت به شیوه های شستشوی دستی است. کارواش‌های اتوماتیک به دو نوع کلی کارواش اتوماتیک دروازه‌ای و کارواش اتوماتیک تونلی تقسیم می‌شوند. در کارواش اتوماتیک دروازه‌ای ، خودرو ثابت می‌ماند و تجهیزات شستشو بر روی یک دروازه متحرک نصب شده‌اند. سپس دروازه به آرامی در امتداد خودرو حرکت می‌کند و مراحل مختلف شستشو را به ترتیب انجام می‌دهد. در ادامه به صورت جزئی تر مراحل شستشو خودرو را شرح میدهیم:

  • پیش‌ شستشو: با استفاده از آب فشار قوی، آلودگی‌های سست و گل و لای از روی سطح خودرو شسته می‌شود.
  • پاشش مواد شوینده: مواد شوینده مخصوص شستشوی خودرو به بدنه پاشیده می‌شود.
  • برس‌زنی: برس‌های مخصوص برای جدا کردن آلودگی‌های چسبیده به بدنه خودرو استفاده می‌شود.
  • آبکشی: با استفاده از آب تمیز، مواد شوینده و آلودگی‌های باقی‌مانده از روی بدنه خودرو شسته می‌شود.
  • خشک‌کن: با استفاده از دمنده‌های هوا یا پارچه‌های خشک‌کن، آب باقی‌مانده روی بدنه خودرو تبخیر می‌شود.

مراحل شستشو در کارواش اتوماتیک تونلی مشابه کارواش اتوماتیک دروازه‌ای است، با این تفاوت که به جای حرکت تجهیزات شستشو، خودرو حرکت می‌کند.

در کارواش اتوماتیک تونلی، خودرو بر روی یک ریل یا نوار نقاله حرکت می‌کند و از بخش‌های مختلف تونل شستشو عبور می‌کند. در هر بخش از تونل، عملیات شستشوی خاصی انجام می‌شود.

روش کار کارواش دستی

استفاده از تجهیزات و ابزارهای نظافت همانند کارواش اتوماتیک و کارواش دستی در انواع کارهای نظافتی کیفیت و سرعت عملیات را بهبود می بخشد. بنابراین امروزه استفاده از دستگاه واتر جت یا کارواش دستی برای نظافت خودرو، سرعت و کیفیت را در مقایسه با تکنیک های قدیمی بهبود بخشیده است. استفاده از این نوع شستشوی خودرو مزایایی را ارائه می دهد که مصرف کنندگان را تشویق می کند تا از انواع کارواش دستی استفاده کنند.

کارواش‌های دستی انواع مختلفی دارند، اما نحوه کار کلی آن ها شبیه به هم است.به همین دلیل در ادامه نحوه و روش کار کارواش دستی را به اختصار شرح میدهیم.

مرحله اول آماده سازی شرایط شستشو:

ابتدا محل مناسب را انتخاب کنید، جایی را انتخاب کنید که سطح صاف و سایه داشته باشد و به آب و برق دسترسی داشته باشید. سپس از لوازم مورد نیاز خود استفاده کنید. شما به یک سطل، اسفنج یا دستمال، شامپو مخصوص خودرو، شلنگ آب، کارواش دستی و دستکش نیاز دارید. ابتدا بهتر است با استفاده از شلنگ آب، گل و لای سست را از روی خودرو بشویید.

مرحله دوم شستشو خودرو توسط کارواش دستی:

ابتدا طبق دستورالعمل روی شامپو، مقداری شامپو را در سطل آب مخلوط کنید. اسفنج یا دستمال را در محلول شامپو خیس کنید و شروع به شستشوی خودرو کنید. از حرکات دایره‌ای استفاده کنید و به تمام قسمت‌های خودرو، از جمله سقف، کاپوت، صندوق عقب، سپرها و چرخ‌ها توجه کنید.
طبق دستورالعمل سازنده کارواش دستی را به شلنگ آب وصل کنید. از کارواش دستی برای شستشوی قسمت‌های که به سختی تمیز می‌شوند، مانند رینگ‌ها و زیر خودرو استفاده کنید.

کارواش اتوماتیک و کارواش دستی
کارواش اتوماتیک و کارواش دستی

مرحله سوم آبکشی و خشک کردن خودرو:

در آخر با استفاده از کارواش دستی، تمام شامپو را از روی خودرو آبکشی کرده و با استفاده از یک حوله نرم و تمیز، خودرو را خشک کنید.

مقایسه کارواش دستی و کارواش اتوماتیک

امروزه شستشوی خودرو به دو صورت دستی و اتوماتیک توسط کارواش اتوماتیک و کارواش دستی انجام می شود. در حالی که ممکن است روش دستی مانند شستشوی سنتی به نظر برسد، اما اینگونه نیست. روش شستشوی دستی با استفاده از کارواش دستی یا واترجت صنعتی انجام می‌شود و می توان از تجهیزات مرتبط و کارآمد مانند نازل های مختلف استفاده کرد. در مقابل روش اتوماتیک که برای شستشوی کامل خودرو به کار می‌رود روشی دیگر برای شستشوی انواع خودرو می باشد. کارواش اتوماتیک دارای دو نوع کارواش اتوماتیک دروازه ای و کارواش اتوماتیک تونلی می‌باشد که هریک دارای مزایای مختص به خود می باشند.

کاربران می توانند بر اساس نیاز و محیط مورد نظر خود دستگاه مناسب را از میان تجهیزات نظافت خودرو انتخاب کرده و برای شستشوی موثر خودروهای سبک و سنگین استفاده کنند.

تفاوت کارواش اتوماتیک و کارواش دستی از لحاظ نحوه شستشو

در کارواش اتوماتیک، خودرو بر روی یک ریل حرکت می‌کند و از میان برس‌ها، نازل‌های آب و مواد شوینده عبور می‌کند. برس‌ها به صورت چرخشی و عمودی حرکت می‌کنند تا تمام قسمت‌های خودرو را شستشو دهند. سپس نازل‌های آب فشار قوی، آلودگی‌ها را از سطح خودرو جدا می‌کنند. مواد شوینده نیز برای تمیز کردن عمیق‌تر خودرو استفاده می‌شوند. در نهایت، خودرو با دمنده‌های قوی خشک می‌شود.

اما در کارواش دستی خودرو توسط افراد به صورت دستی شستشو داده می‌شود. آن ها از شلنگ آب، اسفنج، دستمال و مواد شوینده برای شستشوی خودرو استفاده می‌کنند.
در این روش شستشو با دقت بیشتری انجام شده و به تمام قسمت‌های خودرو، به خصوص نقاط ظریف، توجه می‌شود. از روش‌های مختلفی مانند برس، دستمال و مواد شوینده مخصوص برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف خودرو استفاده شده و در نهایت خودرو با دستمال یا حوله خشک می‌شود.

مقایسه کارواش دستی و اتوماتیک از نظر کیفیت شستشو

قابلیت برنامه ریزی و داشتن برنامه های از پیش تعیین شده در نظافت و شستشوی کارواش اتوماتیک به کاربر این امکان را می دهد که با انتخاب برنامه شستشو، فرآیند نظافت را به صورت کاملا اتوماتیک آغاز کند. عملکرد خودکار کارواش اتوماتیک باعث می شود تا تمامی مراحل شستشو بدون مشکل و با کیفیت کامل انجام شود. برس های موجود در این نوع کارواش به خوبی کثیفی های سطحی را از بین می‌برند و نه تنها به رنگ آسیب نمی‌رسانند، بلکه به دلیل ساختاری که دارند از ایجاد هرگونه خط و خش روی بدنه جلوگیری می‌کنند.

در مقابل استفاده از دستگاه کارواش دستی به دلیل استفاده از فشار آب برای نظافت و شستشوی قسمت های مختلف خودرو به کاربر این امکان را می دهد که به نقاط غیرقابل دسترس خودرو رسیده و آلودگی آن را از بین ببرد. این ویژگی این امکان را به کاربر می دهد تا آلودگی های باقی مانده در این مکان ها را از بین برده و نظافت کامل و دقیق خودرو را ممکن سازد.

تفاوت کارواش دستی و کارواش اتوماتیک از لحاظ ایمنی

تفاوت کارواش اتوماتیک و کارواش دستی ار لحاظ ایمنی این است که شستشو توسط کارواش دستی به اپراتور اجازه می‌دهد تا به تمام قسمت‌های خودرو، به خصوص نقاطی که دسترسی به آنها برای برس‌های اتوماتیک دشوار است، توجه کند. این امر می‌تواند به جلوگیری از خط و خش و آسیب به سطوح ظریف مانند لبه‌ها، آنتن‌ها و آینه‌ها کمک کند.
همچنین اپراتور می‌تواند فشار آب، نوع مواد شوینده و تکنیک‌های شستشو را متناسب با نیازهای خاص خودرو تنظیم کند. این امر برای خودروهای حساس یا آنهایی که دارای روکش هستند، حائز اهمیت است.

لازم به ذکر است در کارواش دستی اپراتور می‌تواند لکه‌های خاص مانند فضله پرندگان، شیره درختان و حشرات را با دست جدا کند. این امر در کارواش‌های اتوماتیک که ممکن است این لکه‌ها را از قلم بیندازند، امکان‌پذیر نیست.

در مقابل کارواش‌های اتوماتیک معمولاً سریع‌تر از کارواش‌های دستی هستند و می‌توانند در عرض چند دقیقه خودرو را شستشو و خشک کنند. این امر برای رانندگانی که وقت کم دارند، ایده‌آل است.
شستشوی اتوماتیک از یک فرآیند استاندارد استفاده می‌کند که در هر بار شستشو نتایج ثابتی را ارائه می‌دهد. این امر می‌تواند برای رانندگانی که به دنبال یک شستشوی منظم و قابل اعتماد هستند، جذاب باشد. همچنین کارواش‌های اتوماتیک از برس‌های نرم و مواد شوینده ملایم استفاده می‌کنند که احتمال آسیب به رنگ خودرو را کاهش می‌دهد.

بررسی مزایا و معایب کارواش اتوماتیک با کارواش دستی

در دنیای امروزه با برنامه های شلوغ و رفت و آمدهای مداوم استفاده از هر دو روش شستشو با کارواش اتوماتیک و کارواش دستی بهترین روش ممکن می باشد. بطوریکه با استفاده از روش کارواش دستی و استفاده از مواد و شوینده های مختلف و صرف وقت بیشتر با دستگاه واترجت جهت نظافت خودرو، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

همچنین استفاده از تجهیزات و دستگاه های کارواش های اتوماتیک به طور مداوم جهت گرفتن گرد و غبار خودرو و نماندن بیش از حد آلودگی بر روی بدنه خودرو بهترین نتیجه و عملکرد نظافت را در کوتاه ترین زمان ممکن به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل در ادامه مزایای کارواش اتوماتیک و کارواش دستی را به اختصار شرح میدهیم:

مزایای استفاه از کارواش اتوماتیک

در دستگاه کارواش اتوماتیک پاشش مواد و شوینده ها به صورت خودکار (بدون دخالت دست) به راحتی و به سرعت بر روی خودرو صورت می گیرد.
شستشو و خشک کردن خودرو بدون دخالت دست و به طور اتوماتیک انجام می پذیرد، این امر در هنگام خشک کردن از به جا ماندن رد دست و خشک کن بر روی بدنه دستگاه جلوگیری می نماید.

در شستشوی خودرو با کارواش اتوماتیک از بروز خراش و آسیب در بدنه خودرو در حین شستشو و خشک کردن خودرو جلوگیری میشود. سرعت بالای شستشوی خودرو در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و با قابلیت استفاده از برنامه شستشوی خودرو از پیش تعیین شده یا برنامه های شستشوی پیش فرض دستگاه، انجام مراحل نظافت به صورت پشت سر هم و با کیفیت بالا صورت میگیرد.

همچنین با تنظیم اتوماتیک میزان استفاده از مواد شوینده و آب مصرفی توسط دستگاه کارواش که باعث کاهش هزینه های شستشوی خودرو نسبت به روش های سنتی و دستی شستشوی اتومبیل خواهد شد.

کارواش دستی و اتوماتیک
کارواش اتوماتیک و کارواش دستی

مزایای استفاه از کارواش دستی

در مقابل کارواش دستی یا واترجت صنعتی امکان نظافت کامل تمامی قسمت های ماشین (قسمت های زیرین گل گیر ها و فضای داخلی موتور) را برای کاربر امکان پذیر می نماید.
در شستشو با کارواش دستی امکان استفاده از انواع مختلفی از شوینده های خودرو و جلا دهنده ها وجود دارد و همچنین امکان پولیش زدن سطح خودرو جهت ترمیم سطوح آسیب دیده امکان پذیر می باشد.

شستشوی خودرو با کارواش دستی امکان بازبینی کامل سطوح خودرو برای کاربر فراهم نموده و با تمرکز و هزینه بیشتر قادر به برطرف نمودن آسیب ها در نقاط خسارت دیده، نسبت به رفع آنها اقدام خواهد نمود.
کارواش های دستی به دلیل شستشوی خودرو توسط کاربر توانایی شستشو در مدت زمان بیشتری را در محل های خاص خودرو با انعطاف پذیری بالاتری نسبت به کارواش اتوماتیک امکان پذیر می نماید.

نکات قابل توجه هنگام انتخاب نحوه کارواش خوردو

انتخاب بهترین روش برای شستشوی خودرو توسط کارواش اتوماتیک و کارواش دستی به عوامل مختلفی از جمله بودجه، زمان، ترجیحات شخصی و سطح کثیفی خودرو بستگی دارد. در ادامه چند نکته وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرید:

کارواش دستی معمولا ارزان تر از کارواش های سیار یا اتوماتیک است. به شما امکان می دهد تا به طور کامل بر فرآیند شستشو نظارت داشته باشید و از تمیز شدن تمام نقاط خودرو اطمینان حاصل کنید. می توانید از محصولات و روش های خاص خود برای شستشوی خودرو استفاده کنید.

در مقابل کارواش اتوماتیک راحت، سریع، به طور کلی از خراش یا آسیب به رنگ خودرو جلوگیری می کند. اما گران تر از سایر روش ها، ممکن است به اندازه شستشوی دستی یا کارواش سکه ای موثر نباشد، اما برای همه نوع خودرو مناسب نیست، چرا که برخی از کارواش های اتوماتیک از مواد شیمیایی خشن استفاده می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا