مقالات آموزشی

انواع تجهیزات نظافت مکانیزه و کاربرد آن ها

نظافت مکان های عمومی و بزرگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . برای مثال نقاطی که زیاد با دست در تماس هستند مانند دستگیره های درب، کلید برق، دکمه های آسانسورها، نرده ها، مبلمان، اجزای بیرونی کامپیوتر، کارگاه ها، سرویس های بهداشتی و سایر سطوحی که به طور مداوم با دست آن انسان تماس دارند باید در ابتدا نظافت و سپس ضدعفونی شوند تا بهداشت به طور صحیح رعایت شود. این سطوح نه تنها باید به شیوه صحیح نظافت شوند بلکه این فرایندها باید به طور مرتب در طول روز هم ادامه پیدا کند. برای نظافت و ضدعفونی بسیاری از سطوح دستگاه نظافت مکانیزه و برای برخی دیگر تجهیزات نظافت دستی لازم است. به کارگیری تجهیزات و دستگاه های نظافت مکانیزه صنعتی در محیط های اداری، تجاری، صنایع مختلف، انبار ها و حتی منازل قابل استفاده است و کیفیت برتری از نظافت را به همراه خواهد داشت. در این مقاله به معرفی انواع تجهیزات نظافت مکانیزه و کاربرد آن ها می‌پردازیم.

نقش دستگاه نظافت مکانیزه در ارتقای بهداشت محیط

مدل های مختلفی از دستگاه های نظافت صنعتی طراحی و روانه بازار شده اند که می توان با اتکا به آن ها تحولی اساسی و چشمگیر در نظافت و بهداشت محیط های مختلف از جمله محیط های کاری، ایجاد نمود. با توجه به این که درصد زیادی از افراد روزانه ساعت های متوالی را در محل کار خود سپری می کنند، بهداشت و تمیزی محل کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال از دستگاه زمین شوی صنعتی برای شستشو و خشک کردن هم زمان سطح زمین و البته ضدعفونی کردن آن استفاده می شود. سایر دستگاه ها مانند کارواش صنعتی نیز برای شستشوی محوطه، تجهیزات صنعتی و حتی سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. باید بدانیم که دستگاه نظافت مکانیزه با توجه به شرایط و محدودیت های محیط کار انتخاب می شوند.

نظافت نواحی پر تماس با ابزارهای مناسب

جهت نظافت و ضدعفونی کردن سطوحی که تماس زیادی با آن ها وجود دارد، مانند دستگیره ها و سایر موارد یاد شده،‌ یکی از روش های پیشنهادی استفاده از اسپری آب پاش است و هر چند در برخی روش ها این ابزارها برای مبارزه با کووید مفید هستند به تنهایی برای نظافت یا ضدعفونی سازی سطوح مورد تماس مناسب نیستند. این ابزارها امکان پوشش دهی کامل را به ماده ضدعفونی کننده نمی دهند چرا که تنها وقتی کاملا پاک شوند ضدعفونی قطعی است. به علاوه اقدامات زیادی وجود دارند که باید قبل از اسپری زنی صورت گیرد مثلا عدم تماس با هر لوازم برقی یا حساس به رطوبت چرا که خطر برق گرفتگی وجود دارد ، عامل نظافت باید لباس ایمنی به تن داشته باشد و از استنشاق مواد یا تماس پوستی بپرهیزد ، هم چنین باید زمان ورود مجدد افراد به محیط نیز مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت انتخاب تجهیزات نظافتی مناسب

ممکن است که اسپری کردن مواد ضدعفونی کننده برای پاک کردن مواد آلی مناسب نباشد یا برخی سطوح با اشیا پوشیده شده باشند. سطوح تا شده، بافته شده یا سطوحی که طرح های ظریفی دارند نیز ممکن است به خوبی با ماده ضدعفونی کننده پوشش داده نشوند. توصیه سازمان بهداشت جهانی ضد عفونی سازی با پارچه هایی است که با مواد ضد عفونی مرطوب شده باشند . استفاده از اسپری در فضای باز نیز مناسب نیست چون خاک و کثیفی روی آن می نشیند و تاثیر آن ها را به حداقل می رساند. در نهایت، فارغ از استفاده از اسپری ها یا موادی از این قبیل، پیش از ضدعفونی سازی باید ابتدا سطوح تمیز شوند که می‌تواند به طور دستی صورت بگیرد و در غیر این صورت ضدعفونی سازی سطوح ممکن نخواهد بود.

در چنین شرایطی استفاده از دستگاه نظافت مکانیزه کارواش صنعتی یک راهکار ایده آل خواهد بود واز طرفی استفاده از تنظیف های آنتی باکتریال برای ضدعفونی سطوح پرتماس مناسب است. از انواع دستگاه نظافت مکانیزه برای کلیه امور نظافتی می توان بهره گرفت که از آن جمله می توان به جاروزنی و مکش، پاک کردن زمین و شستشوی محیط باز و وسایل نقلیه با واترجت صنعتی، بخارشویی آشپزخانه، سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی و اشاره کرد.

کارواش صنعت ه و کاربرد آن ها

ضعف روش های سنتی در برابر عملکرد دستگاه نظافت مکانیزه

با وجود تجهیزات پیشرفته نظافتی، دیگر استفاده از شیوه های سنتی کارایی لازم را ندارد. با استفاده از آنها کیفیت مطلوبی کسب نخواهید کرد و به نظر می رسد که آلودگی هم چنان در محیط باقی مانده اند. از جمله برتری های نظافت مکانیزه در محیط های اداری، تجاری و صنایع نسبت به روش های نظافت سنتی و دستی میتوان به سرعت بالای خشک شدن سطوح نظافت شده، ایمنی بالا، کیفیت و دقت بالای نظافت، کاهش زمان لازم برای فرایند و صرفه جویی در مصرف آب و مواد شوینده اشاره داشت.

شرایط بهداشتی محیط کار با استفاده از دستگاههای نظافت صنعتی بهتر از قبل خواهد شد و انرژی و زمان صرفه جویی شده را می توان برای ضدعفونی سطوح پر تماس صرف نمود، خصوصا در این روزهای کرونایی. اما شکی نیست که انواع دستگاه نظافت مکانیزه موثرتر تمیز می کنند، ایمنی را بهبود می دهند، ‌باکتری ها و آلودگی ها را کنترل می کنند و به طور همزمان هزینه های نظافتی را به میزان زیادی کاهش می دهند.

انواع تجهیزات نظافت مکانیزه و کاربرد آن ها

تمیزی و پاکیزگی در هر محیطی می تواند از اولویت های مهم باشد و نه تنها از جنبه زیبایی شناختی بلکه از لحاظ بهداشت و سلامت بسیار حائز اهمیت می باشد. از آن جایی که برای دست یابی به تمیزی بیشتر در یک محیط وقت و هزینه فراوانی صرف می شود، لازم است همواره راه کارهای نوین و مقرون به صرفه شناخته شود. گردآوری برنامه های دقیق و متوالی برای نظافت در کنار انتخاب تجهیزات مناسب، به تمیزی یک محیط با هر نوع کاربری معنا می بخشد. امروزه انواع تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی جایگزین روش های سنتی گردیده اند و علاوه بر آن که تجهیزات نظافت مکانیزه باعث می شوند فرآیند پاک سازی در کمترین زمان و با بهترین کیفیت انجام گردد، بخش های دور از دسترس هم به خوبی تمیز شوند.

گرد گیری با استفاده از وسیله مناسب

گرد و غبار همواره در هوا پراکنده شده و به سرعت با سطوح مختلف تماس پیدا می کند. این پدیده به مکان خاصی محدود نمی شود و در هر جایی که کار و فعالیت صورت می گیرد سرعت انتشار آن چندین برابر خواهد شد. از همین رو با گردگیری به صورت روتین بخش عمده ای از این گرد و غبار حذف خواهد شد. این ذرات می توانند حامل عوامل بیماری زا باشند و اگر تجهیزات نظافتی مناسب به کار گرفته شود بخش قابل توجهی از آلودگی ها از میان برداشته خواهد شد. هر چند فرآیند گردگیری در گروه نظافت مکانیزه قرار نمی گیرد، اما به اندازه ای مهم است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

نظافت محیط های با مساحت زیاد

ماشین آلات نظافت صنعتی همان طور که از نام آن پیدا است تجهیزات ویژه ای هستند که با استفاده از المان های مهندسی طراحی و ساخته شده اند و فرآیند نظافت را از ابتدا تا انتها به صورت مکانیزه به انجام می رسانند. ساختار دستگاه ها به شکلی است که در همه محیط های صنعتی و تجاری وسیع و حتی مراکز درمانی، آموزشی، تفریحی و غیره قابل استفاده هستند. پرکاربردترین دستگاه هایی که جهت نظافت و جمع آوری آلودگی ها در محیط های وسیع به کار می روند، سوییپر صنعتی می باشد. محوطه ها باز، انبارها، پارکینگ ها، کارخانه ها، کارگاه های صنعتی، پارک ها و … از جمله محیط هایی هستند که سوییپر صنعتی برای نظافت آن کاربرد دارد.

جمع آوری آلودگی ها با جاروبرقی

جاروبرقی به عنوان اصلی ترین دستگاه نظافتی شناخته می شود و در همه محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این که در هر مکانی به اقتضای کاربری آن نوع و شدت آلودگی ها تفاوت دارد، انواع جاروهای تجاری، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته شده اند که متناسب با شرایط محیط و ویژگی های دستگاه انتخاب می شوند. طبقه بندی دستگاه های جاروبرقی بر اساس نوع ساخت، نوع موتور، ظرفیت، فیلتر، قدرت مکش و دیگر مشخصات صورت می پذیرد و به این ترتیب برای نظافت های سبک خانگی گرفته تا نظافت های سنگین در محیط های سخت صنعتی همواره امکان بهره مندی از مکنده صنعتی مناسب وجود خواهد داشت.

جمع آوری آلودگی ها با جاروبرقی

شستشوی انواع کفپوش با اسکرابر

دستگاه اسکرابر صنعتی اختصاصاً به منظور نظافت سطح زمین و شستشوی آلودگی های آن طراحی شده است. این رده از ماشین آلات مکانیزه نظافت صنعتی جهت جمع نظافت انواع آلودگی های چرب و لکه ها از سطح زمین مورد استفاده قرار می گیرند. شستشوی راهرو ها، سالن ها، سرویس های بهداشتی و بخش هایی که با کفپوش های مختلف پوشیده شده اند، با دستگاه های نظافت مکانیزه با سهوت بیشتری صورت خواهد گرفت. انواع مختلف دستگاه های نظافت مکانیزه برای شستشوی سطوح در ابعاد متنوع طراحی شده اند و بسته به نوع محیط و ویژگی های آن قابل انتخاب و استفاده می باشند.

مزایای نظافت مکانیزه

استفاده از دستگاه ها و روش های نظافت مکانیزه علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند نظافت، می تواند کیفیت حاصل را تا چندین برابر افزایش دهد. همچنین به دلیل کاهش مصرف آب، موادشوینده و کاهش نیروی انسانی لازم جهت نظافت، به طور مستقیم بر کاهش هزینه ها به ویژه در بلند مدت کمک می نمایند. علاوه بر این با استفاده از این دستگاه ها می توان محیط کاری ایمن فراهم نموده و از سلامت کارکنان در محیط های صنعتی حفاظت نمود.

نظافت مکانیزه با دستگاه های تخصصی

از آنجایی که طیف تجهیزات نظافتی بسیار زیاد است، شناخت دقیق ویژگی های محیط و نوع آلودگی در انتخاب و خرید دستگاه مناسب بسیار موثر می باشد. در ادامه به معرفی تعدادی از  تجهیزات نظافت مکانیزه و کاربرد آن ها می پردازیم.

 دستگاه اسکرابر صنعتی

یکی از محبوب ترین تجهیزات نظافتی شستشوی کف دستگاه زمین شوی می باشد. این وسیله که از نظر منبع تغذیه به دو دسته باتری دار و کابلی و از نظر نحوه هدایت به دو گروه دستی و سرنشین دار تقسیم می شود، در بسیاری از مراکز تجاری، صنعتی، اداری و… برای نظافت مکانیزه زمین مورد استفاده قرار می گیرد. با پاشش آب و شروع چرخش برس ها، عملیات شستشو  آغاز می گردد. برس دستگاه کف شور با اعمال فشار یکنواخت به تمام قسمت های کفپوش عمیق ترین آلودگی ها را نیز از سطح جدا می نمایند. سپس آب آلوده باقی مانده بر زمین به کمک مکنده و تی جمع آوری شده و به داخل مخزن آب کثیف هدایت می گردند.

از این دستگاه نظافت مکانیزه میتواند در فرایند نظافت هتل، انبار محموعه های صنعتی و تولیدی، سالن های تولید و اتاق های بخش اداری مجموعه های اداری و تجاری استفاده نموده و کیفیت برتر نظافت و آلودگی زدایی را کسب نمود.

دستگاه سوییپر صنعتی

مکانیزه نمودن عملیات جمع‌آوری انواع مختلف آلودگی ها، از اصلی ترین اهداف کاربرد دستگاه سویپر صنعتی می باشد. جاروی شهری دستگاه نظافت مکانیزه با امکان جمع آوری انواع مختلفی از آلاینده های بزرگ و کوچک جامد است که در دو مدل دستی و سرنشین دار طراحی می گردد. از سوییپر صنعتی در فرایند نظافت انبار، پارکینگ مجموعه ها، ورودی مراکز تجاری و هتل ها،‌ مجتمع ها و سالن های ورزشی و به طور کل نظافت مکانیزه و جمع آوری آلودگی ها از محوطه های باز و گاها سربسته استفاده می شود. مجهز بودن این دستگاه به برس های غلطکی و رولی و مخازن در حجم های مختلف از جمله ویژگی های مهم جاروی شهری در نظافت مکانیزه می باشد.

دستگاه سوییپر صنعتی

کارواش صنعتی

تاسیسات، دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی از اصلی ترین سرمایه ها در کارخانجات صنعتی به شمار می آیند. بروز هرگونه نقص در این دستگاه ها می تواند به خاموشی خط تولید و ضررهای مالی زیاد منجر شود. کاربرد دستگاه واترجت صنعتی از این رو شستشوی مستمر و حذف جرم، رسوب و آلودگی های چرب و روغنی و… یک راه مهم در مراقبت از این تجهیزات و حفظ کارآیی آنها می باشد. این تنها یکی از عملیات های نظافتی است که به وسیله دستگاه واترجت صنعتی به سادگی و با سرعت بسیار بالا انجام می شود. آشپزخانه های صنعتی، کارواش های شستشو ماشین، مراکز صنعتی، شستشوی نما، حذف رنگ و زنگ و… تعدادی از صدها کاربرد این واترجت صنعتی در نظافت مکانیزه می باشند.

دستگاه جاروبرقی صنعتی

مکش گرد و غبار صنعتی، ذرات قابل احتراق، ضایعات مایع، تراشه و مواد روغنی، انتقال مواد و… در صنایع مختلف به وسیله دستگاه مکنده صنعتی انجام می پذیرد. یک جاروی صنعتی از موتوری قدرتمند،‌ پمپ مکنده، مخزن، نازل های مختلف و بدنه ای مقاوم و مستحکم برخوردار است. اگرچه اساس عملکرد تمام دستگاه های جاروبرقی اعم از صنعتی، تجاری، نیمه صنعتی و خانگی یکسان است اما برخی مدل های صنعتی به دلیل تجهیز به موتورهای توربینی امکان کارکرد پیوسته دارند. به علاوه از این دستگاه نظافت مکانیزه میتوانید در فرایند جمع آوری انواع آلودگی های جامد و مایع و نظافت محیط اداری، مراکز اقامتی و هتل ها استفاده نمایید.

دستگاه پولیشر

به منظور جلادهی و نظافت سطوح کف، از میان برداشتن آلودگی هایی که با نفوذ به کفپوش ها باعث کدری سطح شده اند، استفاده از دستگاه پولیشر صنعتی راهکار مطلوب و مناسبی خواهد بود. این دستگاه با از میان برداشتن نا همواری های سطح از تجمع آلودگی در سطوح جلوگیری نموده و فرایند نظافت را سرعت و سهولت می بخشد. پولیشر صنعتی با ایجاد لایه ای محافظ نظیر واکس و جلادهنده به محافظت از سطوح خواهد پرداخت.. این دستگاه نظافت مکانیزه به ویژه در مراکز تجاری و لابی ساختمان های اداری به منظور افزایش زیبایی و درخشندگی محیط بسیار کاربردی می باشد. سادگی طراحی و ساخت این دستگاه، کار و نگهداری آن را آسان و کم هزینه ساخته است.

 دستگاه مبل و موکت شوی

نظافت مبلمان، فرش ها و سرویس های خواب در هتل ها از جمله فعالیت های ضروری و همچنین دشوار می باشد. استفاده از شیوه های دستی و سنتی نه تنها کیفیت مطلوبی از نظافت به همراه نخواهد داشت، بلکه مستلزم صرف زمان بسیاری برای نظافت خواهد بود. روش نظافتی مناسب به منظور شستشو عمیق و حذف انواع آلودگی و لکه از الیاف فرش، مبل و موکت در نظافت ادارات، هتل ها و مجموعه هایی از این قبلی استفاده از دستگاه نظافت صنعتی مبل و موکت شور است. این دستگاه نظافت مکانیزه می تواند با سرعت بالا تعداد زیادی فرش و موکت و مبلمان را شستشو دهد و با امکان مکش آب آلوده، از نفوذ رطوبت به الیاف این وسایل جلوگیری می نماید.

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه

    1. سلام، دستگاه مناسب برای اجرای فرایند لایه برداری از سطوح کف بتنی، دستگاه پولیشر و کارواش صنعتی فشار قوی است. برای جرمگیری و نظافت سطوح سرامیکی میتوانید از انواع دستگاه اسکرابر صنعتی و پولیشر استفاده کنید. برای دریافت راهنمایی در انتخاب و خرید تجهیزات مناسب نظافت سطوح گوناگون میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان مجموعه ابراهیم، با شماره تلفن ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا