مقالات آموزشی

چند معیار مهم جهت انتخاب یک دستگاه واترجت

واتر جت ها از جمله دستگاه های نظافت صنعتی هستند که برای از بین بردن آلودگی های سطح زمین و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند. اساس عملکرد این دستگاه ها بر مبنای پاشش آب پر فشار می باشد. این آب که بوسیله یک پمپ فشار قوی، تقویت می شود، قادر به از بین بردن انواع آلودگی ها بوده و حتی در عملیات های سنگینی چون رنگ بری و تخریب بتن نیز کاربرد دارد. در این مقاله به چند معیار مهم جهت انتخاب یک دستگاه واتر جت پرداخته می شود.

 

انتخاب واترجت مناسب

کارواش صنعتیانتخاب یک واتر جت مناسب نقش مهمی در اثر بخشی فرآیند و عدم آسیب به فرد و وسیله مورد شستشو دارد. واتر جت ها از چند بخش اصلی موتور، پمپ، شلنگ فشار قوی، تفنگی، لنس و نازل تشکیل شده اند. تفاوت عمده این دستگاه ها در تفاوت در ساختار و بخش های اصلی آن می باشد. از طرفی محل استفاده از دستگاه های واتر جت و کاربرد مورد نظر نقش مهمی در تعیین نوع واترجت مورد استفاده دارد. بنابراین در انتخاب یک واتر جت مناسب می بایست به فشار، دبی و دمای آب خروجی، محل مورد استفاده و تجهیزات جانبی کنار دستگاه توجه نمود.

 

 

واتر جت آب گرم یا آب سرد

شوینده فشار قوی آب گرمواتر جت ها از نظر دمای آب خروجی، به دو دسته شوینده آب گرم و سرد تقسیم می شوند. واتر جت های آب گرم در کنار خود از یک سامانه گرم کن برای افزایش دما بهره می برند. این سامانه ها، در مدل های دیزلی و الکتریکی در دسترس بوده و در بعضی مدل ها دمای آب را تا ۱۵۰ درجه نیز می رسانند. شوینده فشار قوی آب گرم برای از بین بردن آلودگی های عمیق و چربی و روغن انباشته شده بر روی سطح زمین و اتصالات دستگاه ها و قطعات کاربردی اند. این واتر جت ها سطح بهداشت محیط را بالا برده و آنرا ضدعفونی می نمایند. کاهش هزینه های مربوط به خرید این دستگاه به جای یک دستگاه آب سرد با فشار بالا تر، اثر بخشی بهتر در از بین بردن آلودگی های روغنی و چرب و کاهش مصرف مواد شوینده از جمله مزایای استفاده از این واتر جت ها می باشد.

 

فشار و دبی آب

واتر جت هر واترجتی با یک محدوده فشار کاری و میزان مشخص دبی آب خروجی ارائه می شود. فشار کاری واترجت ها متناسب با نیاز کاربر و عملیات مورد نظر تعیین می شود. اموری چون شستشوی خودرو، تجهیزات باغبانی، شیشه و نمای ساختمان و نظافت محیط های خانگی معمولا بوسیله واترجت های با فشار کاری پایین قابل انجام است. اما برای عملیات های سنگینی چون رنگ بری، لایه برداری و تخریب بتن، می بایست از دستگاه هایی با فشار کاری بالا استفاده نمود. عدم دقت در زمینه انتخاب و حتی استفاده از جت واش ممکن است منجر به آسیب فرد یا وسیله مورد شستشو شود. مثلا یک واترجت با فشار کاری بالا می تواند موجب شکسته شدن شیشه یا نمای ساختمان شود. نکته دیگر توجه به دبی آب خروجی واترجت می باشد. دبی میزان آب خروجی در واحد زمان است که معمولا با واحد لیتر بر دقیقه بیان می شود. دبی واتر جت ها از حدود  ۸ لیتر بر دقیقه شروع شده و تا ۳۵ لیتر بر دقیقه در دسترس است. دبی بالاتر به معنای افزایش حجم آب پاشیده شده به سطح می باشد. در نتیجه هرچه دبی آب بیشتر باشد، عملیات شستشو با بازدهی به مراتب بالاتری انجام می شود. در شستشوی آلودگی های نه چندان عمیق در وسعت بالا، شوینده های فشار قوی با دبی بالا می توانند سبب افزایش سرعت عملیات شوند.

 

محل استفاده از دستگاه

معیار دیگری که در تعیین نوع واتر جت تاثیر گذار است، محل استفاده از آن می باشد. اگر در محل بکارگیری دستگاه، پریز برقی موجود نباشد، واترجت های دیزلی یا بنزینی به جای نمونه های الکتریکی استفاده می شود. همچین در محیط های وسیع و با دسترسی نا مناسب به پریز برق می توان از این شوینده های فشار قوی بهره برد. در صورتیکه نیازی به جابجایی دستگاه نباشد و یا جابجایی آن با محدودیت روبروست، واترجت های ثابت بکار می آیند.

 

تجهیزات جانبی

برس شستشوی واتر جتهر دستگاه واتر جت صنعتی یا خانگی، همراه با تجهیزاتی چون لنس، نازل و تفنگی عرضه می شود. در صورتیکه کاربر نیاز به انجام عملیات خاصی داشته باشد، می تواند این تجهیزات را در مدل های مختلف تهیه نماید. لنس واترجت ها، در مدل های مختلف لنس رابط، زیرشویی، دوتایی، انحنا دار ارائه می شوند. لنس های رابط برای سهولت بیشتر به دسترسی به نقاط دوردست، لنس های زیرشویی جهت شستشوی سطح زیرین وسایل نقلیه و لنس های انحنا دار و دوتایی برای کاربرد های خاص خود استفاده می شوند. نوع نازل واترجت نیز تعیین کننده نحوه پاشش آب می باشد. نازل های دوار جهت از بین بردن آلودگی های عمیق و عملیات های سنگین، نازل های با زاویه پاشش بزرگ برای امور نظافتی معمول و روزانه مانند شستشوی حیاط، خودرو و تجهیزات باغبانی و نازل های با زاویه پاشش کوچک جهت انجام عملیات های سنگین نظافتی مانند رنگ بری فلزات کاربردی اند. تجهیزات دیگری چون نازل های زمین شوی، نازل لوله باز کن، نازل سندبلاست و نازل پاشش مواد شوینده نیز برای واترجت ها فراهم شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا