مقالات آموزشی

عامل محدود کننده در مکنده صنعتی چیست؟

انتظاری که افراد از جاروبرقی صنعتی یا مکنده صنعتی دارند این است که بتواند هر ماده ای را مکش نماید و از سوی دیگر آن را تا هر فاصله ای به وسیله لوله خرطومی یا لوله ثابت به مخزن مکنده برساند. از دید کاربران مکنده ای که این انتظارات را برآورده نکند، خوب نیست و به سراغ مکنده قوی تر می روند تا بتواند ماده مورد نظر را سریع مکش نماید. در صورتی که چنین تصوری واقعیت ندارد و مکنده های صنعتی و جاروبرقی های صنعتی همانند دیگر تجهیزات، با محدودیت های فنی روبرو هستند.


محدودیت مکش در مکنده صنعتی

محدودیت جاروبرقی صنعتی و مکنده صنعتی بیشتر در مکش آن ها است. مکش در واقع شارش هوایی است که در پی اختلاف فشار بین دو نقطه ایجاد می شود. اساس کار جاروبرقی صنعتی و مکنده صنعتی در تمامی مدل ها یکی است و در تمامی آن ها پمپ مکنده بین دو قسمت ورودی و خروجی اختلاف فشار ایجاد می کند. پس از اختلاف فشار هوای محیط که فشار بالاتری نسبت به هوای داخل جاروبرقی دارد، از طریق لوله خرطومی و گذر از فیلتر به پمپ رسیده و هوای ایجاد شده را جبران می کند. هوایی که از بیرون به داخل مکنده مکش می شود ذراتی را که در مسیرش قرار دارند همراه با خود جابجا می کند و به درون مخزن می کشد. باید به این نکته توجه نمود که با افزایش توان موتور مکنده، نمی توان اختلاف فشار بین دو بخش را از حدی بیشتر نمود زیرا یک طرف نهایتا خلاء است و سمت دیگر فشار هوای محیط می باشد. بنابراین همیشه محدودیتی برای ایجاد اختلاف فشار و میزان مکش وجود دارد.

 

محدودیت مکش در جاروی مرکزی

محدودیت مکنده زمانی مشهود است که از آن به عنوان سیستم مرکزی استفاده شود. مکنده مرکزی در یک مکان ثابت قرار گرفته و از نواحی مختلف ساختمان لوله کشی هایی به مخزن مکنده کشیده می شود. سپس با اتصال خرطومی به دریچه لوله ها می توان از مکنده استفاده نمود. طول لوله ها و خرطومی موجب افت مکش مکنده در سر خرطومی می شود. در کارخانه ها و صنایع سنگین باید در نقاط مختلف کارخانه مکنده به صورت همزمان آلودگی های تولید شده را جمع آوری نماید تا در محیط به صورت گسترده پخش نشوند و مشکلی برای کارگران و خللی در روند تولید ایجاد ننمایند. آلودگی ها در چنین شرایطی معمولا از نوع گرد و خاک و پودر هستند که گاهی به نحوی است که با جمع آوری آن ها می توان بازیافت نمود و مجددا مورد استفاده قرار داد. در مکنده های مرکزی به چند نکته باید توجه گردد.

 

۱- برای مکش مواد با حجم بالا توسط مکنده، حداکثر فاصله مفید برای قوی ترین مکنده های صنعتی در حدود ۲۰۰ متر می باشد و بالاتر از این فاصله مکش به صورت بهینه نخواهد بود. ملاک برای این فاصله، طول آخرین نقطه مکش از دستگاه مکنده می باشد.

 

۲- برای مکش مواد با حجم بالا توسط مکنده، حداکثر فاصله مفید برای قوی ترین مکنده های صنعتی در حدود ۲۰۰ متر می باشد و بالاتر از این فاصله مکش به صورت بهینه نخواهد بود. ملاک برای این فاصله، طول آخرین نقطه مکش از دستگاه مکنده می باشد.

 

۳- قبل از نصب دستگاه مکنده مرکزی و لوله کشی ها، باید تعداد خروجی ها یعنی تعداد کاربرانی که از دستگاه استفاده می کنند مشخص باشد تا در لوله کشی و قطر لوله ها، این امر لحاظ شود.

 

۴- توجه به قطر لوله ها در لوله کشی مکنده مرکزی بسیار مهم است و انتخاب قطر مناسب برای کارایی بهتر دستگاه و عدم اتلاف انرژی توان مکنده بسیار مهم است.

 

۵- معیار انتخاب مکنده صنعتی، در جمع آوری حجم بالایی از گرد و خاک سنجیده می شود، و توانایی دستگاه در جمع آوری قطعات بزرگ آلودگی معیار سنجش قرار نمی گیرد.

 

۶- قبل از انتخاب دستگاه باید مشخص شود که چه نوع موادی باید توسط مکنده جمع آوری گردد و نمونه های مختلفی از مواد  محتمل مورد ارزیابی قرار گیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا